Plug-In-hybrid bil(laddhybrid) och elbil, erfarenheter?

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Att elbilar och laddhybrider(när de går på ren eldrift) inte har motorbuller, gör att de inte hörs av fotgängare.
Det är en fara. Speciellt nu när nya generationen människor mestadels fäster blicken på mobiltelefonskärmen.
Deras öronen, i de sällsynta fall de inte har hörlurar, är dock lediga för hörselintryck.

Man borde ha motorljudsgenerator(högtalare) på elbilar, så de hörs. Man skulle då kunna välja vilket motorljud man vill ha, t.ex. Fiat, Saab, Maserati, Bentley, Rolls-Royce och så vidare. Precis som man kan välja trudilut på mobiltelefon. (Man skall då klart inte kunna välja ljudet från en elbil t.ex. Nissan Leaf.)

Detta meddelande skickas från min skrivborddator.

SV: Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Det finns krav på att de skall ha ett motorliknande ljud.
Min Leaf låter under 30km/h. Men det går att stänga av, varje gång man startar bilen.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

Att elbilar och laddhybrider inte har motorbuller, gör att de inte hörs av fotgängare,
Det är en fara. Speciellt nu när nya generationen människor mestadels fäster blicket på mobiltelefonskärmen.
Dock, är deras öronen, i de fall de inte har hörlurar, lediga för hörselintryck.

Man borde ha motorljudsgenerator på elbilar, så de hörs. Man skulle då kunna välja vilket motorljud man vill ha, t.ex. Fiat, Saab, Maserati och så vidare.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Plug-In-hybrid-bil-dvs-laddhybridbil-erfarenheter-tp5011016p5011396.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Det har kommit en ny plug-In-hybrid, eller som vi säger på ren svenska laddhybrid, nämligen:

Kia Optima plug-In-hybrid.
batteri 9,8 kWh
rent elektrisk räckvidd 54 km.

Försäljningsstart sept. 2016. Pris runt 400 000 kr, inkl. moms.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Calle,
du avser att sälja din Nissan Leaf elbil, som du har haft i 4 år, tror dig få ca 150 000 kr.
Du har tydligen kört 8 000 mil med den.
Du köpte den ny troligen för ca 350 000 kr, och men kanske fick supermiljöbilpremie på 40 000 kr, alltså kostnad 290 000 kr.

Det blir dyra mil, det, de 8 000 milen, nämligen 17,50 kr/mil i enbart värdeminskning. 140 000/8000 = (290 000 - 150 000)/8000.
Visserligen har du sluppit fordonskatten under 4 år, som en normal bensinbil kostar, men den vore väl annars bara ca 4x2000 kr för en normalbil(icke el eller laddhybrid) = 8000 kr.

Detta är bara en fundering om en privatperson ämnar skaffa elbil.
I ditt fall köpte din firma elbilen, inte du, och då kan det vara annat som blir gynnsamt privat att ha elbil.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

TommyE
Tror inte att det är speciellt upplyftande att räkna på värdeminskning för någon ny bil :-)

Kan ta ett överslag på min bil, minns inte exakt vad jag gav för den, men det var strax över 300000kr.
Gjorde en värdering på http://www.bilpriser.se/ och dom säger att den idag är värd 163000kr.
Värdeminskningen är: 137000kr
Jag har kört 3500mil (återigen cirka).
Värdeminskning per mil: 137000kr/3500mil=39kr/mil
Ingen rolig mattematik

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Den var en enkel uträkning.

Om jag knölar till det lite till och förenklar det ännu mer så blir det ungefär följande:
Jag har leasat bilen i egna företaget. Då kommer värdeminskningen i företaget och den kan dessutom lyfta halva momsen.
Leasing avg       192600
Försäkring            19000
förmånsv social  13500
Lackbeh                  4000
underredsb            4000
besiktning                 320
registeravg                400    (100kr/år)
Milers                      40000
         summa         270220  av firma pengar.

Detta motsvarar om jag skulle tagit ut det som lön ca 102800kr efterskatt (plånbokspengar)

Till detta så har haft privata kostnader:
Bilen                             102800
El (drivmedel) 300x48  14400   (kommer från egen panel)
Förmånsvärde               59881
Pensionsförmån           -6769
Milersättning                 -40000 (9,5kr/mil om jag betalar bränslet själv, hembränning.   ;-)

summa                  130312
milkost                       16,30kr /mil     Inklusive allt. (drivmedel försäkring vinterdäck mm)

Skall sägas att det är lite förenklat men ganska nära sanningen. Försök å slå det med en vanlig halv lyxig GOLF. Den kommer att kosta det dubbla.
Men förstås att man kan ha den som leasing och köra tjänstemil med milersättning gör körningen billig. Dock så är ju knappt hälften privata mil. Så skall man bara dela kostnaden på de privata milen så blir kalkylen sämre.

Men om man i din beräkning lägger till försäkring och el så blir kostnaden bara några kronor högre. Väldigt billigt för att få köra en ny bil.

Om man istället köper en begagnad elbil som låt oss säga är 4år gammal gått 8000mil och kostar 150kkr och kör den i 8år tills den gått 20000mil. och säger att den är skrot då. Har halvförsäkring under de åren.
Blir kostnaden
Bil               150kkr
H. försäkr 3000x8år  21kkr.
Drivmedel  12000x1,5  18kkr.
besiktning      350x8      2k5
service          2000x3     6k   (service var 3000mil.)
Däck                10kkr (en uppsättning vinter å sommar)
Summa         207500kr
milkost 12000mil     17,3kr/mil för allt.... Det är billigt. Nu är inte reparationer inkluderade.

Testa och gör en jämförelse med en vanlig bil och se hur drivmedel, service och rep drar iväg med kostnaden. Den borde bli mycket dyrare.

PS fordonsskatten på en bil som släpper ut 0g/km CO2 är 300kr per år. Då är 120kr register avgift. Vid skattebefrielse(i 5år) så slipper man alltså 180kr/år (x5år).
Inte 8000kr utan bara 1200kr
Min gamla Ford kostar 3500kr/år. Det är skillnad.

/Calle

7 september 2016 11:50:35 +02:00, skrev Arne [via Solcellforum] <[hidden email]>:
[...]

Visserligen har du sluppit fordonskatten under 4 år, men dem vore väl annars bara ca 4x2000 kr = 8000 kr.

Detta är bara en fundering.

To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Tommy,

Betalade du mer än hela 300 000 kr för en bil (som inte ens är elbil eller laddhybrid)?
Hualigen!

Du skulle ha kunnat få en laddhybrid för den pengen eller en elbil!

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

TommyE
Nya bilar kostar.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

En Mitsubishi Outlander laddhybrid har ett batteri på 12 kWh och man kan köra elektriskt max ca 5 mil.
Den väger 1,8 ton. Den kan ha dragkrok och får dra bromsat släp på max 1500 kg.
Med tomt batteriet drar den tydligen ca 0,5 til 0,8 liter bensin/mil.
Den började tydligen säljas i Europa mitten av år 2014.

I tidningen Focus nov. år 2014 står "Man kan ladda den med Schuko-stickpropp i vägguttag 230 V, tar ca 5 h. Eller snabbladda med Chademo på ca 30 minuter. För övrigt kan Outlandern också mata tillbaka ström till elnätet. Den är alltså i princip ett körbart mobilt nödströmelverk, om strömavbrott skulle uppstå."

Är det någon som har en Mitsubishi Outlander laddhybrid och vet om man verkligen kan mata tillbaka ström från dess batteri till elnätet?  Det verkar väldigt bra om det verkligen skulle vara sant.

Det som är bra på denna bil är att man kan ha dragkrok på den. Annars brukar renodlade elbilar och laddhybriden inte kunna ha dragkrok och dra släp.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

magneten
En kollega kör en sådan sedan 3 år och är hyfsat nöjd, att mata tillbaka ström till elnätet har jag inte hört något om. Dock en intressant lösning, kanske kan man då få det statliga stödet på 60% för batterilagring :)

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Arne
Även i en artikel april 2013 i Frankfurter Allgemeine står det att man till nöds med Mitsubishi Outlander kan försörja ett enfamiljshus under 10 dagar med ström, förutsatt den har full tank. Det ska tydligen finnas 2 separata anslutningar i bakre delen av bilen. Men tydligen gäller detta med nödströmsfunktion bara för den japanska marknaden. Mitsubishi kallar det bidirektional laddning. I en artikel i Der Tagesspiegel sept. 2015 står det även att den nya Mitsubishi Outlander har denna nödströmsfunktion, alltså tydligen även för Europamarknaden.

Det verkar som det är från och med årsmodell 2016, som den i Europa har bidirektional laddning. Man kan tydligen under dagen ladda batteriet i Outlandern från solcellsanläggningen och på kvällen använda strömmen i hushållet, eller som strömaggregat vid en skogsfest eller strandparty.

Det finns tydligen en box(väger 25 kg) att köpa kallas DinX som man ansluter till Chademo-anslutningen t.ex. på en Mitsubishi Outlander och får då ut 2,7 kW på 2 st Schuko uttag. Ska tydligen börja säljas i juli 2016, ca 3400 Euro.

