SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Jag flyttar hit tråden om felet på växelriktaren SE16k hit.

SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Just idag fredagen den 13:e ville inte solcellsanläggningen vakna och köra igång.
Visserligen hade den slagit personbästa igår med 77 kWh,
och kanske ville vila sig litet efter den bragden.
Men någon måtta får det vara, klockan är ju snart 13:00 på eftermiddagen!

Ovan skärmdump över effektkurvan.
Det finns en grön linje på effekten 0, svår att se men den finns där.
Anläggningen har alltså idag inte producerat ett skvatt.

Ovan displayen efter vårt omstartförsök(alltså att bryta AC-brytaren
och vänta ett par minuter för att sedan slå på AC-brytaren igen.)
Alltså den externa AC-brytaren(det finns även en intern, liten röd vippströmbrytare).
Vi väntade här inte, innan fotot togs, tills den hade räknat upp till 023/023 effektoptimerare.
Men det gör den. Error 53 betyder tydligen internt programfel.

Har någon erfarenhet av det?

Vi får inte igång den. Klart kommer vi att kontakta SolarEdge,
men det är fredag eftermiddag och vädret är bra.
Alltså dåliga förutsättningar att få tag på tekniker.

Vi skall klart även prova att som det heter logiskt "koppla effektoptimerarna",
vilket är en litet grundligare omstart.

Betänk att anläggningen gått problemfritt sedan mitten av april, 2016, alltså ca 1 månad.
Vi ställde in som land "Sverige", vid idrifttagningen mitten av april, 2016.
Fabriksåterställning har vi inte gjort.
Jag vet inte om det överhuvudtaget går att göra fabriksåterställning,
men får läsa i instruktionsboken om det skulle gå.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp

AndreasN
This post was updated on .
Man ska inte svara när man är nyvaken

Såg att du skrivit både om land och återställning. Men du kan göra en fabriksåterställning.
Lyft av kåpan så har du knappar ovan displayen på kretskortet håll in den högra ett par sekunder när inverterns brytare är i off läge. så finns det en dold installatörs meny

Efter fabriksåterställning så får man ställa in land & språk på nytt för att få rätt inställningar

SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Tack Andreas,

Jag ser att det du säger att "dold meny"(egentligen teknikermeny) fås efter minst 5 sekunders tryck på Eingabe-knappen på kretskortet, står på sidan 30 i SolarEdge Wechselrichter Installationsanleitung" Version 2.6.
Man skall även ange lösenordet "12312312". Då kan man göra djupare ändringar. Men inget nämns där om någon återställning till fabriksinställningar.

Vi gjorde själva dessa grundinställningar för en månad sedan (då måste växelriktarkåpan tas bort), så vi vet att man kan trycka på mini-knapparna på kretskortet.

Vi gör ingen återställning till fabriksvärden.
Men, vi testade med att bryta på både DC-sidan och AC-sidan på växelriktaren, och väntade ca 30 minuter, och slog sedan på DC-sidan och AC-sidan. Men det hjälpte inte. Fortfarande visas Error 53 i sifferfönstret, alltså mjukvarufel.

Jag såg dock annat intressant i ovan nämnda anvisningshäfte, nämligen på sidan 82 under "Wirkleistung Konf." Man kan tydligen ställa och begränsa växelriktarens uteffekt, från 0 till 100% av märkeffekten.
Men det är oklart om man då måste aktivera "Leistungssteuerung", dvs om man skall ge elnätsägaren möjlighet att kunna styra ner vår växelriktares uteffekt. Det behövs ju inte ännu i Sverige så elnätsägarna har nog igen utrustning ännu så de kan gå in i vår växelrktare och fiffla.
Det är intressant att begränsa uteffekten på den stora växelriktare på 16kW, t.ex. till 11,3 kW, pga då skulle 16 amp mätarsäkring skulle räcka och innebära billigare abonnemangsavgift. Idag är de på 20 Amp. motsvarande ca 14,2 kW. Spänningen på elnätet är inte 230 Volt, utan högre, nämligen 235 V.

Har någon av er ställt in effektbegränsning på en SolarEdge växelriktare?

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp

AndreasN
precis.
Men fel av mig igen blandade ihop menyerna.

vanliga menyn som kan skötas med knappen under så finns det under "maintenance"

Datum & Tid
Återställare räknare
Fabriksåterställning
Programvaru uppdatering med SD kort
Diagnostik
Standby
Nät Skydd

SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Tack igen Andreas,

Det verkar ju riktigt att fabriksåterställning finns under "Wartung".
Men den kallas här på sidan 32  "Zur Stand.deinst",
och alltså felöversatt och var omöjligt att förstå vad de menar.
Det skulle ha stått "Zur Standardeinstellungen." eller liknande.

