Plug-In-hybrid bil(laddhybrid) och elbil, erfarenheter?

Plug-In-hybrid bil(laddhybrid) och elbil, erfarenheter?

Är det någon på forumet som har en plug-In hybrid bil, eller har tankar på att skaffa en?
Dvs en bil som kan köras några mil  (kanske ca 2 à 5 mil) på enbart på el, men då batteriet tar slut, att man kan fortsätta köra, med då med bensinmotorn. Man laddar batteriet hemma i garaget med sin billiga solström.

Toyota skall tydligen nu i slutet av 2016 komma med en ny modell av sin Toytota Prius Plug-In Hybrid, nämligen Toytota Prius Prime Plug-In Hybrid. Den visades på bilsalong i New York, USA, i april 2016.
Man skall tydligen med den nya modellen, som har ett 8,8 kWh litium-batteri,  kunna köra upp till 5 mil på enbart el (den tidigare modellen, som har batteri på 4,4 kWh, kan man bara köra upp till 2,5 mil).

Det kan ju vara ett bra sätt att "bränna" våra överskotts-kWh från solcellsanläggningen. Att skaffa en "ren" elbil, som endast tar sig fram på el, och då kanske endast 5 à 6 mil per laddning, anser vi vara riskant. Batteriet kan ta slut och man blir stående, och elbilen måste bärgas. Därför är Plug-In hybrid bra. Tar strömmen slut, ja då fortsätter man med bensinmotorn.  Med en bil måste man kunna göra en färd på 50 mil, och inte behöva stanna och vänta på att ladda batteriet. Därför plugg-in hybrid. Skall man ha bil endast för att köra 1 à 2  mil, då kan man lika gärna cykla eller köra vespa (gärna då el-cykel eller el-vespa)

Men, man är litet tveksam, pga att en ny plug-In hybridbil kostar en stor slant, runt 350000 kr, inkl. moms.
Sedan kanske batteriet pajar och man måste köpt nytt sådant för kanske 100 000 kr. Eller man kanske får annat elektronikfel, som slukar en massa pengar för service. Det är ju en komplicerad apparat. Inte precis som en gammal hederlig Volvo Amazon, som var mycket rymlig kring motorn, och som man själv kunde mecka med.
Kanske en begagnad för att kunna komma över en till anständigt pris?

Är det lägre fordons-vägsskatt på en plug-In hybridbil ?
Finns något ekonomiskt stöd från kommun eller staten till privatpersoner, som skaffar plug-in-hybrid?

PluggIn-hybrider, eller på ren svenska "laddhybrid", som jag hört talas som finns aug. 2016:
inom parantes betyder försäljningsstart

-Opel Ampera E-REV, batteri 16 kWh, rent elektrisk räckvidd 40 - 80 km. (2009 -)
-Toytota Prius Plug-In Hybrid, batteri 5,2 kWh, rent elektrisk räckvidd 25 km. (2011 -)
-Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV 4WD, batteri 12 kWh, rent elektrisk räckvidd 53 km.(2013 - )
-Volvo V60 twin Engin, batteri 12 kWh, rent elektrisk räckvidd 50 km. (2012 -)
-Volvo XC90 T8 Twin Engine, batteri 9,2 kWh, rent elektrisk räckvidd 40 km. (2015 -)
-VW GTE, batteri 8,8 kWh, rent elektrisk räckvidd 50 km. (2014 -)
-VW Passat GTE, batteri 9,9 kWh, rent elektrisk räckvidd 50 km, (sommaren 2015 -)
-Audi A3 Sportback e-tron, batteri 8,8 kWh, rent elektrisk räckvidd 50 km, (2014 -)
-BMW 330e, batteri 7,6 kWh, rent elektrisk räckvidd 40 km, (2016 -)
-Mercedes C 350 e, batteri 6,4 kWh, rent elektrisk räckvidd 31 km, (2015 -)
-Porsche Panamera S E-Hybrid, batteri 9,4 kWh, rent elektrisk räckvidd 36 km, (2013 -)
-Porsche Cayenne S Hybrid, batteri 10,8 kWh, rent elektrisk räckvidd 36 km, (2010 -)
-Kia Optima plug-In-hybrid, batteri 9,8 kWh, rent elektrisk räckvidd 54 km, (2016 - )
-Ford C-Max Energi plug-In-hybrid, batteri 7,6 kWh,  rent elektrisk räckvidd 30 km, (2014 - )
-Hyundai Ioniq Plug-In hybrid, batteri 8,9 kWh, rent elektrisk räckvidd 50 km, (2017 - )

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Westcoast
Jag har en V60 Twin Engine (laddhybrid). Det går att köra den ca 5 mil på en laddning. Jag har den som tjänstebil, så jag har inte riktigt koll på hur det funkar med supermiljöbilspremien, men det är väl 40000 på nybilspriset och sen skattefritt i fem år tror jag.

