Utökning med 3 paneler (!)

Re: Utökning med 3 paneler (!)

nelos
Jag hittade en prislista daterad 2013 från NuEnergi där panelerna fanns med, men annars var hittar jag inget i Sverige.
(Sök på "ND-R245A6 nuenergi")

Re: Utökning med 3 paneler (!)

BengtK
Tack för tips !
Beställa fr Tyskland ( enl. ovan )
3 paneler   €574.38
frakt €249.00 (  Spedition max 100 kg )
total €823.38 c:a 7.747 SEK
Verkar lite dyrt .

NuEnergi finns inte längre - uppköpta av Glacell AB , som nu ägs av Lambertsons.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Utökning med 3 paneler (!)

callec
Är det tvingande att ha precis samma paneler?
Se om du hittar någon som utseendemässigt liknar och som har samma spänning och effekt.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

Det är väl viktigare ur elektrisk synpunkt att de har samma strömvärde vi samma solinstrålning då de ligger seriekopplade,
spänningen och effekt har mindre betydelse då den bara adderas till de övriga panelerna.
Det som är lika för strängen-kretsen är bara strömmen. Om tex. en panel har mindre strömvärde än
de övriga kommer den inte att utnyttjas fullt ut och har den högre sabbar den för de övriga.
Det finns ju trekantiga solcellspaneler med lägre spänning och mindre effekt så effekten och spänningen är inte något problem.

Re: Utökning med 3 paneler (!)

BengtK
Då kan det här "lilla" projektet betraktas som avslutet.

Via e-post till sharp.eu fick jag ett erbjudande från Solarpark Rodenäs GmbH.( Ligger i norra Tyskland på gränsen till Danmark - Jylland)

Leverans via bl a Postnord, som ville leverera samma fredag 10/4, som vi styrde kosan ner mot Österrike. Viss övertalning per telefon och leverans skedde 27/4.
Tack Posten !

Kom sedan överens ( via E-post )  med Robin på Svenskt Byggmontage AB att montering skulle ske 1:e Maj !!!!!

Allt färdigt strax efter lunch.

Utbytet den 2:e & 3.e maj var över förväntan !

Hade även varit i kontakt med länsstyrelsen i Skåne län ang. min ansökan avseende investeringsbidrag ( Inlämnad i mitten av Juni 2013 !! )
Det var helt i sin ordning att lägga till totala kostnader för dessa 3 paneler , under förutsättning att det INTE var med rotavdrag. Så blir det.

Jag fick också info om att beviljade ansökningar nu var framma i mitten av Maj 2013 !

Före mej i kön finns c:a 15 miljoner kr i ansökningar, så med lite tur - utbetalt i slutet på året .
[...]
12