Tips - billiga/prisvärda solpaneler

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

Anders J
Jag vill fästa er uppmräksamhet på dessa paneler.

Hög verkningsgrad för att vara tunnfilmare och 0,35 EUR/W. Utan ram, vilket innebär att man får tänka sig för en smula med montaget, 60 x 120 cm och MPP-spänning 61 V.

Det suger litet i Entertangenten, bara att ta hem en pall á 44 st! Går säkert att sätta upp någonstans. Är man i riskzonen för att bli "solcelloman", eller förresten, det är jag väl allaredan, och flera av er också, hehe ;-)
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

jansimon
Om de inte har ram? Då måste man antingen ordna ram eller montera dom på plan yta? Risk för att verkningsgraden sjunker om man inte kan kyla underlaget då?

Å ja solcelloman är vi nog många av oss. Vill ha mer :-)

/Janne

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

Anders J
Fast tunnisarna har ju lägre  temperaturkoefficient ;-). Jo, det är klart, man får tänka sig för. Ska man köra markställning går det väl att ordna, men på tak blir det inte lika självklart.

Annars så verkar det ändå vara få som slår EV Power när det gäller "vanliga" paneler, svarta mono 250W för 140 EUR/st kan jag inte se någon som kommer under.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

Norrlandssol.
Efter detta år när jag vet hur mycket anläggningar producerar, och hur mycket energi som måste köpas, så är jag lite sugen på att bygga en solföljare med deras 300w paneler, och när man Lix beställer även microinverter samt Ev bike kit...

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

lase
6.2 kr / watt om man köper 20 eller fler:

http://soleldalby.se/solenergi/solpaneler-24v/Solpanel-Winaico-250-polykristallin

Har någon hittat billigare?

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

nelos
Mycket bra pris, känner på rak arm inte till något till lägre pris i Sverige.

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

lase
Nelos: Jag saknar dina prisuppdateringar i den andra tråden... :-)

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

nelos
Har inte haft någon uppdatering av prisutvecklingen för solceller sedan i maj, ska ordna det till 1:a september.
Då kommer solpanelen oven med!

Det tar lite tid att leta ingenom relevanta webbsidor efter lägsta priser så jag har missat några månader, men nu ska det bli bättring.

En uppdatering varannan månad är ett alternativ.

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

lase
Jag vet, det tar tid att leta!

Har förresten lagt upp en google doc med lite priser på hela paket runt 5kW. En del borde tas bort eftersom erbjudandena inte längre finns kvar. Lade tyvärr inte in länkar direkt till paketen så man kan få leta lite på hemsidorna.

https://drive.google.com/open?id=0AjeOdzETDWYEdENiVXpGU0NxT1MwQTRDSEhUUE1MX3c&authuser=0

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

Anders J
Eftersom jag är kund till EV Power så fick jag ett mail med pris 127,50 EUR/st för deras 250 W poly i volym av 50 st, vilket innebär 0,51 EUR/W. 0,53 är ganska vanligt och 0,51 är ju hårsmånen lägre, men ungefär där ligger priset. Plus frakt och moms (i något land).

Å andra sidan har jag skaffat 75 W tunnfilmare för 18,50/st (= 0,247 EUR/W).

Är man nörd så är man...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

Måste ju vara ett grymt bra pris, någon som har nån info om företaget verkar ju vara ganska nyetablerat som många andra.

De garanterar dock bara 80% efter 10 år.... brukar väl vara 20-25 år i vanliga fall?
 http://tesla-pv.com/photovoltaic-panel/

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

Anders J
Tja, om man får en garanti där det står 80% efter 10 år eller efter 20 eller t o m 25-30 år, vilken betydelse har det?

Såvitt jag kan förstå så är alltihop egentligen mest gissningar och ingen har sett någon meningsfull mätning av åldring av paneler ännu.

Men priset är vasst. Renesola 245-wattare finns hos secondsol för 129,90 EUR, vilket blir 1 431 kr/st med kurs = 9,26 och tysk moms men alltså utan frakt. Så man kan näppeligen invända att priset är för högt.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

magneten
Har för mig att jag kollat på databladet för dessa och garantin för/på degradering var ungefär hälften mot vad alla andra tillverkare utlovar....

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

lunxer
Gratis frakt från amazon.de just nu länk för att få sidan på engelska
Kanske kan vara av intresse?

Mer info här

Re: Tips - billiga/prisvärda solpaneler

sandtr32
Något sådant?
Effekt < 550 w

https://www.blocket.se/vasterbotten/Sunswede_solpanel_A40___jubileumspriser_69186150.htm?ca=2&w=1
Vi har byggt Västerbotten sedan 30 år tillbaka
http://goo.gl/BUetqo