Projekt

Reine
Hej!

Jag är ny på området solceller och har inte hunnit sätta mig in i ämnet ännu.
Till hösten skall jag göra tak byte på mitt hus och har tänkt mig att ha solceller på hela ena sidan. Den sidan vetter mot syd,syd/ost. Huset är ett 1 & 1/2 plans vilket ju göra att jag har relativt brant taklutning. Det borde väll vara hyfsade förhållanden?
Nästa tanke är, finns det inget system där det räcker med underlagspapp och läkt under solcellspanelerna? Så att man slipper lägga betong pannor också!

Med vänlig hälsning,
Vetgirig :)

Re: Projekt

Välkommen
Ditt läge och lutning kommer näst intill att vara optimalt om du slipper skugga från träd eller annat.
Det finns system där det räcker med underlagspapp och läkt.

Jag rekommenderar dock ett system där betongpannorna är under, därför att en solcellsanläggning i Sverige säkerligen har en mansålder i livslängd. Takpapp håller kanske 20-25 år oskyddat.
Installationspriset blir även lägre med en konventionel anläggning.

Re: Projekt

Reine
Okej tack!

Men hur menar du att takpappen är oskyddad? Den kommer ju att skyddas mot UV-ljus, väder å vind av solcellskassetterna!

Rent arbetsmässigt borde det ju bli mindre om man slipper ett arbetsmoment (betongpannorna). Om inte det andra systemet är extremt krångligt?

Kan du tipsa om något sådant system?

Tack på förhand!

Re: Projekt

magneten
Det finns integrerade lösningar så kallade BIPV dock så är dessa avsevärt dyrare och man får som regel en mycket sämre kylning av panelerna vilket är negativt för produktionen och livslängden. Är det i första hand kostnaden du tänker på så är det billigast med panelerna monterade ovanpå takpannorna, då det inte är vanlig standardpaneler som används om man vill ersätta befintlig taktäckning.

Re: Projekt

Hej Reine,

Det finns 2 trådar i detta forum, som är just takplattor
med inbyggna solceller, se:

9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

och

11kw takintergrerat

Du kan ju se hur de ser ut. Billigt var tydligen inte solteqs.
Men det finns väl andra så kallade takintegrerade solcellsmoduler.

Re: Projekt

Reine
Tack Arne!

Tänker mig att funktion och kostnad får gå i första hand men även att det skall bli en bra/snygg slut "produkt" funderar på att bandtäcka resterande delar av taket ist för pannor!

Re: Projekt

Mono Wafer
bandtäcka, vad är det för något?

Re: Projekt

magneten
Bandtäckning är ihopfalsade plåtar. Brukar kosta runt 1000 kr/m2 om en riktig plåtslagare gör det.

Men det kan ju vara en idé att be solcellsproffsen om en offert på solteqs lösning så är det ju bara att jämföra det priset med betongpannor och en standardlösning.

Re: Projekt

Joeri001
Hallå, jag har det ena intergrerade systemet (11kw). Det var enkelt att montera och inte jättedyrt så jag kan rekommendera det om man vill ha en intergrerat lösning. Har inte hunnit göra någon utvärdering angående verkningsgrad till skillnad mot standardsystem. Eon har inte bytt mätaren än men testade anläggningen under en dag nu i veckan då det var högsommarvärme ute, 27C i skuggan och då toppade jag 9306w. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Re: Projekt

BengtK
Detta kan ju vara ett alternativ :
http://www.soltechenergy.com/sv/
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Projekt

Reine
Jaha okej kanske får släppa min ide om integrerat system. Verkar ju finnas en hel del att ta hänsyn till!

Har varit å pratat med en lokal leverantör av solcellspaneler idag, Sol-Eye. Dom säljer bland annat Centrosolar paneler och växelriktare. Någon som känner till dom?
Pris ex: 28st s250p60 och 1st Ps 7,0 excellent ink monteringsdetaljer 108500:- ink.moms.
Hur står detta sig mot konkurrenterna, ni som är insatta?

Re: Projekt

callec
Då antar jag att du är i Gbg-området och då rekommenderar jag www.nordhenergy.se i mölndal
Dom går att prata med, de gör ett bra jobb och kan fixa de rätta grejerna till rätt pris.
Jag är väldigt nöjd med dom.

Re: Projekt

magneten
Har du tänkt att montera själv eller köpa nyckelfärdigt?

Re: Projekt

Reine
Jag har tänkt mig att göra monteringen själv inklusive inkoppling eftersom jag är elektriker!

Re: Projekt

magneten
Då skall det nog gå att komma ner ytterligare i pris vet att ev-power i Tjeckien haft väldigt prisvärda och bra paneler tidigare. Handlade själv från tst photovoltaik shop i Tyskland.

