Plug-In-hybrid bil(laddhybrid) och elbil, erfarenheter?

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

TommyE
Här funkar inte gas alls, vet inte hur långt det är till närmaste gasstation - men jag gissar på att jag inte kan åka tur och retur till stationen på en tank :-( Kan inte komma på att jag sett någon gasstation alls inom 30 mils omkrets, men jag har å andra sidan inte letat.

Ren el-bil har liknande "problem", för kort räckvidd för att köra på landsvägarna här, den fungerar i och för sig alldeles utmärkt att ha inom stan och närbelägna byar. Skulle vara perfekt som 2a bil för oss.

Hybrid utan laddning blir i mina öron helt galet, varför ladda batteriet med bensin/diesel?

Kvar blir ladd-hybriderna, det är nära nog till allt inom stan, så att jag skulle kunna köra på el mest hela tiden (hur gör dom värme under vintern?), personliga favoriten är V60 - grundat på inget annat än tro, jag har bara kört Prius ladd-hybrid.

Synd bara att plånboken är tom just nu, så det blir att fortsätta köra dieselbilen.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Jag vet att på 80-talet i Stockholm, så såg jag i bagageutrymmet i en taxi en stor behållare. Det var gastanken, förklarade taxichauffören. Så det fanns gasbilar redan då. Men, kort därefter förbjöds i praktiken  gasbilar. Såsse-regimen höjde nämligen skatten på gasbilarna, så att ingen skulle minsann ha råd att köra på gas, och skattesmita från bensinskatten. Så det blev som såsse-regimen ville, nämligen inga miljövänliga gasbilar, utan ordningen återställdes till bly-spyende bensinbilar. Bensinen var nämligen blyad på den tiden.

Tommy, det finns en vits med hybridbil. Nämligen den, att den tar vara på energin vid bromsning och laddar då batteriet, och den just laddade energin används vid nästa rödljus för acceleration.  I stadstrafik är det som bekant ett oupphörligt accelererande och bromsande vid rödljusen. Tittar man på bensinförbrukningen på en hybridbil, så är den väl lägre än för en motsvarande bensinare. I en vanlig bil när man bromsar blir bromsenergin endast värme, och går alltså till spillo.

SV: Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Du kan välja om du skall ha gratis bränsle eller betala det själv.
Har du gratis så förmånsbeskattas du med 120% av dess värde. Betalar du själv så får du 9,5 kr/mil i ersättning för tjänstemilen.
Elen är mycket billigare än 9,5. Jag tjänar 7kr/mil att köra riktig elbil i tjänsten!

Då blir kalkylen riktigt bra. Speciellt om man har eget företag och ändå kommer att få betala allt. Då vill man slippa betala en massa skatt åt alla håll.
1600 mil per år ger 15000kr att köpa 2500kwh som jag ändå producerar gratis på taket.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

Hur gör du med laddning av din Volvo V60 plug-in-hybrid?
Laddar du den hemma med din egentillverkade solström från SolarEdge-anläggningen?
Om den är en tjänstebil, så skall väl arbetsgivaren stå för bränslet(strömmen i detta fall).
Du kanske aldrig laddar den överhuvudtaget, utan kör på bensin hela tiden?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Plug-In-hybrid-bil-erfarenheter-tp5011016p5011051.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Calle,

Hur kan ersättningen man får för tjänstemil, som man själv privat betalar drivmedlet för, vara så låg som 9,5 kr/mil?
Är det skattefria 9,5 kr/mil, eller skall de läggas uppe på inkomsten och beskattas?
1 liter bensin kostar ju 14 kr !! Ersättningen borde väl i anständighetens namn ligga närmare 15 kr/mil.

Vad kostar en bärgning, när strömmen batteriet i den renodlade elbilen tar slut?

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Westcoast
En kommentar om rena hybridbilar är att de har stor extra vikt som drar upp förbrukningen...  För övrigt laddar moderna bilar så mycket de kan när du bromsar plus att de frikopplar generatorn vid acceleration för att spara bränsledroppar, så rena hybrider ser jag som en parentes i bilhistorien, ett steg på vägen mot mer hållbar mobilitet.

När det gäller värme på vintern finns olika lösningar... Volvo V60 har ett PTC-element (elvärme) och om det behövs dieselvärmare och till sist motorn. S90 och XC90 Twin Engine har "bara" PTC-element (och motorn förstås).

Du får garanterat bra klimat i bilen. (En bonus är att du dessutom kan starta ACn en varm sommardag om du vill få ner temperaturen innan du sätter dig i bilen.)

