Sent: Tuesday, March 12, 2013 10:37 PM
Subject: Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Det enda som saknas nu för att kunna sätta igång monteringen på taket är en fullständig uppsättning takkrokar.

Jag har beställt testexemplar av två olika varianter av takkrokar, en av aluminium (till vänster) och en av rostfritt stål (till höger):

http://www.soleldalby.se/shop/underkonstruktioner/tegel-betongtak/fast-takkrok.html
http://www.soleldalby.se/shop/underkonstruktioner/tegel-betongtak/fast-alu-takkrok.html

Båda passar på taket, så ur den aspekten skulle det fungera med vilken som helst av dem.

Men kroken av rostfritt stål har tre fördelar jämfört med lättmetallvarianten:

* Armen är smalare, vilket gör att man inte behöver fräsa bort lika mycket material ur takpannan.
* Armen är hållbarare, och böjs inte lika lätt som aluminiumvarianten, så man riskerar inte skador på takpannorna i lika stor utsträckning.
* Den är betydligt billigare, 80kr jämfört med 125 kr.

Däremot har jag inte kunnat hitta några fördelar med aluminiumvarianten, möjligtvis att den är justerbar,
men i mitt fall är det snarare en nackdel med extra bultar som måste dras åt.

Så just nu lutar det åt att jag beställer den i rostfritt stål.

Hade den andra varit bättre så hade jag kunnat tänka mig att betala mer,
men om den ena är både bättre och billigare så är ju valet enkelt verkar det som.

Eller är det något jag borde tänkta på?

Här är den rostfria takkroken (tillfälligt) monterad på taket:

Aluminiumkroken på taket:

Alla monteringsdetaljerna finns här:

http://www.soleldalby.se/shop/underkonstruktioner/tegel-betongtak.html

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-2-kW-riktat-mot-oster-och-vaster-tp5001237p5001496.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Northtorp
Riktigt bra med alla bilder, jag funderar själv på samma system ifrån just soleldalby.
Hur långt kan du ha mellan varje krok? Två meter eller. Sen undrar jag hur många rader med profiler det blir för dina paneler? Jag planerar för två rader, räcker det då med tre profilrader så att den i mitten så att säga delar profil?
Lycka till //Patric

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

calle
Snåla inte med krokarna. Jag har 8 krokar på 11m. överhänget i ändarna bör inte vara mer än 20cm. Det kan bli kraftiga ryck när vinden tar tag i kanten på panelerna.

Du skall ha 2 profiler per panelrad. Placera profilerna ca 1/6-1/4 ifrån kortsidekanten. Detta är det som är lämpligt för 995x1645mm paneler.
Pris på profiler/krokar är mycket mindre än pris för paneler. Däremot så är det mycket mer jobb med att montera krokar än paneler.

Jag bifogar ett Excel kalkylator som Schletter använder för att dimentionera montage materialet. En BOM genereras automatiskt med priser mm.
Den är dock lite stor hoppas det fungerar annars kan du få den direkt.

/Calle

Sent: Thursday, March 14, 2013 8:06 AM

Hej
[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-2-kW-riktat-mot-oster-och-vaster-tp5001237p5001499.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Autocalculator_v _16 06_i113001EN_Harvv3_garage.xls (12M) Download Attachment

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Krokarna måste sitta mot en takstol!

Kolla avstånden på ditt hus. Normalt är väl 60cm mellan stolarna. Då är 1.2m lämpligt att ha mellan krokarna eller kanske 1.8m. Det beror på taklutningen och hur mycket snölast du tror att du har på vintern. Också hur vindutsatt taket är spelar en roll.

Jag har 45 graders lutning och ganska vindskyddat ifrån ett håll. Ifrån Väster så är det mer öppet. Där så placerades krokarna nära kanten på panelen.

Sent: Thursday, March 14, 2013 8:06 AM

Hej
[...]

nelos
Här är Mapab:s monteringsanvisningar för underkonstruktionen:

http://mapab.se/Monteringsanvisning%20Tegeltak%20solcell%2020110601.pdf

Jag tänkte sätta en takkrok i varje takstol, och då blir det 1,2m mellan dem.

