Utökning med 3 paneler (!)

BengtK
Jag har idag 30 paneler monterade fördelade på 2 strängar ( 15 + 15 ). Jag köpte detta som ett färdigt paket.
Det fanns visserligen plats för 3 paneler till, men valde att avstå  , pga av näst intill konstant skuggning av ett träd.
Detta träd är nu nertaget och då kan det ju vara lämpligt att fylla ut med 3 paneler.
Jag har kontaktat länsstyrelsen i Skåne och det är OK att "fylla på " med dessa inkl. kostnaden. /Jag har ännu inte fått investeringsbidraget . /

Då jag kör Piko plan 2.0 får jag följande värden.

Jag tolkar detta som att det måste ske en viss omkoppling, så att de 15 till vänster utökas med 1 panel från de befintliga 15 till höger. Sedan kopplas de 3 nya till den högra strängen och ger totalt 17 paneler . Rätt ?

33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Utökning med 3 paneler (!)

magneten
Förslaget med 16 + 17 paneler är få att få så hög spänning som möjligt i bägge strängarna. Det torde dock inte vara något problem för dig att köra med 15+18 paneler om det är mer praktiskt att koppla in?

Är bara att ändra i pikoplan och se så att det inte lyser rött, dock klarar väl pikon av en ganska hög i inspänning om jag inte missminner mig är väl max 950v och mppt jobbar väl ända upp till 850v så 18 standardpaneler är  inget problem i en sträng för dig så fall.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

BengtK
Ändrat i Piko plan :

väntar på nelos synpunkter ,,,,,
[...]

Med 15 paneler så hamnar du under växelriktarens min mppt 400v vid en paneltemp på 70 grader vilket förmodligen inte inträffar så ofta i sverige. Idag har du ju denna konfiguration på båda strängarna vilket fungerar bra!

så om du inte upplever några problem med driften/utbytet idag (vilket du troligen inte gör) så kommer det även att fungera fint i framtiden med 15 + 18

Re: Utökning med 3 paneler (!)

lase
Ska det vara orientering 0 grader? (är inte det rakt norr)

Re: Utökning med 3 paneler (!)

callec

Azimut, Anläggningens orientering relativt söder. Rakt i söder ger 0 grader, mot väster 90 och mot öster 270 grader.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

lase
Efter lite googling ser jag att du har rätt att azimut är relativt söder. Men om jag går in på http://fronius.solarconfigurator.de/Solar.Configurator/ exempelvis så anger man orienteringen på anläggningen relativt norr. Dvs 180 grader är mot söder.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

BengtK
Ja det här kan ju verka lite märkligt för mej som en lekman. Då jag reggade min anläggning i Piko Portal, så var det 180 , som gällde för rakt i söder
[...]

Jag har sett båda varianter på "azimut", så man får se upp.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

callec
Jo, det är riktigt det finns två sett att se på det och det bör framgå vilket som ska gälla.
I Sverige bör man enligt mitt tycke använda sig av 0 grader för Norr och 90 grader för ost.
Däremot skulle man kunna se det motsatta på andra sidan ekvartorn.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

I anvisningar för att fylla i blanketten om solcellstödet framgår det hur "de" vill man skall tolka vinkeln.
Söder är där 0grd. och går mot väster.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

nelos
Termen "azimut" har ett ursprung inom navigering, och där innebär 0 grader norr.

Men för tillämpningar som har med solenergi att göra är vinkeln 0 grader mot söder den mest naturliga.

Däremot kanske man bör benämna sin vinkel något annat än "azimut" för att inte skapa förvirring om vad som gäller.

Vad sägs om "panelvinkel"? Eller kanske "Solvinkel"?

Re: Utökning med 3 paneler (!)

BengtK
Verkar som ämnet i tråden har spårat ur  ?
I Piko plan finns även nedanstående ( jag hade skalat bort detta / :

Sätter jag 180 i Orientation , så blir det Norr .

MEN vad är bäst för mej att göra ? ( 16 + 17 ) eller ( 15 + 18 ) ?
[...]

Har ingen jättestor betydelse, jag hade gjort det som är enklast ty det kommer att bli bra med båda alternativen.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

magneten
16+17 är väl bäst men det är absolut inget fel med 15+18

Re: Utökning med 3 paneler (!)

nelos
Ja, 16+17 är bättre eftersom konfigurationen ger en jämnare fördelning av effekten och spänningen blir högre på den kortaste strängen.

Anläggningen kommer användas i 30 år eller så, så jag skulle använda den strängkonfigurationen även om det skulle vara lite extraarbete att få till det.
Men är det mycket merarbete så går 15+18 också.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

magneten
Är väl även så att kostals mppt verkar jobba även om man kommer under 400v (som väl anges som min mppt spänning?)

Men helt klart kan det som nelos säger vara värt lite extra jobb för att få 16+17, så kan du sova lite extra gott de kommande 30 åren.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

Den mppt som du har flest paneler på bör vara de paneler som sitter bäst till mao minst risk för skugga etc.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

BengtK
Har då - upprepede gånger - kontaktat det företag , som gjort installationen.
Det är tydligen ett projekt, som är för litet ( ??!! ). Det påstås också att det inte går att få tag i just de panelerna jag vill ha.
Panelerna Sharp ND-R245A6 kan jag hitta på en polsk webbsida ( förstår dock inte vad det står  ), en engelsk, en holländsk och en tysk sida.

Har även hittat 2 paneler (!) i Danmark, som ev. kan vara sålda / har sänt iväg en förfrågan /.

Min fråga : var i Sverige kan jag hitta dessa ? Några idéer ?
Min idé är att själv köpa in dem och sedan ha hjälp med monteringen.
[...]

Här har jag handlat, snabb frakt och bra kontakt på både mail och telefon.
http://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-sharp-nd-r-245-a5-poly.html?___store=pv_en&___from_store=pv_en

Det skulle även fungera att välja en annan panel med liknande data.