Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Gomma
Här kom Vattenfall och bytte mätare efter några dagar, men så känner elektrikern montören på Vattenfall :-)
Kan nämna att vi har likadan mätare, synd bara att man inte kan se om man levererar eller konsumerar el via blinkdioden.

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Hej.

Står och skall handla solpaneler till min 4kw växelriktare, som kommer att vara Öst/Väst också, undrar lite hur mycket över man vågar ligga DC effekten? Men en Öst/Väst anläggning betydligt högre än ren Syd, men har ganska flackt tak, och solen kommer att lysa på bägge sidorna mitt på dagen, hade tänkt 22st 290w paneler, alltså 6380w, är det galet..? Eller ska jag plocka bort 2 paneler så det blir 5800w?

/A

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

nelos
I ett av de tidigare inläggen i den här tråden har jag gjort en härledning/beräkning för vilken maxeffekten
blir för en ren öst-väst-anläggning, där lika många paneler finns på den östra som den västra sidan.
(Se högre upp i tråden)

Resultatet är att det jag kallar för "effektfaktor" blir:

   TotalEffektfaktor = sin(v)*cos(w)

Dår v är maximal solvinkel, som är 54 grader nära Stockholm, och w år takvinkeln.

I mitt fall blir det:
effektfaktor = sin(54)*cos(27) = 72%

Med exempelvis 6380 W paneler kommer den maximala effekten bli 0.72 * 6380 = 4594W.
Solvinkeln är lägre i Umeå, men så mycket ska de tväl inte skilja.

Dessutom brukar man ju underdimensionera växelriktaren lite, eftersom det är så pass sällan maximal effekt uppnås.
5 till 10 % kan vara lagom.

5%: Det skulle i så fall innebära 0.95*4594 = 4364W.
10%: Det skulle i så fall innebära 0.90*4594 = 4134W.

Det skulle då räcka med en växelriktare på drygt 4kW.
Och en 4kW skulle säkert också fungera.

Jag har mätt effekten på mitt system vid midsommar, och det stämmer bra med det teoretiska värdet.

Men tänk på att formeln ovan förutsätter lika stor effekt på öst- och väst-sidan, annars kan maxeffekekten komma att bli högre.

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

filip71
Svaret ligger delvis i vilken takvinkel du har. Säg att du sätter upp panelerna på väster och österväggen (90grader) - då kommer de aldrig att belysas samtidigt och du är därmed helt safe att växelriktaren kommer att vara flaskhalsen oavsett om du har 10 eller 11 paneler.
Jag simulerade lite i Sunny Design där jag la in takvinkeln (inklination)  och fick följande tabell;

Jag blev faktiskt lite förvånad över resultatet. Att växelriktaren kommer klippa bort en del energi soliga sommardagar är ju självklart men att det har så liten inverkan på årsproduktionen är lite överraskande. Så med reservation på att jag matat in fel i min simulering (jag har dubbelkollat) så är det ju bara att fläska på max om det får plats.

Å andra sidan så har mina 4,88kWp (2,88kWp söder + 2kWp öster) aldrig slagit i taket på 4kW mer än under 10-15 minuter under denna fantastiska sommar. Men det kanske också är därför mina 16A-säkringar har hållt. Skulle man ligga på 4kW under 1-2 timmar under dessa soliga dagar så är jag inte säker på att den skulle hålla.

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Jäklar vad bra ni är..!! Tack för input, vi har takvinkel, tror det var 23gr eller nåt, och på brantaste vinkeln 58gr, och de kommer att ligga på den flacka delen mot knock, och kanske framtiden är att ta vara på vintersolen i öst och lägga paneler på den branta sidan.

Det blir klart trångt med 11paneler, när taket är 11m, blir slimmade fästen, och kanske nån form av solföljare som ska resa upp panelerna, men kanske ej helt lätt..

Alltså blir det 6380w...

Tackar...!

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Tycker inte att du är galen om du kör på 6380Wp i din installation ihop med en växelriktare på 4kW! man skall ju även ha i åtanke att effekten minskar en del under panelernas livslängd, -10% lägre effekt efter 10 år osv...

Gjorde en snabb körning av din anläggning i Sunny design, 20 graders lutning öst/väst lika många paneler på varje sida totalt 6370Wp med en sma 4000 tl-21 växelriktare, med följande resultat:
energy usability factor=99,8% & total årsproduktion 4999kWh

Kör på!!

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Ja effekten kommer att vara 3190w på varje sida, totalt 6380w..

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

nelos
Har nu flyttat antennsladden så att den inte riskerar att slitas sönder när man öppnar och stänger luckan till elmätaren.

För att visa hur man INTE ska montera en antenn postar jag bilder på Vattenfalls fackmannamässiga "montering":

Här är luckan efter Vattenfalls "lösning":

Skarpa hörn/grader som synes.

Att flytta antennsladden tog ca 10 minuter för mig inklusive att hämta verktyg, för mycket för Vattenfall tydligen.

Här är antennen efter att jag städat upp efter Vattenfalls härjningar:

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

nelos
Har nu fått beslut om utbetalning av solcellsstödet från länsstyrelsen, så pengarna är på väg.

Under projektet har jag lagt ut lite drygt 98000 kr, och jag får tillbaka strax över 34000 kr.
Så min totalkostnad blir nästan 64000 kr.

Det ger en kostnad på 13,6kr/W utan statligt stöd, och 8,9 kr/W med bidraget inräknat.

Länsstyrelsen vill att man redovisar kostnaderna för solcellsmoduler, övrigt material, arbete samt projektering.

I mitt fall blev fördelningen denna:
* Solcellsmoduler       56%
* Övrigt material        43%
* Arbete                    1%
* Projektering            0 %

Solcellspanelerna var alltså den största kostnaden.

Den enda arbetskostnad jag hade var elektrikern.
Totalkostnaden för elarbetena var betydligt större än 1%, men fakturan specificerade materialkostnaden för den extra undercentralen, och då blev det bara lite drygt 1% som var elektrikerns arbete.

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

nelos
Har nu även fått pengarna inbetalade till mitt konto.

Snabbt jobbat av länsstyrelsen.

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Tore
Jovisst ska man kunna läsa detaljerade uppgifter om man har vattenfall elmätare från EMH
http://www.tillquist.com/kraftautomation/kategorier/energimatare/precisionsmatare/lzqj-xc

Om man håller in röda knappen på mätaren ett par sekunder så händer det prylar!

Trycker man sedan upprepade gånger till man kommer till "infodata" och håller in knappen så kan man se summa effekt och effekt per fas mm.

1234