Solceller på taket utan kunskap,

Erik
Har länge gillat tanken på att ha några solceller på taket, kan ingenting om detta och har dessutom kass ekonomi och tummen mitt i handen = perfekta förutsättningar :)

har under ett tag lyckats samla på mig 20 paneler på 265w styck samt en växelriktare hur gör jag nu, hur ska jag koppla ihop dessa, har inte råd att anlita någon '(ska självklart spara ihop till elektrikern som ska koppla in det hela på nätet,
är det bara att koppla ihop panelerna den ena efter den andra osv och sedan en sladd ner till växelriktaren?

Re: Solceller på taket utan kunskap,

Arne
Hej och välkommen till forumet!

Hur vore det om du läser här på forumet. Många projekt är ganska väl beskrivna hur man gör.
Du verkar inte ha tittat här i forumet.
Det du frågar efter finns nog redan. Om du råkar lära dig mer än du nu frågar, under tiden du läser trådarna, skadar det kanske inte. Lycka till!

Re: Solceller på taket utan kunskap,

I princip, men det ska göras i rätt ordning annars blir det risk för ström sprattel i fingrarna och det är frågan om höga och farliga spänningar på flera hundra volt.
Det du behöver är:
1. Ett ok från elnätsägaren att ansluta den storlek på växelriktare som du har. Det får du genom att anlita en elektriker som gör en föranmälan. Det är ingen ide att börja bygga något innan du har ok från elnätsägaren.
2. Ett montagesystem för ditt tak, eller var du tänker montera panelerna.
3. En AC brytare så anläggningen kan frånskiljas från elnätet.
4. Mest troligt en DC brytare så du kan frånskilja panelerna från växelriktaren.
5. Ett par MC4 kontakter (en hona och en hane)
6 Ett eller flera överspänningsskydd kan vara bra att ha för att skydda växelriktaren.

Sen är det bara börja montera upp panelerna på taket och koppla ihop snabbkopplingarna eftersom.
När alla är monterade så ska dom anslutas mot växelriktaren, det görs med lösa kablar, monteras först i växelriktaren, sedan monteras MC4 kontakten och den ansluts mot panelerna, du behöver en plus och en minusledning - dom får absolut inte förväxlas.
När DC sidan är klar så är det dax att ta hem elektrikern igen och ansluta anläggningens AC sida, när det är klart så skickar elektrikern in en färdiganmälan. Sen börjar den ofta långa väntan på att elnätsägaren ska komma och byta elmätaren, du behöver en som känner av om du köper eller säljer ström, det är gratis för dig att få den utbytt. När det är gjort så är det bara luta sig tillbaks och spara pengar

Sen går det att ansöka om bidrag och elcert osv, men det är en senare historia.
Säkert missade jag något, men det är en start iaf.