Planeringsfas 6,9kW öst/väst Stockholm (nybörjare)

Planeringsfas 6,9kW öst/väst Stockholm (nybörjare)

Fredde
Är verkligen en nybörjare och vill gärna ha tips, förslag, erfarenheter, att tänka på osv osv.
Av 4st förfrågningar hos leverantörer så har jag bara fått svar från en fast väldigt seriös offert på TrinaSolar paneler med all tänkbara tillbehör för en komplett anläggning enligt nedan:
26st Monokristallin med optimerare
Fronius Symo 7.0
Monteringssystem
Likströmsbrytare (låsbar)
Växelströmsbrytare
Jordfelsbrytare
Elkapsling och säkringar
Management unit
Kablar och kontaktdon
Gateway

Har själv gjort ritningar som underlag med 2 ritningar där leverantör föreslår den med endast öst/väst.
Skugga kan förekomma under sena kvällar på sommaren.
Taket består av betongpannor med 20gr vinkel.
Årsförbrukning: 11700kWh

Har en liten fundering, vad händer med växelriktaren när t ex bergvärmepumpen startar med hög belastning, övergår det direkt till inkommande kraft eller vad händer?

Re: Planeringsfas 6,9kW öst/väst Stockholm (nybörjare)

Hej Fritte!

Vad är det för optimerare, alltså fabrikatet?
Är de inbyggda i solcellsmodulerna. Alltså istället
för kopplingslåda på solcellsmodulen, en effektoptimerare.

De monokristallina solcellsmodulerna är alltså av fabrikat
TrinaSolar, alltså av kinesisk tillverkning, och är på 265 Wp.

Vad är det för säkringar? För växelströmssidan?
Är det en Fronius Symo 7.0-3-M, och inte någon äldre typ?
Österikisk tillverkning, och är nog bra.
Serien Fronius Symo, som är 3-fas växelriktare, har inbyggd
likströmsbrytare(står i databladet). Tvungetvis skall man
då inte behöva ytterligare en separat likströmsbrytare. Men det kan kännas
bra att ha det i alla fall. Det anges att Fronius Symo
seriemässigt har internet per WLAN. Du behöver alltså bara ett
modem(router), som har kontakt med internet, för att sådan växelriktare
skall kunna prata med Internet. Det står vidare att datalogger
och webserver är ingår i växelriktaren.

Vad skall Gateway tjäna till?

Vad är det för trådar/kablar som löper från skorstenen?

Re: Planeringsfas 6,9kW öst/väst Stockholm (nybörjare)

När bergvärmepumpen startar kan spänningen i huset bli något mindre.
Har du bra elnätsförbindelse blir påverkan minimal, men med långa elledningar kan det bli mätbart.

För växelriktaren är det ingen större skillnad, spänningen sjunker marginellt, och den jobbar på som vanligt.

Om pumpen drar mer energi än växelriktaren levererar så tas resterande energi från elnätet.
Pumpen övergår det direkt till att även använda kraft från elnätet.

------

I den nedre figuren ligger panelerna på den mindre takdelen mot nordväst.
Det borde vara bättre att lägga dem mot sydost, men jag antar att det har med skuggning att göra?
Det blir dock en ofördelaktig vinkel mot solen även om taklutningen bara är 20 grader.

Du kan ju titta på hur stor del av dagen/året som sydost-sidan är skuggad,
jämfört med samma sak för nordväst-sidan. Men en bra vinkel mot solen ger mer än
en ofördelaktig vinkel med bara några graders infallsvinkel mot panelerna.

Re: Planeringsfas 6,9kW öst/väst Stockholm (nybörjare)

Fredde
 Tack för snabba svar.
Beteckningen på panelerna (TrinaSmart) är TSM-265 DC05A.082 och vad jag förstår så är effektopti. monterade direkt i
kopplingsboxen. Gateway behövs för att kommunicera trådlöst med alla paneler.
Det var gamla teleledningar som gick från skorstenen, är numera borttagna, bilden tog jag för några månader sedan.
Växelriktare är exakt den beteckning som angavs och har inte lusläst allt men såg att brytare var inbyggt.
Antar att säkringar som angavs i offert är väl om man inte har någon ledig grupp i sin nuvarande central.
Som sagt vad så är jag en gröngöling på detta område, all typ av info emottages med glädje.
Tack än en gång
Fredrik

Re: Planeringsfas 6,9kW öst/väst Stockholm (nybörjare)

Är du händig själv eller vill du köpa tjänsten? Jag och många fler har byggt själv, trots att vi har ganska brant tak som är ganska svårtillgängligt och svårt stt få upp paneler mm, men gick utan skylift.

Har byggt Öst/väst anläggning, klart nöjd, och raggade paneler från utlandet, hittade bra pris på växelriktare, samt gjorde precis allt jobb själv, lejde inte 1min, samt fick bidrag, så anläggningen betald på ca 6år.

Sen har jag timspot på elbörsen, säljer elen betydligt dyrare än den köps in, så värmepunpen laddar VV på natten, samt diskmaskinen.

Är det kört med att få bidrag nu?