Som man ser på en av bilderna bilderna så tänkte jag först lägga en 21mm bräda längs med taket,
dvs horisontellt. Det är i den plankan jag monterar krokarna, men jag sätter krokarna över en takstol,
så att åtminstone två franskskruv träffar takstolen genom brädan.

De övriga skruvhålen använder jag till montering i brädan med mindre skruvar anpassade till 21mm trävirke.

Det kan nog bli lite trångt att få in skruven som håller ihop kroken och balken,
men skruvskallen sitter i balken så den skjuts i ovanifrån, och det enda som skall få plats underifrån är flänsmuttern.

Jag tänkte använda två rader profiler för varje rad med solpaneler.

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

mats
räcker det verkligen med 3 korta skruv? att fästa takkroken med... ser ut som 30-40mm skruv som man fäster plåt med annars...
själv fick jag med 15cm långa .som skulle skruvas i takstolen...inte bara läkten...2 i varje krok...och kroken satt fast ordentligt...men satte även några extra skruv
blir nog ändå nervöst vid nästa orkan...

SV: Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Jag använde mutterknackare att skruva ner mina 14cm långa M10 i takstolarna. 2 i varje krok. De kommer aldrig att lossna!

Skickat från min Xperia™-smartphone

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-2-kW-riktat-mot-oster-och-vaster-tp5001237p5001503.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Peter Larsson
Hej alla på forumet.

Vi hittade hit utav en av våra kunder.

CC måttet mellan krokarna skall vara 1200mm.
Vid montag med stockskruv på plåttak skall CC måttet vara 600mm.

Montering utav krokarna skall göras med minst 2 stycken franskbultar M8*65mm.
Detta ingår till alla våra krokar.

Kan även svara på nelos inlägg om fördelar med krokarna.
Det är riktigt utifrån vår synvinkel också att de i rostfritt stål har alla fördelar förutom just ställbarheten.

Med vänlig hälsning,
Peter Larsson
SolEL Dalby

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

nelos
Snön har försvunnit på taket till stora delar, så idag hade det varit möjligt att börja med monteringen,
men eftersom jag väntar på takkrokarna ägnade jag dagen åt att planera krokmonteringen.

Taket består i mitt fall av masonitskivor ("oljeboard"), som ligger på takstolarna så det finns ingen möjlighet att sätta fästen direkt mellan takstolarna
 - masoniten håller inte, den fungerar bara som skydd om det skulle komma in vatten under takpannorna.

Jag planerar att sätta takkrokarna över taktolarna som sitter med 1,2m mellanrum, det blir ganska precis var 4:e takpanna.
Totalt 5 takkrokar blir det i horisonell ledd, de spänner då över 4*1,2 = 4,8m.

Eftersom jag kommer ha 5 solpaneler i bredd med 2 cm mellan blir deras totala bredd: 5*0,991+4*0,02 = 5,035m.
Det passar ganska bra mot takkrokarna.

Här är en bild som visar takkrokarnas placering, där takpannorna flyttats.
Där ligger också en montageprofil som längden 6,1m:

I vertikal ledd blir det lite värre, eftersom takkrokarna endast kan monteras vid en takpanna, och den mest naturliga placeringen inte är en jämn multipel av takpannornas höjd.

För mina solpaneler är det rekommenderade avståndet mellan montageprofilerna 80 cm när man använder två profiler per solpanelsrad.

Höjden av en takpanna är 35cm, så två takpannor ger 70 cm som är ett bra närmevärde till 80 cm.
Det bör alltså vara två takpannor mellan montageprofilerna för varje solpanelsrad.

Nästa sak att bestämma är avståndet mellan solpanelsraderna.
Varje solpanel är 165 cm hög.
En beräkning med takpannornas höjder ger:

4*35 = 140 cm
5*35=  175 cm

Inte någon av dessa är exakt 165 cm, så det bör vara mellan 4 och 5 takpannor mellan varje solpanelsrad.

