Råd o tips önskas på ny anläggning

Fredde
Hej,

Har fått in offerter från installatörer med följande förutsättningar där det finns olika förslag hur många paneler osv som dom rekommenderar:

Östra taket har plats för max 26 st (1x1,6m)
Västra 12st
Södra 6st
Taklutning 20gr
Vill ha möjlighet att utöka i framtiden
Bor i Huddinge, förbrukning idag 11500kW/år men kommer att öka den dagen när elbilen står på uppfarten

Några leverantörer har varit på plats för att kunna ge så korrekt pris som möjligt. Jag själv har kommit fram till en SolarEdge lösning pga det kan förkomma skugga samt 3 olika tak. Det är mycket skiftande kunskap hos leverantörer. Fast än så länge har jag mycket att lära av andras kunskap här på det ypperliga forumet.
Jag har bl a ställt som krav att  behörig elektriker måste vara med på taket vid ihopkoppling, frågat om potentialutjämning av ledande delar osv. När man fått hembesök av en installatör så märks det direkt vad för kunskaper säljaren har. Jag som lekman ska ju inte behöva påtala vad som gäller.

I alla fall så har jag lite frågor och hoppas att någon kan ge tips om.

1. Huset är byggt på berg men har skog o mark omkring. Ska jag försöka slå ner en jordspett på ett lämpligt fuktigt ställe? Vill helst inte leda in och jorda på inkommande ledning

2. Nu har jag föreslagit en alldeles för kraftig växelriktare 15 men hörde av en leverantör att den kommer ha lång fördröjning innan den matar ut på nätet jämfört med en 8:a. Stämmer detta?

3. Har själv gjort lite Excel beräkningar vad en totalentreprenad bör kosta men vad tycker ni om priserna?

Vill inte ange namn på leverantörer i bifogad bild men om någon är mer intresserad så kan jag delge dom via mail.
Väntar med spänning på era tips!

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Mina reflextioner, ta det för var det är.
Åskskydd skippar jag, min åsikt är att du då lockar till blixtnedslag.
Priserna är säkert ok, men du kommer alltid att hitta lägre
Sedan hade jag valt en SMA 15.000 med 3 mppt istället för solaredge.

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Jag hade valt paneler från en så stor tillverkare som möjligt såsom Trina Solar.

Mycket bra med en certifierad elektriker! Länsförsäkringar har gjort en hel del upptäckter angående riktigt bristfälliga elarbeten på DC sidan bla, finns nån film om detta på ATL bla.

Det bästa är förstås att ha en växelriktare som matchar dina paneler eller tom 10-20% mindre riktare i ditt fall med olika väderstreck. Har du några fler ytor att sätta paneler på i framtiden? I så fall är det lika bra att bygga ut fullt direkt!

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Fredde
Har lite fler funderingar.

1. Bör man ha extra säkringar monterade mellan växelriktarens AC brytare och kopplingspunkten (mellan elmätaren---husets gruppcentral) eller är det överkurs?

2. Godkänner typ Vattenfall att man bara stryper en överdimensionerad växelriktare istället för att säkra upp inkommande huvudsäkring?  15K växelriktare men har bara 16A på inkommande.

3. Dom offerter jag fått in, har ingen föreslagit/diskuterat överspänningsskydd DC. Hur många av er som själva monterat har satt upp ö-skydd? Känns som en bra extra säkerhet tycker jag.

4. Någon som provat en infästning som bara kläms fast i läkten under takpannorna? En leverantör säger att dom använder den varianten också men känns bäst ändå att skruva i spånten/takstol

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Arne
Jag tror det finns en tråd i detta forum där sådana "klämmor" av aluminium används som bara simpelt kläms fast på bärläkten. Bara hamras in och går nog snabbt att montera. Verkar vanskligt, tycker jag. Hur många år håller det? Snabba pengar för firman som kränger nyckelfärdig anläggning. Kolla under "Solcellsanläggningar-projekt", jag tror det är där.

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

JonteY
1. Ja någon säkring ska du efter AC brytare innan husets huvudsäkring.

2. Vet ej. Men 10k växelriktare räcker väl till alla dina system utom det sista. Ska du bygga ut: Be nätägaren om en 20A säkring.

3. Valfritt. Men kan vara bra vid åskutsatt tak, tex på en höjd.

4. -
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

1. Jag har satt säkringar på utgående från växelriktaren, tänkte "varför inte" kostar inte många kronor.
2. Vet ej
3. DC skydden, kostade väl i runda slängar 1000kr, en billig försäkring mot överspänning, så det sitter sådana på mina DC linor.
4. Nej

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Fredde
Är det någon som monterat DC överspänningsskydd där dom verkligen löst ut någon gång?

Jag talar varmt för dom men ingen av mina 4 offertgivare anser det nödvändigt med tanke på storleken på min anläggning. Känns nästan som att dom inte vill offerera för att hålla nere priset samt att det finns redan inbyggd som även SolarEdge skriver själva
"The inverters are classified as having Type III (class D) protection (limited protection)"

men dom skriver även:
The SolarEdge inverter’s internal SPD cannot match the surge protection capabilities provided by external protection devices.

