Tips på anläggning

Re: Tips på anläggning

Arne
Varför inte montera växelriktaren inomhus på putsväggen? Pga stöldrisk och bättre skydd mot väder och vind.
Lättare att läsa av displayen också jämfört med om utomhus.

Hur ska du göra strängarna? Du kan inte ha 56 st seriekopplade, pga på tok för hög strängspänning, blir ca 2000 Volt och knäcker växelriktaren. Ej heller kan du ha 2 x 28 dvs parallellkopling av två strängar om 28 st, även då för tok hög strängspänning ca 1050 Volt.

Du kan emellertid göra 3 x 18 = 54 dvs tre strängar om 18 st som parallellkopplas. Du får ta bort 2 st paneler. Eller lägga till en panel så totalantalet blir jämnt delbart med 3.
Du behöver även då strängsäkringar av smälttyp på ca 15 A, 1 st  för varje delsträng på 18 seriekoppladepaneler.

För ditt projekt kanske det finns något matnyttigt i tråden
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anlaggning-15-93-kWp-p-takpannepl-t-enfamiljshus-tp5016633.html

Re: Tips på anläggning

Perwis
Kablage är klokt att dra utomhus för att minska brandrisk vid fel. Köp uv-tåliga plaströr eller flexslang att dra dem i. Är det en bondgård? I så fall krävs det extra skydd mot gnagare. (Finns en svensk rekommendation på detta som jag tror du hittar genom lite googlande). Men inomhus går ju också.

Växelriktaren skulle jag sätta inomhus även om de typiskt är tillåtna för placering utomhus. Stöldrisk och bättre med stabil temperatur (dock bör det ju inte vara för varmt och bra ventilation så ur det perspektivet är det ju bättre med utomhus).
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Tack för bra input Arne och Perwis!

Jo inomhus är ju trevligare. Den murade delen är också i sig brandklassad inkl innertak.

Jag har inte helt bestämt mig ang växelriktare ännu. Jag tror dock att jag kommer att köpa en "för kraftig" för att kunna bygga på senare. Så strängstrategi har jag inte tänkt på ännu. Jag kände spontant att det kanske blir lite långa DC-ledningar ända fram till elskåpet?

Jag har ytor som ska hyras ut varma så förbrukningen kan ju gå upp. Siktar på 30kwh förbrukning i startläget men kanske att det blir 40 inom ett par år och där jag max kan mata ut 30khw i elnätet vad jag förstår för att fortfarande vara microproducent i skatteverkets bok. Kan ju innebära att man ändå producerar 30-50 kwh men bara matar ut 30 i tillfälligt överskott tänker jag?

Möjligen skulle man räkna på 50kwp på en gång och göra en strängstrategi med kablage för det men bara populera med paneler efter ett första behovet på 30kwp.

Ja antalet paneler måste nog justeras som du säger Arne. Jobbigt när man gillar perfekta vilkelräta fyrhörningar :P  ..  måste nog öppna excel igen.

Perwis - ja, det är lantbruksbyggnad men inget aktivt lantbruk finns idag.

Tack igen :) ..

Re: Tips på anläggning

genua
En fördel med Eons nät är att de accepterar dubbla säkringar i mätarskåpet, du kan alltså ha kvar ditt 25A förbrukningsabonnemang och ha 63A för växelriktarens inmatning.

Elmarknadslagen ger dig rätt till avgiftsfri inmatning upp till 63A i din uttagspunkt. Om din servis och/eller nätet behöver förstärkas får du betala för detta.

Ferroamp har ett moduluppbyggt system med separata strängoptimerare som lämpar sig väl för etappvis utbyggnad och deras växelriktare har fasutjämning, effektkontroll mm.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Tack för input!

Ja, jag har förstått att EON kan göra så. Har däremot inte fått pris på det än. Samtidigt så vet jag inte hur nödvändigt det är att kunna skicka in så pass mkt i nätet under kort tid när man kanske mister microproducentfördelarna? Min tanke med att ha så mkt som uppåt 50kwp är att mycket av elen används i fastigheten dagtid och att jag också kör med "för mycket paneler" mot vad växelriktaren är inställd på. Jag tänker att jag då får förluster i kapacitet de allra bästa soldagarna då riktaren klipper vid tex 25kw men som plus då att den överdimensionerade panelytan borde ge bra kapacitet under en längre säsong och de mindre bra soldagarna. Jag kanske har fel. Rätta mig gärna.

