Tips på anläggning

bjornhpersson
Hej!

Jag har ett 500m2 stort log-tak med ca 45 graders lutning i sydvästläge att fylla med solpaneler. Inga skuggningar.

Det egna energibehovet är ca 30 000 kwh / år.

Då jag inte har utrymmesbrist gissar jag att det finns ekonomi i att köpa "något sämre" paneler. Tex 250-280w istället för finpaneler på tex 320w.

Jag såg på blocket bla dessa "280 W Sunergy Polykristallin Solpanel" för 1200 kr / st inkl moms. Någon som har erfarenhet av dessa? Kanske finns det ännu billigare.

Alla tips på hur en ny anläggning skulle kunna se ut emottages tacksamt :) ...  kan även tänka mig att bygga ut årligen och kanske investera i ca 40 paneler / år. Då behöver växelriktaren vara förberedd för detta.

Tack på förhand!

Re: Tips på anläggning

Hej och välkommen till forumet!

Har du sökt med sökfunktionen här i forumet, får du träff med det panelfabrikatet?
Du får en träff och det är just ditt eget inlägg ovan.
Det kan vara vanskligt att köpa paneler tillverkade i okänd fabrik. Säljaren kanske utlovar att tillverkaren ger långa garantier, men vem är det som ersätter vid garantiskada? Ofta oklart vid billig-paneler. Vem ska man kräva ersättning av, finns panelfabriken och firman kvar? Hur ska man kunna nå tillverkaren/fabriken vid garantiskada? De kanske aldrig räknat med att ersätta några skador? Solcellspaneler ska hålla läääänge, minst 25 - 30 år. Att köpa billigt kan bli dyrt. Det finns nog stulna paneler som säljs. Dessutom kan de vara frågan om begagnade. Vissa solcellsparkägare byter ut sina gamla paneler mot nya bättre som producerar mer. Någon kan ha kommit över ett sådant parti och vill kränga dem och tjäna en slant.

Nu tror jag standardpaneler är monokristallina på ca 300 - 320 Wp, dvs 300 W till 320 Wp. De är nog inte dyrare än polykristallina på 280 Wp. Man ska titta på pris per Wp. När vi installerade anläggning för 3 år sedan var standardpanelerna på ca 250 - 260 Wp och polykristallina, men utvecklingen går vidare. Vi valde tysktillverkade Heckert-paneler just med tanke på kvalitén och garantierna.

500 m2 takyta om lämplig bredd och takfallslängd får du plats med ca 280 paneler och om 300 Wp har du 84 kWp. Den ger dig ca 75000 - 80000 kWh/år. Du måste nog ha flera 3 fas växelriktare, t.ex. 3 st på 20 kW vardera.  Mätarsäkringar behöver du då ca på 120 Ampère, rejäla don.

Du kan börja med 66 st paneler på 300 Wp, installerad effekt 19,8 kWp. Blir 3 st strängar vardera på 22 st seriekopplade paneler. Två sådana strängar parallellkoppas och kopplas till växelriktarens ena MPPT. Den andra strängen kopplas till den andra MPPT. En växelriktare Fronius Symo 20.0-3-M på 20 kW som har 2 st MPPTingångar blir nog bra. Du får ca 18000 - 20000 kWh/år.
Du kan även ha ytterligare en sträng med 22 st seriekopplade paneler och koppla till den strängen som är ensam in på MPPT. Då får du installerad effekt 26,4 kWp, och du får 24000 - 26000 kWh/år.
På den växelriktare Fronius Symo på 20 kW får du koppla in max 30 kWp paneler.

Vad har du för takbeläggning? Det har stor betydelse för materalkostnad för montaget.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Hej Arne och tack för svar!

Nej, jag får ingen träff på modellen i forumet.

Jag tror inte det blir aktuellt att fylla hela taket men kanske att man kan landa på dubbla egna förbrukningen på sikt för att vara självförsörjande fler månader per år. Jag har ju också lika stor yta att tillgå i österläge. Möjligen skulle man kunna fundera på att lägga panel i båda riktningarna för att få energiproduktion över större del av dygnet. Jag tillhör den skeptiska skaran som kanske inte litar på att man över tid kommer att kunna sälja och köpa el fullt så förmånligt som nu givet att det är skattesubventioner inblandade. Dvs man kanske ska försöka nyttja varje producerad kwh själv till så stor del som möjligt. Men det är en annan fråga.

Då det är en Svensk firma som säljer dessa paneler med installation så utgår jag från att de inte är stulna men du har absolut rätt i att garantier etc är en chansning.

Finns det någon bra sida att handla Heckert-paneler på? Jag importerar gärna och har momsregistrering. Tips på exakt modell att köpa?

Taket är eternit men plan att byta det till plåt finns så det är kanske ett bra tillfälle att göra detta i samband med panelinstallation. Dock är det ju ingen omöjlighet att montera på detta tak heller. Reservskivor finns och arbetet gör jag själv undantaget inkoppling elektriskt.

Tack igen!