Annars för man väl hävda att kunden alltid har rätt och se till att kräva en separat box med ö-skydden, brytare etc inbyggt

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Överspänningsskydd på DC-sidan behöver du ytterst sällan. Egentligen endast då du har åskoväder i närheten. Men det är du som får ta ekonomiska smällen om paneler och elektronik i växelriktaren skulle skadas av överspänning. Därför kan solcellsfirmorna säga som de gör att det inte behövs, eftersom det inte de som tvingas ersätta överspänningsskadorna. Monterar de inget överspänningsskydd på DC-sidan och du om kanske 1 år får en överspänningsskada, kommer de att säga, "jaså vilken otur, men vi har en ny växelriktare du kan få köpa"

På samma sätt behövs en cykelhjälm ytterst sällan av totala tiden man cyklar, egentligen endast den gången man störtar med skallen i asfalten. Men då är cykelhjälm faktiskt ganska bra att ha på huvudet. Men då man inte störtar och landar på skallen, är den mest till besvär.

Växelriktartillverkarna tillåter ofta maximalt 1000 Volt på DC-ingången på växelriktarna. De har säkert litet skyddskomponeneter inne i växelriktaren för att just klara de 1000 Volten. Men de anger också att de inte klarar mer än 1000 Volt.

När ett DC-överspännigsskydd har löst ut, ändras dess färgmarkering från grön till rött. Det är väldigt sällan ett överspänningsskydd löser ut, kanske aldrig om du aldrig har åskväder i närheten och aldrig blixtar i närheten.

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Fredde
Tack Arne för ditt svar.

Det skulle inte förvåna mig om jag råkar ut för nånn smäll i framtiden. Jag är den personen som ofta har otur i det mesta.
Då lär försäkringsbolaget bråka med en om självrisker, om dom ersätter vid  åsknedslag eller liknande. Finns alltid en massa finstilt i försäkringsvillkor  så det är nog dumt att chansa o va snål. Rör sig ändå om bara om ca 3000kr

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Arne
Om du har mätarsärkingar på 16 A och har en 3-fas växelriktare med maximal uteffekt på 15 kW, vilket motsvarar fasströmmen 21,7 A. Då skulle du egentligen behöva ha en extra säkring mellan inkopplingspunkten vid elmätaren och växelriktaren på hela ca 25A. Men då kommer den 25 A säkringen aldrig att smälta av, utan mätarsäkringen kommer att smälta av först. Anledningen att ha sådan 25 A säkring, är väl då att skydda elkabeln mellan inkopplingspunkt och växelriktare mot höga strömmar och som följdresultat brand.

Ställer du in en maximal högsta uteffekt på en 15 kW-växelriktare på motsvarande 16A (är uteffekt 11,0 kW), då tycker man att mätarsäkringarna skyddar kabeln mellan inkopplingspunkt och växelriktare och att en extra säkringar inte skulle behövas då de inte tillför något ytterligare skydd. Men jag är ingen elektriker. Kanske tänker jag fel.

Fallet då växelriktaren producerar för fullt, tänkt 11 kW, är 16 A per fas, och att hushållet förbrukar just all det, då går ingen ström alls genom mätarsäkringarna. Då finns ingen säkring mellan växelriktaren och elcentralen. Men givetvis har varje förbrukargrupp sina egna säkringar.

Mätarsäkringar är väl där för att skydda elnätsbolagets ledningar och utrustning, inte för att skydda hushållets elledningar och förbrukare. För hushållets förbrukare finns ju särkilda säkringar i elcentralen för varje förbrukargrupp.

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Fredde
Efter lite slutförhandlingar så är min anläggning nu beställd och beräknas installeras i början på april.
Det blev till sist en komplett anläggning med 44 paneler till en kostnad av 129700kr inkl bidrag.
Ni som har beställt anläggningar inkl montage etc, har ni fått t ex en K2 Report på snö/vindlastberäkningar samt en SolarEdge report med beräknad produktion.

Blev lite skeptisk så här i efterhand vart deras siffra med beräknad årlig produktion, 12 200kWh kommer ifrån som stod i offerten. Är detta en glädjesiffra? Visst, man frånskriver sig att det just är en beräknad men det avspeglar sig på avskrivningstiden som varierar mycket beroende på vilka parametrar man anger.

För visst vill man ju veta också innan montage hur infästningssystemet är beräknat så att det inte blir en stormskada efter 5 år då garantin gått ut på själva montaget.
Hur mycket info har ni andra fått som beställt en helentreprenad?

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Ett råd!

Om du redan har beställt en SolarEdge SE15k, dvs på 15 kW. Hör om du inte kan byta till en SE17k, den ger dig större möjlighet att bygga ut i framtiden, och du kan använda alla olika typer av SolaEdges effektoptimerare.

