Vad behövs för komplett anläggning?

Krapula
Håller på att sammanställa vad som behövs beställas för en komplett anläggning.
Sätter ihop och beställer materialet själv men behöver lite input på om jag glömt något.

Från tak till mätarskåp:

* Montagesystem komplett med fästen för klicktak, skenor, klämmor och skruv från Weland Stål
* Solpaneler 36 st Heckert NeMo 60M 310 - totalt 11 kWp, 2 slingor på 19 och 17 paneler var
* DC-kablage 6 mm2, längsta längd ca 30 meter
* Buntband UV-resistenta
* Kabelskyddsrör UV-resistenta
* Växelriktare SMA Sunny Tripower STP 12000 TL-20, har lite utrymme för ex. expansion av anläggningen med 2-3 kWp paneler
* AC-kabel 5Gx6 N1XV-R

Så saknar jag något här, som är obligatoriskt? Eller bra att ha?

* DC-brytare ska finnas inbyggd i växelriktaren så det ska inte behövas separat?
* Extra MC4-kontakter till DC-kabeln? Behövs det?
* AC-brytare är krav, vilken typ behövs?
* Överspänningsskydd på DC-sidan, är det obligatoriskt eller "bra att ha"?
* Annat?

Har redan samtalat med en elektriker med rätt behörighet "Elproduktionsanläggningar (Lågspänning)" och han är villig att utföra inkopplingen.

Re: Vad behövs för komplett anläggning?

magneten
Hur hade du tänkt att bygga ut i framtiden? Med 19 och 17 paneler i vår sin slinga så är ju bägge ingångarna upptagna på växelriktaren... Ett tips är att bygga ut fullt direkt då det brukar bli billigare enklare och bättre!

Överspänningsskydd DC kan ju vara en bra och billigt extra skydd för växelriktaren, liksom en separat DC brytare för några hundringar vilket underlättar om du ex vill koppla bort panelerna med en fysisk brytpunkt utanför växelriktaren ex vid åska i närområdet osv..

Re: Vad behövs för komplett anläggning?

Perwis
Ser bra ut.

Jag tyckte det kändes skönt att ha en DC-brytare, om växelriktaren går sönder t.ex. Min växelriktare (Fronius) hade inga MC4-kontakter, utan sladdarna monterades rätt in (av elektrikern).

AC-brytare och växelspänningskablar fick elektrikern ta med sig.  Det krävs ju dessutom en speciell säkring för växelriktaren.

MC4-kontakter. Här är det svårt att tänka till rätt. Hur många behövs egentligen? Jag tänkte fel så jag blev begränsad i hur jag skulle koppla. De kostar inte så mycket så kanske lika bra att köpa för många. Jag hade dessutom så att jag var tvungen att skarva mellan panelerna pga för långt avstånd mellan panelraderna, och då går det ju åt en hane och en hona MC4 för varje skarv.

Kabelsmörj. Jag köpte kabelsmörja och DC-brytare från Elbutik.se. Det var på gränsen att jag fick in 2 st 4mm kabel i en 20mm flexslang även med kabelsmör. Detta köpte jag:
1x Garo Säkerhetsbrytare DC GPVM 416 4-pol 742,00 kr
1x Skruvklammer TCS-C3, 18-22 Sv. (50st) 180,00 kr
1x Speedy Wire Gel 78,00 kr

Det går åt mycket buntband. Köp ganska långa så att du får dem runt skenorna. (20 cm är för kort).

Hur ska du få fast kabelskyddsrören på taket och fasaden? Skruvklammer TCS-C3 fungerar bra på 20mm flexslang. (Köp svart, snyggare på svart slang).

30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Vad behövs för komplett anläggning?

Krapula
magneten wrote
[...]
Angående utbyggnaden:
Har använt SMA's designverktyg på webben. Den anger att man kan ha upp till 22 paneler per slinga. Det skulle innebära att utbyggnad är möjlig med 8 paneler till 44x 310 W eller 13,64 kWp. Har förstått att man ska underdimensionera växelriktaren lite så 12000 W-växelriktaren tyckte jag passade in här. Fullt möjligt att jag inte tänkt rätt säg bara till om det är helt galet

Perwis wrote
Ser bra ut.
Hur ska du få fast kabelskyddsrören på taket och fasaden? Skruvklammer TCS-C3 fungerar bra på 20mm flexslang. (Köp svart, snyggare på svart slang).
Tack för input angående DC-brytaren, till båda er. Det får nog bli en sådan då!

Ska räkna noggrannt var man kan behöva extra MC4-kontakter. Stående paneler bredvid varandra har väl kabel tillräckligt för att inte behöva extra emellan. Så det landar i hur många gånger man behöver gå mellan raderna + anslutningen ner till växelriktaren.

Kabeln på taket tänker jag att den får gå upp till nocken närmast ena gaveln, in under nocken och sedan ner på gavelfasaden.

Har för mig att man måste jorda stativet. Stämmer detta? I såna fall får jag räkna med jordkabel också.

Re: Vad behövs för komplett anläggning?

magneten
Helt rätt tänkt angående överdimension, men kör på med 44st paneler direkt från början i så fall när du ändå beställer material och är uppe på taket och jobbar, kan lova att du kommer att ångra annars Du får dessutom bara bidrag en gång/byggnad! Om du är rädd att producera för mycket el innan elbilarna är på plats på garageuppfarten så är det ju bara att slå av anläggningen fram på höstkanten.

Några så kallade panelclips i rostfritt  är även bra att ha för att fästa upp kablar i modulernas kanter på ett smidigt och hållbart sätt.  Buntband har inte alltid en livslängd på +25år tyvärr.

Re: Vad behövs för komplett anläggning?

Perwis
+1 för panelclips. Jag glömde skriva det. Jag fick med små clips som du sätter fast på panelen. Clipsen är med ett buntband.
Är det samma som du menar magneten?

Och +1 för att bygga ut fullt när du ändå håller på. Marginalkostnaden är ganska liten för extra paneler.

Och var inte rädd för att överdimensionera effekten. Tumregeln jag hört för Sverige är 120% överdimensionering av Total Wp på paneler jämfört med växelriktare. Men bäst är att göra en egen simulering. (Men respektera spänning och ström begränsningarna förstås).
[...]

De med buntband är självklart bättre än inget och passar bäst i en del positioner, men de jag tänkte på var dessa utan buntband med plats för 2 kablar:
https://www.titansolarsupply.com/hellermanntyton-151-00982-heavy-duty-metal-edge-clip/

Klokt tänkt upp med alla panelerna direkt :)

jag körde under något år med hela 154% "överdimension" på min gamla lilla SMA riktare (då jag kompletterat med fler paneler då jag hade plats på en annan takyta)

I solparken på jobbet monterade vi 31,6Kwp med paneler till våra 27kW växelriktare vilket väl blir 117% :)