Solceller söder platt tak

procomprev
Hej,

Jag har redan en anläggning på 13,4 kw fördelat i väst och öst men funderar på att utöka den med 3kw genom att lägga paneler på mitt garagetak som är i söder men som vinkeln är i princip noll grader. Någon som har erfaranhet av paneler i söderläge med noll grader i lutning? Det är inte aktuellt att vinkla dem pga bygglov samt estetiken. Vad jag har läst mig till borde jag få ca 80% produktion av toppeffekten.

/Fredrik

Re: Solceller söder platt tak

Arne
Se här på forumet undre kunskapsbanken,

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Placering-av-solpaneler-td5009758.html#a5009759

Som du ser får du en kWh-årsskörd för solcellspaneler på ett helt platt tak som är ca 88 % av optimal väderstreck och optimal uppvinkling(rakt mot söder och ca 35 graders uppvinkling) ger.

Det kan givetvis samlas damm och smuts på helt platta solcellspaneler och då får man rengöra dem litet då och då. Det kanske går bra då garagetak ofta inte är så stora och ofta har låg höjd till takfot. Regn spolar inte av platta lika bra som vinklade solcellspaneler.

Re: Solceller söder platt tak

Jag har på nästan platt tak 6° lutning som ger bra utbyte samt jämnare produktion över hela dagen jämfört med söderpanelerna.
Vad har du för växelriktare som du tänkt att koppla dom nya panelerna till?