Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

Daniel
Hej, vi håller på med ett gymnasie-arbete där vi jämför solcells-anläggningar och vindkrafts-anläggningar, för att ta reda på vad som är bäst att satsa på som privatperson. Därför har vi gjort en undersökning som vi gärna vill att så många som möjligt ska svara på. Vi uppskattar därför verkligen att ni tar lite tid att fylla i enkäten! :) tack på förhand.

Länk till enkäten:
https://www.surveymonkey.com/s/PHY3RQF

Om ni har några synpunkter på frågorna får ni gärna skriva det nedan.

Gott nytt år!

Re: Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

Synd man måste registrera sig, men lägger min röst på solceller, passar nästan de flesta villor, vilket långt småskalig vindkraft gör.

/A

Re: Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

För privatpersoner är det idag nästan givet att det är solenergi man ska satsa på.

Solenergipriserna är idag låga, och anläggningarna är nästan helt underhållsfria.

Små vindkraftverk ger i många fall inte speciellt bra utbyte, eftersom de inte är tillräckligt höga.
Vid marknivå förekommer turbulens som gör att små vindkraftverk ofta kan ge lågt utbyte.

Stora vindkraftverk (100 meter eller högre) däremot är en helt annan sak, där slipper man markturbulensen, och dessa har därför en god  lönsamhet.

Gårdsverk är också ett alternativ för exempelvis bondgårdar, men annars är valet givet.

Men en fördel har även små vindkraftverk, de ger en stor andel av energin även mitt i vintern.

Re: Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

filip71
A wrote
Synd man måste registrera sig, men lägger min röst på solceller, passar nästan de flesta villor, vilket långt småskalig vindkraft gör.

/A
Vadå? Jag behövde inte registrera mig för att svara på frågorna...

Re: Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

Jag kom inte till någon enkät när jag klickade på länken. Jag hamnade på Survey Monkeys startsida.

Solkraft är väl det som fungerar bäst i de flesta sammanhang. Bara om du bor på landet, på en riktigt blåsig plats långt ifrån grannarna och kan investera en större slant kan vindkraft vara intressant. (Men även då är solkraften minst lika intressant)

Re: Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

Jag med kom bara till en hemsida, klickade runt men hittade ingen enkät..

Re: Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

DrivMedEl
Märkligt jag hade inte några problem med att fylla i och försöker jag igen så får jag meddelanden om att jag redan fyllt i den.

Re: Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

Jag använder en iPad, om det nu har någon betydelse.

Re: Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

Daniel
tack för alla svar hittils! vi märkte också att det var problem att gå in på hemsidan ibland då den visade fel, men det kan funka bara man försöker fler gånger. men jag länkar den igen:

https://www.surveymonkey.com/s/PHY3RQF

Re: Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

Använder också iPad..Dont work..

Re: Solcells undersökning! Gymnasie-arbete tacksam för svar :)

jansimon
Inga problem att komma till enkäten för mig. Hoppas att vi får information om resultatet!

/Janne