Det som vore fint med en växelriktare som kan strypas mot elnätet vore om den kunde räkna in det egna användandet. Dvs har jag ställt den på max 25kw utmatning pga huvudsäkring och max årlig utmatning på 30000kwh, tar in 30kw från panelerna och samtidigt drar 5kw i fastigheten så vill jag ju att riktaren hanterar detta och levererar 25+5 sas. Finns det sådana?

Min el fram till och med mätarskåpet är alldeles nytt. Man bytte ut luftledningar för ett par år sen till nya nedgrävda till hela byn så jag tror att ledningskapaciteten är OK.

Re: Tips på anläggning

Arne
En Fronius Symo tillsammans med en Fronius Smart Meter(är en energimätare) gör att du kan ställa in maximal effekt växelriktaren får köra ut på elnätet i varje ögonblick.

Växelriktaren Kostal har liknande system men där kallas burken(energimätaren annat).

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Tack Arne! Ska kika på dessa. Har dock inte sett Fronius Symo större än 20kw? Kanske Fronius Smart Meter fungerar med andra modeller med?

Re: Tips på anläggning

genua
bjornhpersson wrote
[...]
Effektbegränsning enligt ovan fixar Ferroamp. Att mata ut mer än 30000 kWh tar inte bort din status som mikroproducent men du erhåller ingen skatteåterbäriing överstigande kWh. Förutsätter förstås också att du köpt in 30000 kWh.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Tack för tips genua! Ska kika på Ferroamp med.

Väntar just nu på besked från EON ang större säkring att mata ut på. Möjligen skippar man då begränsare och matar bara ut allt överskott.

Re: Tips på anläggning

Fronius har för högre effekter än 20 kW, Fronius Eco 25.0-3-S på 25 kW och 27.0-3-S på 27 kW som jag nämnde i tidigare inlägg i denna tråd.
De har bara en MPPT. Men den har säkringshållare inne i apparatkåpan för strängsäkringar(av smälttyp) som man behöver om man har fler än 2 st parallellkopplade strängar, t.ex. om man har 3 st 2 st parallellkopplade strängar. Den kanske kan vara något för dig?

Om Fronius Smart Meter kan prata med Fronius Eco och fungera som med en Fronius Symo, vet jag inte.
Om Fronius Smart Meter fungerar tillsammans med annat växelriktarfabrikat än Fronius, vet jag inte, men antar att den inte gör det. SolarEdge har sin Modbus, och Kostal har sin Kostal Smart Energy Meter.
SMA har sin SMA Energy Meter EMeter-20.

Tänker du ha paneler i två olika vädertreck, då ska du klart ha 2 MPPT i den enda växelriktaren, eller två separata växelriktare med 1 MPPT vardera.

Det går faktiskt att ha en seriekopplad sträng med t.ex. 20 paneler som ligger på ett östertak och en seriekopplad sträng med t.ex. 20 paneler som ligger på ett västertak, och man parallellkopplar dessa och kopplar in på en MPPT. Så längre strängarna är belastade, tänk växelriktaren är i drift och producerar ström, då inget problem. Det blir ju bara att det momentant starkare bestrålade panelfältet levererar högre ström till växelriktaren än det mindre bestrålade. Inga bakströmmar uppstår.
Men om växelriktaren stängs av under dagtid och de parallellkopplade strängarna står obelastade, då börjar ström flyta från det panelfält som har starkare bestrålning in baklänges genom det svagare panelfältet. Det vill man inte, men panelerna tål sådan bakström då man endast har två strängar parallellkopplade. Har man skuggning av paneler på det ena panelfältet, kan det kanske bli svårt för MPPT att hitta optimala effektpunkten.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Bra tips! Jag tror dock med min begränsade erfarenhet att jag skulle behöva 2 MPPT vid två väderstreck på installationen (öst/väst)?

