SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

chrilleman
Hej alla,

är det fler som har inneliggande ordrar/beställningar från SolEL Dalby?? De verkar ha helt försvunnit från marknaden. Dock finns hemsidan kvar??

Jag har fått mina paneler levererade + installerade fysiskt. Dock skulle de leverera växelriktare med installation och sen installera all el och dylikt också.

Nu går de inte att få tag på, varken på telefon eller mail.

Telefon säger bara att numret har upphört att gälla, och mail får man tillbaka från Google:s servrar att domänen inte finns???

Som tur är har jag inte betalt för allting utan endast paneler och monteringsmateral, nu kom ytterligare en faktura på arbetet (som dessutom har överlåtits till extern part), denna tänker jag hålla. Fick OK från finansbolaget på det också.

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Morby
När jag söker på SolEL Dalby finns websidan helt ok. Kolla via denna länk:
http://www.soleldalby.se/

Så det måste nog vara att du som har problem med dina länkar.

/Lars

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

chrilleman
Jo hemsidan finns, men mailar man får man att domänen inte finns, och numret har ingen abonnent, försökt att jaga i en vecka men får inget gensvar.

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

callec
Här är ytterliggare en sida

Underkonstruktion i sammarbete med SolEL Dalby Filial
www.underkonstruktion.se/
Vi på SolEL Dalby Filial har valt att erbjuda ett komplett sortiment av underkonstruktion med snabb leverans och en komplett projektering för ditt montagearbete.

Personligen tycker jag att alla Varningsklockor redan har ringt.

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Norrlandssol.
Beställde därifrån all underkonstruktion, var en del strul, beställde takkrokar jag ej ville ha, som passade dåligt, de tog tillbaka dem och betalade även frakten, och fick rabatt på de nya krokarna eftersom de tog så lång tid, sen fattades de några delar, så vart många mail, men snabba att svara på mail och bra priser mm.

Huvudsaken att man ej betalt i förskott..!!

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

chrilleman
Jo jag har också haft hyffsat bra erfarenhet av dem, de kom o installerade underkonstruktion och paneler, sen hörde jag aldrig av dem mer och fick beställa växelriktare och resterande installation från annat håll.

Lite synd då vi faktiskt har en del större installationer på mitt arbete i startgroparna också och får nu leta ny installatör.

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Norrlandssol.
Låter mycket märkligt att de skulle på påbörja ett jobb och sen bara försvinna, skickade de fakturan på halva utförda jobbet och material..? Låter annars än märkligare..

Själv är bäste dräng..!! Har man villa och lite praktisk kunskap, så bäst att göra det själv, och ringa elektriker som gör det sista, alt kontrollerar och skriver under färdiganmälan...

T.S

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

T.S
Förskottsbetalade Solel Dalby för ett gäng paneler i slutet på Juli. Gjorde en förfrågan till Cornelia på firman via mail om leveransstatus i slutet på Aug men hon kunde inte svara utan var tvungen att fråga VD Peter Larsson.
Därefter stängdes telefonen till firman av. Provade att maila igen men även mailadressen var då avslutad. Lyckades efter lite forskning få tag i hemtelefon till Peter då även hans registrerade mobilnr stängts av. Han svarade efter några försök och lovade att Cornelia skulle ringa upp omg. Detta gjorde hon givetvis inte och efter att ha provat att ringa upp Peters hemnummmer veckan efter var även detta avstängt.
Det tråkiga är att hemsidan varit öppen ända tills för tre dagar sedan där det gått att beställa för hundratusentals kronor med förskottsbetalning via Billmate. Man undrar hur många fler som blivit lurade.
Peter Larsson har jag givetvis polisanmält för bedrägeri. Räknar nu inte med att polisen gör så mycket men det kan ju hända att man själv stöter ihop med vederbörande en vacker dag.
Riktig jävla bedragare helt enkelt!

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Norrlandssol.
Jag brukar vara väldigt restriktiv att förskottsbetala! Handlar alltid mot faktura, förstår ej varför man ska förskottsbetala? Alt förskotts betala via säker betaltjänst.

Men hursom helst, förjävligt!! Skulle jaga rätt på karln..känns som jag hade jäkligt tur när jag beställde min underkonstruktion, och gick skicka tillbaka krokarna, visserligen småpengar, 2600:-, men de skötte detta ärende bra, trots en del felskick och lite jagande via mail.

Var inte lände detta företag höll sig flytande i ny regi..

T.S, vad handlade de om för pengar..?

T.S

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

T.S
Jag beställde 4 paneler så det var ju inga jättesummor men det tog ändå några månader att spara ihop till dem.
Jag är inte heller typen som förskottsbetalar men till saken hör att fakturatjänsten inte fungerade då jag gjorde beställningen.
Jag beställde tidigare i våras paneler från Solel Dalby som jag fick hem utan problem även om leveranstiden var lite lång.
Kontakten via mail/telefon var då också god så jag fick förtroende för dem helt enkelt.
Jag har förstått att det finns bedragare som säljer billigt till nära inköpspris och sköter servicen exemplariskt under en viss tid för att bygga ett gott rykte samt skapa förtroende hos folk.
Sedan slutar de helt sonika att leverera och innan det uppdagas så har de hunnit få in en ansenlig summa pengar.
Jävligt trist är det i alla fall. Jag behöver några 240-260w mono-paneler till att komplettera med så om någon har förslag
på ärlig försäljare med vettiga priser är det välkommet.
Ha det gott!