Re: Tips på anläggning

Billigpaneler brukar sakna antireflexbehandling av täckglaset. Solcellspanelers täckglas förses med antireflexbehandling(badrumsfönsterstruktur men i mycket mindre skala) för att mer ljus ska gå igenom glaset och bli ström och inte reflekteras bort och förloras. Vi fundera även på att importera från utlandet, men det kan vara riskabelt. Lätt att gå på en mina. Man betalar, men får inget, blir lurad. Vi skaffade Heckertpaneler. Även en bekant skaffade Heckert-paneler som håller på att montera nu i april 2019, http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anlaggning-15-93-kWp-p-takpannepl-t-enfamiljshus-tp5016633.html
Dessutom kan i billigpaneler användas klenare och sämre kvalitet på by-passdioderna, vilket kan resultera i trasiga paneler om några år. Man måste lusläsa databladet och förstår vad som står i databladet. Det är inte så lätt för nyintresserade.

Montera på eternittak är inget nöje. Det kan man nog bara göra själv. Anlitar du en firma blir det asbest-arbete och troligen jättedyrt. Byt till trapetsbleckplåt men stålplåttjocklek ej klenare än 0,6 mm! Enkelt att montera och prisvärt montagematerial. Du får även nytt tak.

Om du har 500 m2 mot sydväst är det då inte andra takhalvan åt nordost? Du säger öst?

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Tack för bra svar och jätteintressant projektlänk.

En fråga till. Om jag skulle välja tex växelriktare Fronius Symo 20.0-3-M som du hade, är det då praktiskt möjligt och lagligt att koppla in säg 20+20kw paneler i två olika väderstreck eller ska man gå upp på en större växelriktare då?. I mitt fall enkelt förklarat öst och väst. Panelerna kommer ju inte att producera samma tid på dygnet och ett nollglapp uppstår mitt på dagen då solen ligger i söder.

Re: Tips på anläggning

På en Fronius Symo 20.0-3-M som har en maximal AC-uteffekt på 20 kW, på den får du för växelriktartillverkaren inte koppla på mer än maximalt 30 kWp paneler, dvs 100 st paneler vardera på 300 Wp. Kopplar du in mer frånsäger de sig alla garantier för växelriktaren.

Det där "p" i kWp betyder peak, dvs märkeffekt för en panel.

Du kan koppla sträng från paneler som ligger på ditt sydvästtak till växelriktarens en MPPTingång, och  en annan sträng med paneler som ligger på ditt nordosttak in på den andra MPPTingång på samma växelriktare.
Det går bra. Men du ska för den växelriktaren inte överskrida 30 kWp paneleffekt, om du vill ha 5-årsgarantin på växelriktaren.

På eftermiddag/kväll då solstrålar träffar ditt panelfält på sydvästtaket, då träffas nordosttaket visserligen inte av direkta solstrålar men träffas av diffust ljus och producerar ca hälften av vad sydvästtaket ger. Om antas lika antal paneler på de båda takhalvorna.

Många tror att endast direkta solstrålar ger ström, men så är det inte, utan även diffust ljus(kommer från alla håll från himlavalvet) som man har en molnig dag ger ström, men inte lika mycket, men kanske hälften mot direkta solstrålar.

Fronius Symo 20.0-3-M är den största i den serien. Men österrikiska Fronius har större, Fronius ECO 25.0-3-S, som är på 25 kW, även en på 27 kW, men de är nerbantade modell, då de har bara 1 st MPPTingång, men kan kanske vara lämplig när man bara har paneler i ett och samma väderstreck och stor anläggning.  Tyska SMA har även växelriktare på 25 kW, SMA Sonny Tripower 25000TL-30.
De har givetvis ännu större växelriktare och då solcellspark-växelriktare men jag känner inte till så stora. Det är mycket större än ett normalt husbehov.

Re: Tips på anläggning

Gunnar
Vid behov av stora växelriktare så kan Huawei vara ett alternativ. Den här är på 60 kW och har 6 MPPT ingångar.

https://shop.solelgrossisten.se/product/vaxelriktare-huawei-60-kw-med-ac-dc-overspanningsskydd/2159

I samma serie finns både större och mindre växelriktare än exemplet ovan.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
OK tack för bra svar Arne! Möjligen skulle man kanske kunna bryta bort ena takriktningen vissa delar av dygnet då för att säkra att max 30kw är inkopplat åt gången?

Och tack för tips om 60kw Huawei Gunnar! 12 strängar med egen övervakning känns ju väldigt skalbart och bra och borde kunna fungera utan optimerare på mina skuggfria* tak? :) ..

Re: Tips på anläggning

Man kopplar inte bort några strängar,  utan skaffar då snarare större växelriktare.
På Fronius Eco 25.0-3-S och på 27.0-3-S får man ansluta maximalt 37,8 kWp paneler.
De har standardmässigt webserver, WLAN och datamanager.  På databladet står det "webserver integrerad". För något år sedan då jag tittade på den, hade den inte webserver. Bättre nu alltså.

