Tips på anläggning

Re: Tips på anläggning

Gunnar

Bilden är från EON:s tekniska anvisningar.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Tack Gunnar!

Bra att ha att hänvisa till vid diskussion.

Det ändrar ju förutsättningarna en hel del. Att placera all kwp på sydväst istället för att dela upp mellan två vädersteck ger lite bättre ekonomi både vid installation och rent energimässigt.

Enklast känns att köpa 30kwp paneler med en 25kw växelriktare.

Enligt SMA Sunny Design så är STP 25000TL-30 optimal och ger 26000kwh på min adress och riktning. Vill jag inte betala för 50A säkring utan kör vidare på 25A så säger SMA Sunny Design att en begränsning till 17kw på utmatning endast reducerar årsproduktionen med 2000kwh. Jag vet dock inte hur tillförlitligt detta är.

Re: Tips på anläggning

Sunny design web brukar räkna tämligen rätt, kanske någon enstaka % högt.ibland.

Har du bar paneler åt ett håll så kan ju Fronius Eco 25kw vara ett bra alternativ tillsammans med Fronius Smart meter så kan du då enkelt ställa in hur mycket som får exporteras ut över huvudsäkringarna (produktionen anpassas då dynamiskt så du exporterar max hela tiden samt att du även producerar el till husets egenförbrukning)

Med 25A huvudsäkring kan du förmodligen nämligen exportera mer än de teoretiska 17kw pga att spänningen stiger över de normala 230v vid hög pproduktion=Lägre ström A  samt att säkringarna tål ganska mycket överlast under några timmar mitt på dagen!

Så med all sannolikhet kan du med 25A säkring ställa upp MAX export i Smart Meter till minst 18,5-19,5kW utan att säkringarna löser ut plus att du kanske producerar 4kW till egenförbrukningen, så då blir det ju i stort sett ingen bortklippt energi med denna setup som dessutom blir grymt prisvärd.

Här 8stt symo 27kw Eco på jobbet som gör ett mycket bra jobb!
Froniusen ger dessutom mer och bättre loggning i SolarWeb jämfört med SMAs motsvarighet.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Tack för input!

Jag testade fronius.solarconfigurator.de och vill jag ha ca 30kwp så får jag förlag på Fronius ECO 27. 5x23 paneler (275). Med ECO 25 vill de max ha 4x23. Kanske är deras webbverktyg för enkelt för att kunna optimera för lite för många wp in? Prisskillnaden på 25 och 27 är ju dock minimal. Hur som så gillar jag tanken med Smart meter.

I SMAs verktyg som är betydligt mer avancerat så har jag väldigt svårt att få bra förslag på strängar med 275wp paneler och deras 25kw växelriktare. Med deras demo-240wp paneler så går det fint att gå till strängar.

Re: Tips på anläggning

Fronius har bättre beräkningsprogram än solarconfiguratorn som är webbaserad.
Det bättre programmet, som man laddar ner och kör på sin egen dator,  är nog tänkt för installatörer, och jag provade det för ca 2 à 3 år sedan men det var väldigt segt och långsamt. Då var det inte alls bra, men nu kanske de har skärpt sig och gjort det användbart.

Du kan ju använda SolarEdges gratis beräkningprogram "SolarEdge site designer 2.0", även om du tänker ha en Fronius eller SMA. Det programmet tycker jag är snabbt och lätt att använda. Att man ska ange effektoptimerare gör inget, det är bara att välja deras standardeffektoptimerare t.e.x P300 eller P370.
Programmet presenterar årsskörd kWh, och även per månad, samt maximalt uppnådd DC-effekt från panelfälten och det är detta som är det intressanta. Men det är ganska enkelt att utan beräkningsprogram, välja lämplig antal seriekopplade paneler i en sträng för vanlig växelriktare. (tumregel minst ca 12 st högst 22 st).

Det är enkelt att lägga till ett eller flera panelfält som har annat väderstreck och takvinkel.

SolarEdges program gievtvis ger ingen info hur du ska koppla strängar för en vanlig anläggning dvs utan effektoptimerare. Men för att få DC-maximaleffekt från panelfälten, årsskörden kWh då är det bra.

Tänker du använda en Fronius Symo 17.5-3-M då anger du i SolarEdge-programmet en SE17k och om du tänker ha paneler på 275 till 300 Wp, ange då P300, och paneler på 305 till 370 Wp, ange då P370.

