Nytt projekt i Stockholm på gång

Halle
Har varit i kontakt med några olika leverantörer av nyckelfärdiga anläggningar. Har ett tak som är 8,1m x 11,7m ungefär.
Alla leverantörer hörde av sig väldigt snabbt. Eon ringde nog bara en timme efter att jag skickat in min intresseanmälan. Sen gick det lite trögare, Vattenfall skrev i sitt första utkast att de kunde skicka ut en person som kollade taket, men när jag ringde och bad om det så hade de inte tid.
Fått in offerter från 3st olika leverantörer. Man kan konstatera att Fortum hade ett mycket högra pris än de andra två (mindre) leverantörerna. Kanske inte så konstigt då de antagligen köper in tjänsten från de mindre företagen och sedan lägger på en slant.
Nu står jag i valet och kvalet hur jag ska gå vidare. Jag har ett tak som lutar ca 16grader åt sydöst (-77grader)
Jag har en skorsten som sitter 3*1,85m från ena kanten.
Alla summor nedan är utan rot eller stöd men inkl moms.
Fick först en offert på 32 paneler (Trina) 295w, summa178 000:- (9,44kw)
Efter att ha läst lite här på forumet bad jag dem då att sänka watten till en mer prisvärd panel. Fick då förslaget om en blå Trina panel på 265w och så bad jag dem lägga runt skorstenen så att jag nyttjade taket mer. Den offerten blev på 183 000kr. (9,805kw, 37paneler)
Bara för att kunna jämföra så bad jag även om en offert på 37 paneler fast med den starkare 295w trinapanelen. Summan då blev 198 000kr (10,915kw)

Jag har förstått att man vill betala så lite som möjligt per installerad kw så jag gjorde en exel för att se på kostnaden.
Fick då fram att det kostar 16 509kr/kw för 295kw panelerna och 16 981kr/kw för 265w panelerna. Här har jag räknat på kostnaden efter rot.
Borde inte de bättre panelerna vara dyrare?
I offerten ingår även montering, solaredge växelriktare samt solaredge P300( 37st optimerare). Jag har papptak.
Vad säger ni om prisbilden per installerad kw? Har jag fått bra materialval?
Någon som har erfarenhet av företaget Sveasolar?
Borde man inte kunna klämma in några paneler till på mitt tak?
Något annat jag borde tänka på?

Tacksam för alla svar.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Du verkar vilja ha en anläggning på ca 10 kWp.
Det första man undrar är om det verkligen är nödvändigt med SolarEdge-system.
Varför vill du ha SolarEdge-system? Är det svåra skuggproblem? Skulle det inte gå med vanlig växelriktare t.ex. SMA, Fronius?
Om du tvungetvis vill ha SolarEdge, kan du inte använda dubbel-effektoptimerare dvs P600 som man kopplar 2 st solcellsmoduler till. Vitsen är att bara hälften så många effektoptimerare behövs. Blir lägre investeringskostnad. Dessutom kan du välja en SolarEdge SE17k på 17 kW och du får våldsam stor utbyggnadspotential. SE17k kostar bara som en SolarEdge på 9 kW. Ska du använda effektoptimerare P600 måsta man ha minst en SE16k, och då väljer man klart den största i den serien dvs SE17k, som bara kostar ca någon hundralapp mer än en SE16k.

Du anger inte vilken SolarEdge växelriktare eller vilka SolarEdge effektoptimerare du fått i anbuden.

Har du bara kontaktat stora energibolag för anbud? Det blir nog dyrare än att direkt kontakta en solcellsfirma då de stora Energibolagen troligen inte själva monterar, utan köper tjänsten av solcellsfirma och ytterligare en mellanhand ska tjäna på dig.

