Solceller på villa i Stockholm

JanneA
Hej !
Är ny på detta forum, ett mycket trevligt forum, och planerar att skaffa solceller.
Har precis köpt en enplans-villa i Barkarby utanför Stockholm och tänkte montera solceller på kåken.
Vi har inte flyttat in ännu så jag har inte tillgång till all fakta men...

Huset är byggt 1976.
Boyta 110 kvm plus 143 kvm biyta (källare, garage, gillestuga etc.)
Tyvärr är en del element av den gamla typen (direktel).

Villan ligger i nästan klockrent söderläge och merparten av taket i söderläget tänkte jag använda till solceller.

Enligt uppgifter från mäklaren ligger elen på drygt 30 000Kwh.
En äldre ensam man har bott där den sista tiden och vi kliver in med 2 tonåriga söner .

Min första fråga till forumet blir... Hur börjar jag mitt projekt bäst?
Vilken fakta behöver jag samla ihop för att kunna börja begära in offerter?
Ska man avvakta med detta tills man bott i huset ett tag?

Lite trevande frågor men jag är ny som sagt.

Mvh
Janne

Re: Solceller på villa i Stockholm

magneten
Mät takytan samt uppge om det är tegel eller plåt,  kan även vara bra att bifoga en bild från ex hitta.se

Sen kan man lätt räkna ut hur stort system du kan bygga och vad det kommer att kosta beroende på om du utför montaget själv eller vill köpa nyckelfärdigt?

Re: Solceller på villa i Stockholm

JanneA
Man tackar.
Det är betongtegel på taket så den delen är enkel.
Bild kan jag fixa också.

Har funderat på att montera själv men nyckelfärdigt kan också vara skönt.
Inte för att jag inte kan men det är tiden som ska till också.

Re: Solceller på villa i Stockholm

magneten
Brukar även gå bra att mäta taket på hitta.se eller Eniros kartor. Läng x bredd

Re: Solceller på villa i Stockholm

JanneA
Tror jag tar tag i detta på allvar när vi väl är på plats.

Ska hålla tråden levande när jag har samlat all fakta.

Re: Solceller på villa i Stockholm

magneten
En bra början är dock att skicka in en ansökan om bidrag så fort som möjligt då det annars börjar att bli risk att misa bidraget pga att pengarna inte kommer räcka hur länge som helst.

Sök på ett högre belopp om du är osäker,  ex kan du ansöka om tex 250000 och ett system på 20kWp,  sen är det inga problem att bygga mindre..

Re: Solceller på villa i Stockholm

Roland Jakobsson
Hej,

Spännande projekt!

En fundering. Solcellerna ger framför allt el de varmare 6 månaderna om året och då under dagtid då ni kanske inte är hemma och duschar o dylikt.

Så om du har pengar, satsa på såväl solpaneler som bergvärme. Och om du endast har råd med ett av dessa system så vill du antagligen ha bergvärme.

Anyway, dessa system rätt dimensionerade kompletterar ju varandra rätt bra! ... Även vedeldad kamin / pellets / vindkraft / energibesparing kan ju vara ytterligare åtgärder :-)

Re: Solceller på villa i Stockholm

Denlata
Snyggt

Re: Solceller på villa i Stockholm

Håller helt och hållet med Roland, vi gjorde på det sättet. Först bergvärme, sedan sol-el. Båda har ca samma återbetalningstid (för oss). Orsaken till att gå på BV först är att få reda på hur mycket sol-el som kommer behövas när BV är installerad.

Re: Solceller på villa i Stockholm

JanneA
Tackar för tipset om bidrag, ska skicka in det så snart som möjligt.
Ska också kolla upp detta med bergvärme, låter som ett bra alternativ.