Vi kommer dock inte att prova att gå tillbaka till fabriksinställningarna.

I samma "Wartung" finns ju "SW-update -SD-karte" alltså mjukvaruuppdatering.
Det verkar snarare vara det vi skulle behöva. Pga error 53, är ju mjukvarufel.
Men det vet i fåglarna hur man gör en mjukvaru-uppdatering. Det hittar jag ej i häftet.
I lilla häftet med det trådlösa kommunikations-chipet och antenn, står att man vid uppdatering till högre CPU-versionsnummer, skall kontakta SolarEdge för att få uppdateringsfil.

Men nu hittar jag på SolarEdges hemsida "Softwareupdate mittels microSD Karte",
alltså uppdatering av programvara med mikro-SD-kortet, som då skall stoppas in i kretskortet på växelriktaren. Denna instruktion finns däremot inte på engelska, såg jag.
Tydligen skall man först få filer av SolarEdge och spara dem på mikro-SD-kortet.

Vi tvingas nog vänta tills på måndag i bästa fall innan SolarEdge behagar svara.
Men det kan nog ta många dagar (veckor) ytterligare, puu!
Man har ju läst svårt det är att nå SolarEdge-support.

Tyska är enklare att förstå än engelska, därför väljer
jag tyska handledningar om inte svenska finns.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp

AndreasN
Solaredge har engelska som språk i menyerna.

Och här finns en engelsk manual v3.1  Tyskan är halv grekiska för mig =)

http://www.solaredge.com/files/pdfs/products/inverters/guides/se-inverter-installation-guide.pdf

Solaredge suport är ganska sega, tog dom ca 2v för att fixa mitt portal inloggning fast jag svarade på vändande post på email.

SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Tack Andreas, jag har klart redan i tryckt form SolarEdges handbok.

Jag såg en rapport över MW-parken utanför Västerås.
"Sveriges första MW-solcellspark och dess forskningssystem", 22 jan. 2016.
https://www.mdh.se/polopoly_fs/1.84977!/Menu/general/column-content/attachment/Sveriges%20forsta%20MW%20solcellspark%20och%20dess%20forskningssystem%20rev2%2020160112.2.pdf

I den står att de använder SolarEdges växelriktare 16 kW och 17 kW.
De hade först enbart 16 kW, men en del av dem gick sönder och utbyttes mot 17 kW.
Det låter inte bra att höra att 16 kW:are går sönder.
Litet besynnerligt att de har SolarEdge-system för en solcellspark.
Man tycker det skulle bli för dyrt. Och man placerar väl lämpligen ingen solcellspark där den skuggas.

Stöld av moduler och effektoptimere förekom, 39 st stals en natt.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp

Westcoast
Hoppas det löser sig snabbt med er växelriktare!

Läser man mer om MW-parken ser man att de satt anläggningar med samma panel, med resp utan optimerare på samma solföljare, tak etc. Dock satte de kortast möjliga stränglängd och resultatet blev att skörden skiljde minimalt med optimerare. I rapporten spekulerar man om det kan ha att göra med att Solaredge blir lite mer "trögstartat, dvs kräver lite högre spänning för att växelriktare ska kicka igång.

Sen har jag hört, men hittar inte i forskningsrapporten,  att en molnig dag ger Solaredge upp till 10% extra... Det går väl var och en värdera om det är värt nåt...

Oavsett är det ju intressant att forskare värderar olika system med likvärdiga förutsättningar. Hoppas de fortsätter och utökar forskningen.

SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

SE16k växelriktaren latar sig tyvärr fortfarande.
Tröst är att vädret idag är uselt, med molntäcke.

Jag kan säga att via inloggning på SolarEdge Monitoring Portal, och fliken "Support" där,
att redan lunchtid den 13:e maj, 2016, meddelades SolarEdge att vi har problem med SE16k,
som har Error 53.
Den support-fliken, tror jag endast installatörer ser, och inte solcellsanläggningsägare.
SolarEge vill nog inte att småfolket besvärar dem med frågor, kan man gissa.
Vi har monterat själva och är så att säga både solcellsägare och installatör,
alltså fulla rättigheter.