Är oftast bäst att designa sitt eget paket efter de unika förutsättningarna man har, såsom tak utrymme väderstreck ev skuggning osv

Re: Projekt

Hej Reine,

Jag råkade se att tyska Heckert har solcellsmoduler för takintegrering.
De kallas för  "Heckert NeMo SOLRIF 220 Indach", och är på 220 Wp,
storlek 1523 x 1016 x 28 mm, kostar ca 1950 kr/st, inkl. moms.
De har också en som är 5 Wp starkare, nämligen på 225 Wp för
ca 2000 kr/st, inkl. moms. (Detta är endast ca 20 % högre än vad
en vanlig solcellsmodul på 225 Wp kostar.)

Du vill tydligen ha ca 7 kWp-anläggning?
Då behöver du 31 st moduler på 225 Wp, pris ca 62 000 kr +
växelriktare på 7 kW (t.ex. SMA Sunny Tripower 7000 TL-20),
ca 19000 kr, alltså den stora kostnaden blir då ca 81000 kr, inkl. moms.
Sedan behövs småsaker solarkabel, MC-kontakter. Vad själva Solrif,
kostar vet jag ej.  Det tycks dock vara någon sorts skenor. Är det de svarta
plåtskenorna på bilden nedan, så borde de inte kosta så mycket.
Det ser ut som om solcellsmodulerna hakas fast bara, ungefär som tegelpannor.
Kanske är lika lätt att ta bort som takpannor.

Istället för taktegel monteras dessa solcellsmoduler, som har alu-ram
(svart eller alu-färgad), men har endast 17 mm hög ram(vanliga
solcellsmoduler har ca 38 till 50 mm) Glaset är 4,0 mm tjockt,
och alltså litet tjockare än vanligen 3,2 mm.
Jag tror att det är ett prisvärt system.

Ditt krav att endast ha takpapp och läkt, under solcellsmodulerna,
tycks gå bra med detta system, se bild nedan.

Det verkar som om det går att klä in med solcellsmoduler ända in
mot skorsten och takfönster, eller om det är falska moduler som läggs där.
Det går ju inte att såga till en solcellsmodul.

Här länk till Heckerts hemsida och katalog över montagetillbehör för Solrif-takintegrering:
http://www.heckertsolar.com/de/partner-login/partner-download-center/montagezubehoer.html
Och där välja Produktkatalog-Solrif_2013.pdf

Och här över Heckerts solcellsmodul 220 till 230 Wp för takintegreing:
http://www.heckertsolar.com/de/partner-login/partner-download-center/datenblaetter.html
Och där välja Datenblatt_SOLRIF_220-225_web.pdf

Detta  solcells-integrationssystem för tak kallas Solrif och är från
Firma Schweizer, länk:
https://www.schweizer-metallbau.ch/de/produkte/photovoltaik-systeme/pv-montagesystem-indach-solrif.html

För foto över Solrif takintegrering, se bilder nedan.

Detta system kan kanske vara något?

Det där med kylning av solcellsmodulerna, är inte så fruktansvärt allvarligt.
Man kan få uppfattningen att solcellerna inte alls skulle fungera om de blev
litet varma. Deras effekt(W) avtar visserligen med ca 0,4 % per grad Celcius
temperaturökning. Mer är det inte.
Så om dina takintegrerade solceller skulle bli, säg 10 grader varmare, än om
de vore normalt monterade ovanför taket, så gör det bara att du uppnår
6,72 kW (och inte 7,0 kW.) Kan du acceptera det? Skulle tro det.
Normalt monterade solcellsmoduler blir också varma, så fort solen lyser på dem.
Vid en bestrålningsstyrka NOCT, som är 80 % av bestrålning som krävs för att uppnå
märkeffekten(225 Wp), så blir modulen ca 48  grader C.

Re: Projekt

I denna länka har diskuterats lite för och nackdelar med integrerat solcellssystem.

En tanke som dykt upp är brandrisken, blir den annorlunda med ett integrerat gentemot ett yttertak monterat?
Tänker närmast på vad som händer på DC kablarna om det skulle uppkomma en övergångsresistans som har uppkommit av ”tidens tand” t.ex. MC4 kontakt som glidit isär, kanske inte varit 100 % -ig från början eller någon annan ledningsskada.
Med yttertaks monterat får man ju ett brand skydd genom takpannorna, men med integrerat har man troligtvis papp och brännbart trä i direkt anslutning till solcellspanelerna.

Hur ser ni andra på detta?

Lars

Re: Projekt

callec
För mig en helt ny vinkling, har aldrig tänkt på det ur den aspekten. Kan även bli problem med jordade system och någon defekt kabel på fel ställe.
Kan bero på att jag aldrig övervägde ett integrerat system.

Re: Projekt

Mats Gustavsson
Jo brandrisken måste ju öka inte minst är det säkert bra ställe för möss och det är ju känt va dom kan ställa till med sönderbiten isolering på kablar .Och som Drivmedel påpekar glappkontakter.Men för övrigt snyggt  montage
Hälsningar Mats

Re: Projekt

Möss på taket? Värre om det skulle börja brinna under taket, på taket så kommer elden inte så långt upp...ler