Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp

filip71
Tänkte sätta upp 8x250 kWp på östertaket på uthuset, men då får jag ta och byta min SMA 2100TL. Men som av en händelse så fick jag 25 papp (45%-bidrag) från länstyrelsen  för de 2,88kWp som jag satte upp i höstas. Och som grädde på moset så säljer ppam ut just 4kW-växlare... Så det verkar gå min väg just nu.
http://webshop.ppam.se/sunnyboy-4000tl--p-103-c-147.aspx
Så jag beställde en och hoppas kunna använda min 2100TL till en tredje panel... möjligen på bostadshuset men där skuggar en skorsten ... men det tar vi sen

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp

nelos
Öster du också, då är vi flera som använder tak som inte är riktade mot söder.
Ska bli intressant att följa, och jämföra med mitt.

Jag har missat ppam hittills, tack för länken.

Bra att det börjar finnas en hel del alternativ att välja mellan när det gäller svenska solenergibutiker på nätet.

Här är en lista med intressanta webbutiker:
http://webshop.ppam.se/
http://www.soleldalby.se/
http://www.nordicsunpower.se/
http://www.nordensolar.se/

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp

filip71
Eftersom (det övre) taket inte lutar så mycket så ger det ganska mycket även efter klockan 12 på sommaren. Enligt simuleringen så skulle jag inte tappa mer än 15% jämfört med ett södertak. Noterade i morse att tyvärr så skuggar bostadshuset partiellt det aktuella uthuset under de första morgontimmarna - typ fram till klockan 7, och under maj-augusti så är det många timmar som går bort då (solen går ju upp runt 4-5). Men jag bangar inte. Det ser ut som det gör och halvbra är bättre än noll.

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp

filip71

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp

filip71
Då är det snart dags. Smällde upp en liten byggnadsställning så blir det bekvämare och säkrare. Lite krångel var det ju eftersom vi har masardtak och byggnadsställningen inte bara kan stå intill huset - då blir det en glipa på en meter så det krävde en specialkonstruktion som delvis vilar på huset.

På övre delen av östertaket kommer vi alltså sätta upp 8x250Wp. Det är tämligen platt så det var faktiskt belyst även efter klockan 16 igår...

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp

Morby
Himla smart konstruktion !!!
Nu har jag lösningen på detta via dig. Stort tack för detta !!!

/Lars

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp

filip71
Tänk på att förankra "huvudreglarna" som står på marken och lutar sig mot taket. Annars finns risken att hela konstruktionen glider ner när du står på den. Antingen med pålar i backen eller som jag - förankrade dem längst ner med en bräda som jag sedan skruvade fast i huset med ett vinkeljärn. Bildar ett Z från sidan. Du kan se två (av fyra) längst ner på var sida om dörren. Och glöm allt för livet inte kryssdiagonalerna. Behöver inte vara tjocka pinnar. Ta däremot i rejält på reglarna som håller upp gångplankorna så slipper du gung.

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp

Morby
Inga problem, jag ser hur du har gjort.
Visst ska jag säkra alla förankringar i backen liksom vid huset.
Sedan har jag nog lite lättare med mitt enplanhus så behöver det inte bli så långa brädor/plankor.
Tack för infon !

/Lars

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

filip71
Så här blev det till slut
På en ny SMA 4000TL kopplades på två trackers
A, 12 paneler på garagets södertak (2,88kWp) kopplades om till två stränger för att reducera skuggproblemen
B, 8 nya paneler på uthusets östertak (2,0kWp) kopplade i en sträng

Den gamla SMA 2100 som jag hade i garaget innan kopplades i två stränger (reducera skuggeffekt från skorsten på vår och höst) på 12 monopaneler på vardera 200W (alltså 2,4 kWp). De hamnade på bostadshusets östertak. Anledningen till att det blev så små paneler rent effektmässigt hängde helt ihop med den fysiska storleken på panelen i kombination med att jag var tvungen att komma upp i spänning för att matcha MTTP. Det blev bäst pussel då...

Bostadshuset 12 nya monopaneler. I bakgrunden syns uthusets 8 nya polypaneler

I förgrunden syns delar av 15 år gamla LESOL 3+ solfångare

Uthusets öster och söderpaneler.

Produktion går att följa på
och
Den gamla konfigurationen ("Ransta 1") är härmed avvecklad. Jag blev överraskad att panelerna på bostadshuset gav 500W så sent som klockan 16 på eftermiddagen. Betänk då att dessa paneler är riktade mot öster!