En tanke är väl att batteriet åldras över tid...

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Västkusten, hur länge har du haft din plug-in-hybrid och kört den?
Har du behövt byta ut batteriet?
Jag tänker på fel och servicebehov. Även om ditt företag betalar allt,
så känner du kanske till hur ofta du har den på service på verkstaden.

5 mil på en laddning är acceptabelt. Du kan alltså köra ca 30 minuter.

Den befintliga Toyota plug-in hybriden (årsmodell ca 2014 till 2016) släpper tydligen ut ca 49 g CO2/km.
Supermiljöbilspremien är tydligen 40000 kr, om bilen släpper ut mindre än 50 g CO2/km.
Det är på gärsgården Toyota plug-in hybriden kvalificerar sig.

Tydligen är garantin:
3 år/10 000 mil nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 5 år/10 000 mil hybrid, 3 år assistans.

Den svenska regimen skall tydligen avskaffa supermiljöbilspremien år 2017.
Den finns alltså endast ytterligare ca ett halvår. Sedan ?

Tydligen är fordonsskatten 0 kr, de första 5 åren.
Därefter, är den tydligen 360 kr/år, vilket är en grundavgift, för bilar som släpper ut mindre än 111 gram CO2/km. Man frågar sig varför de inte då slopar skatten helt. Vad är 360 kr på ett år. Löjligt, kostar säkert mer i byråkratkostnad att administrera.

SV: Plug-In hybrid bil, erfarenheter?

Jag har kört riktig elbil i 4år och är nu ifärd med att byta till nyare modell. Leaf. Har pendlat dagligen 8-10 mil. Har kört nästan 8000mil. Inga problem alls. Vid riktig kyla -20 så blir räckvidden lite dålig så stödladdning behövs.

Det är skattebefriad i ett år till sedan 360kr/år. Den kostar ca 1-1,7 kWh/mil. Blir knappt 2kr/mil.
Kommer aldrig köpa en bensin eller diesel bil mer.

Skulle aldrig heller köpa en halvmessyr till hybrid. Lägg de extra pengarna på riktiga batterier.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

[...]

Toyota skall tydligen nu i början av 2017 komma med en ny modell på sin Toytota Prius Plug-In Hybrid.
Man skall tydligen med den nya modellen kunna köra upp till 5 mil på enbart el (den tidigare modellen, kunde man bara köra upp till 2,5 mil).

Det kan ju vara ett bra sätt att "bränna" våra överskotts-kWh från solcellsanläggningen. Att skaffa en elbil, som endast tar sig fram på el, och då kanske endast 5 à 6 mil per laddning, anser vi vara riskant. Batteriet kan ta slut och man blir stående. Därför är Plug-In hybrid bra. Tar strömmen slut, ja då fortsätter man med bensinmotorn.

Men, man är litet tveksam, pga att en ny plug-In hybridbil kostar en stor slant, runt <a href="tel:350000">350000 kr, inkl. moms.
Sedan kanske batteriet pajar och man måste köpta nytt sådant för kanske <a href="tel:100 000">100 000 kr. Eller man kanske får annat elektronikfel, som slukar en massa pengar för service. Det är ju en komplicerad apparat. Inte som en gammal hederlig Volvo Amazon, som var mycket rymlig kring motorn, och som man själv kunde mecka med.
Kanske en begagnad för att kunna komma över en till anständigt pris?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Plug-In-hybrid-bil-erfarenheter-tp5011016.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SV: Plug-In hybrid bil, erfarenheter?

magneten
Är oxå väldigt sugen på elbil,  hade dock tänkt mig en fyrhjulsdriven då vi har en STOR och lång backe upp till våran gård och få krtm per ju tyvärr utbudet en del när det gäller rena elbilar.... en god vän kör en Mitsubishi Phev hybrid och är nöjd med denna verklig räckvidd är drygt 3 mil på motorväg i lugn takt. Dock så tycker jag denna är onödigt stor och tung stora breda tröga däck osv...

Så väntar med spänning på Tesla modell 3 som går att få med fyrhjulsdrift...

