Solpaneler som vattentätt tak - nybygge

Staffan
Hej, skall bygga ett nytt hus utanför Lund. Till huset ett komplementhus tänkt som förråd, med 30 kvm takyta, 5 graders lutning i direkt sydläge. Inget som skuggar.

Min tanke var att ersätt taket helt med solpaneler. har tittat på diverse olika BIPV-lösningar, men de är sanslöst dyra, åtminstone de jag hittat. Dessutom verkar det saknas firmor i södra Sverige som installerar dem.

Tacksam för alla idéer.

Re: Solpaneler som vattentätt tak - nybygge

Arne
Kan möjligen "Solarmodul Heckert NeMo SOLRIF 225 Indach" vara något?
Det är speciella solcellsmoduler av fabrikat tyska Heckert, som byggs in i tak.
Modulerna är 1523 x 1016 x 28 mm. De finns bl.a. på "heckertsolar.de" hemsida.

Här på forumet finns också litet om det, bl.a. bilder.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projekt-tp5008569p5008659.html

Re: Solpaneler som vattentätt tak - nybygge

Bollmax
Har liknande planer. Tänker montera panelerna 1×2m på träreglar med gummitätning och alulock som finns till kanalplast tak 40mm tjockt.. Har ej bestämt hur jag tätar skarvar på kortsidorna ännu.
Monterat och klart på carport återstår bara täta skarvar och hängrännor.
Blir tätning av skarvar med alutejp,för dyrt med 40mm aluskenor typ willab