Beräkningsprogrammen förutsätter oskuggade paneler, likt de allra flesta program. Ska man ta hänsyn till ev. skugga börjar det bli väldigt jobbigt att ange alla data för föremål som skuggar och riktningar och avstånd, och väldigt tidsödande att göra beräkning.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Bra tips med Solaredges program. Ska testa det. Mitt projekt torde vara rätt så "lätt" för programmen givet att:

1 - jag har stora plana ytor att tillgå i måtten 50x8 meter per styck
2 - troligen väljer ett väderstreck (väst 70)
3 - inga skuggningar
4 - små krav på utseende

Re: Tips på anläggning

björnpersson,

du undrade tidigare i denna tråd om Fronius Smart Meter fungerar med Fronius Eco växelriktare, och det gör den enligt databladet för Fronius Smart Metern.

Datablad Fronius Smart Meter
Fronius_Smart_Meter_EN_397616_snapshot.pdf

Inkopplingsanvisning Fronius Smart Meter:
Fronius_Smart_Meter_.pdf

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Fasen vad bra. Tack Arne!

Ni har verkligen lärt mig en massa alla ni som hänger på detta forum. Det är jag väldigt tacksam för :) ..

Enda problemet med solel verkar vara att det snabbt blir lite av en besatthet :O .  .. jag har aldrig studerat så många tak förut som nu den sista månaden. Smått omöjligt att köra bil ;)

Re: Tips på anläggning

genua
Hur fungerar Fronius effektbegränsning, kompenserar den för asymmetrisk egenförbrukning?

De flesta produktionsavtal bygger väl på ansluten effekt, att överbelasta säkringen är väl ingen väg att runda avtalet?

Förhöjd spänning i inmatningspunkten är ingen höjdare

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Som jag förstått det så sätter man max ut mot nätet och det som "råkar bli över" kan användas internt.

Hur detta mer tekniskt går till vore ett nöje ett få reda på om någon vet. Jag gissar på att enheten millisekundvis styr växelriktarnas produktion för att matcha aktuellt behov internt + max externt? Nån som vet?

Skulle det vara så att Smart metern på något vis själv begränsade effekten så borde det ju bli väldans varmt.

Re: Tips på anläggning

Arne
Fronius Smart Meter monteras så den mäter strömmen på de tre faserna ut på allmänna elnätet. Smart metern anger dessa strömmar för Fronius växelriktaren.

Om solcellspanelfältet i ett viss ögonblick förmår ge säg 10 kW till en Fronius Symo 12.5-3-M växelriktaren och om man ställt in på växelriktaren att man vill maximalt mata ut 6 kW på allmänna elnätet och man samtidigt har egenförbrukning i hushållet på säg 1 kW, då är det 3 kW för mycket effekt.
Då styr växelriktaren bort från solcellspanelsträngens optimala punkt, på strängens effekt-strömkurvan nämligen till den punkt som bara ger just 7 kW DC till växelriktaren. Då går 6 kW ut på elnätet och 1 kW konsumeras i hushållet. Det är alltså ingen effekt som måste brännas bort.
Tittar man på en ström-spänningkurva för en enda solcellspanel, då förstår man kanske bättre.

Har man ingen effektbegränsning inställd då letar växelriktaren upp optimala punkten på effekt-strömkurvan och lägger sig där. Det är MPPT(maximum Power Point Tracker) som gör det och den söker regebundet efter optimala punkten.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson wrote
Som jag förstått det så sätter man max ut mot nätet och det som "råkar bli över" kan användas internt.
Precis tvärt om, först så "fyller" du husets behov och det som "råkar bli över" skickas ut på nätet. Det är det som blir över som den styr mot, på det sätt som Arne beskriver.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Smart lösning. Tack för info!

Re: Tips på anläggning

genua
Effektbegränsningen används väl normalt för att skydda huvudsäkriingen och jag undrar om Fronius tar hänsyn till asymmetrin i egenförbrukningen om du exempelvis tar ut din förbruknings-kW på endast en fas?

Re: Tips på anläggning

Arne
Hur mycket snedlast kan man då ha?
Om man i hushållet har 16 A mätarsäkringar och 10 A avsäkring för sina laster, då blir snedlasten 10 A snedlast dvs 2,3 kW om man bara skulle belasta en enda fas.

Är det då ett problem för elnätsbolaget?

Jag tror Fronius Smart Meter mäter strömmen på varje fas(för det är väl inte effekten den mäter, dvs ström gånger spänning), sedan mäter den väl också spänningen fas-nolla för varje fas. Sedan räknar den väl ut effekten. Hur den räknar ut effekten vet jag ej. Säkert någon som vet det här på forumet.