Re: SV: Plug-In hybrid bil, erfarenheter?

TommyE
Är oxå sugen på el, men - jag suktar nog mest efter en laddhybrid pga långa avstånd mellan orterna här. Inom stan är däremot allting "nära".
Tanken med en laddhybrid skulle då vara att köra på ren el så länge jag är inom stan, vilket är 11 månader av 12. Det blir såklart några enstaka turer långt bort från stan även under de 11 månaderna.
Den sista månaden så kör vi på vanligt bränsle när det krävs.

Som andra bil hade en ren el-bil varit perfekt.

De största problemen som jag sett är att det inte går att få dragkrok på flertalet av el-bilarna - men det kanske har ändrats nu? Och att dom är dyra i inköp.

Re: SV: Plug-In hybrid bil, erfarenheter?

magneten
Mitsubishi outllander laddhybrid finns med dragkrok iaf...

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Visst, calle har en poäng i att skaffa en renodlad elbil (alltså ingen laddhybrid).
Man slipper den extra kostnaden för bensinmotor(eller dieselmotor) och komplicerade elsystem och reglering.

En ny Nissan Leaf årsmodell 2016, som är en helt renodlad elbil, tycks i Sverige kosta ca 360 000 kr, inkl. moms. Den har ett batteri på 30 kWh och på en laddning en räckvidd på ca 17 mil. Och anges dra 1,5 kWh/mil.
Visserligen kan man få stöd med 40 000 kr (supermiljöbilstöd), men 320 000 är många pengar.
Annars kan man få en bra begagnad vanlig bensinbil för 100 000 kr, inkl. moms. Man får mycket bensin för 220 000 kronor, nämligen ca 15 000 liter, och kommer ca 20 000 mil på de litrarna. Alltså bensin för ca 15 års privat körning 1350 mil/år.

En begagnade Nissan Leaf årsmodell 2013 som gått ca 4000 mil och med batteri på 24 kWh,
och inkl. batteriet, tycks ligga på ca 150 000 kr, inkl. moms.
Och begagnad årsmodell 2015 ca 200 000 kr, inkl. moms

SV: Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Min skall jag sälja om en månad och hoppas få runt 150kkr.
Annars så kan man privatleasa leafen ifrån 3300kr/månad. Ganska billigt med tanke på att man bara behöver tanka egen gratis solel!
Inga 2500kr till något Putin land eller så....

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

Visst, calle har en poäng i att skaffa en rent elbil (alltså ingen laddhybrid).
Man slipper den extra kostnaden för bensinmotor och komplicerade elsystem och reglering.

En ny Nissan Leaf årsmodell 2016, som är en helt ren elbil, tycks i Sverige kosta ca <a href="tel:360 000">360 000 kr, inkl. moms.
Den har ett batteri på 30 kWh och räckvidd ca 17 mil. Och anges dra 1,5 kWh/mil.

Begagnade Nissan Leaf årsmodell 2013 som gått ca 4000 mil och med batteri på 24 kWh,
tycks ligga på ca <a href="tel:150 000">150 000 kr, inkl. moms.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Plug-In-hybrid-bil-erfarenheter-tp5011016p5011032.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SV: Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

callec
En renodlad elbil är i princip utan servicekostnad, räcker med en bromsverkstad för översyn

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Westcoast
Jag är inne på min andra V60 hybrid. Körde ca 3000 mil med den förra på 18 månader. Bara service efter 3000 mil/12 månader. Självklart inga problem med batterierna på en så ny bil.

Den är också 4-hjulsdriven om man behöver och självklart kan du få dragkrok till den.

Jag är bara nöjd nöjd nöjd... :-)

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Mono Wafer
Vad är det för skillnad mellan en laddhybrid och en plugginhybrid?

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Jag tror att laddhybrid och plug-in-hybrid är precis samma sak.
Laddhybrid är nog mer korrekt på svenska.

Om man bara säger "hybrid" (alltså inte alls nämner "plug-in eller "laddning") då avser man en bil som både har förbränningsmotor och en elmotor. I en sådan laddas batteriet med förbränningsmotorn och när man bromsar. T.ex. en Toyota Prius hybrid. På en sådan hybrid kan man inte själv ladda batteriet. Rätta mig om jag skulle ha fel.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

TommyE
Det är ca så jag också uppfattat det.
En ladd/plugin hybrid går att ladda med extern ström, olika namn för samma sak.
En hybrid går ej att ladda med extern ström. Den laddas ist med bensin eller diesel.