Det jag plarerar att göra är att ibland använda 4 rader, och ibland 5 rader.
Bilden illustrerar hur planen ser ut för tillfället:

Avstånden mellan montageprofilerna är följande nedifrån och upp, räknat i antalet takpannor:

2, 2, 2, 3, 2

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

calle
Tänk på att inte få panelerna för högt upp på taket. Du vill inte att de skall sticka upp över nocken så vinden kan få tag om “kanten”.
Detta gäller även mot kanterna på taket. Jag har dock sett en lösning där huset försågs med en vindbräda till så att vinden inte kunde komma in under panelerna och panelerna doldes så de inte syntes att de fanns där när man tittade framifrån mot huset.
Kan vara en ide om man har ett äldre hus där man vill ha kvar “atmosfären”

Annars så tycker jag dina tankebanor nedan är helt rätt. Lycka till med skruvandet.

Sent: Sunday, March 17, 2013 10:05 PM

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-2-kW-riktat-mot-oster-och-vaster-tp5001237p5001520.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

nelos
Bra att du påpekar det, jag ska se till att solpanelerna inte sticker ut och riskerar att bli ett vindfång.
Jag har möjlighet att flytta ner monteringsprofilerna en takpanna om det skulle behövas.

Vid kanterna tänkte jag lägga solpanelerna med god marginal från takkanten
så att man även har möjlighet att gå på taket där om det skulle behövas, t ex om man behver komma åt panelerna.

Jag börjar inte monteringen vid första takstolen vid takkanten, utan den första takkroken kommer sitta på takstol nummer två från husgaveln.

Taket är så stort så det inte finns någon anledning att gå ända ut till kanten.
Anläggningen är på 7,2kW och kommer ta upp mindre än 25% av takytan eftersom jag utnyttjar både östra och västra sidan.

Hela takytan skulle räcka till 30kW solpaneler.

SV: Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Jag är gammal seglare och vet vilka krafter det finns i en spinnaker vid 20m/s. Jag har själv 78m2 på taket nu och vill inte uppleva en "Gudrun" över mitt tak.
Hoppas att mina takstolar håller och att inte allt flyger av. Undrar vad försäkringsbolaget tycker om riskerna?

"nelos [via Solcellforum]" <[hidden email]> skrev:

[...]

Mitt tak är så stort så det inte finns någon anledning att gå ända ut till kanten.
Min 7,2kW-anläggning kommer ta upp mindre än 25% av takytan eftersom jag utnyttjar både östra och västra sidan.

Hela takytan skulle räcka till 30kW solpaneler.

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-2-kW-riktat-mot-oster-och-vaster-tp5001237p5001523.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

SV: Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Ett tips till:
Har du plats så tänk på att kanske göra mellanrum så att om något måste fixas med panelerna. Jag har hela taket täckt, lutar 45grader, och jag måste lyfta på en av dem i översta raden. Måste ta bort dem, en efter en nerifrån.... Fn

[...]

Re: SV: Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

nelos
Idag började jag med takarbetet för monteringen av solpanelerna.

Jag har börjat med att fräsa ur betongpannorna med vinkelslip så att takkrokarna kan sticka ut nedtill.
När man väl fått till tekniken så går det ganska fort för en takpanna, men minst 3 minuter per styck tar det för mig.

Här nedan är en video som visar hur jag gör.

Videon kommer garanterat inte vinna någon Oscar, det är tre ganska monotona minuter,
men för den som själv ska fräsa ur sina betongpannor kanske den kan vara intressant ändå:

http://www.youtube.com/watch?v=G-AxpEXx0xE

Här är en bild på det färdiga resultatet:

Re: SV: Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Gomma
Ett tips är att köpa en diamantslipskiva på tex Jula, http://www.jula.se/diamantslipskiva-016001
Då kommer det att gå mycket snabbare !

SV: Re: SV: Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Slipa inte. Diamantkap. Ett snitt 10s sedan nästa panna!

Jag började med att slipa men efter 10 pannor var klingan förbrukad. Kapning var lösningen. Prova det.

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-2-kW-riktat-mot-oster-och-vaster-tp5001237p5001538.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

SV: Re: SV: Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

Hu va lång tid det tog och va dammigt det måste bli.