Via Chademo-uttaget på en elbil, då kommer man väl direkt åt batteriet? Jag kan inte det där, jag har inte sett något elschema eller hur det är kopplat bakom Chademo-uttaget. Men gissar att man då har direktåtkomst av litium-batteriet likspänning. Men borde åtminstone sitta något relä, så att det inte ständigt ligger spänning på Chademo-uttaget på bilen. Vandal och sabotagefara annars.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

magneten
Har läst på elbilsforumet vill jag minnas om någon som tog ut ström från sin elbil till en modifierad solcellsväxelriktare och matade in/ut på elnätet... borde ju inte vara superkrångligt. Sen finns det ju enklare och bättre växelriktare för detta ändamål utan MPPT funktion som troligen kan ställa till det..

Re: Plug-In-hybrid bil(laddhybrid), och elbil, erfarenheter?

Vi fick nyligen en räkning från Transportstyrelsen avseende vår renodlade elbil Nissan Leaf årsmodell 2014.

Så här står det på avin som de på byråkratmanér kallar "Beslut om fordonsskatt och avgifter":

Koldioxidbaserad fordonsskatt för juli 2017-maj 2018:  330 kr
Vägtrafikregisteravgift:   50 kr
Skyltavgift: 180 kr
Summa att betala: 560 kr.

De hotar med att vi inte får köra med bilen, om vi inte betalar denna koldioxidskatt, registerhållningsavgift och skyltavgift.

Vi är förvånade, eftersom vi inte visste om att elbilar under körning eller laddning släpper ut koldioxid.
Det finns inget avgasrör på vår Nissan Leaf, vi har letat förgäves. Vi vet därför inte var Transportstyrelsens påstådda koldioxidutsläpp på vår Nissan Leaf skulle ske någonstans.

Föraren och passagerarna andas givetvis och i utandningsluften finns koldioxid, det kan vi inte förneka. Är det, det koldioxidutsläppet de menar ska beskattas? Hur absurda får byråkrater vara? Det skulle då gå att komma undan den skatten genom att helt sonika sluta andas, men det är jättesvårt, jag har provat. Möjligtvis kan man hoppa över vartannat andetag och komma undan med halva koldioxidskatten?

Nissan Leaf, en renodlad elbil, trodde vi var befriad från koldioxidskatt. Vi har hört att den skulle vara fordonsskattebefriad under de första 5 åren efter den trafiksatts. Sedan skulle en fast avgift på 360 kr krävas, i alla fall. Den kallar de "grundbelopp" men det är ju själva verket en skatt. Vägtrafikregisteravgift 50 kr/år betalar man ju redan.

Calle här på forumet har en Nissan Leaf. Vad har du betalat per år de första 5 åren för din Nissan Leaf?
Och vad kallar byråkraterna den skatten, alltså deras egena benämning på den? Betalar du koldioxidskatt för din Nissan Leaf?
Har du tvingats betala koldioxidskatt 330 kr/år?
Har du tvingats betala grundbelopp 360 kr/år?
Har du tvingats betala vägtrafikregisteravgift 50 kr/år?

räkningen:

Re: Plug-In-hybrid bil(laddhybrid), och elbil, erfarenheter?

På min faktura står det: "Koldioxidbaserad fordonsskatt... (Utsläppsvärde 222 g/km.)"

Står det något motsvarande utsläppsvärde på din faktura? Jag har en gammal Volvo, men det verkar som att du betalar mer per gram koldioxid än vad jag gör.

SV: Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Har för mig att den skulle vara skattebefriad i 5år. Bara registreringsavgift.
Skatten är uträknad med en formel som går att hitta hos skatteverket. Det är någon grundnivå och sedan % på utsläpp.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

Vi fick en räkning från Transportstyrelsen på avseende vår renodlade elbil Nissan Leaf årsmodell 2104.

Koldioxidbaserad fordonsskatt för juli 2017-maj 2018:  330 kr
Vägtrafikregisteravgift:   50 kr
Totalt: 560 kr.

Vi är förvånade, eftersom vi inte visste om att elbilar släpper ut koldioxid.
Det finns inget avgasrör på vår Nissan Leaf. Vi vet därför inte var Transportstyrelsens påstådda koldioxidutsläpp på vår Nissan Leaf skulle ske.

Föraren och passagerarna andas som i utandningsluften finns koldioxid. Är det det utsläppet de menar ska beskattas?

Nissan Leaf, en renodlad elbil, trodde vi var befriad från koldioxidskatt.

Calle

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Plug-In-hybrid-bil-dvs-laddhybridbil-erfarenheter-tp5011016p5013868.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

SV: Re: Plug-In-hybrid bil(laddhybrid), och elbil, erfarenheter?

Det är 360+22kr*utsläpp om >111g/km mindre än 111 så är det 11kr.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Micke [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Plug-In-hybrid-bil-laddhybrid-och-elbil-erfarenheter-tp5011016p5013871.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]