Den rapporten jag länkar till ovan, innehåller ingen utvärdering.
De anger att det skall komma utvärdering i en separat rapport,
och den skulle klart vara intressant att läsa. Hemligstämplad?

västkusten, får du byta till SE16k?
Kanske har du inte lust till det nu, efter våra problem.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp

Westcoast
Jo.... jag bytte i förra veckan... :-)
Utrustningen landar hos min leverantör i veckan, så nya byten lär inte funka längre... Nu får man hoppas de får ordning på prylarna.

Och jag ska googla runt och se om jag hittar den rapporten där jag läste det här om optimerare etc...

SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Vad bra att du fick en större växelriktare, och det vart litet billigare.

MW-parken, installerades ca 2014, och SolarEdge har väl sedan dess dragit lärdom av felen.
Sedan är det ju så att en växelriktare är en komplicerad apparat.
Proppad med elektronik och programvaror.
Vi kanske inte skall misströsta alltför mycket.
Man skall kanske istället vara förvånad att det överhuvudtaget kan fungera alls.
Humlan kan inget om aerodynamik, men flyger liktförbannat.

Om du skall leta efter MW-parkens hemliga rapport,
så skulle jag misstänka att det troligen är samma författare,
så använd dennes namn när du söker. De kanske inte är klara med den ännu.
Den första rapporten utgavs i jan 2016, och man kan gissa att
de jobbar kanske ett halvår på nya rapporten.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp

Westcoast
This post was updated on .
Här finns mycket godis: http://www.mdh.se/forskning/inriktningar/framtidens-energi/utvardering-av-solelproduktion-fran-sveriges-forsta-mw-solcellspark-1.42396

Nästan värt en egen tråd också tror jag...

Det här är intressant tycker jag, sidan 80ff I rapporten:

5.11.9 Antal moduler i strängarna
SolarEdge rekommenderar minst 16 moduler i serie i en sträng i 3-fas system för att man ska
nå arbetsspänningen på 750 Vdc i strängen. Det finns andra optimerare som är anpassade för
tunnfilmsmoduler där man rekommenderar 13 moduler i serie, men några sådana används
inte i MW-parken. För 1-fassystem rekommenderar man minst 8 moduler per sträng.
I Figur 80 visad ett exempel där fyra av de 18 modulerna i system 67-1 på den 2-axliga solföljaren
är skuggade. Då måste effektoptimerarna på de 14 oskuggade modulerna ge 750/14 =
53,6 V vardera i utspänning och man är då relativt nära maximala 60 V som varje optimerare
kan ge. När modulerna skuggas sänks spänningen i de skuggade modulerna och i detta fall
skuggas de så mycket att optimerarna slutar ge spänning, se Figur 82. Detta kan även ses på
effektkurvan som sjunker snabbt från kl. 19, se Figur 81. Samtidigt höjs spänningen i de
oskuggade modulerna för att hålla strängspänningen på 750 V. Detta ser man hända både
morgon och kväll denna dag.
81
Figur 80 Skuggning av systemen 67 på en 2-axlig solföljare. System med 67-1 är på den vänstra
halvan och där är 4 av de 18 modulerna skuggade. 4 september 2014 kl. 18.00 (normaltid).

Figur 81 Ingående DC-spänning till växelriktaren (grön linje) och utgående AC-effekt från växelriktaren
(röd linje) på kvällen den 4 september 2014 (sommartid på x-skalan).
82
Figur 82 Effektoptimerarnas utspänning (DC) för system 67-1 den 4 september. Från SolarEdge
monitoring portal.
Ett förslag från SolarEdge var att använda 1-fas växelriktare för systemen med 16 moduler för
att undvika att man inte når den önskade strängspänningen på 750 V då systemen skuggas
under morgon eller kväll [23].
Ett alternativ att tänka på när man bygger anläggningar med effektoptimerare är att man använder
lite fler moduler än det minsta rekommenderade antalet för att ha lite bättre marginaler
vid skuggning.

SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

västkusten,

calle här på forument har en ganska stor solarEdgeanläggning,
som han har gjort publik, som vem som helst kan se på solarEdges Monitoring Portal och där
https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/login?locale=de_DE
logga in på öffentliche Anlagen.  Hans anläggning heter  sjokarby

Calle säger att hans anläggning inte startar förrän sent på förmiddagen, när den delskuggas.
För få effektoptimerare i serie, tror han. Alltså apropå, min antal effektoptmerare i en sträng.