Med den takvinkeln på 16 grader, kan du även lägga paneler på norrtak (ger ca 60 à 70 % av vad ett tak mot optimala söder ger per år)
Du nämner att du nu tänker lägga paneler på taket som vätter åt sydost. Jag antar att du har ett vanligt enfamiljshus med tanke på ditt takmått.
Då bör du kunna lägga paneler även på taket mot nordväst. Kanske du inte behöver lägga paneler kring skorstenen då. Du har alltså tjärpappstak och litet enklare än montage på tegel- och betongpannetak.

Varför föreslår inte dina säljarna det jag pekar på här, som gör att du kommer ner i pris?

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

magneten
Tull ditt okomplicerade tak blir det både billigare och bättre med en Fronius strängväxelriktare den har dessutom inbyggd funktion för att hantera skuggning från träd takkupor och skorstenar utan a
En massa dyra extra optimerare utomhus på taket.

Vad har du fått för pris på panelerna i anbudet?
En trina poly 270W kostar knappt 1200kr
En trina mono 300W kostar ca 1500kr/st
https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-trina-honey-m-tsm-300dd05a-08-ii-300-wp-mono-schwarzer-rahmen.html

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Glidskydd?
Låter som du har fått det ganska högt prisat. Papptak och den lutningen är ett enkelt jobb.
Att välja sma el liknande är dumt om det finns någon risk för skugga av feks skorsten, träd osv.
Dessutom är det säkrare med feks solaredge och optimerare. Om det skulle uppstå en brand så går inte brandkåren upp på taket om det inte finns optimerare, diskuterade  detta med en brandman häromdagen.

Om du inte har mer än 2,5-3 meter upp till hängränna så skall du pruta ner priset till 15k kw absolut inte över 16k kw.

Om du väljer att ta hem ett montagebolag va noga med att de tätar ordentligt och att de sätter skruvarna i takstolarna. Många fuskar med det.

Varför inte göra det själv? Superenkelt lättare än du tror

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Arne
Välkommen till forumet glidskydds?

Varför skulle det vara dumt med SMA, Fronius eller annan vanlig växelriktare för detta fall?
Hur kan du vara så tvärsäker på att det skulle vara dumt? Trådstartaren hör säkert gärna dina välgrundade motiveringar därtill. Trådstartaren har inte ännu nämnt vad han har som ev. kan skugga förutom det finns en skorsten.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Halle
Märker att jag inte var helt tydlig i min beskrivning. Bor i ett suterränghus, det är ca 6 meter från mark till hängränna från gatan. På baksidan (dit man inte kan köra bil) är det endast 3 meter. Taket har bara lutning åt ett håll så att bygga ut anläggningen är inte aktuellt.
Skuggning är inte ett speciellt stort problem. Nu i september så finns ett par stora träd en bit bort som skuggar tidigt på morgonen, men redan vid 7-8 så är det fri sikt. På vintern har jag inte riktigt koll, men antar att produktionen är så liten då att det antagligen är försumbart. Sen har jag som sagt skorstenen uppe i ena hörnet, den kommer under morgon och kväll skugga panelerna runt den.
Jag har fått solaredge som förslag på alla 3 offerterna jag fått in. Inte så att jag valt den. Men det kan jag säkert diskutera med leverantören.
Sveasolar som jag lutar åt att beställa av säger att dom inte kommer skruva något. Jag är heller inte speciellt sugen på att punktera tätskiktet på mitt tak som är omlagt för ca 5 år sedan. De kommer att svetsa på en ny pappbit över fästet som ska göra att fästet sitter.
Jag är lite för bekväm samt har en dålig rygg så att utföra monteringen själv är inte aktuellt just nu.
Jag förstod inte riktigt alla svar, men ni hade valt en annan växelriktare som inte behöver optimerare, tolkade jag det rätt?

Angående val av leverantör så tog jag in offert från ett stort bolag (Fortum) vilka var betydligt dyrare än dom andra två leverantörerna som endast jobbar med att sälja nyckelfärdiga system.

Tack för alla snabba svar!

