Projekt utanför Skellefteå ca 12Kw

Smultron7
Jag har ett hus där taket är riktat sydväst riktning och är låglutande 14 graders och är falsad bandplåt.
funderar på Jinko Eagle 325Wp paneler som är ca 2x1 meter stora vilket gör att jag får maximalt plats med 37 st.

Huset jag har är just nu avsäkrat med 16A.

Sånt jag funderar på är dels om det är värt dom stora slantarna att montera effektoptimerare. Dessa är dyrare men samtidigt är växelriktarna billigare.

Tanken är att kanske i framtiden lägga paneler på norra taket också. (ligger förmodligen många år bort finansiellt)

När det gäller just val av växelriktare så är jag idag helt öppen för märke.
Rent instinktivt så lutar jag åt att undvika optimerare på grund av att skuggning inte är ett stort problem.

Solpanelen jag funderar på.

http://www.solelgrossisten.se/product/solcell-jinko-eagle-325w-72-cell-polykristallin-med-40mm-ram/1891

Tar mer än gärna emot kommentarer och förslag eftersom jag aldrig har varit inblandad i sådant här tidigare, har läst på forumet om andras projekt men det blir tillslut för mycket att ta in på en gång.

Jag tänker att det är bättre om projektet får ögnas igenom av mer erfaret folk än att jag chansar vilt.

Re: Projekt utanför Skellefteå ca 12Kw

Hej.
Med dina 16A huvudsäkringar så landar du strax över vad dom tål med en 12kW växelriktare (400V*16A*1,73=11kW). Jag är inte elektriker, men jag tror inte att det ska ställa till med några problem, för huset förbrukar nog aldrig 0kW, så lite förbrukas direkt och går inte över huvudsäkringarna.

Du borde kunna gå ner lite i växelriktar storlek med den beräknade mängd solceller, om vi räknar på 37st*375Wp, så landar du på 12kWp. Du kan även räkna med att solcellerna ger som mest 80-85% av märkeffekten när dom blir lite varma av solen då landar du på 9,6 till 10,2 i effekt under en solig dag och en 10kW växelriktare känns mer rätt. Med en 10kW så kommer du dessutom under vad dina 16A säkringar tål och jag tror att det blir lättare att få igenom hos nätägaren (utan krav på säkringsbyte).

Jag kör med 6kWp solceller på en 5kW växelriktare och det fungerar mkt bra.

Optimerare tror jag inte på, spec om du inte har några större problem med skugga. Lite skugga funkar även med en strängväxelriktare. Ja det funkar faktiskt med mycket skugga också om panelerna har bypass dioder och det tror jag att alla moderna paneler har, men ta inte mitt ord på det utan kolla upp det med leverantören.

Välkommen till forumet :-)

Re: Projekt utanför Skellefteå ca 12Kw

Ser ingen anledning till att du måste ha ett dyrt optimerat solaredge system!
37 st 325w paneler på din takyta blir perfekt ihop med en 10kw växelriktare  ex SMA eller Fronius som dessutom har inbyggda funktioner såsom SMA optitrac för att hantera ev skuggade paneler. 10kw växelriktaren är dessutom en bra storlek ihop med 16A huvdsäkring  (som tål max 11kw)

Re: Projekt utanför Skellefteå ca 12Kw

Roland
Ser ut att bli ett intressant projekt. Vad tror du om att använda 310w panelerna från jinko från samma webshop? Lättare att hantera och lite mindre format och litd modernare med högre verkningsgrad. Prismässigt tror jag det skiljer ganska lite på totalen.

Re: Projekt utanför Skellefteå ca 12Kw

Smultron7
dom är lite mer moderna och smidigare det håller jag med om, jag förkastar inget förslag i nuvarande läget.

Re: Projekt utanför Skellefteå ca 12Kw

Smultron7
En sån där grundläggande sak har jag inte riktigt fattat än, hur gör man rent praktiskt för att koppla in panelerna till en säg Fronius SYMO 10.0-3-M. typ med två slingor en med 19 och en med 18 paneler.

Växelriktaren klarar upp till 1000V DC medans tillsammans så överstiger spänningen vida detta.
Är det så att varje slinga som man kopplar till växelriktaren kan max ha 1000V och inte sammanlagt som jag har trott ?

Re: Projekt utanför Skellefteå ca 12Kw

magneten
Det är på varje slinga man får ha max 1000v öppen spänning. Gör du två olika stora slingor så måste de kopplas till vår sin MPPT ingång på växelriktaren.

Prova gärna med din tänkta konfiguration i SMA sunny design web så ser du att allt är ok.

Re: Projekt utanför Skellefteå ca 12Kw

Smultron7
Tack för det. Hade funderat på om man var tvungen att ha flera växelriktare.

Ska kolla in programmet efter jobbet... älskar att jobba inom handel och jobba när alla andra är lediga .-)

Re: Projekt utanför Skellefteå ca 12Kw

Smultron7
Ser nu att kablarna till den panelen är väldigt korta (290 mm samt 145 mm) , iofs är dom monterade längs sidan på panelen men jag undrar om dom inte är tänkt för att monteras på ett markstativ så man kan komma under dom vid monteringen.

Re: Projekt utanför Skellefteå ca 12Kw

magneten
De är kortare då de ju sitter utmed sidorna (istället för mitten uppe) och de behöver ju då bara räcka till panelen bredvid, smidigt och bra.
Ser inte att det skulle vara något problem alls att montera och ansluta dessa paneler på tak.

Re: Projekt utanför Skellefteå ca 12Kw

Smultron7
Att ha dess paneler skulle underlätta installationen. dom passar bättre in mot det svarta taket också.

det lägger på ca 10 papp på projektet men på det stora hela så tror jag det kan vara bättre i slutänden.