Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

Filip, har 4000TL 3 ingångar.? Har en likadan som ligger i kartong, och såg att maxspänning på DC sidan var 500v, är det totalt eller/slinga? Annars om det är totalt får kag nog för hög spänning in med mina 22st 35.8v paneler uppdelade på 11panelee/slinga.

Ev i framtiden, om 4000TL har 3 ingångar är att bygga fler paneler på takets branta lutning på Östsidan, Morgonsolen och framför allt på vintern..

/A

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

Anders
Härligt. Jag ansökte i somras, så förhoppningsvis nästa år då :-)

/Anders

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

magneten
Ansökte i november förra året i Västra götaland, ligger där på köplats 520 ungefär, idag är det 323 st (från starten 2009) som har beviljats stöd i mitt län, så vi får väl se om det blir något bidrag....

Går ju att följa bidragsstatistiken på: http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Aktuella-bidrag-och-stod-du-kan-soka/Stod-till-solceller/Manadsrapport/Manadsrapporter-2013/

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

filip71
A wrote
Hej

[...]

Som du kanske ser på schemat på föregående sida så använder jag tre ingångar på min 4000TL.

4000TL har två MPPT-trackers (A&B) och på vardera tracker finns två strängingångar (1&2) alltså fyra ingångar/strängar A1,A2,B1 och B2. 500Volt gäller per sträng, men det är inte max utan för MPPT, 750V är den övre gränsen men om du ska få ut optimal effekt så bör du inte ligga över 500V. Strömmarna måste man däremot addera ihop.

Exempel med panel på 250W och spänning 25V ger strömmen 250/25=10A:
a) En sträng med 10 paneler ger en spänning på 10*25=250V och ström på 10A.
b) Två strängar med 5 paneler/sträng till samma tracker: blir däremot 5*25=125V och 10+10A vilket i detta fall måste ses som dubbelfel eftersom maxström in till 4000TL är 15A.

Jag skulle avråda dig från att sätta paneler på två olika taklutningar på samma tracker eftersom de olika panelerna ger olika mycket effekt. Om du ska ha en bra reglering så måste du på ett tak med två olika taklutningar och två väderstreck ha fyra trackers annars blir det varken hackat eller malet.

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

Huvudbygget från början var 11st 290w 36v/sträng i varje väderstreck, men funderade på att lägga fler paneler på Östra sidan, på takets brantaste lutning, för att mer få morgonsolen, och framför allt höst/vinter, men kanske är en dum ide då, annars får det kanske blir en ny växelriktare där..får se hur vinterns förbrukning på huset ser ut.

Tack för input..!!

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

filip71
Jo det blir nog bättre med en liten växelriktare till i så fall. Trackern försöker ju dra ut så mycket ström som möjligt utan att spänningen sjunker för mycket i panelen. Om du har två paneler på 100Wp/20V och pga av olika takvinklar så ger den ena vid ett visst tillfälle 80W (4A) och den andra ger 60W (3A) så kommer trackern antagligen lägga sig på 3A+3A -> 120W...
Det blir ungefär samma reaktion som om du skulle blanda olika paneltyper på samma sträng; Det blir knappast sämre om panelerna inte är heeelt olika men kanske inte vad inte så bra som man skulle vilja. Och sen kan man ju alltid räkna på om det lönar sig ekonomiskt att koppla ihop en icke-optimal anläggning eller kosta på sig en ny eller ytterligare en växelriktare.

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

filip71
Nytt dagsbästa all-time-record. Det blev 6,78 kWh/kWp. Det hade kunnat bli aningen bättre om jag inte hade klippt av kabeln när jag klippte häcken och utlöste en säkring och tappade 10 minuter drift på ena anläggningen. Noterade också att min 4kW-växelriktare maxade i 2,5 timme och säkringarna höll (för det alltså). Så en 16A säkring fixar alltså att köra på 16,5-17A så länge.
Förutsättningarna var optimala; nästan inga moln och en ovanligt kraft vind (för att vara Västmanland) på 7-12m/s som fläktade och höll allt nere på 16-17 grader.

http://vader.appelklyftig.com
http://www.appelklyftig.com/familj/vader/20140613.gif

http://pvoutput.org/intraday.jsp?tid=693&sid=19719,19720&dt=20140614

Re: Utbyggnad 2,88kWp -> 4,88 kWp + 2,4kWp

nelos
Snyggt!

Jag klipper in dina väderdata här så det blir lättare att se framöver:

12