Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Martin Lindqvist
Hej!

Jag har precis begärt in en offert på installation av solceller på vårt eternittak. Vi har ett stort L-hus med rakt söder-norr och öst-väst läge. Vi har 196 m2 åt söder, 81 m2 åt öst och 81 m2 åt väst. Taket lutar 45 grader.

Taket är lagt på 50-talet och har inget tätskikt eller undertak. Eternitskivorna är skruvade direkt i en läkt som är cirka 100x100 mm med isoleringen direkt under. Min första tanke var att regla upp med stående reglar i tryckt virke för att sedan läkta med 45x45, diffusionsöppen duk under läkten. Därefter tänkte jag fästa solcellerna i läkten och ha dem som yttertak. Firman jag begärt offert från avråder från detta och tycker att jag ska montera ett plåttak efter uppreglingen för att skruva solcellerna i det.

Tanken var även att reglarna skulle vara höga nog för att kunna lägga 45 mm isolering under läkten för att skapa en klimatvind och därmed minska risken för mögel på kattvindarna.

Hur skulle ni gjort? Lagt ytterligare 50' för att få dit ett plåttak för infästning av solcellerna?

Skulle ni monterat på hela ytan? det blir en rejäl anläggning och vår förbrukning idag ligger på ca 30.000 kWh per år. Dock så har vi elabonnemanget ihop med grannen så total förbrukning ser ut att vara runt 55.000 kWh.

Det blir tre olika vinklar för solcellerna plus att där är två skorstenar som skuggar, bör man köra på solar edge då? Om man väljer deras utrustning, måste man ha optimerare då?

Solceller, jag har kollat på följande:

GWL/Power Solar panel GWL/Sunny Mono 280Wp, 60 cells. 146 USD/st hos www.ev-power.eu

Solcell Jinko Eagle 295W, Mono 40mm sv. ram, sv. bakstycke; PERC; 5 Busbars. 1986 SEK/st hos solelgrossisten.se

Vilka moduler skulle ni valt?

Jag har bifogat en skiss på taken samt foto på dem.

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få, känns som en skaplig djungel det här.

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

magneten
Jag skulle byggt ut max direkt, kört på lösningen med plåttak + utanpåliggande paneler, Jinko är en högt rankad och värenomerad tillverkare samt jag hade valt i ditt fall kika även på Trina och Heckert som har bra moduler till vettigt pris.
https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-heckert-nemo-2-0-60m-295-mono-black-edition.html

Här själv köpt trina 275w full Black precis, är dock egentligen övertygad om att det dock är bättre om modulerna har en vit baksida/folie då de trolugen håller sug litr svalare. Så ta även  en titt på moduler med enbart svart ram och white backsheet.

För ett så enkelt och driftskert system som möjligt hade jag valt en vanlig strängväxelriktare med 3 st MPPT ingångar idag såsom  Huawei tror även att SMA har nån större modell med 3 MPPT ingångar
https://www.photovoltaik-shop.com/wechselrichter-huawei-sun-2000-17-ktl.html

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Har du tak från 1950-talet då kanske det ändå är läga att lägga om taket?
Det är dock nästan 70 år sedan det lades. Eternit innehåller asbets och sänker värdet på ett hus.

Jag tycker att paneltillverkarna skulle betala en premie för varje panel de tillverkar till ett stort försäkringsbolag, som sedan ersätter ev. garantiskador. Då skulle man komma i från att vissa opålitliga paneltillverkare som kanske tummar på kvaliteten och aldrig har för avsikt att ersätta lämnade garantiskador. Solcellspaneltillverkare går också i konkurs, och då finns ingen som ersätter garantiskadorna. Sådan oseriösa företag finns tyvärr.

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Martin Lindqvist
Tack för snabba svar!

Taket är i bra skick trots sin ålder. Vi bytte ut några spruckna skivor när vi flyttade in för tre år sedan. Men iom avsaknaden av tätskikt under så kan det rinna in lite vatten när vinden ligger på från fel håll samtidigt som det är is på taket och det regnar kraftigt. Har hänt två gånger på tre vintrar.

