Vad att tänka på?

Ska beställa en solcellsanläggning 8-10kw, blir troligen 9kw,ser snyggast ut så.
Placeras på tak(34 grader) syd-ost i Gbg.
Har gått ut med offertförfrågan till 6st, nyckelfärdigt med monopaneler.

Monop. finns med många olika specar, vad och varför ska man välja den ena eller andra.
Vilken växelriktare bör väljas? ikopplas till dubbelriktad mätare.

Är det något annat jag bör tänka på?
Går det att fixa någon passiv kylning av panelerna?

Re: Vad att tänka på?

jansimon
Hej callec!

Skoj med mer solceller på västkusten! :)

Det är svårt att säga vilka produkter enskilt man skall använda och vilka som är bäst. Allt hänger ihop.
Jag skulle nog tänka på att välja paneler med hög verkningsgrad och bra livslängdsvärden. Sedan se till att anpassa grupperingen av solpaneler till ingångarna på invertern. Inverter måste anpassas till optimering gentemot panelerna. Det skiljer en del på verkningsgraden mellan invertrar. Kolla även på vilken spänningspann invertrarna jobbar.

När jag skulle välja inverterstorlek till min anläggning så visade det sig att jag kunde gå ner i storlek och på så sätt optimera anläggningen med en ökad verkningsgrad. Alla bäckar så........

Vad gäller kylning så gäller det att få en luftspalt mellan tak och paneler så man får skorstenseffekt i luftströmmarna. Mina har ett avstånd på runt 100mm (strax under). Tror det finns någon tråd om detta i forumet.

Spännande att jämföra de olika förslagen som du kommer att få. Tror att det kan skilja en del mellan förslagen. Man bör kolla noga. Jag valde att köpa in allt själv löst, för att bäst anpassa systemet.

Lycka till!

/Jan

Re: Vad att tänka på?

När det gäller växelriktare är det 3-fas som är lämpligt för så pass höga effekter som 10kW.

Nätägaren är skyldig att byta din elmätare utan kostnad till en dubbelriktad mätare med tillhörande inmatningsabbonemang.

De allra flesta växelriktare kan själva mäta hur mycket energi de producerar, och du slipper då ha en separat mätare. Det finns även växelriktare som kan koppla upp sig mot en central server och ladda upp mätdata, så att man kan få resultatet på en webbsida. För vissa växelriktare tillkommer en extra enhet om du vill ladda upp mätdata till en server. Det kan man ta med i jämförelsen av olika alternativ, om det ingår eller inte.

Man brukar inte installera någon separat kylning, annat än att låta det vara en luftspalt mellan tak och solpaneler. Det går säkert att bygga någon anordning för att öka luftcirkulationen, men det kommer nog inte ingå i någon offert.

Här är ett bra pris på ett nyckelfärdigt system som du kan jämföra dina offertanbud med:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5002302/solkraftverk.png
(Annons från tidningen Villaliv, 6:e september 2013. )

Re: Vad att tänka på?

callec
Tack för svar

Om jag förändrar mitt uppköp så att det blir ca 40.000:-(från 140.000) dyrare
Krävs det då en ny ansökan om statligt stöd, eller går den befintliga att komplettera?

Re: Vad att tänka på?

Du menar att öka bidraget med 100'..? annars tvärtom är lugnt, man kan söka bidrag på 140' och bygga för 80', så betalas bidraget ut på den byggda summan..

Re: Vad att tänka på?

Jag har sökt för 140k men tror det slutar runt 180k

Är det någon som kan ge mig bra info ang SunPower E20/327
Vad kostar 40st, hur stor merkostnad är dom värda?

E19/320 är tydligen på väg ut, var kan de köpas till rätt pris?

Re: Vad att tänka på?

Prata med Länstyrelsen, jag ökade på min ansökan i efterhand, visserligen endast 1 vecka efter inlämnande..

Annars finns bra priser om man vill handla i utlandet, men går att hitta bra priser i Sverige med..

/A

Re: Vad att tänka på?

callec
Jag hittar massor av prisvärda produkter i Tyskland
För mig är det lätt att importera(har en importfirma) men,
Hur ställer det sig med montage, finns det montörer i västsverige som monterar bra?
Kan ni rekommendera någon?

Re: Vad att tänka på?

nelos
Har själv inte anlitat någon montör, så jag har inte någon speciell montör att rekommendera, men här är en kort lista med montörer i västsverige som man kan be om offert:

http://volta-solar.se/
http://www.skanevind.com/solenergi.html
http://www.heliosolutions.se/Tjanster.html
http://www.alfasolvind.se/solceller/

Takmontaget är inte specielt svårt, så att göra det själv är också en möjlighet.
Elinstallationen måste göras av elektriker.

Re: Vad att tänka på?

Har man egen villa så löser man montaget själv..går att koppla ihop allt, upp med skenor och paneler, och låta elektriker göra sista, och ev lämna in färdiganmälan..

Re: Vad att tänka på?

callec
Tänkte använda mig av SMA-växelriktare, vilka andra alternativ skulle ni välja?

Är det någon nackdel att köpa för stor?
behöver kanske en 12000 men 15000 kostar inte mycket mer, så kan jag kanske bygga ut i framtiden.
Är det rätt tänkt?

Re: Vad att tänka på?

jansimon
Precis så tänkte jag oxå. Köp en större än nödvändigt! Men..... Där lärde mig "di lärde" på forumet att inte tänka så. En SMA TL inverter klarar av en överlast på 20%. Fördelen med att ligga och toppa en inverter är att man ökar verkningsgraden. De få stunder som invertern behöver kapa topparna är inget att räkna med. Har själv en anläggning på 7.2kW och en SMA6000TL inverter. Då jag inte ligger i söder så passar detta bra.
6kW +20% är ju 7.2kW. Så gränserna lär hållas.

Så titta på att optimera din unika anläggning. Detta gör ju det kostnadseffektivt.

Skall man bygga ut sin anläggning se det som en ny del/anläggning, och optimera den efter dess förutsättningar.

/Janne

Re: Vad att tänka på?

callec
Tack Jan

Det är väldigt bra med forum, man slipper ifrån många fel.
Gäller bara att ställa frågan.

Re: Vad att tänka på?

jansimon
Ja utan forum är vi nog många som hade missat samma sak om och om igen :) En fantastisk källa till kunskap!

Likaså att titta på hur man optimerar inverterns spänningspann i förhållande till solcellerna för strängarna är bra att ha koll på. Även där kan man jaga tiden som invertern skickar ut på nätet... Där är SMA bra tycker jag. Det var en ett av skälen till att jag valde SMA:s inverter. SMA har ett program som man kan använda för att se vilka invertrar som fungerar till sin solcellsanläggning.

http://www.sma.de/en/products/plant-planning/sunny-design-web.html

Just att verkligen se till att optimera den anläggning man bygger/har är ju grunden till bra ekonomi. Det är ju en kombination med "statement", ekonomi och teknik som gör det intressant!