Solcellsanläggning Värmland 50m2

Stoffe
Hej, jag har ansökt om att montera en solcellsanläggning på mitt garage där jag har 10,5x5,2m i exemplariskt sydläge, taklut 33grader. Betongpannor samt råspont under det.

Jag tänkte få plats med 30st paneler(3x10) på detta och det lutar åt att handla Canadian Solar Poly 280wp från Czech. Montagesystem tänkte jag Welands system för pannor. Kan någon rekommendera en växelriktare samt övrigt som jag kommer behöva till detta? Systemet kommer som ovan producera 8,4Kwp.

Jag tänkte montera montagesytem + paneler själv.

Tar tacksamt emot tips!

Re: Solcellsanläggning Värmland 50m2

Perwis
Nice. Vad kostar panelerna om man får fråga?

Jag köpte Fronius Symo och jag är väldigt nöjd än så länge (installerade i höstas).

Mycket trevligt moln-baserat statistik tillgänglig på webben och via appar för mobiltelefonen (googla på solar web fronius).
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Solcellsanläggning Värmland 50m2

Perwis
Jo vad gäller storleken på växelriktare så rekommenderar jag att köra SMA sunnyweb kalkylator (googla) så ser du både vad SMAs motsvarande variant heter och kan jämför med Fronius.

Du kan också laborera där med att sätta en något mindre växelriktare och se om det ger någon större skillnad över året för just din position och montering. Oftast inte. Du tjänar dock lite pengar på att köpa en mindre.

Tyvärr har Fronius ingen egen variant för sådana uträkningar längre vad jag vet men troligen så är resultatet av simuleringen liknande för Fronius så du kan ju utgå från SMA simuleringen som en första approximation. (Vill du köra mer avancerade simuleringar finns programmet PV syste finns säkert andra också).
[...]

Jag kommer betala ca 950:-/st inkl frakt. Kan du ge exempel på vart man kan köpa växelriktare?

Re: Solcellsanläggning Värmland 50m2

Perwis
Ink moms? Varifrån köper du?

Jag köpte min import från MG Solar Shop som jag tyckte var seriös och hade hyfsat bra priser.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Solcellsanläggning Värmland 50m2

Jag har alltid handlat från TST photovoltaik shop i Tyskland som varit grymt bra samt även justerat ned priset om det någon gång varit billigare någonannanstans :) kör på en Fronius eller SMA Så kommer du att bli nöjd!

Kan även vara värt att be om komplett paketpris från TST då de även skickar långa montageskenor till en mycket billig peng!

Vill du handla i Sverige så verkar det som att GruppSol mfl har hyfsade priser..

Re: Solcellsanläggning Värmland 50m2

Perwis
Värt att tänka på att du får inte 30% bidraget från staten för frakten, så om du kan minimera fraktkostnaden genom att köpa allt från samma ställe så är det ekonomiskt smart.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Solcellsanläggning Värmland 50m2

magneten
Har alltid fått %bidraget utbetalt på hela fakturan, alltså även på fraktkostnaderna som varieratmellan 4000-6000 kr, kanske är olika Länstyrelser som ser olika på saken?

Re: Solcellsanläggning Värmland 50m2

Perwis
Ja det är lite konstigt. Kanske är det större risk för att de anmärker på det om fraktkostnaden är specificerad på en egen faktura som det var för mig.
[...]

Jag köpte mitt paket från https://www.budgetsolar.se/

Holländaren som driver detta är ÅF åt Europas största solcellsgrossist.

Det blev 30st Jinko Solar 275wp, Huawei inverter samt montagesystem från Esdec. Första dag i drift var idag och den genererade 21kWh med Wp på 5200W.

From 1e November så börjar jag sälja till Karlstad Energi med spotpris+20 öre.

Jag monterade allt på 2 dagar inkl. hjälp från 3e man i 5h med att lyfta på plats panelerna. Elektriker tillbringade 2h för att göra sin inkoppling till nät.