Men en Smart meter fungerar ihop med ECO med? Fungerar de till och med ihop med andra märken?

(EDIT: Jag har läst igenom diverse manualer utan att hitta info om detta)

Re: Tips på anläggning

JonasS
Mitt svar på en av frågorna i det första inlägget är:
När jag räknade på pris på olika paneler så kom jag fram till att med 300W paneler så det blev precis samma pris som 275W eftersom det går åt färre fästbeslag. Då har jag inte tagit med någon extra arbetskostnad.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Bra poäng!

Ska se vad jag får ihop för logiska strängar med.

Björn

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Fick precis svar från EON ang max storlek på huvudsäkring.

EDIT:

Max 50A med startkostnad. ca 10 000 SEK inkl moms

Ska jag upp på 63A så behöver de gräva och uppskattar kostnad till ca 100 000 SEK.

Priser EON Syd Huvudsäkring Enligt prislista på webben:

20A - 7260 SEK (max effekt ca 13kw)
25A - 9384 SEK (max effekt ca 17kw)
35A - 13776 SEK (max effekt ca 24kw)
50A - 20652 SEK (max effekt ca 34kw)
63A - 26856 SEK (max effekt ca 43kw)

Så mina förutsättningar i korthet:

Eget behov av el inom några år: 35 000 kwh (just nu 25 000kwh)
Max säkring 50A vilket ger max effekt produktionskapacitet på ca 34kw (kostar 20652 SEK / år)
800 kvm tak i öst på sinus-eternit
800 kvm tak i väst sinus-eternit

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Kompletterar med en bild över fastigheten. Klassas det vänstra taket som sydväst eller är det väst?

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
Kompletterar även med en paint-moddad bild () av live produktionsdata som jag hittat genom denna grupp. Original är detta en öst/väst på 9,6kwp. Jag har multiplicerat värdena med tre för att simulera min egen tänkta yta på ca 30kwp. Kul om mannen med anläggningen känner igen den :)  .. Jag tycker formen på kurvan är trevlig. Inte allt för spetsig så att den mest punkterar huvudsäkringar.

Räknar jag in faktorn att jag skulle behöva 50A säkring för att täcka framtida behov (35000kwh), 35A för att täcka mitt nuvarande behov (25000kwh) samt priset på dessa säkringar och startkostnad så klurar jag på om jag inte skulle underdimensionera säkring och anläggning tills det större behovet uppstår.

Om jag skulle satsa på en FRONIUS Symo 20.0-3-M och en Smart meter som begränsas till 17kw för 25A säkring tillsammans med 30kwp paneler så kanske man får en hygglig output på liten säkring/kostnad och kanske kunna producera ca 20000kwh.

När det nya behovet uppstår får man helt enkelt luta sig mot faktisk produktionsdata och utöka anläggningen med det behov som finns.

Vad tror ni?

Re: Tips på anläggning

Perwis
Snyggt.

Du kan laborera lite på sma sunny web vad en liknande oversizing skulle ge för produktion med SMA. Se exemplet jag gjorde härom dagen i en annan tråd under projekt. Kan nog vara smart att slippa betala för en dyrare säkring.
[...]

Bra tips! Håller på att labba med den nu. En fråga som dök upp direkt. Är SMA Data Manager M i princip samma produkt som FRONIUS Smart Meter?

Re: Tips på anläggning

genua
bjornhpersson wrote
[...]

När du är i Eons nät behöver du inte underdimensionera anläggningen utan använder dig av "dubbla" mätarsäkringar, SS 430 01 10, 50A för din produktion och 25A för förbrukning.

Du får betala engångskostnaden för uppgradering av servisen men har kvar din månadskostnad för 25A.

Vilken förbrukningssäkring du behöver i framtiden beror på din förbrukningsprofil, Ferroamps växelriktare har bra analysverktyg.

Re: Tips på anläggning

bjornhpersson
OK!

Hur säker är du på detta? Han jag talade med på EON sa att det skulle ligga på min "normala" huvudsäkring. Jag måste nog ringa igen då. Känns ju rätt meningslöst att optimera om det är som du säger.

Tack för input!
123