Kostnaden att ta bort eterniten och lägga nytt tak känns alldeles för hög, därav alternativet med att lägga plåt över med duk emellan. Eternit håller troligtvis i flera hundra år så det blir en rätt bra lösning tycker jag.

Du menar alltså att optimerade inte behövs trots skuggningen? Klarar växelriktaren som du länkat till av att kompensera för skuggning av skorstenarna?

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Martin Lindqvist
Vad tror ni om denna plåt som underlag att fästa solcellerna i?

https://www.bauhaus.se/plattak-18r-svart-1070x3500mm.html

Rätt bra pris per m2

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Ofta krävs minst 0,50 mm plåttjocklek om stålplåt och om alu-plåt tjockare än 1,00 mm. Den du hänvisar till är tunnare. Du kanske trampar sönder en så lövtunn plåt när du är och jobbar på taket och ska ha dit panelerna.  Det ska vara tillräckligt tjock plåt annars fäster inte tunnplåtskruvarna. Plåtskruvarna sitter helt enkelt inte fast. Du får titta på det montagesystem på plåttak du tänker använda, vad de anger det ska vara.

Det går att lägga ett plåttak uppe på ett gammalt eternittak från 1955-talet. En bekant har det. Vart billigare än att sanera bort eterniten, när hela huset ska hermetiskt tillslutas för asbetssanering. Han har nu dubbla tak, väldigt tätt. Det finns en bruksanvisning för det.
Sök med sökmotor t.ex. ixquick.de  och sökord "Plannja takrenovering teknisk information"

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

magneten
Novotegra anger minst 0,4mm till sina fästen    fast personligen har jag hellre lagt till några kronor och lagt lite tjockare plåt iaf 0,5mm! Kolla med din lokala plåtförsäkjare som oftast oxå har bra priser!

Flera märken av växelriktare pp marknaden har idag inbyggda funktioner såsom SMA optitrac för att hantera skuggning från träd takkupor och skorstenar. Även Fronius har en liknande funktion i sina växelriktare. Leta bara upp en med 3 MPPT ingångar så får du kolla närmare sedan beroende på vilken modell du fastnar för.

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

JonteY
53kW alltså... räknar man 230V rak av på 3 faser blir det nästan 77A. Har ni kabel och säkring för detta?
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Martin Lindqvist
Hej igen,

Ursäkta frånvaron, har varit mycket på jobb.

Jag har tänkt om lite då det enligt Jonte blir alldeles för hög strömstyrka. Därför blir det troligtvis enbart installation på det södra taket. Utan skorsten och ventil får jag in 105 paneler, så maximalt blir ca 100 st.

Har tagit in en offert för komplett installation från en firma i Malmö. De har offererat 88 paneler från Solarwatt med växelriktare och optimerare från Solaredge. Totalt förväntas solcellsanläggningen på 24640 Wp producera ca 26010 kWh/år. Detta är vad man kan få in maximalt med säkringar på 35 A. Av någon anledning vill de ha 64 paneler på det södra taket och 24 på det västra, detta för att det är "snyggare". Totalt 455 kSEK innan bidrag. Panelerna är Solarwatt premium vision 60p, 280 Wp Poly glas/glas.

Jag har bestämt mig för att byta taken själv i sommar, funderar även på att göra denna installation själv då de ska ha 110 kSEK för installationen. Funderar på att köra med den här panelen: "Solarmodul Trina Honey M+ TSM-300DD05A.08 (II) - 300 Wp mono - schwarzer Rahmen" Den har fått väldigt bra recensioner, någon som har en åsikt om den?

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

magneten
Jag har precis köpt den modulen fast 275W och är inte superimponerad av detaljkvaliten.. såsom snett placerade bussbars...reklamation på gång...

Varför inte titta på Heckert 300 mono med svart ram? De är dock 1 cm bredare än Trina..

Paneler med vit baksida är bättre då de ej blir lika varma

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Martin Lindqvist
Anledningen till att jag funderade på dessa är att de rankas väldigt högt i flera tester och de verkar ha inbyggda optimerare om jag förstått det rätt. Cleanenergyreviews t.ex. rankar Trinasolar som top 6 tillverkare i världen.

