Solcellsanläggning i Malmö

mikael
Hej,
Lite intresserad av att testa en anläggning. Jag tänkte först börja med på min fastighet på företaget som jag har i Malmö. Fastigheten är ca 1000kvadrat och det är enplan med rätt så platt tak så borde vara enkelt montera panelerna. Här finns inget som skuggar taket och den utrustning vi använder mest på firman är datorer och det är under kontorstid så absolut störst förbrukning då.
Vi har legat på 86 000kvm förbrukning förra året och 76 000kvh 2013 så det lär väl inte räcka ens om vi täcker hela taket med paneler för denna förbrukning.

Behöver tips på bra firmor i närheten man kan be komma ut och kolla och göra offert på en totallösning.
Pålitliga firmor

Re: Solcellsanläggning i Malmö

Kul med lite större anläggningar.
Javisst kan du klara hela ditt behov med det taket och mer ändå.

Jag rekommenderar gärna www.nordhenergy.se
Är inte billigast men väldigt seriös och bra.
Om någonting efteråt behövs så fixar dom det bara.
Som jag upplever det, en helt problemfri Montör/leverantör.
Lycka till

Re: Solcellsanläggning i Malmö

greger
Det finns massor firmor men kolla med http://www.solectpower.se/
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Solcellsanläggning i Malmö

Solpaneler ger en effekt som ligger i storleksordningen 0,15 kW/m^2 (dvs ca 7 m^2/kW).
Med 1000 m^2 takyta ger det  ca 150 kW installerad effekt med horisontell montering.
Räknar vi med 900kWh/kW per år skulle det innebära en årsproduktion på 135 000 kWh.

Energiproduktionen 135 000 kWh täcker hela förbrukningen på ca 80 000 kWh.

Re: Solcellsanläggning i Malmö

I ditt fall skulle det vara god lönsamhet att få elcertifikat för hela produktionen.

Om anläggningen ger 70 000 kWh per år och ersättningen per elcert är exempelvis 18 öre blir det drygt 12 000 kr i inkomst per år bara på elcertifikat.

En möjlig lösning:
http://www.emulsionen.org/produkter/smarta-elmatare-for-solceller/

Den mätare som visas i bilden klarar inte effekter på upp till exempelvis 70 kW,
men de kan kanske kan byta ut den mot en kraftigare mätare.

Alternativt kan man använda 2 st mätare, anläggningen kommer ju ändå använda fler än en växelriktare.

Re: Solcellsanläggning i Malmö

mikael
ahh, vår man extra bidrag om man lyckas ha sol energi för hela ens behov?

Re: Solcellsanläggning i Malmö

nelos
Man behöver inte producera för hela sitt behov, man får elcertifikat för förnybar el, dvs vind och sol etc.

http://www.energimyndigheten.se/foretag/elcertifikat/

För varje 1000 kWh man producerar får man ett elcertifikat som sedan kan säljas för ca 200 kr/st.
Det blir då ca 200/1000 kr/kWh = 0,2 kr/kWh.

Re: Solcellsanläggning i Malmö

magneten
certifikat priserna är tyvärr rekordlågt, för tillfället runt 140 kr. Själv hade jag tänkt att spara mina och hoppas på betydligt högre priser om några år.

Re: Solcellsanläggning i Malmö

nelos
Ja, priserna har gått ned ser jag, här finns mer information:

http://www.skm.se/priceinfo/

Re: Solcellsanläggning i Malmö

magneten
Lite irriterande att elhandelsbolaget (iaf Vattenfall) tar ut högre priser för certifikaten än vad de kostar på certifikat marknaden.
http://www.vattenfall.se/sv/foretag-elcertifikatshistorik.htm?WT.ac=search_success

Re: Solcellsanläggning i Malmö

callec
Men det är väl rätt så bra
Tänk motsatsen att de går under marknadspriserna och subventionerar.
Skulle bara leda till ännu lägre priser.
På det här sättet kanske de hjälper till att höja priserna

Re: Solcellsanläggning i Malmö

magneten
Problemet är väl att de köper certifikat för futtiga 14 öre och tar 25 öre av konsumenterna, mellanskillnaden kommer inte producenterna till godo utan åker rakt ner i elhandelsbolagets skattebetalare.

Re: Solcellsanläggning i Malmö

mikael
men har detta med certifikat att göra om man får överproduktion och säljer tillbaka elen.

Jag tänker på i mitt fall lär jag få överproduktion på sommaren men på vintern får man ju köpa istället

Re: Solcellsanläggning i Malmö

magneten
Du får "automatiskt" certifikat för allt överskott. Dock så är du berättigad till certifikat för hela din produktion, men då behövs det en extra mätare me rapporterings utrustning direkt efter växelriktaren.

Re: Solcellsanläggning i Malmö

"automatiskt", menas att du måste ansöka om det hos energimyndigheten och där skapa ett cesarkonto som handhar elcertifikaten.
Elcertifikat tilldelas endast under 15 år så det är inte bråttom att skaffa det, snarare kanske det är smartare att vänta tills det finns bättre lösningar på avläsning än dagens. Priserna på certifikaten är oxå väldigt låga för närvarande.

Re: Solcellsanläggning i Malmö

Elcertifikat är inte kopplade till överproduktion, du får dem oavsett.

Det är fullt normalt att säja mer el på sommaren än man förbrukar,
och köpa mer el på vintern än man producerar.

Om du över ett helt år däremot säljer mer än du köper kan det blir det vissa försämringar vad gäller ersättning.
Man kan/får göra det, men man får räkna ut innan hur det slår först.