En SE15k kan du t.ex. inte koppla P600 eller P700 till. Då måste du har minst SE16K.
En SE17k kostar kanske 500 kr mer än en SE15k. Inget att fundera på alltså.

Ja beställer du av en firma och de monterar allt nyckelfärdigt, då ska du ha en SolarEdge-beräkning på årsskörden. (Den är enkelt att göra, och till nöds kan du själv beräkna om du vill. Gratis program från SolarEdge. Men det är solcellsfirman jobb att ge dig den).
Du bör även kräva en hållfasthetsberäkning för montagesättet. Det behöver inte vara K2, utan annat beräkningsprogram. Ofta har tillverkarna av montagedetaljer beräkningsprogram för hållfasthet, snölast, vindlast. Det ska ju hålla under många år, inte bara första året.

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

JonteY
This post was updated on .
Exempel: En 10A trög säkring klarar 19A i en timma. Det finns kurvor med Ampere kontra tid för varje säkring innan de smäller.

Så 16A kommer troligen inte smälla. MEN elektrikern var här i dagarna och frågade mig om min säkring (har 35A) för jag har 2st 10kW riktare. Och han visste inte vad elnätsbolaget säger men han tyckte inte man ska gå över huvudsäkringen. I så fall är det max 11kW som gäller för 16A.

Sen måste kablarna i och utanför huset vara dimensionerade för rätt Ampere!

Detta gäller:
10A - 1,5mm2
16A - 2,5mm2
20A - 4mm2
25A - 6mm2
40A - 10mm2
63A - 16mm2
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Fredde
Nu behöver jag lite råd igen från er här på forumet. Gjorde en liten variant på förläggningen av flexslangar (innan installationsfirman kommer) från taket genom oanvänd pipa i skorstenen. Vill helst inte ha DC kablar liggandes uppe på betongpannorna innan dom dyker nedåt utan vill ha dom under så att dom är väl skyddade för yttre åverkan. Men började fundera på brandrisken.Skulle man ha en himla otur att en ljusbåge uppstår känns det i så fall säkrare att ha kablarna uppe på betongpannor istället för på tjärpappen.

Har villaförsäkringen hos Länsförsäkringar och råkade läsa deras faktablad samt denna länk
http://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/februari/los-kabel-blir-livsfarlig-gunga-for-barn--och-andra-elfel-nar-solceller-installeras/

LF anger att man bör ha 10cm separation mellan plus/minus. Går detta verkligen att uppnå när alla kablar ska buntas t ex på aluminiumprofilerna under panelerna?
Någon som kört med att ha kablar mellan olika tak (modulfält) utrymmet mellan läkten och pappen?

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Du har säkert redan läst projektrådar över redan genomförda projekt, t.ex.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-21-2-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

eller

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html

Om inte, skadar det säkert inte att läsa igenom. Svar på vissa av dina frågar finner du kanske där.
Jag kommer ihåg att det inte gick att dra igenom solarkabeln genom en uppfäst flexslang 25 mm pga att solarkabeln hugger fast i böjar. Vi fick dra solarkabeln genom flexslangen rakt utsträckt läge, annars gick det inte. Solarkabeln har en gummiartad yta.

Vi har växelriktaren i ett fristående garage. Vi grävde och förlade solarkablarna i markslang mellan bostadshus och garaget. Även bekanten har gjort detsamma.

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Gunnar
Länsförsäkringars krav verkar lite märkligt. Det finns idag speciell solkabel med två ledare så att det endast behöver dras en kabel från taket. Kabeln har även gnagskydd.  http://kraftpojkarna.se/produkter/visa/638

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Fredde
Tack för svaren. Glömde nämna att flexslangar är 28mm och att det är bara 90gr böjar, en uppe vid skorstenen och den andra nere i källarplan.
Tanken är att ha växelriktaren 1,5m ifrån hålet där slangarna kommer ut. Får väl korsa fingrarna att solarkablar går att dra igenom utan för mycket friktion. Samtidigt blir det en kompromiss för vill inte ha dom helt frihängande (9m vertikalt) inne i slangen.

Re: Råd o tips önskas på ny anläggning

Fredde
Någon som vet om det är leveransproblem av 15K SolarEdge växelriktare?
Leverantören lovade först installation början på april, sedan var det början på maj och snart är vi inne i juni.

Nu senaste samtalet skyllde dom på leveransproblem vilket jag tvivlar på. Dessutom har jag efterfrågat en typ K2 rapport samt en SolarEdge beräkning. Har aldrig fått svar på vad siffrorna i offerten baseras på. Allting verkar vara en drömoffert (12,98kW tot inst effekt)

Dom svarar knappt på frågor, antingen via mail eller telefon. Det går bra att sälja men sen blir det tyst som graven. Kan kräka av mig mer men vill höja ett varningen finger : ANLITA INTE CELL SOLAR

Så här i efterhand skulle vi valt Svea Solar istället som bara var några tusenlappar dyrare.