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Arne
Om solcellsfirman inte ska penetrera ditt papptak, då låter det enligt det du nämner som om de tänker använda CW Lundberg-plattor. En metallplatta med påsvetsad mutter, som asfalteras fast med en takpappsbit. Då får man en fästpunkt i vilken man kan skruva fast alu-skenor.  Det behövs många CW Lundberg-plattor och kanske en anledning till att montaget blir dyrt. Det ska stå i anbudet vilket fabrikat och montagematerial och fästmetod de tänker använda.

I anbuden måste stå vilken SolarEdge växelriktare och vilka SolarEdge effektoptimerare som firmorna erbjuder dig. Det är viktigt att veta vad man får. Annars vet du inte vad du betalar för.

Men enligt vad du säger verkar du inte ha särskilt svåra skuggproblem. Varför då inte en vanlig växelriktare, som betyder enklare installation och lägre anläggningskostnad. Är det det att firmorna vill i framtiden kunna tjäna en slant på byte av trasiga effektoptimerare. Det kan nämligen hända. Vi har SolarEdgesystem, och på 3 år har 2 st P300 gått sönder. De måste man då byta ut, och vingla upp på taket. Anledning till att vi har SolarEdgesystem är att vi har 8 olika småtak som vi har solcellsmoduler på, och vi ville av underhålls- och kostnadsskäl endast ha en enda växelriktare. Det går med SolarEdge och där har SolarEdge en av sina sin fördelar.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Googla på SMA Optitrac Global Peak som hanterar skuggning utan en massa extra optimerare utomhus på taket Fronius har samma funktion fast de kallar den Dynamic Peak Manager.
Anledningen till att de gärna vill sälja solaredge anläggningar är för att de tjänar mer pengar på dessa Isrealiska växelriktare!

Fronius är ett säkert kort i dagsläget!

Här finns lite mer info om solaredge och dess problem som kan vara värt att känna till innan man väljer:
https://mcelectrical.com.au/blog/solaredge-inverter-and-optimiser-review/

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

magneten
Kolla även på facebook-grupp kollektivt inköp/installation solceller som troligen kommer att ha tämligen bra priser framtaget inom kort!

https://m.facebook.com/groups/926500570854466/edit/

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Halle
Tack för alla svar.
Får diskutera solaredgen med leverantören. Säljaren sa att jag med hans system kunde se statistik från varje panel. Gissar att det försvinner om man byter bort solaredgen?
Förutom att den är dyr så antar jag att den är bra på sitt jobb?

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Om du inte redan har sett det här på forumet hur det ser ut på SolarEdgeportalen när du har ett SolarEdgesystem kan du titta på:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-21-2-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Det är bekantens system han har just SolarEdge effektoptimerare P600, dvs 1 st effektoptimerare per 2 st solcellsmoduler. Pga att det blir lägre kostnad. Han har inte då övervakning av effekt och energi för varje solcellsmodul, men för varje par av solcellsmoduler. I stort sett nästan lika bra.

För att du ska slippa det oerhört irriterande påfundet "view more" och tvingas klicka som en tok, använd i webläsaren:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/

Med annan växelriktare  t.ex. SMA eller Fronius får du inte effekt och energi för varje solcellsmodul, men för varje solcellsmodulsträng + totalt för alla strängarna. Handen på hjärtat, behöver du verkligen och är beredd att betala 10000-tals kronor för att övervaka varje solcellsmodul? Är du tekniknörd, och har övervakningsdille, ja då faller du säkert för frestelsen.

Vanliga växelriktare såsom SMA och Fronius är "bra på sitt jobb" att omvandla likström från solcellsmodulerna till växelström.

Här på forumet visas i en del trådar hur det ser ut på Froniusportalen för deras växelriktare vad gäller producerad effekt och energi.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Halle
Nu har jag fått slutgiltigt svar från leverantören. Det gick att få till bra många fler paneler än jag först fått på offerten.
Jag har fått två offerter att ta ställning till och jag tänkte att ni kunde vara behjälpliga med detta.
Trina 295W Monokristallin, Solaredge växelriktare, 26st solar edge P600 optimerare: 222 500:- efter ROT (15,34kW).
Trina 275W Polykristallin, övrigt lika ovanstående 202 000:- efter ROT (14,3kW)
Kostnad för KWp blir då antingen 14 500 eller 14 100. Vilken är smartast att gå på? Maximera antalet kW eller gå på det mest kostnadseffektiva?