Jag tycker att om en solcellsmodul skuggas i ett SolarEdgesystem, där varje solcellsmodul har en effektoptimerare, att den skuggade skulle ge ca halva spänningen av vad de fullt solbestrålade ger.
Detta pga att den skuggade träffas ju av det diffusa solljuset, som är ca hälten av det globala(direkt+diffusa). Klart, såvida inte den skuggade helt täcks över med svart ljusogenomträngligt  material, då den inte kan producera något alls, men då borde den ha kortslutna utgångar, och effektoptimeraren fungera som en ledande koppartråd.

SolarEdges förslag att använda 1-fas-växelriktare i MW-parken, kan klart tillämpas där,
pga att där så många växelriktare används.
För en enfamiljshusägare med en solcellsanläggning på säg 8 kWp,
och en enda 1-fas-växelriktare,
då protesterar då elnätsägaren om man lägger den att mata ut på en enda fas.

I MW-parken hade man velat ha endast en effektoptimerare per 2 st moduler,
för att komma ner i kostnad, men då ca 2014 fanns inte sådana effektoptimeare(P600 och P700) tillgängliga tydligen, så de fick ta 1 st effektoptimerare per solcellsmodul.

Re: SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Arne
Tydligen kan SolarEdges tekniker via internet logga
in på t.ex. vår växelriktare och tydligen reparera den.
Frågan är när de behagar göra det.
Tyvärr är det helgdag på måndag också.

Re: SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Mono Wafer
Arne, jag bekräftar att SolarEdges tekniker kan gå in i o dona med våra växelriktare. De har varit inne i min och konfigurerat efter en felanmälan från min sida. Jag hade installerat mjukvara via SD-kort, men fick inte ut all utlovad statistik som installationen skulle ge (S0-adapterkabeln).

Re: SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Tack monowafer, för de orden.
Det är bra att veta att de kan logga in på våra växelriktare och vid fel reparera,
men då klart bara mjukvarufel.

Felanmälde du via support-fliken, som man ser precis när
man har loggat in på monitoring portalen för att se sin anläggning.?

Här ovan skärmdump hur det ser ut om man är registrerad hos SolarEdge som installatör,
när man precis har logat in. Man får en lista över "sina olika anläggningar"
Alltså före det man har valt solcellsanläggning man vill titta närmare på.
Är man däremot registrerad hos SolarEdge som solcellsägare,
tror jag man kommer direkt till sin anläggning.

Hur lång tid tog det innan solarEdge hjälpte dig?
Eller satt du i telefonkö i timmar till SolarEdge i München?

Re: SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Mono Wafer
Arne,
jag loggade in som System Owner.
jag satte Severity till 3 low, viktighetsgrad?
160227 (troligen) ställde fråga om hur istallation FW upgrade går till.
160227 case reggat
160229 fick svar på min fråga samt bifogad PDF.
160305 fick påminnelse om mitt case (de vill väl avsluta)
160308 jag berättar om min status och ber att få återkomma
160309 jag beskriver problem
160312 SE meddelar att de remotely fixat det hela.
så jag har väl själv varit mest fördröjande och SE 2 + 3 dar.
Att sedan annat problem uppstått som en följd av denna installation är en annan femma, men undrar om man kan öppna ett stängt case för att fortsätta på det, eller om det ska till ett nytt case, är det jag funderar på nu.

Re: SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Vi satte högsta viktighetsgrad, "1-high" för det måste väl säga att det är när en växelriktaren inte alls fungerar.

Vi kollade i växelriktarens fellog-lista och den säger endast:
Error 53 kl. 10:22   13 maj.

Det är tydligen bara ett enda fel, men det räcker tydligen mycket bra för att det inte skall fungera.

Monowafer frågade alltså SolarEdge en tisdag och fick svar på torsdagen, alltså 2 dagars reaktionstid.

Re: SolarEdge SE16k växelriktare mjukvarufel Error code 53

Något som jag tycker för SolarEdge växelriktare är besynnerligt är:

SE4k, dvs 4 kW märkeffekt
mått höjd x bredd x djup: 540 x 315 x 260
vikt 33,2 kg

SE17k, dvs 17 kW märkeffekt
mått höjd x bredd x djup: 540 x 315 x 260
vikt: 33,2 kg

Hur kan de ha samma mått och till och med samma vikt?
Märkeffekten för SE17k är dock 4,25 gånger högre än SE4k!
Man förväntar sig att en med högre märkeffekt skulle ha litet kraftigare och därmed större och tyngre komponeneter.

Är de i själva verket exakt samma växelriktare, men SE4k programvarumässigt "strypt" till 4 kW?
123