Priser på paket

Morby
Hej,

Jag var idag på en presentation om solcellspaket och fick priser på 3 olika paket:
1 kW 17946 SEK
2 kW 27500 SEK
4 kW 49750 SEK

Alla paketen innehåller komplett med monteringsdetaljer och växelriktare 1 fas.

Verkar priserna ok?

Hälsn,
Lars

Re: Priser på paket

calle
Det låter som ganska bra priser.

Priset beror starkt på storleken. En större anläggning så delas kostnaden för inverter/skydd mm på flera KWp. Säljare ger också bättre pris om man köper större kvantiteter på paneler mm.

Det beror också på vilken typ av inverter och panel som ingår.
Invertrar har olika verkningsgrad. De äldre, mindre och billigare når inte ens 95% kanske bara 90%. Medans mer avancerade stora når 98,7% och då så kostar de mer men ger också mer KWh. Mer kostnaden tjänas in så efter 30år så är den dyra billigast!

Paneler 1,6x1.0m säljs ifrån 225W till 270W. De blir mycket dyrare med större effekt. Priset beror också på panel teknologi. tunnfilm, poly-, mono-kristalint.

Bästa effekt priset jag fått på offert >10KWp med 270W paneler/avancerad 3-fas inverter/monteringdetaljer för att klara snön, är på 16100kr/kWp.
Men då är det mycket bra grejer.

Det du nämner så blir 4KWp -> 12440kr/kwp
Det är ett väldigt bra pris men jag gissar också att det är enklare växelrikare och paneler med lägre verkningsgrad <240W.

Även monteringsdelarna finns i olika kvaliteter. Galvat stål, aluminium och rostfritt.
När man bygger en anläggning som skall ha 30års livslängd så måste alla delar ha den livslängden. Blir inte kul att efter 11år klättra upp på taket och byta ut någon dålig kabel som sitter under panelerna. Tänk också på våra snölaster på vintern.

Min slutsats är att det är bra priser men kolla upp exakt vad de innehåller. Det finns länkar till nätbutiker kolla där.

En sak till är att i tex soldyrkarnas land tyskland så är priserna lägre än här och de är villiga att diskutera nivåerna när de luktar affär. Då kan man komma ner ytterligare i pris men har man inte den lokala tryggheten med en lokal handlare.

/Calle

Re: Priser på paket

Tänk på att vissa nätägare inte tillåter så stor obalans mellan faserna. EON, t.ex. tillåter max 3 kW obalans, så att köra 4 kW-paketet med 1-fas växelriktare kanske inte är så bra.

Annars verkar priserna ok, men som Calle säger beror det lite på exakt vad som ingår.

Re: Priser på paket

Calle, har du några länkar till dina leverantörer? Jag lägger gärna upp dem på länk-sidan.

Re: Priser på paket

Morby
Tackar för svaren !
Jag kollade på paketen igår under en visning. Fästen som sitter under takpannorna (betong dito) är i rostfritt utförande och ser mycket kraftiga ut. Han visade en filsnutt som visade hur monteringen under en takpanna fungerar och det såg enkelt och perfekt ut.
Det är monokristallina paneler. Däremot frågade jag inte vilken effekten är på en panel men efter att läst svaren här så ska jag ringa och fråga om detta.
Firman är denna som finns i Enköping: http://www.swedishcentre.se/

Re: Priser på paket

Problemet med oblans kan vara på väg att lösas.
En studiekamrat och hans företag sitter just nu och designar en ny typ av smartahus-central.
Den skall sitta mellan elmätaren och resten av huset.
Några av funktionerna är att kunna dra symetrisk 3-fas ifrån elnätet även om huset drar obalans. Detta medför att man nästan alltid kan säkra ner till en billigare säkring. Vidare så skall den ha flera ingångar för solpanel slingor. Även batteri ingång/utgång för att ha UPS funktion.
Även vindkraftverks ingång.
Även styrning av stora laster tex laddning av elbil, motorvärmare, VVB.
Listan är ganska lång på intressanta funktioner. Förstås en massa loggning/styrning och webinterface, även via smartphone!
Jag tror att prototyper kommer att testas eftersommaren och kanske på markanden Q1 nästa år.
Utrustning kommer att finnas i storlekar mellan 5KW upp till 25kw eller mycket högre. Begränsningen är 63A. Upp dit är ju småskalig kraftgenerering.
Mer än så tror jag inte att jag skall berätta. Det får han själv göra när det börjar bli klart.
/Calle

Re: Priser på paket

Morby
Här är lite mer fakta om paketet:

Det är polykristallina solceller som ger 250W peak eller maximalt. Ca 1690 x 990 mm i storlek.

Sedan är den SMA växelriktare från www.sma.de. Sunny Boy 1200

Kommentera gärna om detta.

Hälsn.
Lars

Re: Priser på paket

calle
I tex tyskland så kostar ett likande paket 1360 Euro/KWp =>12000kr/KWp

Kolla in www.pv-matrix.com de säljer färdiga paket prisat xxEuro/KWp
sedan tillkommer frakten och räkna minst med 1000kr/100kg. Och inverten väger mycket och panelerna ca20kg/st.
Sedan tillkommer Elektriker och antagligen en den AC prylar. Räkna med nästan 3000kr för det. Men det är lika oberoende av anläggningsstorlek.