Utseendet skiljer mellan panelerna, men det går inte att se mitt tak så det har ingen betydelse.

Skulle jag bli beviljad solcellsstöd så sjunker kostnaden per installerad kW till 11 500:- eller 11 200:- vilket skulle ge en teoretisk återbetalningstid på 10-11 år.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Perwis
Inte så stor skillnad i total produktion heller antar jag. Vad blir det om du matar in det tex på solcellskollen.se ?

Jag skulle välja den leverantör jag har mest förtroende för snarare än bara titta på priset. Hur är det med garantier och stabilitet på företag? Dokumentation? Arbetsskydd? Osv
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Halle
Det är samma leverantör jag fått offerterna av. De har känts seriösa och har bra omdömen på solcellskollen.
Priserna stämmer bra med det jag får fram när jag kollar solcellskollen faktiskt.
Det skiljer ca 1kW på de olika panelerna, 15,34kW eller 14,4kW.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Fredde-GBG
Hur kan Fronius växelriktare hantera skuggning? Den vet ju inte vilken panel som är skuggad och vad skulle växelriktaren kunna göra åt det? Den sänkningen är ju nåt som kommer från panelerna till växelriktaren.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

För de som inte vet hur växelriktare SMA och Fronius kan hantera skuggade paneler i en seriekopplad sträng av paneler. Läs på om SMA Optitrac Global Peak, eller för Fronius Dynamik Peak Management!
Det har också diskuterarats i detta forum tidigare.

Det handlar enkelt uttryckt om att växelriktaren inte fastnar på ett lokalt maximum på den seriekopplade strängens effekt-spännings-kurva, utan hittar det verkliga maximum, som ger högsta effekten.
Se Optritrac här på forumet http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Opti-trac-SMA-vaxelriktare-tp5013683.html

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Fredde-GBG
Arne wrote
[...]

Det handlar enkelt uttryckt om att växelriktaren inte fastnar på ett lokalt maximum på den seriekopplade strängens spänning-ström-kurva, utan hittar det verkliga maximum, som ger högsta effekten.
Inte riktigt samma sak som optimerare http://www3.fronius.com/interactivemedia/SE/Fronius_SuperFlexDesignSlider_Webseite/Fronius_SuperFlexDesign_Slider_EN/files/SE_TEA_SuperFlex_Design_Fronius_Symo_EN.pdf

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Halle
Har beställt nu. Blev 87m2, 295w trina med solaredge och då behövde jag bara optimerar på varannan solcell (p600)
Installation ska ske V.4 nästa år.
Verkar vara högtryck i solcellsbranchen nu!
Tack för alla svar, uppskattar det verkligen.
Återkommer senare med en uppdatering.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

magneten
Blir en rejäl och bra anläggning!
Glöm inte att begära att få en snö/vindlastberäkning för just ditt projekt samt gå igenom denna noga innan de börjar med montaget på ditt tak!

Är tyvärr allt för vanligt att det fuskas rejält med just montagebiten, även när än anlitat väletablerade firmor.

Ta även mycket bilder och dokumentera hela arbetet! Kan vara bra att ha i framtiden.

Lycka till!

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

SunToEarth
1.Välj inte någon som är elleverantör. De vill bara sälja el.
2. Gå i övrigt på pris per kW men
kräv av alla ett maximalt utnyttjande av taket. Ju större anläggning desto mer tjänar du. Det är inte alla som förstår det. Att bygga lite nu och bygga mer senare fungerar inte i praktiken.

3. Bidragen kommer att försvinna förr eller senare troligen förr typ 2020. Priserna kommer inte att sjunka fram till dess.
12