Men du är alltså inte nöjd med dina?

De har förresten vit baksida och svart ram

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Martin Lindqvist
Någon som vet om dessa moduler kan kopplas direkt till en SolarEdge omriktare om de nu har inbyggda optimerare?

Vad använder ni för elpris när ni räknar på återbetalning? De jag tagit in offert från räknar med 1 SEK + 60 öre i skatteavdrag, alltså totalt 1,6 SEK. Det tycker jag är alldeles för högt....

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

tor_fransson
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kopare-av-solel-td5010556.html

Beroende på vilken nätleverantör man har så får man summera spotpris, nätnytta, m.m. till vad man kan tänkas få totalt. Jag har Eon och räknar därför med ca 30 öre.

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Begär att solcellsfirman som anger 1 kr + 0,60 kr = 1,60 per kWh såld ström och garanterar dig det i kontraktet under anläggningens livstid. Då de vill sälja anläggningar tar de givetvis till i överkant, så de kan lättare övertyga kunden att köpa.

Vi får per såld kWh:
nättnyttoersättning: ca 0,12 kr/kWh, exkl. moms(av kommunalt elnätsbolag)
för såld ström: 0,60 kr/kWh, exkl. moms(av elhandelsbolag, som vi även köper erforderlig ström av)
elcertifikat: ca 0,10 kr/kWh, exkl. moms(av energimyndigheten/Staten)
direkt skattereduktion: 0,60 kr/kWh, exkl. moms(av skattemyndigheten)
Totalt alltså för varje såld kWh: 1,42 kr, exkl. moms

Detta är nog det mesta man kan få idag. Vi byter elhandelsbolag(enkla Elbolaget) from den 1:a juni 2018 till 7hKraft, då Enkla Elbolaget kommer att sänka ersättningen från 0,60 kr/kWh till jag tror det är 0,42 kr/kWh, exkl. moms.

Det är ett väldigt jagande av bästa strömpris hela tiden.

Martin Lindqvist, behöver du verkligen effektoptimerare? Du kommer ner betydligt i kostnad med vanlig växelriktare och vanliga solcellsmoduler utan effektoptimerare. Det blir även enklare att montera utan att behöva montera effektoptimerare. På dina foton kan man tyvärr inte se om det skulle finnas något som skuggar taken. Du behöver ju inte just ha några paneler just där utan hoppa över en eller 2 kolumner vid skorstenen. Ska du lägga paneler på 3 olika takfall, som har olika väderstreck eller olika uppvinkling, då tror jag det finns växelriktare med 3 st MPPT-ingångar. Se Kostal Pico 20, på 20 kW har det. Om det fabrikatet är bra, vet jag ej.  Eller SMA FLX Pro 17 på 17,6 kW, som också har 3 MPPT-ingångar. SMA är välkänt och antar jag bra fabrikat.

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Martin Lindqvist
Förutom skorstenen så är där ingen annan skuggning, det finns några träd i sydvästra hörnet av tomten men de kanske skuggar något de sista timmarna av dagsljus på vintern när solen är som lägst. Har inte tänkt på hur det ser ut på vintern. De är cirka 20 meter diagonalt ut från sydvästra hörnet.

Optimerarna är det firman jag tagit in offert från som rekommenderar, tror dock att de gör det till alla.

Modulerna från Trina kostar lika mycket som Heckert men verkar ha inbyggda optimerare. 178,6 Euro/st för 300 wp mono.