Men båda varianterna har två motorer, en el och en förbrännings.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Westcoast
Visst är det så, att en hybrid laddas av egen kraftkälla men en laddhybrid/pluginhybrid kan laddas med extern el.

Min V60 är förstås en laddhybrid. ;-)

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Västkusten, bilen V60 som du tvingades byta efter endast 3000 mil?

Vad var det som pajade? Och vad kostade den i nypris?

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Westcoast
Det är en Volvo V60 och anledningen till bytet var helt enkelt att företagets tjänstebilsavtal kräver byte efter 18 månader. Det var - och är - en mycket bra bil för den som köper den begagnad... ;-)

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Arne
Hur gör du med laddning av din Volvo V60 plug-in-hybrid?
Laddar du den hemma med din egentillverkade solström från SolarEdge-anläggningen?
Om den är en tjänstebil, så skall väl arbetsgivaren stå för allt bränsle(bensinen och strömmen).
Du kanske aldrig laddar den överhuvudtaget, utan kör på bensin hela tiden?
Du kanske inte ens har en laddstation hemma(måste man väl ha, eller går en vanlig 1-fas 230 Volt-sladd?)

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Westcoast
Jag kör på el så mycket jag kan och laddar såklart hemma. Just nu när jag kommit hem, men funderar på en timer för att sälja och köpa när detbär mest lönsamt... ja, ni fattar...

Den laddas i vanligt 230V uttag och går att ställa in på 6-13 A laddström utifrån förutsättningarna vid laddplatsen. Full laddning ca 15 kWh om jag minns rätt.

(Och jag får betala allt drivmedel själv...)

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Ja vill man ta vara på egentillverkad solel så är naturligtvis att välja någon variant av elbil det naturliga.
Men om det är för miljön och klimatkrisens skull som man funderar på att välja annat fordon än fossildrivna så är gasdrivna ett alternativ. Jag kör själv en Volvo BiFuel sedan 8 år.
Jag tankar väldigt sällan bensin, som ju används vid start av kall motorn och överkopplas automatiskt till gasdrift efter c:a 0,5 km. På gasen kommer jag c:a 25 mil och krisar det med att hitta en gasstation så kan jag köra vidare på de 29 liter bensin som finns i den tanken. Men jag försöker i det längsta planera körning och tankning så att jag slipper köra på bensin.
Nu är jag lyckligt lottad som har en gasstation i min kommun och 4-5 st i mitt län. För så är det ju, man måste ha en gasstation inom vettigt avstånd från sin bostad eller arbetsplats.
Men frågan om val av fordon med låga CO2 utsläpp är komplex, avstånd till tank/laddstationer, körmönster, pendlingsmönster, hur ofta långkörningar etc.
Själv fnyser jag åt hybriderna med de korta körsträckorna på el, de lär köra en hel del på fossilt. Men-men, för en del kanske det funkar, beroende på körmönster, dock blir långkörningar definitivt fossila.
Då känns de utpräglade elbilarna mer rätt, under förutsättning att de inte laddas med ful-el. Dock har vi då för dessa oron för att köra tomt batteri.
Därför blev mitt val gasbil, 25 mil per gastankning och med 29 liter bensin som backup som jag praktiskt taget bara använder vid start av motor.
Min hemmagasstation har 100% Biogas (av slaktrester), annars i övrigt så brukar gastationerna garantera minst 50% biogas och resten Naturgas.
25 mils körning blir det ganska snart, så tanka gas blir det ganska ofta, men jag vägrar att aktivt köra på den fossila bensinen, för klimatets skull.
Jag är, med tanke på all den info vi får via media om klimatkrisen, förvånad över att försäljning av gasbilar inte kommer igång, de syns ju inte ens i försäljningsstatistiken.
Hörde för några år sedan att anställda på Volvo inte längre fick välja gasbilar som tjänstebilar p.g.a. gasbilarnas dåliga andrahandsvärde (vet ej om Volvo eller Bilia-leasing låg bakom beslutet). Med tanke på detta borde det vara köpläge på gasbilar.
Hörde för några år sedan att gödsel från Skaraborgs alla kor skulle kunna försörja hela Skaraborgs bilpark med biogas. Har något blivit av detta? Tror inte det, Göteborgs Energi ville/kunnde inte ange något ersättningspris till kobönderna, så de kan därför inte göra någon lönsamhetskalkyl.

För klimatets skull, Våga vägra fossilt.