Pulsutgång SMA 5000

Solarlars
Nu är det inkopplat och igång. Bara ny elmätare som ska till inom några dagar säger Göteborg Energi.
Är det nån som lyckats lokalisera en pulsutgång på SMA 5000? Jag har lyft av kåpan och kollat men det enda jag hittar är nån trekabelsplint intill Ethernet-porten. Ska kolla vad det kan vara, men tips är välkomna.
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Pulsutgång SMA 5000

Arne
Fick du ingen instruktionbok med växelriktaren?
Man kan föreställa sig att SMA, har en ganska bra sådan.
Fråga firman du köpt växelriktaren av, de hjälper dig säkert gärna.
Eller har du köpt begagnat?

Re: Pulsutgång SMA 5000

Jag tror det är elmätaren som gbg energi monterar som ger pulser.

Re: Pulsutgång SMA 5000

magneten
Har ingen pulsutgång på min SMA, smidigt att logga med en Android iaf, om det bara är en enkel o bra loggning som du vill ha?

Re: Pulsutgång SMA 5000

Solarlars
Det är Nordh Energy som har levererat och det finns massor av dokumentation på nätet. Har dock inte läst allt pärm till pärm...

När elmätaren kommer från Göteborg Energi har jag bett dem att programmera LED-pulsen att indikera konsumtion och S0-porten utgående produktion. Total produktion hade jag tänkt få från växelriktaren.

Är det via bluetooth du loggar mha Android? Eller hur sätter upp det?
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Pulsutgång SMA 5000

magneten
Japp läser av med felix solar i realtid via bluetooth sedan skickar Androiden upp all data till pvoutput var 5e minut,  se länken i min signatur,  en bra gratilösning! Finns en del att läsa om alla möjligheter här på forumet om du söker.

Så vad är det för prylar du har installerat? Antal paneler osv?

Re: Pulsutgång SMA 5000

Solarlars
18 st LG285 och som sagt en SMA 5000. Inga fancy tillbehör. Har lite prylar för elmätning sen tidigare; Youless (kopplat till Bidgely), Flukso och CurrentCost.
Får plats med 11 paneler till på mitt sydtak, men då får de ändra skattereglerna först.

En gammal Android-nalle och Felix (kostar 60kr numera) verkar vara en smart lösning. Youless går att koppla till PVoutput också.
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Pulsutgång SMA 5000

Solarlars
Applåder till Göteborg Energi  Anläggningen installerad och driftsatt måndag, besiktning med Göteborg Energi tisdag och idag, onsdag morgon byttes till ny mätare. Kudos även att de drog ut S0-plinten i en kuldosa  Allt på plats och nu börjar man få betalt bara vädret är med oss
Får börja pilla lite med mätprylar också...
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Pulsutgång SMA 5000

Westcoast
Härligt!

Du vet förmodligen redan att du kan se produktion per dag och konsumtion per timme på Gbg energis hemsida? Tror även du kan ta ut det i Excel... Så helt utan mätdata behöver du inte vara tills du har egna prylar på plats.

Kul när det är klart!

Re: Pulsutgång SMA 5000

Henrik.L
Gött... Välkommen in i produktionsledet! :-)
11,97 kW (38 * 315W ECSolar) 76 m2
15 paneler syd, 12 väst, 11 öst, alla 17graders lutning
SolarEdge med optimerare på varje panel
Länk till produktionsdata - SolarEdge
Länk till produktionsdata - PVoutput

Re: Pulsutgång SMA 5000

Solarlars
Var ser jag produktionen, dvs leveransen av överskottet ut på nätet på Göteborg Energis webbsidor? Är det elnätsbolagets "Mina energisidor", elhandelsbolagets "Dina sidor" eller både och?
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Pulsutgång SMA 5000

Westcoast
Mina energisidor och under förbrukning har du två anläggningsid. Voila!

Re: Pulsutgång SMA 5000

Solarlars
Då får jag be dem att lägga upp det nya anläggnings-ID:et.
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Pulsutgång SMA 5000

Henrik.L

Jag ser dessa siffror hos båda. Vattenfall som är nätägare är snabbare med uppdateringarna och jag behövde bara anmäla en gång i början. Umeå som jag köper av är arga med uppdateringarna och där loggar jag sällan in.

Mvh Henrik

Den 25 juli 2016 9:25 fm skrev "Solarlars [via Solcellforum]" <[hidden email]>:
Då får jag be dem att lägga upp det nya anläggnings-ID:et.
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Pulsutg-ng-SMA-5000-tp5010985p5011073.html
To unsubscribe from Pulsutgång SMA 5000, click here.
NAML
[...]

Det kom med automatik dagen efter mätarbytet för mig...

Re: Pulsutgång SMA 5000

Solarlars
När man väl har mätvärdena och de kanske kommer från olika nätbolag så kan jag tipsa om Metry som drar ur energimätdata från olika energibolag.
www.metry.io
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Pulsutgång SMA 5000

Solarlars
Det nya anläggnings-ID:et är nu uppe men förvånande nog verkar det bara komma upp månadsvärden. De yrar om att timmätvärden är under utveckling men ni andra som ligger i Göteborg Energis nätområde verkar få timmätvärden? Mest intressant är ju ändå att få dygnssammanställningen dagen efter och kunna jämföra med produktion och konsumtion.
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Pulsutgång SMA 5000

Westcoast
Jag har nog varit otydlig eller inte riktigt läst din fråga... från Gbg energi får jag bara månadsproduktion, men timmätning på förbrukning. Märkligt!

Re: Pulsutgång SMA 5000

Solarlars
Det blir ännu märkligare. Kollade elhandlaren idag, samma bolag Göteborg Energi, och tadaa de får ju timvärdena från elnätsbolaget (Göteborg Energi för er som missat det ) och presenterar de prydligt och även exporterbart på "Din Sida".
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Pulsutgång SMA 5000

BengtK
Jag har också Göteborgs Energi som leverantör ( och EON , som nätägare ) och kan se timme för timme på såväl försäljning , som egen förbrukning .
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27
12