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

nelos
Snyggt!

Då har du totalt 7,28kW toppeffekt, om jag förstått rätt.

Min anläggning är på 7,20 kW, så det skall bli intressant att jämföra.
(En statusuppdatering för mitt projekt är på gång.)

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

filip71
7,28 kWp på solcellerna men växelriktarkapaciteten är 4kW+2,15kW=6,15kW
Underdimensioneringen av växelriktaren tidigare var 2,15/2,88 = 75% och det märktes.
men nu blir den något bättre med
4/4,88 =82% och 2,15/2,4= 90% där den första i praktiken blir betydligt bättre eftersom de två ingångarna aldrig är på max samtidigt. Den har haft toppeffekten 3996 W (17,4A) vilket verkligen slickar på mina 16A-säkringar men eftersom det sällan blir långvarigt så håller ju de tröga säkringarna. Så jag kommer inte att säkra upp. Möjligen konfigurera växelriktaren från att skicka ut så mycket ström om det blir ett problem för huvudsäkringen.

Det fula huset blev ju inte mer estetiskt med solceller, men värdet ökade nog ändå.

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

magneten
Vad anser din elnätsägare om 4 kW inmatning på en fas? HAr själv Fortum och de säger max 3kw på en fas med 16A :(

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

filip71
Vattenfall skriver på sin hemsida att de rekommenderar trefas på anläggningar över 3kW, men på min direkta fråga om jag får ha 4kW på L1-fasen så sa de att jag givetvis får det (!)
Själv tycker jag att vissa nätägare överproblematiserar snedvridningen. Den snedvridningen som 4kW inmatning innebär är precis lika stor som den utmatade elen påverkas av att jag och grannen kör en vattenkokare var. Eller om jag sätter på motorvärmarna på mina bägge bilar. SÅ vitt jag vet så har jag inga restriktioner som användare/abonnemangsägare att använda nätet jämnt över faserna. Varför? Jo för att sannolikheten att alla mina grannar snedvrider på exakt samma sätt är försvinnande liten. I Tyskland finns i allmänhet inte sådana restriketioner eftersom nätägaren upptäckt att problemet är akademiskt och inte reellt.
Vad de snarare borde ha åsikter om är hur mycket induktiv och kapacitiv last som mina växelriktare smutsar ner nätet med (och det är inte försumbart)... men där finns inga restriktioner ... än.

Faktum är att jag bara lastar halvsnett. Jag har kopplat 2kW på L2-fasen också ;-)

Det här hjälper ju tyvärr inte dig, så jag kan bara beklaga din klydderöv till nätägare och hoppas att Fortum inser det orimliga i kraven. Men det är ju deras nät och då är det ju dom som bestämmer.

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

magneten
Hade fel i mitt tidigare inlägg angående enfasig inmatning och Fortum. De har nu godkänt min anläggning med en sunny boy 3600 (max 3680w utmatad effekt) 16A för enfasig inkoppling med 16A huvudsäkring :)

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

filip71
En annan intressant aspekt är min maxeffekt på 4000W. På 230V blir det 17,3A men eftersom nätet hos mig är lite svajjigt så klättrar det upp till dryga 240V vilket gör 16,7A. Hur som helst så har min 16A fortfarande inte smällt sedan i maj - mest beroende på att maxeffekten bara håller i sig någon kvart om dagen - om ens då. Och det ska ju en trög säkring tåla.

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

filip71
Eftersom det efterfrågades så gjorde jag (först nu) ett översiktligt schema på rubbet också... Hoppade över undercentralerna så det skulle bli lite tydligare...

http://www.appelklyftig.com/familj/vader/aeryn/schema131006.pdf

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

filip71
Och idag fick jag beviljat installationsbidrag för min utbyggnad; 35%. Tackar!

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

Anders
Hur lång väntetid var det innan du fick besked?

/Anders

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

filip71
Jag ansökte 130126 och fick idag 131107, men det är inte så lång tid ansökan tog att hantera. Jag fick besked efter 3 veckor att pengarna för i år tagit slut. Men så la man lite förvånande ett förskott på 45 mille från de kommande åren redan nu och då vilar de inte på hanen så jag fick pengar bara dagar efter nyheten.
För övrigt mitt första bidrag (till min ursrpungsanläggning) sökte jag i augusti 2012 och fick besked några dagar senare att pengarna var slut. Sedan fick jag pengar 1:e mars 2013...
Men så är det i Västmanland, hur det är i andra län ska jag låta vara osagt.

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp