Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

Mats
På ett bostadshus med tak ca 6,0*13,9 m som lutar 30° i söderläge.
Två björkar försvagar solljuset men skyddar färg och ger svalka. De är mina så om de efter drifttagning ger stora nackdelar så går de fälla och ersätta med yngre träd.
Köper nyckelfärdigt och har haft svårt att hitta de som offererar nyckelfärdigt men har nu några val.
Bor 30 mil bort så jag är intresserad av fjärrövervakning, så Solar Edge eller TIGO boxar finns bland offerterna.
Husets elförbrukning är drygt 14.000 kWh och huvudsäkringen är 20 A. Förutom alla andra val finns valet mellan Mono eller polykristalina paneler.
Fyller jag taket med 270 W polykristalina paneler når jag knappt 10 kWp. Med 330 W når jag knappt 12 kWp. Allt ryms därmed inom 20 A säkring och vår årsförbrukning.
Vid 10kWp är monopanelerna ca 7% dyrare och med 12 kWp gissar jag på att 15-20% mer än att fylla taket med polykristalina celler men jag får ju mer produktion.
Mono och polypanelerna är av olika fabrikat men har likvärdiga garantier och en massa certifikat.
Den svartare kullören på monopaneler ser jag som en klar fördel.
Tänker jag rätt att det är bättre med en anläggning som är dyrare och komma närmare årsförbrukningen än att senare lägga till andra hus i söder eller öst/väst läge?
Inverterstorlek, läser att många har mindre inverter än installerad kWp. Men fäller jag skuggande träd har jag ett tak i rakt söderläge som får sol hela dagen, blir det inte annorlunda?
Merkostnaden för en SolarEdge 12.5 kW inverter i samma serie som 10kW torde inte vara så hög men vinner jag mer elproduktion på bättre verkningsgrad än vad jag förlorar i toppeffekt?
Förväntat är det tre månader med maxproduktion, två månader med ca 15% lägre produktion och ytterligare två med ca 35% lägre produktion.  Med mindre 10 kW inverter stryper jag tre månader med 20% och troligen 2 månader till men kan jag vinna tillbaka detta övriga månader.
Ansökan om stöd lämnades in i våras så det är avklarat och val av elköpare får jag göra efter beställning även om jag skummat av marknaden redan.

Re: Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

magneten
Du får även en bra fjärrövervakning över hela anläggningen med en vanlig strängväxelriktare,  mindre prylar som kan krångla och mycket billigare då du Ej har för avsikt att bygga på 3 eller flera takytor är det ett bättre val med en Fronius eller SMA, väljer du då en 12kW växelriktare så kan du ju hänga på ytterligare några paneler på ingång 2 i en egen sträng på ett annat tak i närheten om du vill producera mera el.

Man kan lätt se om strängspänningen skulle ändra sig om det nu mot förmodan skulle gå sönder någon panel i framtiden, är dock tämligen säker på att man får större problem i framtiden  med trasiga optimerare än med trasiga paneler. Ingen på forumet ännu som har paneler  som krånglat? Däremot kan man emellanåt läsa om optimerare som gett upp!
Även viktigt att solaredge finns kvar i 25 år för att kunna tillgodose marknaden med utbytesoptimerare.....

Vill du ha ett helsvart tak så kan du ju välja mer prisvärda monopaneler på ca 280-290W från ex Heckert eller Trina solar ex från www.rofoto.se och www.solcellsgrossen.se

Re: Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

Mats,

Välkommen till forumet,
Vad har du för taktyp, det nämner du inte?

Varför ha en solcellsanläggningen på ett hus 30 mil bort, som du inte ens bor i. Bättre då att du monterar på huset du bor i, kan man tycka. Men det kanske finns speciella omständigheter.

Läser du här på forumet under projekt och bekantens projekt:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-20-12-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Då får du lära dig litet om SolarEdge. Jag tror inte det skadar att läsa det.
En sak du får veta är att en SolarEdge växelriktare på 17 kW(eller 16 kW) kostar lika som en på 8 kW.
En på 12,5 kW är betydligt dyrare än en på 17 kW. Besynnerligt, men så är det.
På 17 kW:aren kan du ha alla typer av SolarEdges effektoptimerare, vilket du inte kan på en på 10 kW eller 12,5 kW. Du kan alltså med 17 kW:aren använda P600 som betjänas av 2 paneler, blir alltså billigare.
Har inte företagen som offerera nyckelfärdigt informerat dig om att det går att ställa in en önskad maximal uteffekt på SolarEdge växelriktaren? På 17 kW:aren kan du t.ex. ställa in en max uteffekt på 13,86 kW, motsvarar 20 A vid 3 fas 400 Volt, och du behöver alltså inte gå upp i mätarsäkring. I framtiden om du bygger ut anläggningen på andra tak, kan du bara knappa bort uteffektspärren och öka mätarsäkringarna.

Re: Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

Monark1954
Takbeläggning TP aluminium med profilbredder så att hangerbult måste användas.

Startar med denna anläggning då taket är i optimal riktning som en av flera orsaker.

Där vi bor själva har vi öst/väst tak. Nu vet jag att även det går men nu slutför jag "Jämtland" först.

Tack för länken, har läst många men inte denna. Givande.

Besynnerlig prissättning på Invertern då den större serien är billigare dessutom är mer flexibel. Att åtminstone uppgradera till 25 A så det går fylla på med paneler på fler tak efter inspiration från länken.
Skall fråga de som offererat.
Att kunna komplettera med fler paneler upp till rimlig huvudsäkring och årsförbrukning känns vettigt. Nu är köpt ved en energikälla förutom luftvärmepump och direktel så uppvärmningsbehovet är större än dagens elförbrukning.
Även jag har EON så de som offerera får kolla i förväg att inställd effektbegränsning godkänns även för mej.

Re: Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

Monark1954
Svarar Magneten, får se var det svaret hamnar.

En begränsning med nyckelfärdigt är att man får hålla sig till lite färre alternativ. Både en för och nackdel.
Just i mitt fall tror jag att om jag skall nå nuvarande huvudsäkring motsvarande 12,5 kW så måste jag gå på två olika byggnader med de polypaneler jag erbjudits. Två byggnader ger även en merkostnad och givet valet av Solar edge blir det färre optimerare med en panel som ger högre effekt.

Då alla byggnader på fastigheten har plats för många paneler kanske om jag hade börjat om från början att bra paneler men ett gynnsamt pris/w hade varit bra. I mitt fall torde en ställningskostnad vara inräknad, vid nyckelfärdigt kan ytterligare dyra ställningar till komma med paneler på fler byggnader som stör kalkylen.

Det är inga villor utan både jordbruksbyggnader och bostadshus är höga.

Håller med om att fler komponenter ger ökad risk för fel. För en korrekt bedömning som för säkerhetssystem i industrin måste data på förväntad livslängd finnas på var komponent men här kommer facit efter många år.

Re: Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

Mats eller Monark1954 eller vad du för tillfället heter,

Takplåt av aluminium har du, tjocklek på aluminumplåten då? Måste oftast vara minimum 1,00 mm om man ska skruva direkt i takplåten. Vissa system klarar tydligen klenare aluminiumtjocklek. Är det inte ordinär trapetsbleckplåt? Vore intressant att få veta att det finns TP-plåt som det inte går att montera solcellsmoduler på. Har du foto, eller fabrikat och typ? Anledningen till att takplåt bockas i trapetsform och inte är helt platt, är för att den då får mycket högre styvhet och styrka jämfört en platt plåt som ligger på bärläkt. Därför kan det inte vara alltför brett mellan vecken på takplåten, kan man tycka, om den ska klara snölast.
Det verkar besynnerligt om de vill använda takstolsbultar, eftersom det är mycket mer jobb och blir dyrare.
Du kan även kanske kika i vår tråd, också SolarEdge på 8 olika tak:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html
På garaget som har korrugerad takplåt med sinusformade vågtoppar använde vi takstolsbult. Nu efterhand när man vet bättre, skulle vi istället ha använt trapetsbleckskenor, mycket enklare montage. Vi visste inte heller då att en 17 kW hade varit billigare än vår 12,5 kW:are. Förnuftet säger att ju högre effekt, desto dyrare växelriktare.

Re: Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

TommyE
Och jag påminner i vanlig ordning att det finns ett annat märke som också monteras direkt i takplåtarna. Minimum 0,5mm tjocklek för aluminium. Kan vara bra att veta om du sitter med "klena" plåtar :-)

http://www.renusol.com/en/pv-mounting-systems/vertical-installation-on-trapezoidal-metal-sheet.html

Re: Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

magneten
Med dessa smarta montagesystem så blir kostnaden endast runt 100 kr/panel jämfört med skensystem som brukat kosta runt 350 kr/panel och uppåt!

Med Renusol och liknande får man oxå ett tightare snyggare och mer integrerat utseende :)

Re: Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

Mats
Att tänka på för oss som köper nyckelfärdigt.
Enligt de regelverks som gäller kring arbetsmiljö på byggarbetsplatser har byggherren, som rimligen är vi beställare, ett ansvar att tillse att arbetsmiljön är säker.
Där leverantören använder ställning som är rätt monterad minskar riskerna för olyckor. Om en leverantör bara använder fallsele riskerar de i många fall vite om en inspektör från arbetsmiljöverket och där har beställaren även ett ansvar om en olycka skulle uppstå.
Offertsumman mellan den leverantör som använder ställning eller fallsele eller i värsta fall bara stege skiljer ju en hel del.
Minsta åtgärd man bör göra som beställare är att begära en skriftlig beskrivning av leverantören av de åtgärder de vidtar för att undvika olyckor.

Re: Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

Monark1954
Efter lite strul med att avtalad effekt inte rymdes på taket blev det fler tak och mer effekt.
Nu 16 kWp.
9 paneler i öster, 40 i söder och 9 paneler mot väster. Talesun 275W mono med en solar edge P300 per panel.
Solar edge 17 kW "strypt" till 20A tills jag testat en sommar.
Installation planerat klar i April 2019.

Var placera invertern?
1. Oisolerad kallvind med stor voym där det kanske blir varmt en solig dag?
2. Utomhus på en norrvägg?
3. Utomhus på östervägg som troligtvis är i skugga mitt på dagen? (Wifi bör gå)
4. Inomhus i ett timmerhus utan uppvärmning. (WiFi täckning kan bli tveksam)

Ser att det är först > 50 grader som uteffekten går ner enligt Solar Edge

Re: Projekt i Jämtland, 10-12 kW i söderläge.

Monark1954
Installation pågår, hoppas på drifttagning nu i juni.

Leverantören missade nog minkravet per sträng på öster och västertaket.
De hade offererat 9*275 W per sträng med en Solar Edge 300 per panel.
De föreslog nu tillägg på 5 paneler per sträng, dvs 14 paneler på öst och 14 på västtaket.
Tillkommande paneler har anlänt och är under montage.
40 paneler på södertak är på plats.

Solar Edge 300 manualen säger minst 16 per sträng påpekades i annan tråd, jag har frågat leverantören hur de tänkt men ännu inte fått något svar. Hoppade över frågan om de tänkt alls när de offererade 9 paneler i öst och 9 i väst.

När panelmontaget är klart hoppas jag elektrikern har tid och jag får höra om EON ställt några krav för att få säkra med 20 A med 18 kWp. Bara anmälande elektriker har fått EON:s krav, inte jag. Även en dialog om överspänningsskydd som inte ingår i det nyckelfärdiga avtalet blir aktuellt.