SV: Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Privatleasing är ju privat men som tjänstebil. Eller vad man nu brukar kalla det så gäller detta.

Skulle jag ta den privata elbilen och köra i tjänsten så får man som vanligt 18kr per mil. Samma är det med avdraget för jobbpendling.
Däremot så borde man bli förmånsbeskattad för fri el på arbetsplatsen.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

Calle,

Hur kan ersättningen för tjänstemil, som man själv privat betalar drivmedlet för, vara så låg som 9,5 kr/mil?
1 liter bensin kostar ju 14 kr !! Ersättningen borde väl i anständighetens namn ligga närmare 15 kr/mil.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Plug-In-hybrid-bil-erfarenheter-tp5011016p5011072.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Pontus Dahlberg

Jag har en laddhybrid: Opel Ampera -12. Den laddas med 10 A Schuko (vanlig stickkontakt) från noll till fullt på sex timmar och med 16A Typ1/Mode 2 på fyra timmar. Den klarar fem mil på vintern och sju mil på sommaren. Batterierna klarar minst 20 000 mil. På bensin drar den 0,5-0,6l/mil.

Den accar ifrån de flesta fossila bilar och är fartbegränsad till 160 km/h. Det är nu 900 mil sedan jag tankade senast och min snittförbrukning på bensin ligger på under 3 cl per mil.

Jag parkerar gratis i stort sett överallt och kan oftast hitta gratis laddning.

Ekonomiskt sparar jag minst 15 000 -- 20 000 kronor per år på att ha denna bilen jämfört med min förra Subaru Outback. Det gör att få begagnade Amperor finns ute på marknaden -- ingen vill sälja dem. De är "kultklassade". En 2012:a som gått 5000 mil kan kanske kosta nånstans kring 250 000 kronor.

Idag behöver man inte bekymra sig över räckvidden på rena elbilar. Eftersom de allra flesta inte kör längre än högst sex mil per dag är rena elbilars räckvidd på ca 15 mil fullt tillräckligt. De har dessutom snabbladdning, vilket betyder fullt batteri på en halvtimme. Man planerar in fika- och lunchraster längs vägen där man hittar snabbladdare, vilket det faktiskt börjar finnas rätt gott om. En begagnad Nissan Leaf går att få för under 200 000 kronor.

För de allra flesta är det inte nödvändigt med en kombi som klarar hundra mil -- bättre att spara de pengarna med en elbil och sedan hyra en lastbil när man behöver.

Bankräntan är peanuts idag -- det är betydligt mer lönsamt att sälja det fossila vraket och skaffa en elbil. Ett bonus malus-system kommer att införas inom kort, vilket gör det svindyrt att åka fossilt. Man måste nämligen räkna på månadskostnaden: Det är skillnad på utgift och kostnad! Tänk bläckstråleskrivare.

Nu väntar jag bara på min Tesla 3, som givetvis ska ha fyrhjulsdrift och dragkrok. Litet roligare än Amperan, då den gör 0-100 på under fem sekunder.

Gå gärna in på elbilsverige.se för mer information.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Tack Pontus för dina pluggInhybrid erfarenheter!
Tydligen skall det inom kort (år 2017) komma en ny Opel Ampera, nämligen Ampera-E, som tydligen skall visas på bilsalongen i Paris i oktober 2016. Den blir tydligen en renodlad elbil(alltså ingen laddhybrid), med räckvidd på ca 32 mil (60 kWh batteri), och blir en mindre bil än laddhybridföregångaren Opel Ampera REV. Opel Ampera-E är tydligen samma bil som General Motor i USA skall kränga under namnet Chevrolet Bolt.

Den Opel Ampera du har Pontus, är väl en Opel Ampera E-REV och har ett batteri på 16 kWh?
Är det på ditt batteri 8 års garanti eller 16000 mil? Opel Ampera E-REV var tydligen mycket svårsåld pga det höga nybilspriset på ca 450 000 kr, inkl. moms.
Bensintanken på din Opel Ampera E-REV rymmer väl 35 liter bensin?
som det står i Wikipedia om den.

En fråga till monowafer: hur ställer sig en vegetarian till att köra på gas tillverkad slaktavfall?
Finns vegetarisk gas?

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Pontus, några frågor:
Hur många liter bensin rymmer tanken på din bil?
Brukar det stå angivet på laddstationerna om laddningen sker med miljöel eller fulel?
Hur ofta händer det att de laddplatser som du planerat besöka är upptagna när du kommer dit?