Det finns även Fronius Eco 25.0-3-S Light och på 27.0-3-S Light som prismässigt är nerbantade och saknar WLAN och LAN.

Det har inte att göra med vilken effekt(kW) panelfälten momentant producerar den där gränsen på max 30 kWp på en Fronius Symo 20.0-3-M, utan just installerad paneleffekt (kWp).

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
OK tackar!

Ja, webbserver låter ju onekligen som en väldigt bra funktion.

Re: Tips på anläggning

Det går även att parallell koppla flera växelriktare om du ska upp mycket i storlek.
Köper du flera (iaf Fronius), så behöver du ha en som har wlan osv, dom efterföljande kan du koppla ihop med den första som då rapporterar för alla. De kan med andra ord vara S modeller.

Det var den väg jag tänkte gå, men så blev vi nöjda med det vi har :-)

Re: Tips på anläggning

genua
Vilken storlek har du på huvudsäkringen och vilket är ditt nätbolag? Att producera dubbla egenförbrukningen kan vara dyrt/komplicerat map nätbolagets tariffer.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Hej!

25A sitter det nu men bör gå att uppgradera då en helt ny kopplingspunkt placerats på min mark ca 20 meter från mitt eget nya mätarskåp.

EON

Re: Tips på anläggning

Ett tips är att köpa moduler från en stor och väletablerad tillverkare. Finns fler listor över de största leverantörens där de rankas efter ekonomisk stabilitet kvalitet osv.

Till vår solpark på jobbet köpte vi prisvärda poly moduler från Trina. Då du har momsregnr. kan du köpa dessa utan moms, vid beställning från ex Tyskland betalar man då endast 83 EUR/st.
(Har en bra kontaktperson där som jag handlat av sedan 2013 och alltid fått mycket bra hjälp av snabba leveranser och mycket prisvärd frakt)
https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-trina-tsm-pd05-275-wp-poly.html

Bestäm först hur stor växelriktare/anläggning/mätarsäkring  som du vill ha så är det lättare att föreslå en nr växelriktare till just din installation!

Ex en växelriktare på 24kW kräver en mätarsäkring på 35A, så kolla upp eventuell kostnad för detta först, en del elnätsbolag erbjuder ett gratis så kallad produktionssäkring vilket är grymt bra i så fall :)
Till en 24kW växelriktare kan du utan vidare ansluta 30kWp med paneler till vid en öst/väst installation.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Tack för bra input!

Jag ska kolla med EON. Det är ju en del faktorer att bolla med i detta. Kan tänka mig att det blir en elbil framöver med. 83 EUR låter ju klart prisvärt!

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
This post was updated on .
En dum fråga kanske. Är det storleken på växelriktare som dimensionerar anläggningen ut på elnätet rent regelmässigt eller den totala effekten på inkopplade paneler? Dvs måste jag säkra upp till växelriktarens maxkapacitet eller räcker det med att behörig elektriker räknar ihop vad anläggningen max kan producera?

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
@Magneten

Jag har fått erbjudande att köpa en ABB trio-27.6-tl-outd S2X 400 till ett bra pris.

Sen har jag kollat med EON vad de ska ha för att säkra upp.

Från 16A till 20A kostar det ca 1800 SEK / år extra
Från 16A till 25A kostar det ca 4000 SEK / år extra
Från 16A till 35A kostar det ca 8000 SEK / år extra

Jag väntar på svar ang att få en separat produktionssäkring och hur stor denna då kan bli.

Rimlig nivå givet min förbrukning på ca 30 000kwh / år på lite sikt och att jag vill vara så självförsörjande över dygnet som möjligt så går nog tankarna i att köpa knappt 32000 kwp kapacitet (max är 31k på ABBn) och lägga dessa i två väderstreck. Öst + väst, 15500+15500. Jag kan vad jag förstår lägga en begränsning i denna växelriktare så att den klassar in på 20A eller 25A huvudsäkring. Borde ju bli hyggligt bra med 25A.

Så ca 113st 275wp Trina är det jag klurar på. Jag borde ju kunna lägga ut rätt bra med watt över dygnets alla ljusa timmar tänker jag och ändå ha en rätt snål säkring.

Hur låter detta i era ögon/öron?

Björn

Re: Tips på anläggning

SunToEarth
Du har förstått vad det handlar om. Senare kan du komplettera med lämpligt batteri när de sjunker i pris.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Tack för svar! Nja, jag är oernhört grön på detta men försöker i alla fall. Blir lättare att förverkliga med en tydlig plan. Finns oerhört mkt info på detta forum. Hur bra som helst!

Ja, batteri kanske kunde vara nåt framöver men känns just nu för dyrt och tveksamt miljömässigt. Man får väl hoppas på nån bättre lagring i framtiden. Vätgasprojekten är ju väldigt intressant men också för dyrt än så länge.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson

Så här ser mina förutsättningar ut ungefär. Hur hade ni placerat växelriktaren? Utomhus på putsväggen?

Samma med kablage. Gå helt utomhus för att minska brandrisk? Eterniten tål en del.

Björn
123