Team "Solsidan" i Västsverige

jansimon
Tyckte det passade sig att lägga upp en egen tråd för det nya västsvenska teamet på PVoutput

Ser att ni har uppnådd  dagsenergi på 100% Beror det på att ni inte lagt in beräknade värden för eran anläggning utifrån beräknade soltimmar på just eran plats? Bara så jag vet :)

Å så får vi bevaka och få med fler i detta team!

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

callec
Ska bli superintressant att följa över tid.

Svinsbacka SO, 8 grader
Ellosgatan Gbg SO, 33 grader (kan vara 30 grad enl. Appen protractor)
Bergstena B. SO, 38 grader

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

nelos
Finns det en länk till teamet?

Hittar inget när jag söker på "Solsidan".

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

jansimon
Nä precis så upplever jag det oxå. MEN och du sorterar med omvänd bokstavsordning och går till flik 4 (tror jag det är) så finns "Solsidan" med. Blir inte klok på detta.

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

Anders J
Nu är det något jag inte förstår. 14 kWh/kW den 12/7 enligt PVOutput?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

jansimon
Inget konstigt i det! Vi är på bästkusten

Hmm. Nä nått konstigt är det. Får undersökas lite vad det betyder......

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

jansimon
Ser att vi använder tidszon Australien. Hur byta det?

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

jansimon
Tittar man live så ligger det på 2309kWh/kW.

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

Första dagen med tre går mot sitt slut.
Och vilken dag, Janne maxade sin anläggning under nästan 2 timmar, fantastiskt.
Svinebacken sopade banan med oss andra, kolla hans verkningsgrad.
Han ligger iof 10 grader mer åt syd än vi andra, hans anläggning är helt optimal för sommarhalvåret tror jag, och det är då vi får in mest kwh.
Själv hade jag tyvärr en väldigt mulen fm.

Ska bli kul att följa utvecklingen.

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

jansimon
Ja Svinebacken drog vinstlotten idag! Grymt!

Ja men även om du haft molning Callec så producerar du. Å det är det som är grejjen! Varje dag lägger på hög med energi till året.

Ja lika spännande som vanligt att följa dagen :)

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

callec
Det som är mest intressant är nog ändå verkningsgraden och ev. Kwh per installerad m2.
Storleken på anläggningen får bestämmas av behovet.
Det vi gör nu blir vägledning för andra eller om vi bygger nya anläggningar.

Även du har Gbg humor,  Svinebacka, Grymt.

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

jansimon
Ja har tänkt på att detta med solcellsanläggning är som att sätta sig i skolbänken igen! Å man lär sig sjukt mycket HELA tiden! Vilka kunskaper vi får! Dom är ovärdeliga! Ibland undrar jag på hur all denna kunskap skall kunna förvaltas för framtiden.

Vi frågor ,testar, läser och tittar på resultat........ Ovärdeligt!

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

Jo igår var det en fin dag med mycket vind vilket bidrog till bra kylning av panelerna, måste dock säga att det inte är utan att man blir lite avundsjuk när man ser alla era kWh.

Vuxenskolan vill att jag skall bli studiecirkelledare hos dom i höst (att göra sin egen el/solcellsinstallationer) så då kommer nog mycket av all input man fått och lärt sig här på forumet till nytta.

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

Jan Simon
Va skoj med studiecirkel! Hoppas det kommer dra folk! Ja forumet är ju verkligen superbra. Man bolla frågor, få olika svar och fundera själv vad som skrivs.

Du skall inte klaga över dina kWh..... Du ligger i topp med kWh/W! Bara att bygga ut :) inga bekymmer!

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

magneten
Nejdå jag klagar inte, fast har man väl börjat med solceller så är det ju lite lätt beroendeframkallande och man vill ha mer/fler och större :)

Med min nuvarande elkonsumtion så har jag väl utrymme för att bygga ytterligare ca4000w installerad effekt för att fortfarande vara nettokonsument. Kanske blir det en till maxad enfasanläggning (16A) markmonterad i framtiden. Men först skall jag fylla på med ca 1000w paneler av något slag till min befintliga växelriktare :)

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

Jansimon
Ja det blir ju beroendeframkallande :) i dagsläget ligger jag på ca:40% av min förbrukning. Det finns att bygga vidare på! Målsättningen är ju att nolla. Man har ju en för pluttig anläggning :)

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

callec
Janne,
När jag tittar lite närmre på dina grafer kan man se att du i Juli toppar invertern redan från kl 9 på morgonen och med toppvärden ända fram till 12:30.
Du ska nog fundera på ett utbyte till en större eller i samband med din nästa utbyggnad.

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

Jan Simon
Ja jag har noterat detta. Min tanke är att ta modellen upp för utbyggnaden. Men kanske byta plats på invertrarna.

Re: Team "Solsidan" i Västsverige

Norrlandssol.
Men ändå otroligt få timmar, men klart en kanonsolig sommar så tappar man några få kWh, jag ser nu redan i Juli så klart mindre effekt från panelerna, trots stor DC effektiv men då Öst/Väst läge.