Re: Tips på anläggning

genua
Fassymmetrifrågan är viktig om man vill optimera egenproduktion och ekonomi.

Om dina solanläggning har en produktionskapacitet på 15 kW, 0 kW egenförbrukning och du har 16 A huvudsäkring  behöver växelriktaren produktionsbegränsa till 11 kW, 3x16 A, för att skydda huvudsäkringen. Hur reagerar då Fronius om du kopplar du in en 1-fasig last på 3,8 kW, 16 A?

Någon som vet?

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Jag har pausat lite i planerna pga att jag upptäckte att skattereglerna inte medger att jag placerar en privat köpt anläggning på en ekonomibyggnad. Som det ser ut så blir det lantbruket som får inkomsterna som ska beskattas från första krona fast jag investerar privat.

Om någon med ekonomibyggnad / näringsfastighet har en bra kalkyl på ekonomin om man istället investerar som företagare och säljer _all_ el ut på nätet så är jag intresserad. Det är svårt för en oinvigd att räkna på detta.

Om jag ändå väljer att investera så blir det troligtvis en större anläggning uppåt 70kwp i sydväst. Ska jag ändå sälja all el utåt så kan jag lika gärna fylla ena halvan av taket.

Re: Tips på anläggning

genua
Många olika faktorer spelar in som företagsform, antal uttagspunkter mm.

Har du separata nätabonnemang privat-företag?

För enskilda firma kommer väl skatterabatten firmainnehavaren tillgodo?

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Hej och tack för svar!

Fastighetens firma är enskild firma. I princip alla små lantbruk och alla skogsbruk är enskilda firmor. Aktiebolag får inte äga skog i Sverige.

Just i mitt fall så är själva lantbruket inaktivt. Det finns lite skog men inget att leva på. Det är i praktiken ett privathushåll med stora momsade uthus. Det jag har gjort för att kunna förvalta fastigheten och hålla den i skick är att hyra ut lokaler. Det ger en vinst varje år även om nästan alla år hittills har gått åt till att renovera för alla inkomster.

Så ur själva näringens synvinkel är jag då intresserad av om det kan bli lönsamt att installera solpaneler på samma vis som jag idag hittar lönsamhet för att hyra ut yta. Min tanke var ju från början att nöja mig med att producera el åt mitt privata hushåll men av estetiska skäl låna takyta på ekonomibyggnad för detta. I min värld kunde jag inte tänka mig att det skulle uppstå skatteproblem så länge jag betalade allt privat.

Eftersom jag är relativt oinsatt så har jag gjort den privata kalkylen enkel. Jag förutsätter att jag får samma betalning för elen jag säljer som den jag köper över tid. Jag får samma ersättning i skatteavdrag (60öre/kwh) som jag betalar i överföringsavgift. Dvs det spelar inge roll om jag köper och säljer all el eller inte. Jag förstår att det finns vinster i tex energiskatt och moms här också. Någon kanske kan förklara?

På det stora hela har jag då räknat med att mitt elspris per år i en lagom dimensionerad anläggning blir endast den fasta avgiften efter att anläggningen i sig är betald. Kan man förenkla det så med nu gällande skatteregler?

Som enskild firma som i kalkylen från start går med överskott (skatt från första kronan) varje år vore det intressant att se om det finns lönsamhet på samma sätt.

Parametrar:

Enskilda firman delar abbonemang med privatpersonen. Egen elmätare finns och det räknas fram en fördelning varje år.
Hushållets energibehov ca 25 000 kwh / år
De uthyrda lokalernas behov uppskattat kommande år ca 25 000 kwh / år

Det blir ju snabbt geggigt när man ska försöka räkna på detta.

Genua - du frågar "För enskilda firma kommer väl skatterabatten firmainnehavaren tillgodo?" . Mitt svar är, jag tror inte det. Det kommer nog firman tillgodo.

När elen väl kommer till hushållet ska den betalas till firman som ska lägga moms på priset.

Som jag tolkar reglerna så kan man inte få momsavdrag på anläggningen om elen sedan ska säljas till privatperson. Säljer jag däremot all el externt kan jag dra av momsen på anläggningen. Skulle jag nyttja elen själv i den enskilda firman (detta är ju aktuellt för många lantbrukare) så ändras anläggningens avdragsrätt från inventarie där man skriver av anläggningen på fem år till att anläggningen ses som den del av fastigheten och måste skivas av med endast 4% per år. Stor skillnad.

Rörigt värre.
123