Projekt

Re: Projekt

Mats Gustavsson
Hej
Jo här i södra Sverige ställer möss till en hel del elfel med att gnaga sönder isoleringen på kablar, och det blir säkert ett varmt bra tillhåll för möss under panelerna
Mats

Re: Projekt

Hasse
Det finns bra varianter vi har monterat ett antal.
har du råspont och papp räcker det som underlag där solcellerna skall placeras.
lägger vanliga läkt och pannor runt om, sen kan du plåta mot solcells anläggningen. blir snyggt!

Mvh Hasse!

Re: Projekt

Henke
Reine: Hur gick det för dig? Jag tänker i samma banor efter pratat med en byggingenjör med att enbart ha takpapp, läkt och solcellspaneler. Då gå upp en klass på takpappen som klarar lite mer väta/fukt och fästa "vanliga" solcellspaneler direkt på läkten. Mellan panelerna lägga en t-profil av gummi som tätar så att minimalt med vatten kan ta sig ner under dessa.
Vad tror ni andra om det?

Hasse:Du kan väl berätta mer hur ni har gjort? Lät som du gjort detta tidigare.

Re: Projekt

Henke,

Jag vet inte om du har sett det i detta forum, men Magneten har använt
vanliga änd- och mellanklämmor och skruvat fast sina solcellsmoduler
med träskruv i bärläkten. Han har vissa foton där. Du får leta i forumet här.
Alltså inga alu-profiler. Det blir billigare
med bärläkt än med dyra alu-profiler. Men å andra sidan skall det hålla i ca 20 à 30 år,
så att alu-profiler kanske då inte är så dåligt jämfört med träläkt att fästa i.

Har du på ditt tak: takpapp, vertikal ströläkt och ovanpå det horisontell bärläkt,
så bör väl det väl gå bra. Skulle vatten läcka igenom mellan solcellsmodulerna,
så rinner vattnet på takpappen och sedan ut i stuprännan.

Jag hoppas det går bra för dig med ditt projekt.
Du har tänkt på det att tunnfilmssolceller har mycket högre spänning av kristallina solceller?
Solar Frontiers 170 Wp har märkspänningen ca 88 Volt och tomgångsspänning 112 Volt.
Alltså kan du max koppla ca 8 st i serie, för att inte komma över
växelriktarens max spänning (brukar vara ca 1000 Volt).
Det betyder att du behöver flera parallella strängar,
och att det därför går åt litet mer solarkabel.
Det är givetvis inget problem, bara mera kopplande och kabeldragning.

Re: Projekt

Henke
Tack för det Arne!

Intressant - läste igenom Magnetens projekt och såg hur han hade gjort. Helt missat det - trodde jag kikat på det mesta här på forumet.

Vi ska bygga hus och jag har tittat på BIPV-lösningarna som jag tycker är snygga - men en återbetalningstid på mer än 30 år och hutlöst mycket pengar blir det.

Jag ser inte problemet i att fästa modulerna direkt i läkten - förutom att man måste skruva underifrån?
Med en seal/tätning mellan modulerna så att vattnet inte kan störta ner mot pappen. Fortfarande finns det ju ett avvattningssystem på taket med olika delar.

Det bäste vore ju om det fanns någon sorts "lego"-liknande lösning. Där man först skruvar dit något i läkten och någon kloss på panelen - sedan bara trycker ner panelerna. Ett Klick-system för solceller.
Är det så svårt? Eller finns det?

Kommer så småningom starta en egen tråd men tänkte försöka utnyttja gammal kunskap! :)
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: Projekt

Henke

Du tycks inte veta hur en solcellsmodul fästs. Har man aldrig monterat en sådan,
så kan man klar icke veta. Vi har en tråd där vi beskriver vårt projekt ca 16 kWp-anläggning,
och med många foton, även på klämmorna, just för att visa och hur det går till för hugade gör-det-självare.
Se http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-tp5008649.html

Vi har fäst solcellsmodulerna med de sedvanliga klämmorna (ändklämma eller mellanklämma) i alu-profil, så som man skall göra. Man använder då en insex-skruv M8. Om du skall fästa solcellsmodulerna med träskruv i bärläkt, så använder du alltså istället för insex-skruv M8 en rejäl träskruv. Givetvis ovanifrån,
och inte underifrån, som du nämner.

Nu vet inte jag hur man fäster just Solar Frontiers moduler,
men det måtte väl vara som man fäster vanliga solcellsmoduler.
De är 35 mm tjocka och verkar ha en ram runt om,
alltså precis som en solcellsmodul av kristallin typ.

Skall du bygga nytt hus, så sparar du in takpannorna om du lägger moduler på taket.
Du behöver väl plåtslagare vid taknock och vid vindskivorna.
Du fyller troligen inte hela taket med moduler. Det går ju tyvärr inte att såga av en modul,
som man göra när man lägger laminat-parkettgolv.

Du måste också tänka på att så stora modulfält utvidgar sig och krymper vid temperaturförändringar.
På vintern -20 oC och sommarn kanske 60 oC på taket. Det är frågan om ca 0,6 mm per meter.

Re: Projekt

Joeri001
Henke, Det systemet jag monterade från schletter är 100% vattentätt och du kan välja vilka solcellspaneler du vill med de rätta måtten.
Kolla: http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/11kw-takintegrerat-td5008253.html

Re: Projekt

Joeri,

Är GSE Intégration verkligen från Schletter?
Det betyder tydligen Genius Roof Solutions.

På Schletters hemsida om man söker
med "GSE Integration" så känns Schletter inte vid det.

Det kanske inte är från fabrikanten Schletter?

Det tycks snarare vara från firma SVH Energie.

Joeri, du har missförstått. Det är texten under fotot på ditt taksystem på din länk nedan,
som gäller. Inte texten vid sidan, där det står Schletter.

Det är inte bra att peka ut fel firma. Det kan ju vara någon,
som blir intresserad av det takssystem du har använt.
Du bör korrigera detta i dina tidigare inlägg.

Re: Projekt

Joeri001
Arne, Du har säkert rätt. Mitt är beställt härifrån. http://egensolochvind.se/produkter/
Hur det ligger till med om schletter äger gse eller ej vet jag inte. Men det är ett smart system iaf.

Re: Projekt

Henke
Joeri001 - Tyvärr är måtten fel för att passa i detta system från GSE Integration.
Däremot finns det ett annat liknande system som heter IRFTS Easy Roof - Model G som passar Solar Frontiers paneler. Finns ingen distributör i Sverige av detta system så det är svårt att få fram ett pris. Hörde av mig till fabriken som gav mig en Dansk återförsäljare som jag inte fått något svar ifrån.

Arne - I monteringsanvisningen för Solar Frontiers paneler ser det inte ut som hålen går igenom panelen utan går bara in i bakstycket. Vet inte om detta är ovanligt eller om det i alla paneler är ett hål rakt genom ramarna på alla paneler. I sprängskissen för modulen finns det inte heller något hål på framsidan av modulen. Använder jag som du säger klamparna på olika sidorna mellan och sidoklampar arne blir ju springan mellan modulerna större och behöver på något sätt tätas lite.. Därav min tanke med att sätta fyra skruvar som det står i monteringsmanualen.

Min tanke var ju att sätta fyra skruvar rakt igenom ramen med uppgiven kraft i monteringsmanualen fäst direkt i läkten - om man var tvungen att lägga en extra läkt för detta spelar ju mindre roll.
[...]

Du har rätt i att det blir ett mellanrum på 20 mm mellan moduler,
då en ordinär mellanklämma används. Den bygger ju 20 mm.
Så där regnar det in.

I montageanvisningen för Solar Frontier moduler anges att de kan monteras genom att använda de förborrade hålen på undersidan av ramen tillsammans med M6 skruv, bricka och mutter.

Eller monteras de genom att använda de andra förborrade hålen på undersidan av ramen tillsammans med M8 skruv, bricka och mutter.

Emellertid saknas bra figur över dessa 2 montage. Hur skall man kunna komma åt att pilla in en M6-skruv, bricka och mutter under modulen då den ligger på taket och spänna den i alu-profilen?
Långa smala armar efterfrågas då.

Som du påpekar, så är hållen inte borrade rakt igenom modulramens fram och baksida,
utan endast på baksidan. (borrar du egna hål i ramen, t.ex. på framsidan,
kanske de knorrrar om att garantin inte då gäller.
Dessutom kan du inte borra där pga att då borrar du igenom glaset.)

De anger att de även kan monteras med ordinära mitt- och ändklämmor, där de har bra figurer.
Se anvisningen:
solarFrontierMontage.pdf

Du kan väl köpa montagesystem "IRFTS Easy Roof - Model G" direkt av firman i Frankrike?
Det är ju ett franskt företag. De har ju en person Nicolas, som troligen sitter i Frankrike,
men har hand om försäljning till Tyskland, Benelux, Schweiz, Österrike och Danmark.
Men de säljer säkert gärna till Sverige också.
Det är nog den personen du redan kontaktat.

Re: Projekt

Henke
IRFTS Easy Roof - är inte helt lätt att få tag på. Hört av mig till två distributörer som inte har produkten i lager och inte vill ta in den. Anledningen till att det är för specifikt och säljs för lite. IRFTS direkt vill inte sälja så små volymer till mig utan hänvisar till en distributör. Ett så kalla Moment 22 här - det finns en produkt som inte går köpa?!

Jag har hittat på en ny lösning - men skulle vilja höra med alla fantaster här vad ni tror om följande:
Schletter och Creotecc har varsitt In-lay system för att skjuta in solcellerna i ramarna. Detta är ju till för horisontell montering - men jag skulle vilja använda detta till vertikal montering. Det blir då enbart skarvar mellan modulerna som är minmal vilket gör att vattnet rinner lättare nedåt mot stuprännan. Att då ha i princip 6 st moduler stående på varandra blir väldigt tungt för solpanelen längst ner. Finns det någon låsanordning i skarvarna som sitter fast även om det är vertikal montering? Eller är detta en idiotisk lösning? Jag får då även ytterligare plats med 6 st extra paneler..
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: Projekt

magneten
Skulle nog kunna fungera. Tyngden på nedersta panelen beror ju på antalet paneler i varje rad, takets lutning, samt friktionen mellan panel och skena. Tror dock inte att det blir överdrivet stor tyngd då ju panels tyngd kommer att "fördelas åt flera håll"

Re: Projekt

Claus
Hej Henke

Jag är åger av egen sol och vind, Jag har flere ulika lösningar på montering, gse, inlay och sen profiler. om du kontakter mig på mejl kan jag hjålpar di med en bra pris. egensolochvind.se

Re: Projekt

Hasse
Vi på German Solar har utfört ett antal anläggningar där vi placerat vårt German Click monterings system på Råspånt tak med papp, monteringssystemet kommer i samma höjd som takpannorna och det är bara att plåta in det antingen mot pannor eller direkt mot nock och vindskivor.
det fungerar alldeles utmärkt. kontakta oss på info@germansolar.se så kan vi berätta mer
12