Jag räknade ut att eget ihop plockat paket ifrån PV-xx hamnar hemma på uppfarten ganska precis på 17000kr! Så det är nog inte så dåligt pris ändå.

Invertern är ganska enkel men helt ok. Man kan köpa till utrustning så man enkelt får visullt hur den jobbar.
Tänk dock på om du i framtiden har mer tak att täcka och sedan får pengar.
Hur skall en expansion gå till. Du kanske måste byta invertern eller så.
De större paketen innehöll de flera SB1200 eller SB2100, SB3800?

/Calle

Re: Priser på paket

Jag har Sunny-boy växelriktare i min anläggning. Hur många paneler skall du ha till din 1200:a? Det kan vara en fördel att klämma in så många paneler som möjligt på varje växelriktare eftersom den då har lite högre spänning att jobba med när ljuset är svagt. Jag har 5 st 240 W paneler till min Sunny Boy 1200.

Men tänk på att din firma (Swedish Centre AB) verkar vara väldigt liten och nystartad. Inga anställda, inget bokslut och adressen verkar vara i ett villaområde. http://www.allabolag.se/5568661267/Swedish_Centre_AB

Det behöver ju inte betyda att bolaget är dåligt, men tänk efter innan du betalar något i förskott.

Vilken storlek på paket tänker du skaffa? Har du fått någon beskrivning på exakt vad som ingår i paketet? Om du skaffar SMA-växelriktare rekommenderar jag att du skaffar Sunny Beam. Det är en trådlös display som visar data för alla dina växelriktare.

Re: Priser på paket

Morby
I priset jag fick var det 4 paneler men kan ju vara bra som du skriver öka på till 5 i stället som du har.
Betalningsvillkoren har jag diskuterat med firman;
6 veckors leveranstid och betalningen kan tydligen göras med 30 dgr netto men enligt dom
"helst" vid leveransen.
Utöver detta så ska alla DC kablar vara inkluderat i priset som man vid monteringen själv får mäta upp
och få skickat eller överlämnat till sig.
Vill man dessutom ha hjälp med hela installationen på taket inkl. växelriktare och inkoppling tillkommer 2000 kr. Kan ju kanske vara värt om man inte vill meka upp allt själv.
Så med dessa villkor verkar det ju vara en bra och seriös firma.

Re: Priser på paket

Hmm, 2000:- för installation/inkoppling låter billigt. Sköter de även kontakten och pappersarbetet med nätägaren?

Re: Priser på paket

Be och få en referens anläggning att besöka. Åk dit titta och fråga ut den anläggningsägaren. Skriv ner frågor innan som du vill få svar på.

Kan de inte ge en referens så finns det andra som bygger och levererar.

/Calle

Skickat från min Sony Ericsson Xperia arc

"Morby [via Solcellforum]" <[hidden email]> skrev:

> [...]
>man inte vill meka upp allt själv.
>Så med dessa villkor verkar det ju vara en bra och seriös firma.

Nej inga "admin" arbeten och kontakter. Bara montering av solpanelerna, växelriktare och kabeldragning.

Jo billigt tycker jag också det låter.

Re: Priser på paket

Du måste förmodligen ha en behörig elektriker som gör inkopplingen och anmäler anläggningen till nätägaren. Om nätägaren börjar krångla och begär in en massa dokument så kan du komma i kläm. Av den anledningen valde jag att låta leverantören sköta pappersarbetet gentemot nätägaren. På så sätt kan man hålla inne med betalningen på anläggningen om det strular.

Re: Priser på paket

Morby
Ok, tackar för tipset.
Jag har en kompis som är behörig elektriker så detta jobb kan jag överlämna till honom.

Ansökan till Länsstyrelsen är nu postad i brevlådan.

Re: Priser på paket

Ajdå. Den borde du postat för länge sedan. Hoppas det finns pengar kvar...

Re: Priser på paket

Morby
Ja det skulle varit mycket tidigare.
Många i branschen verkar nu utgå ifrån att nåt bidrag får man inte utan man ska kallt räkna med priser utan bidrag så man inte känner sig lurad.

Re: Priser på paket

jos32
Hej Morby, priset du beskriver är det innan bidraget är avdraget?

/Johan

Re: Priser på paket

calle
Alla priser som vi pratar om i forumet borde/skall vara med moms och utan bidrag.

Det blir enklare att jämföra då. Vid utländska priser så borde det vara utan lokal moms för det beror på hur man importerar om man skall betala tex tysk eller svensk moms.

/C

Sent: Saturday, June 09, 2012 11:09 AM
Subject: Re: Priser på paket

Hej Calle, priset du beskriver är det innan bidraget är avdraget?

/Johan

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Priser-p-paket-tp5000973p5000996.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Priser på paket

Morby
Priset är innan bidraget och inklusive moms. Alltså det du får betala för att få prylarna. Därefter får man säkerligen vänta innan nåt bidrag betalas ut.
12