Priser på paket

Re: Priser på paket

Krister
Energicentra 9 kr/ w    10 kW  aklassad inverter 3 fas 30000

Re: Priser på paket

Morby
Igår fick jag beslutet av Länsstyrelsen: bidraget beviljat !!!
Så nu måste jag fixa allt innan årsskiftet med alla papper, beställa elmätarbyte för att inte glömma beställa
solpanelerna med dito tillbehör. Puhh .....

Hälsn.
Lars

Re: Priser på paket

DrivMedEl
Det viktigaste är att man tänkt igenom och valt rätta komponenter redan från början.
Har du kollat på "Projekt 3,12kWp -3,6Kwp" där framgår att det kan vara enklare och billigare att använda sig av en 1 fas inverters så länge effekten inte överskrider vad huvudsäkringen begränsar oftast 16Amp.
Kabelinstallationen blir enklare mindre kabeldragning mindre utrymme för omvandlare.

Vid en eventuell utbyggnad kompletteras bara med en ny lämplig inverters kopplad till nästa fas.

En trefas inverters består ju av tre 1 fas under kåpan.

Re: Priser på paket

Morby
Precis som du skriver tänker jag lägga upp det.
Själv tänker jag börja med 1 kW och en 1 fas inverter för att senare bygga på med fas 2 och sedan fas 3.

Mer om detta senare.

Re: Priser på paket

Morby
Jag har nu fått en offert som jag nu har accepterat och leverans om cirka 4 veckor.

Frågan till er här är om priserna på en Sunny Boy 1200, alltså 1,2 kW. I offerten är priset satt till 6670 SEK inkl moms. Är det ett ok pris eller kan man hitta nåt lägre pris här i Sverige? Då tänker jag inte på priserna
i Tyskland.

Samma är frågan om solpanelen, en polykristallin typ på 250 watt, pris 2160 SEK inkl Moms ?

Hälsn.
Lars

Re: Priser på paket

calle
Det tycker jag var helt rimliga priser. Ganska låga med tanke på att du kanske inte har köpt så många paneler (1,2 kW).

Själv så betalade jag 2510 kr med då för 265 Wp paneler och de verkar vara lite mer sällsynta just nu. Det verkar finnas ett överskott på 235-245 Wp.

Samma med växelriktaren, bra pris för en SB1200. De ligger högre i pris, andra märken finns till samma pris men dubbla effekten och något sämre verkningsgrad och funktionalitet.
Håller med om att man skall köpa kvalitetsgrejer. Det skall ju fungera i minst 30 år utan problem.

Även om jag jämför med Tyskland så om man lägger till frakten så blir det inte så mycket billigare än det pris du fått.

mvh Calle

Sent: Wednesday, September 26, 2012 10:43 PM
Subject: Re: Priser på paket

Jag har nu fått en offert som jag nu har accepterat ocjh leverans om cirka 4 veckor.

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Priser-p-paket-tp5000973p5001116.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Priser på paket

Morby
Ok, tackar för svaret.
Så då verkar priserna ok men jag har redan accepterat min offert och prylarna är på väg.

Re: Priser på paket

Morby
Nu har jag fått in ett pris från Kina på 250 watts paneler. På frågan om 8 sådana paneler vill de ha
Euro 0,6 euro /w " cif to your port.
Alltså 250 x 8 x 0,6 =  1200 Euro. Sen tillkommer ju momsen här hemma .......
Ser ju ut att vara ett bra pris.
Vad tycker församligen här, ska jag slå till?

Re: Priser på paket

DrivMedEl
Var beställde du din anläggning Morby?
Har för avsikt att utöka min anläggning med 1,50 -1,59kWp, 6 paneler. Skorstenen skymmer under solens gång över himmelen så planerna är att använda mickroinverters. Har redan monokristallina på samma tak så jag får hålla mig till något liknande.
Var på väg att handla från soleldalby men det visade sig att det var fel datablad i e-shopen, det var en multikristallin inte mono. Så jag måste fortsätta leta. Är det någon som har erfarenhet från Norden Solar?