Använd kapen på rätt sätt med en diamantkapskiva. Ett snitt ifrån sida till sida. Det räcker. Snabbt och mindre skitigt.

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-2-kW-riktat-mot-oster-och-vaster-tp5001237p5001537.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: SV: Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

nelos
Att kapa låter som en bra idé, det skulle spara mycket tid och besvär!

Jag är klar med takpannorna på ena taksidan, men jag skall prova kap-metoden på den andra taksidan.

Re: SV: Re: SV: Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

nelos
Idag har jag monterat alla montageprofiler på den västra taksidan, 30 takkrokar och 6 st 6 m aluminiumprofiler.

Jag bestämde mig för att komplettera takstolarna med reglar för att kunna sätta 4 st franska skruvar i varje takkrok, och inte bara två.

Så här ser det ut på vinden, takstolen med 45*170 regel kompletterad med en regel 45*95 mm:

Det var ingen större prisskillnad på 45*70 och 45*95 reglar, men gick man upp till 45*120 så var det betydligt dyrare per meter, så det blev 45*95.

Att använda fyra franska skruv istället för två är inte någon nödvändighet, men sett för hela anläggningen är några extra reglar och skruv en liten kostnad.

Här är bilder från taksidan:

Franska skruvar och förborrning:

Alla fyra skruvar på plats:

Krok med skruv:

Jag hade från början funderat på att sätta mindre skruvar i 21mm brädan, men med fyra franskskruv kändes inte det helt nödvändigt.

Jag monterade även montageprofilerna, här är en bild:

Det blev mörkt innan jag hann ta någon översiktsbild, det kommer senare.

Re: SV: Re: SV: Re: Solcellsanläggning 7,2 kW riktat mot öster och väster

nelos
Det blir ljusare på kvällarna, så nu går det att hinna med någon timmes jobb utomhus på vardagar innan solen går ner.
Omställningen till sommartid gör också sitt till.

Jag har hunnit montera 12 solpaneler på västsidan, bara 3 kvar där.

När man monterar solpaneler på en enda rad kan man koppla ihop dem sist,
men eftersom jag monterar 3*5 paneler måste jag koppla ihop dem löpande för att kunna komma åt.
Det är ett till synes enkelt jobb att koppla ihop panelerna,
men det visar sig att det finns en hel del varianter på inkopplingen av strängen bestående av 15 paneler.

Jag tänkte dra in kablarna till vinden via taknocken, och växelriktaren kommer sitta vid ena kortsidan,
så både plus- och minuskabel skall idealt komma ut bredvid varandra vid taknocken.
Slutar den ena kabeln någonannanstans så måste man använda en lite längre skarvkabel.

Någon extra meter kabel är ju ingen stor sak, men om man bara genom att koppla på rätt sätt kan få ner kabellängden några meter är det ändå en god sak.

Idealfallet går inte att åstadkomma med endast "räta vinklar" (prova själv!) så första ansatsen
var att koppla vissa kablar diagonalt, och på så sätt ansluta kablarna så nära växelriktaren som möjligt.

Här är en bild på alternativ 1, kopplingslåda upp och diagonalkoppling.
(Kopplingskådorna visar inkoppling av plus- och minuskabeln)

Problemet var bara att kablarna nätt och jämt räckte till. Det gick, men det var på gränsen,
och eftersom det skulle kunna komma att försvåra underhållsarbete med systemet så gav jag först upp
tanken på att spara några meter kabel, så jag har nu börjat koppla med endast "räta vinklar".
Men nu avslutas ena kabeln några meter längre bort från växelriktaren:

Men: jag har nu kommit på en lösning som fungerar i praktiken, och minimerar kabellängden,
genom att vända vissa paneler "uppochner":

Får se om jag gör om västra sidan, det är trots allt en del jobb för en så pass liten vinning.

Men för östra sidan blir det nog alternativ 3, med olika riktning på panelerna och diagonalkopplingar.

Sett över 30 års drift kan ju spänningfallet över några meter kabel vara av betydelse.

1234