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

magneten
Så länge det finns en stor andel kolkraft i Europas elmix så får man nog kanske anse att det är fossil el som vi tankar våra elbilar med.

Verkningsgraden är dock betydligt högre för en elmotor än en förbränningsmotor,  vilket gör elbilsalternativet betydligt snällare mot vår planet.

Enda sättet att minska andelen kolkraft i vårt elsystem är att bygga alternativ produktion såsom sol vind och vatten, eller att minska på vår elförbrukning där det är möjligt.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Pontus Dahlberg
Jo, det är riktigt att Chevrolet Bolt ska komma till Europa under 2917 och då heta Opel Ampera-E och är då inte längre en laddhybrid med räckviddsförlängare (som även kallas seriehybrid, när bensinmotorn driver en generator som ger ström till elmotorn. När en fossil motor driver en parallell växellåda kallas bilen följaktligen för parallellhybrid).

Räckvidden på Bolten säg hamna på över 30 mil, men kommer att vara både dyrare och slöare än Tesla 3 som kommer ca halvåret senare (gissningsvis våren 2018).

Det stämmer att tanken är på 35,2 liter, batteriet är på 16 kWh (varav bara 10 kWh används), elmotorn är på 150 hk och 370 nm, bensinmotorn är på 1,4 liter och 86 hk. 8 års garanti på batteriet eller 16 000 mil. 0-100 på 9 sek och toppfart 161 km/h.

Däremot var priset inte 450 000 kronor, utan i grundutförandet 379 900 kr. Sedan kunde man lägga till litet extra och tog man rubbet hamnade man på ett nypris på i mitt fall 412 500 kronor.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Pontus Dahlberg
35 liter.

Har aldrig sett någon uppgift om var elen kommer ifrån. Man får anta Nordisk elmix.

Det är inte så ofta laddarna är upptagna, men det händer. Det värsta är när platsen tas av nån gammal sur Volvo, eller när någon med tillstånd att stå där bara ställer sig utan att ladda.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Björn Färestad

Jag har en BMW i3 som förmånsbil, förmånsvärde ca 2500:- efter skatt så betalar jag typ 1000:-/månad.
Laddar hemma varje natt, utom innan jag ska ut och flyga, eftersom jag då kan ladda gratis på Arlanda.
Snittförbrukning 1,5kWh/mil. Räckvidd så här års 14-15mil, vintertid ner mot 11mil. man kan stanna och snabbladda men då blir kostnaden typ 7:-/mil, har varit tvungen att göra det en gång, under 7 månader.
i3 går att få med räckvidsförlängare liten motor som laddar batterierna, jag valde bort det eftersom jag sällan kör så långt.
Jag är mycket nöjd, vi har en annan bil i familjen fyrhjulsdriven med dragkrok.
Hade under en kort tid en Mitsubishi laddhybrid, tyckte inte att strömmen räckte mer 2-3 mil, i alla fall på vintern.
Den riktigt intressanta effekten med elbil blir ju när man riskerar att producera mer än man köper, och på den elen förlora skatterabatten och dessutom få betala hyra för elmätaren.
Tesla X kan man ha dragkrok på men den kostar mer än 1milj. Tesla mod 3 råder det en ganska stor tveksamhet om vad den kommer att kosta och när den kommer att börja levereras.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Pontus Dahlberg
Hej,

Jag har aldrig kört något billigare än Amperan. En ren elbil skulle iofs vara ännu billigare, eftersom jag då inte alls behöver köra på bensin/diesel. Jag köpte den begagnad -- fick ett bra pris då ägaren skulle köpa en Tesla S. -- och behöver alltså inte betala något förmånsvärde. Räntan på lånet ligger på någon stackars hundring brutto per månad och av min snälla arbetsgivare får jag ett räntebidrag som överstiger räntekostnaden.

Som mest betalar jag 1,6 kr/mil för el och nät, och om solen skiner betalar jag ingenting. Skiner solen utan att jag laddar får jag istället betalt för det jag säljer, men får i gengäld betala överföringsavgift från nätbolaget när jag köper in. Men oftast får jag elen "gratis", eller så ingår den i någon annan kostnad jag redan har. Det gör att den effektiva milkostnaden ligger på ca 1,2 kr/mil.