De finns att köpa här: https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-trina-honey-m-tsm-300dd05a-08-ii-300-wp-mono-schwarzer-rahmen.html

Lite mer info här: http://www.trinasolar.com/sites/default/files/PS-M-0421%20Datasheet_Allmax%20M%20Plus_US_Apr2018_C.pdf

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

magneten
Att de vill sälja extra effekyoptimerare (som i mitt tycke ej behövs och kompicerar installationen) beror troligen på att de tjänar mer pengar på just solaredge. Dock blit jag skeptisk nör man får en massa extra prylar och elektronik till nästan samma kostnad...Hellre beprövade tunga och stabila grejer med Premiumkvalitet såsom SMA och Fronius

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Martin Lindqvist, det står ingenting om att de Trina-panelerna du ger länk till skulle ha någon effektoptimerare inbyggd. De står inte ens angivet i databladet om de har by-pass dioder eller ej. När det gäller by-pass-dioder, ska maximala bak-strömmen anges också som de tål. Är de för klena, och går sönder, vilket du inte kan se utvändigt på panelen när den ligger på taket, då kan inte panelern köras förbi om den skulle skuggas. Då riskerar hela strängen att tappa effekt, inte bara den skuggade. Alltså speciellt viktigt om man har en aning skugga. För att hitta en fallerad by-pass-diod är inte lätt, i princip plocka ner och mäta varje panel, eller anlita expertfirma för mätning, vilket säkert inte blir billigt.

Vad får du det ifrån att de skulle ha effektoptimerare inbyggda?
Ja, det finns solcellsmoduler med inbyggd solarEdge-effektoptimerare, även Trina-paneler tror jag, men bara vissa versioner, men det anges i så fall klart och tydligt i panelens datablad. Det är ju en extrakostnad för tillverkningen av panelen, och det glömmer tillverkaren säkert inte att ange i databladet.

Du tror inte du kan klara dig utan effektoptimerare? Då får du en mycket lägre investeringskostnad, enklare anläggning, enklare att installera och mindre risk för att känslig elektronik fallerar.

Om man nu tvunget väljer SolarEdgesystem med effektoptimerare, då borde man i ditt fall då det är en stor anläggning, välja P600 på 600 Watt som 2 st paneler kopplas till. Då blir det nämligen lägre total kostnad för effektoptimerarna, då endast hälften så många behövs. Vad föreslog dina solcellsfirmor i sina anbud P300 eller P600 elller P700? Tänker de montera på ditt eternittak eller baseras deras anbud på montage på trapetsbleckplåt-tak?

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Martin Lindqvist
Tack för utförliga svar!

Jag blir mer och mer övertygad om att det inte behövs någon optimerare. Jag har för mig att jag läste det i någon recension att de hade inbyggda optimerare, dock inget om att det skulle vara från Solaredge.

Hörde nu på jobb att en av min anställda installerat en annan variant av dessa paneler med externa optimerare från solaredge (rekommenderat av hans installatör). Det bör ju betyda att det inte finns några inbyggda.

Om ni skulle köpa in 100 paneler á 295-300 wp med de förutsättningar jag har, vilka skulle ni isf välja? Jag vill helst köpa från någonstans inom EU och betala med kort. Bli anläggningen på 30 kW (100 st á 300 wp) så bör jag producera ca 35.000 kWh per år. Firman som offererat anser att vi ska få ut 1167 kWh per installerad kW. Enda nackdelen är att jag då måste säkra upp till 50 A vilket kostar 6300 per år.

Gör jag allt själv utom elinstallationen så borde jag kunna komma undan med ca 280.000 i installationskostnad, minus solcellsbidraget blir det precis under 200.000. Med en total ersättning på 1 SEK/kWh blir återbetalningstiden under 6 år. Det låter ju väldigt lågt i mina öron.....

Re: Stort eternittak, anläggning på 53 kW. Tips och råd önskas

Det kinesiska fabrikatet Trina har åtmintone tidigare haft paneler med inbyggd effektoptimerare från SolarEdge, eller var det från Tigo. De kallades TrinaSmart. De kanske inte finns längre? Kanske fanns någon nackdel?

Vi har ett SolarEdge-system på ca 16 kWp installerad paneleffekt. Anledningen till SolarEdge, var att vi har 8 olika mindre takytor med litet olika takvinkel och väderstreck. Det hade inte gått med en enda vanlig växelriktare, men med en SolarEdge-växelriktare gick det. 2 st av 69 st effektoptimerare har pajat sedan start juli 2015.
1234