Solcellssystem som är stand alone?

Torbjörn Nilsson
Hej

Jag söker ett solcellsystem till vårt sommarhus i Grekland.
I slutändan behöver jag 230V och ingen koppling till något nät.

Systemet ska användas till att ladda laptop/TV/och lite allmänbelysning.

Jag behöver troligtvis:
Solceller 50-300 Watt
Någonting som ser till att jag kan ladda mina batterier
Batterier
Någonting som kan göra 230.

Hur hade ni tänkt och gjort?

/Tobbe

Re: Solcellssystem som är stand alone?

Solpanel samt en mindre batteribank, typ 2-3 bilbatterier, samt en lämplig omvandlare 12v till 220v, typ en sådan, Finns en på 1000w, vet inte hur mycket effekt du behöver?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Vaxelriktare-31615/

/Andreas

Re: Solcellssystem som är stand alone?

Torbjörn Nilsson
Smart Andreas och speciellt billigare än de flesta!

Hade ni använd någon form av laddningsregulator eller bara kört mot batterierna direkt?

Re: Solcellssystem som är stand alone?

jansimon
Laddningsregulator bör man ha, då den ser till att optimera laddning/urladdning på batteriet.

Har använt Solcell, laddningsregulator och ett 12V batteri för att låta elaggregat till stängsel leva sitt eget liv under förra sommaren. Fungerade klanderfritt från början av maj till början av oktober.

/Janne

Re: Solcellssystem som är stand alone?

Det första valet är vilken batterispänning man ska använda. Högre spänning ger lägre förluster och man slipper grova kablar.
En högre spänning gör även att an kan koppla in laster med högre effekt.

De praktiska val som finns är 12V, 24V eller 48V. Även om 12V skulle kunna driva laptop och TV, så rekommenderar jag en högre batterispänning.

För 24V finns det mycket utrustning att välja på, med 48V är också ett bra val.

Det finns många laddregulatorer för blybatterier att välja på, här är några exempel:
http://www.ev-power.eu/Solar-GridFree/PWM-Solar-Regulator-12-24-36-48-V-ViewStar-20A.html
http://www.ev-power.eu/Solar-GridFree/PWM-Solar-Regulator-12-24-36-48-V-ViewStar-40A.html

När det gäller batterier, se till att använda fritidsbatterier, inte bilbatterier. Fritidsbatterier har tjockare blyplattor som håller gör att de håller längre. Bilbatterier är kontruerade för att kunna ge en hög ström i startögonblicket, men klarar djupurladdning dåligt.

Seriekoppla 2 st för 24V eller 4 st för 48V.

Jag skulle rekommendera att köra så mycket utrustning som möjligt direkt på likspänningen från batterierna, eftersom man slipper förluster i växelriktaren, och även kan ta ut hög effekt när det behövs.

För den utrusning som skall använda  230V kan det vara bra med ren sinus för datorer och annan elektronik.
Men för utrusning som har hög effekt blir det billigare om man inte använder ren sinus.

I ditt fall är troligen ren sinus det bästa, exempelvis:

http://solarlab.se/solpanel/inverter300w-24-230.html
http://solarlab.se/solpanel/inverter-1000w-24-230.html
http://solarlab.se/solpanel/inverter-1000w-48-230.html

Re: Solcellssystem som är stand alone?

nelos
Solpaneler är så pass billiga idag, så ta hellre 300W än 50W.

Exempelvis:

http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-SCHUTTEN-Poly-290Wp-72-cells-MPPT-35V-EUFREE.html

Re: Solcellssystem som är stand alone?

Hej igen

Jag glömde laddningsregulator, annars kokar batterierna, vi har en sommarstuga på en Ö, där har vi en 25år gammal anläggning ca, denna är 12v, och diverse båt/husvagnsbelysning mm, klart lyft när LED kom, detta är 4 parallellkopplade Fritidsbatterier, samt att LED tv går på 12v, Gasolkyl/frys, gasol ugn/spis, funkar otroligt bra! Samt en mindre omvandlare 12/230v.

/A