När du talar om att du riskerar förlora skatterabatten antar jag att du menar de 60 örena i skatteavdrag man får när man säljer. Jag har inte koll på om det finns någon övre gräns för hur mycket man får sälja avseende skatteavdraget, men kan väl gissa att det i så fall följer principen att man inte skulle få producera mer än man köper. Elbolagen har ofta den begränsningen och man får då inte betalt för den överskjutande mängden. Nätbolagen är tuffare, åtminstone Ellevio, som straffar en med en produktionsavgift på till att börja med några hundra per månad.

Men vad detta har med elbilen i sig att göra förstår jag inte. Det stora problemet med att man får smäll på fingrarna om man producerar mer el än man själv köper in, uppvägs med råge av den kostnadsbesparing man får med elbilen jämfört med fossilbilen. Så jag lägger mig så nära min beräknade årsförbrukning som möjligt i produktionskapacitet och skulle jag gå över får jag väl ansluta mig till elbnb (http://www.hd.se/2016-07-21/efter-succn-med-airbnb---nu-ar-elbnb-har ).

Det finns fler bilar med krok än bara Tesla X. Nissan Leaf går att eftermontera, till och med Renault Zoe har krok, och i övrigt gäller huvudregeln att inte köpa på sig mer än nödvändigt. För de få gånger per år jag behöver en lastbil är det bara dumt att jag skaffar en som jag kör med dagligen. Inte heller att jag skaffar en bil som klarar hundra mil i ett sträck -- bättre att ta tåget.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Jag läste i tidningen idag att firma Mobility House bedömer att batteripriserna för elbilar kommer framöver att minska med ca 15 % per år. Bl.a. därför att Tesla bygger enormt stora batterifabriker.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Westcoast
Hur funkar värmen på vintern på en laddhybrid? Det är olika! Volvo V60 har ett PTC-element och stöttar med en dieselvärmare om det behövs. Volvo XC/S/V90 T8 (laddhybrider) har bara PTC-element.

En del fabrikat går inte att köra på enbart el på vintern för att det krävs så mycket energi till att värma batterier och kupé...

Men det är klart beroendeframkallande att köra en bil som oftast är tyst... :-)

När det gäller dragkrokar går det självklart att montera på Volvobilarna också och med bra släpvagnsvikter.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Arne
PTC-elemnet jaha, vad kan det vara för något? Det går inte att skriva vad det är istället?

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

callec
PTC  Element Produktbeskrivning  av  PTC  värmare PTC  element  består av  PTC termistorer  och  aluminiumhölje  som sammanfogas  med  lödning,  limning eller pressning.  En  PTC  termistor  är en  halvledare som  ändrar sina egenskaper beroende  på  temperatur. Den  interna  resistansen  stiger med ökande  temperatur efter att  en definierad  temperatur  uppnåtts (referens temperaturen).  Den  höga Positiva  Temperatur  Coefficienten (PTC) har givit PTC termistorn dess namn. Typiska egenskaper för PTC element:   Jämn uppvärmning  utan  effektvariation   Kontroll  av  värmeeffekten  via  luftflödet   Lång livslängd   Självreglerande  funktion  Snabb uppvärmningstid Grundläggande  om  PTC  teknologin PTC termistorn också  kallad  PTC  resistor, är  en  dopad polycrystallin  keram  baserad  på  bariumtitanat  (BaTiO3). Specifika  dopingsprocedurer ger att  man  kan  få  hög ledningsförmåga  i materialet  vid  relativt  låga temperaturer. I  det  låga  temperaturområdet  beter  sig  PTC termistorn som  en  klassisk  halvledare  med  en  Negativ  Temperatur Coefficient  (NTC).  När  man  sedan  överskrider den definierade  referenstemperaturen  ökar resistansen snabbt  med  faktor 10 (Logaritmiskt). Keramen  kan  inte  anta  brandfarligt  höga  temperaturer eftersom resistansen  stiger med  ökande  temperatur enligt  PTC kurvan  och  på  detta  vis  självbegränsas  den ström och energi som kan passera igenom.

Snott från nätet

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Alltså PTC-element är ett elektriskt värmeelement för luftvärmare.
Det skulle ha räckt att säga elektriskt luftkupévärmare.
Då vet läsaren och alla icke-experter vad det är frågan om.
Danke viel Mal, västkusten för infon om hur det är med värmen i en pluggIn-hybrid på vintern,
en viktig punkt i kalla Sverige.

Re: Plug-In-hybrid bil, erfarenheter?

Westcoast
Haha, det är ju ett PTC-element och då vet ju "alla" vad det är gör något...
Sorry!

Men nu har vi bidragit till att utöka världens samlade kunskapsmassa ytterligare lite grann... 😎
123