Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

Krux
Simulera att man kör två stycken 4kw växelriktare till en 10kw solcellsanläggning, men man önskar att ha mätvärdena till samma kurva där produktionen visas,  kanske överlappande varandra men med vars en färg för att skilja växelriktarna (panelerna) åt från varandra. Finns det någon lösning på det eller är man tvungen att logga in på sin internettjänst och läsa av en växelriktare i taget för att sedan summera dess produktionsdata manuellt för att få totalen? Eftersom jag skall ha en Öst och en Väst och eventuellt vars en växelriktare så vore det praktiskt om någon vet hur man ska gå till väga.

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

nelos
Med Kostal kan man ha flera växelriktare i ett "kraftvertk" ("plant").

Här är ett exempel:
http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=c4bc128b-1d7e-4bbb-857c-ddc8d90e54c9

Välj en växelriktare eller hela anläggningen, och tryck "Refresh".

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

nelos
Går även att markera flera samtidigt:

(Håll ner shift-tangenten)

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

Krux
Exakt vad jag var ute efter, kanonfint. Är det bara Kostal som har denna funktion eller finns det fler tillverkare?

Herre jesus vilken anläggning dom har, 185Kwh om dagen.

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

Jansimon
Vet att SMA kan logga via Webboxen flera anläggningar samtidigt. Hur det presenteras vet jag dock inte. Tror det är upp till 16st.

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

Krux
Med SMA blir det således ytterligare en grunka som ska köpas in, så jag tror faktiskt inte att det blir en SMA växelriktare. Det lutar mer åt Kostal, både för priset och funktionen, OM jag väljer att ha en växelriktare per väderstreck.

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

Jansimon
Ja det är nackdelen med SMA. Kolla oxå verkningsgrad, strängar och start spänning och Max spänning, att det passar din anläggning. Köpte men webbox i Tyzkland för ca: 4000kr.

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

Uffe
Funkar även med Fronius

Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

[...]

Ser jättebra ut, precis så som jag vade velat ha det.

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

filip71
Jag kör med två sma men låter pvoutput göra summeringen. Inga dyra extra grunkor.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?tid=693&sid=19719,19720

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

jansimon
Men då har du tillgång till nätverk vid invertrarna. Har min inverter i maskinhallen, utan nätverk. Eller hur har du löst kontakten?

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

filip71
Sma pratar bluetooth med en gammal Androidtelefon utan simkort. Den går i sin tur på wlan. Billigt och enkelt.

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

Jag kör oxå med filips lösning och låter en gammal androidtelfon som var gratis läsa av sma n med bluetooth var 5e minut sen skickar den upp mätvärdena till pvoutput via det trådlösa nätverket. Har nog 35 m mellan växelriktaren och routern. Är det längre avstånd funkar det väl med homeplug eller vad det kallas, nätverk mellan två vägguttag.

Är iaf toppennöjd med lösningen å så slapp man ju köpa en webbox för 4000 spänn.

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

Krux
Ganska smart lösning med blåtand. Alla har vi väl någon telefon eller surfplatta med krossat glas som ligger och skräpar.

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

Känner mig blåst på 4000:- spänn.

Lite lyxigt får jag kalla det för att motivera mig själv!

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

Krux
Du menar 4000:- minus 35% bidrag hoppas jag!

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

jansimon
Tack Krux det känns redan bättre, glömde stödet

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

jansimon
Ett litet försvarstal dock till webboxen är att jag kan från mitt kontor kan konfigurera min inverter precis i allt. även de detaljer med grid guard inloggning. Det är sjukt lyxigt när ens inverter sitter i utomhusliknande förhållande. Fixar ni det med era Androidlösningar

Re: Två växelriktare med samma loggning, hur funkar det?

magneten
Haha nä det går inte med androiden men min växelriktare e redan konfigurerad... en tröst med webboxen är väl förhoppningsvis att de  aldrig hänger sig eller behöver startas om vilket kan inträffa med en app. Har startat om min 1 gång sedan jag driftsatte loggning, är dock osäker på om det berodde på att sonen spelat lite på min loggnigsandroid som jag placerat i sovrumsfönstret...