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

callec

SolEL Dalby Filial ORG.NR: 516409-0028
BOLAGSFORM: Filial
Bolagsöversikt
Verksamhet & Status

1px 1px 1px
  Registreringsdatum: 2014-03-19
1px
  F-Skatt status: Avregistrerad för F-skatt
  Anledning till avregistrering: Maskinellt avregistrerad
  Startdatum för F-Skatt: 2014-06-09
  Slutdatum för F-Skatt: 2014-10-31
1px
  Momsstatus: Avregistrerad i Momsregistret
  Startdatum för moms: 2014-06-09
  Slutdatum för moms: 2014-10-31
1px
  Länsäte: Skåne län
  Kommunsäte: Lund

Dan

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Dan
This post was updated on .
Ja, det var det här jag anade, m ina problem började redan i juni och turerna fram och tillbaka med peter cornelia och soleldalby har fått mig att helt tappa förtroendet för firman.

Och jag kan bara tacka mig själv för att jag lyssnade på min egen känsla av firman och inte skickade tillbaka min inverter till dem, sannolikheten att jag skulle blivit stående utan inverter och förlorat 22 000kr hade varit överhängande!

Ni som följt mitt bygge http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projektering-av-7-8kWp-blev-10-92kW-td5002228.html vet ju hur konstiga de har varit. Det kändes fel redan när det visade sig att det var vanligt med högljudda kostal invertrar med att de mörkade detta för mig, sjukt oseriöst!

Då är det väl knappast lönt att driva ärendet till allmänna reklamationsnämnden....

Skönt att jag har en inverter som låter som en kattskrämma men dock producerar energi....

Får väl driva vidare ärendet vidare med kostal, för de har väl inte kursat ännu.
Dan

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Dan
Tiderna för registreringarna ser ju konstiga ut, de har inte varit momsregistrerade innan 9:e juni, här verkar vara något som inte stämmer.

Hoppas att detta inte påverkar min utbetalning av solcellstöd som ligger inne för behandling nu. De har kanske skatteskulder också?

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Daniel Fritzson
Vill ännu inte kommentera vad Peter Larsson (fd VD på soleldalby) gjort mot oss i väntan på polisutredning.

Kan dock nämna att soleldalby filial nu är inaktivt men att han ett par dagar senare startade ett nytt bolag.

//
Vi projekterar och säljer solcellsanläggningar.
Om du fortfarande behöver 4 paneler så kan du köpa av oss, och du behöver aldrig förskottsbetala.

GFSOL AB
daniel@gfsol.se
//
Dan

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Dan
Han verkar ha ett antal polisanmälningar mot sig nu, och det är väl lika bra man skall göra rätt för sig.

Hur kan man nå hans nya bolag? länk? man skulle kanske beställa lite...det är ju nära och bra att köra och hämta grejorna i Dalby.

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Erik Almgren
Köpte och hann få installerat och klart i början av Augusti innan det kraschade. Betalade i efterhand så känner inte att jag stått med någon större risk. Tyvärr har jag dock inte dokumentationen på mitt system.

Tycker Peter var duktig på solcellsteknik men bevisligen sämre på att lyckas i affärer. Tror nog inte bolaget var upplagt för att blåsa folk, tror de misslyckades med sitt kassaflöde och att sköta företaget "på fritiden" (vilket Peter gjorde).

Synd, kunnig kille och bra priser. För bra priser kanske...

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Morby
Råkade titta lite närmare på om inlägget från Daniel Fritzson där han nämner att "soleldalby filial nu är inaktivt men att han ett par dagar senare startade ett nytt bolag.". Vidare där nämns GFSOL AB med mailadress daniel@gfsol.se. Går man vidare med www adressen så finner man en mycket bra och informativ hemsida om gfsol och länkar (referenser) till andra hus med solcellsinfo.
Fick lite ideér där att fixa min websida då han också använder sig av logger2020 som är bra på att presentera solelproduktion.

Sen om SolelDalby vet inte jag hur inblandad han var i denna verksamhet men det låter jag nån annan att avgöra.

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Norrlandssol.
Hänger inte riktigt med, Daniel Fritzon jobbar du på GFSOL? Eller såg att du gjorde det, så du jobbar i det "nya" Soleldalby?

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

magneten
Gfsol är väl Daniels firma och den har väl ingen som helst koppling till solel dalby.
Verkar väl bara som att även gfsol blivit blåsta av solel dalby, om jag tolkar Daniels inlägg rätt.

Re: SolEL Dalby försvunnit från jordens yta?

Norrlandssol.
Tolkade Morbys inlägg lite så, att Vd på Soleldalby startat nytt bolag, GFSOL.

Men är nog svårt för ägarna till Soleldalby att starta nytt bolag nu, med polisanmälningar om bedrägeri och konkurser i bagaget, jäkligt osmidigt gjort! Och drabbar många..