Nytt solcellsprojekt

Kryll
Hej

Jag har tänkt att bygga upp en anläggning på ca 10kW och har lite funderingar.

Jag hade tänkt använda dessa paneler :
http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-EUFREE-Poly-300Wp-72-cells-Schutten-MPPT-35V.html

och denna växelriktare
http://enterprise.huawei.com/en/products/network/networkEnergy/solar-inverter/hw-275012.htm
Huawei SUN2000-8tkl eller -10tkl
Vilken blir bäst tror ni?

Tankar och ideer mottages tacksamt. Även andra förslag på växelriktare och paneler.

Re: Nytt solcellsprojekt

magneten
En mycket prisvärd panel som en del på forumet har och verkar nöjda med.

Skall du ha 10kw med paneler så räcker det gott med 8000 riktaren som ju egentligen borde heta 9000 då den ju lämnar 8800W ut AC.

Vad är det för pris på riktaren?

I vilket montageläge och vinkel kommer panelerna att sitta,  ev skuggning osv? Det bestämmer ju lit hur mycket paneleffekt som du kan ansluta till 8000 riktaren (normalt kan man överdimensionerad panelerna med 20% alltså ca 8800x1,2=10560W paneleffekt i detta fallet)

Re: Nytt solcellsprojekt

Intressant att Huawei har gett sig in I solcellsbranchen men jag är inte förvånad.

Har du hittat någon referens anläggning så du vet hur bra växelriktaren fungerar. Små saker som hur tex loggningen fungerar, är den godkänd för det svenska elnätet.
Den borde ha en landsinställning för sverige.

Men om den är billig så.....

Intressant att den inte har fläkt kylning. Vid 10kw och 98% verkningsgrad så blir förlusten >200W. Den måste ha riktigt stora kylflänsar för att inte bli överhettad så den inte har fläktar...
De skriver att vid 50 grader så minskas effekten..... Kanske risk för överhettning.
På min vind så blir det >45 grader under de varmaste sommardagarna!

Personligen skulle jag nog välja en annan..... Man vill ha ett problemfritt system som bara skall fungera I minst 25år så köp riktigt kvalitetsmaterial.
Jobbit om vissa delar måste börja bytas ut efter 5-10 år....

17 mars 2015, Kryll [via Solcellforum] <[hidden email]> skrev:

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Nytt-solcellsprojekt-tp5007460.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Nytt solcellsprojekt

Kryll
De flesta av panelerna ca20-25 placeras på taket och lutningen är någonstans mellan 40-50 grader, skulle jag tro.  De övriga placeras på ett altantak där lutningen är betydligt minder ca 12-15grader.
(har inte kollat lutningen exakt på hustaket)

Nej jag har inte hittat några referensanläggningar med Huaweis växelriktare. Jag har gått på pris och
information jag hittat på nätet.

http://www.solarserver.com/solar-magazine/solar-news/current/2014/kw50/ihs-technology-huawei-makes-largest-12-month-gains-in-the-global-pv-inverter-market.html

Jag är som sagt öppen på förslag på andra växelriktare och även inköpsställen.

Re: Nytt solcellsprojekt

magneten
10 graders lutning kommer att ge ett helt ok utbyte, har själv endast 8 graders lutning riktat mot sydöst. Hade du rakt söderläge eller?

Hur mycket skiljer det i pris jämfört med tex en SMA 8000?
http://www.photovoltaik-shop.com/sma-wechselrichter-sunny-tripower-8000tl-20.html

Här har jag handlat mina prylar. Mycket kunniga försäljare som gärna hjälper till med val av komponenter och dimensionering svarar snabbt på mail och de förstår min dåliga engelska bra!
Har där haft mycket kontakt med Sven som har följande mailadress weber@solarladen.de

Montage material är rejält mycket billigare i Tyskland än i Sverige.

Re: Nytt solcellsprojekt

Kryll
Ja det är söderläge, ingen skuggning.
Hur mycket luftspalt behöver det vara mellan tak och panel?

Det skiljer ungefär 600euro på växelriktarna.
 Vad skiljer eg på mono och polly paneler? Ska man fundera på mono ist.?

Re: Nytt solcellsprojekt

Kryll
Är det någon som har erfarenhet av att handla paneler
från Alibaba.com?

Re: Nytt solcellsprojekt

Mono är lite dyrare och något bättre verkningsgrad samt ett annat utseende,  Poly är något mer prisvärd. mitt tips är att välja den modell du tycker är snyggast, då du har gott om takyta och kommer att kunna få ut den effekt du vill ha med poly oxå.