Re: Planeringsfas 6,9kW öst/väst Stockholm (nybörjare)

De inbyggda effektoptimerarna i solcellsmodul Trina TSM-265 DC05A.082 är tydligen av fabrkat Tigo MMU, som tydligen är frikopplade för bl.a. Fronius växelriktare. En "Gateway" behövs tvungetvis. Allt. enligt. hemsidan
"http://www.pv-shop24.eu/komponenten/solarmodule/trina-tsm-265-dc05a.082-2738.html".

Dessa solcellsmoduler, som du fått anbud på, de har inbyggd effektoptimerare,
som förhindrar att märkspänningen(ca 40 V) kommer ut på solcellsmodulens kablar,
så länge den inte får order från växelriktaren att gasa på. Detta gör att en
likströmsbrytare blir mindre intressant, och du kan spara in den. Kostar dock bara
ca 500 à 1000 kr/st. Men tar plats.

Om du har skugga, är det bra med effektoptimerare på varje solcellsmodul,
som du har i ditt anbud.

En bergvärmepump kan väl inte ha så värst hög märkeffekt? Visserligen, när en
elmotor startat kan den dra ca 7 gånger mer ström än sin märkström.

Men om du slår på spisen, och ugn, som kan dra ca 6 kW, borde det väl vara
ca samma sak, som att bergvärmepumpen startar?

Management-enhet vad skall den tjäna till? Är det en lös burk?
Skall du reglera hela ditt energisystem bestående av värmepump,
varmvattenberedare etc. med denna burk t.ex. för högsta egenförbrukning
av solströmmen?

Om du redan har indragen ström i huset, så borde inte säkringar och
elkapsling behövas. Vad menas med "elkapsling"?
Är det ett kopplingskåp (fasadskåp?

Vi installerade själva nyligen en 9,2 kW solcellsanläggning., och då behövdes:
-solcellsmoduler.(Heckert sann tysk tillverkning)
-effektoptimerare (SolarEdge)för varje solcellsmodul.
-montagesystem för solcellsmodulerna.
-växelriktare(solarEdge), jag tror inte den har inbyggd likströmsbrytare.
-WiFi-insticksmodul(monteras i växelriktaren).
-solarkablar.
-solarkabelkontakter.
-2 likströmsbrytare( 1 för varje sträng till växelriktaren).

SolarEdge-systemet har andra säkerhetsfunktioner än inbyggd likströmsbrytare.
Nämligen, varje effektoptimerare ger endast 1 Volt ut(iställer för normalt ca 40 V),
så länge de inte får order av växelriktaren att dra på.

Och elektrikern drog en växelströmskabel( 5 x 10 mm2) från mätarskåp
till växelriktaren och monterade en växelströmsbrytare(av/på),
alltså ingen jordfelsbrytare, på denna växelströmskabel.
Klart, och det varde ljus!

Elnätsbolaget bytte sedan ut vår 1-vägs-elmätare mot en som kan
mäta både förbrukning och inmatning av solström på allmänna elnätet.

Visst behövdes det utöver detta litet saker som flexslang, markslang,
kabelklammer, skruv, buntband. Men kaffepengar.

Dock kan överspänningsskydd vara något på likströmssidan för att
skydda växelriktaren och solcellsmodulerna vid inducerad
överspänning vid åska. Det finns inte med i ditt anbud.
Vi tittar själva på det nu för att komplettera.
Verkar kosta ca ca 1500 kr.

Även ett överspänningsskydd på växelströmssidan att installera
i elmätarskåpet kan vara bra. Detta för att skydda mot överspänning,
som kommer från elnätet. Speciellt om ert elnätsbolag har elledningar
på stolpar, dvs ej markledning. Om det inte redan finns i ert mätarskåp.
Kostar väl ca 2000 kr.

Ofta är jordfelsbrytare för växelströmssidan redan inbyggd i växelriktaren,
jag tror nästan i alla nya växelriktare. Myndighetskrav, tror jag.
Då skulle det inte behövas ytterligare en extern sådan.

Re: Planeringsfas 6,9kW öst/väst Stockholm (nybörjare)

mppt
Det vore intressant och se din återbetalningstid som du räknat med
(Förutsatt att du vill offentliggöra din kalkyl)

Re: Planeringsfas 6,9kW öst/väst Stockholm (nybörjare)

Fredde
16år, beräknad av leverantör. Det är ju inget man hoppar glädjeskutt av men man kan ju vrida o vända på alla aspekter ur miljösynpunkt, driftsäkerhet, besparing, egna samvetet osv osv.
Inom snar framtid vill jag även byta till någon typ av elbil.
Hade även kunnat gjort allt montage själv för att få ned kostnaderna men tyvärr så har en sjukdom satt käppar i hjulen just nu.

Re: Planeringsfas 6,9kW öst/väst Stockholm (nybörjare)

nelos
Finns det någon möjlighet att fälla några av träden som skuggar?
Det kan göra en hel del för energiproduktion och återbetalningstid.

Här är f ö databladet för panelerna:
http://www.trinasolar.com/HtmlData/downloads/de/DE_TSM_Trinasmart_datasheet.pdf