Solceller på kolonistuga...

Jag har just avslutat arbetet med min tredje anläggning. Något mindre än de tidigare två anläggningarna...

Min mor har skaffat sig en kolonistuga, utan el. Det måste jag ju ordna.

Jag har kommit över en 175 W panel som räcker mer än väl.

Först tillverkar jag fästen av en bit aluminiumprofil.

Fästena skruvas i taket med mycket tätningsgegga.
Takfästen, solpanel

Jag använder en popnittång som man även kan nita blindmuttrar med.

Jag nitar in muttrarna i hålen som redan finns i panelen.

Re: Solceller på kolonistuga...

Jag kopplar bort originalkablarna.

Och ersätter dem med en längre kabel på 4 mm2

Panelen monteras på taket. I överkant är profilens innerkant inskjuten i en slits i takfästet. I nederkant är den fastskruvad underifrån. Det är lite meckigt att skruva dit solpanelen, men den blir ju svårare att stjäla (kanske).
Kabeln är dragen i en svart plastslang som limmas fast på nocken och dras ner under plåten på vindskivan.
Solceller på kolonistuga

Re: Solceller på kolonistuga...

I ett hörn inne i stugan placeras ett vanligt bilbatteri och en laddningsregulator samt en liten säkringspanel. Regulatorn är en MPPT-regulator av märket IVT. Köpt på Conrad. http://www.conrad.se/MPPT-SOLCELLSLADDREGULATOR-20A.htm?websale7=conrad-swe&pi=110372&ci=SHOP_AREA_260545_0509051
Regulatorn är på 20 A. Den har urladdningsskydd för batterier så att strömmen till förbrukarna bryts om batterispänningen blir för låg. Förbrukarna kopplas alltså inte direkt till batteriet, utan de kopplas till en utgång på regulatorn.
IVT regulator för solceller i kolonistuga

För säkerhets skull monterar jag en 30 A säkring direkt på batteriet, ifall det skulle bli någon kortslutning inne i regulatorn.

Och så här det det ut. Största panelen i området, än så länge. Hoppas att grannarna blir avundsjuka.
Solceller på kolonistuga

Re: Solceller på kolonistuga...

nelos
Snyggt!

Vad driver ni med systemet, belysning antar jag?

Batteriet ser rejält ut, så det räcker nog bra.
Men behöver det bytas i framtiden så är det bättre att ersätta med ett sk "fritidsbatteri" som har tjockare blyplattor så att det håller längre.

Bilbatterier är optimerade för att kunna starta bilen och ge mycket ström under en kort tid.

Re: Solceller på kolonistuga...

För tillfället är det bara belysning som är aktuellt. I framtiden kanske det blir ett litet kylskåp och kanske rentav en liten kaffebryggare.

Kylskåp blir ett lyft, då kan man utan problem övernatta en eller ett par nätter.

Batteriet hade jag ändå stående i förrådet till ingen nytta, men vid batteribyte blir det något lämpligare.

Re: Solceller på kolonistuga...

Andreas
Oj vilken jätte! Vi har på stugan som är belägen på en Ö, tror det är en 60w panel och en äldre som är på 30w, som är säkert 20-25år, räcker mer än väl, samt 3st Fritidsbatterier, mycket är husvagns grejor, och har blivit stor skillnad när Led kom, nu är allt Led, fint sken och ingen förbrukning, sitter även utebelysning, platt tv med inbyggt Boxer, kyl/frys spis/ugn är gasol.

Kanske om man skulle byggt detta idag hade man byggt 220v..

Re: Solceller på kolonistuga...

blienergiklok
Jag tänkte skriva ett reportage för tidningen Koloniträdgården om solenergisystem i kolonistugor.
Går det bra att kontakta dig utifrån det här exemplet?
Mvh Lars Bärtås, energireporter
lars@bartas@natverkstan.net

Re: Solceller på kolonistuga...

Hej Lars

Jo, det går väl bra. Du kan maila mig genom att klicka på "Micke" till vänster om mitt inlägg. Stugan finns i Åkerberga, norr om Stockholm.

Med vänlig hälsning,
Micke