Nytt projekt i Stockholm på gång

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Halle
Vad är en snö/vindlastberäkning?
Kommer täcka så gott som hela taket med paneler så större går inte att få på mitt tak.
En fråga, kan man gå på panelerna efter att dom är monterade? Kommer vara svårt att komma till skorstenen annars.
Jag jämförde priset på nyckelfärdig anläggning med Fortum och dom var bra mycket dyrare er installerad kW. Antar att det Fortum tar in en offert från en annan leverantör och lägger på 20-25%.
Jag hoppas verkligen att jag kommer få bidraget, man blir ju lite orolig när det kanske blir regeringsskifte. Sökte i augusti och kompletterade det för någon vecka sedan efter att jag fått den slutgiltiga offerten.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Du nämner du har sutteränghus, med ett tak(pulpettak) som endast har ett enda takfall, och säger att skorstenen sitter 3x1,85 m = 5,6 m från ena kanten. Vilken kan du menar, säger du inte. Då blir det svårt för dig(eller rättare sotaren)att nå den om du täcker hela takfallet med paneler. Du får göra fri väg(inte ha några paneler där) så sotaren kan nå skorstenen utan att behöva trampa på paneler. Men du kanske inte längre använder den gamla skorstenen avsedd för en borttagen oljepanna, och att den därför inte behöver sotas?

Nej, man kan inte gå på solcellsmodulerna om man vill fortsatt ha dem oskadade. Det är i princip glasrutor.

Tittar du litet här i forumet finns en del om snölast och vindlaster på stödkonstruktionen för solcellsmoduler.
Det är hållfasthetsberäkning för att se om stödkonstruktionen håller i alla väder, och även i värsta tänkbara väder och snömängder under ett mannaminne. Snö- och vindlastberäkningen ska solcellsfirman som utför montaget, ge dig utskiven på papper, då den tillhör dokumentationen över anläggningen.  Det är för att de ska bevisa att de utfört montaget enligt kraven som finns för att det ska hålla i många år, ca 30 år. Skadas solcellsmodulerna eller stödkonstruktionen pga snö- eller vindlast, och solcellsfirman har åsidosatt erforderliga krav dvs att utföra och följa en snö- och vindlastberäkning, då har de felat och måste ersätta skadan. Försäkringsbolagen kan kräva att få se sådan beräkning för att betala ev skada på solcellsanläggningen pga snö- eller vind.

se bl.a här i forumet för snölastberäkning av solcellsmoduler:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Sno-och-vindlaster-p-solcellsmoduler-berakning-tp5011547p5011557.html

Hur en beräkning kan se ut från en solcellsfirma visar mattiaz i sin tråd, i första inlägget:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Antligen-p-g-hjalp-onskas-med-offert-tp5015829.html

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

magneten
Man får ABSOLUT INTE gå uppe på modulerna! De tål EJ sådana punktlaster! De är konstruerade för att tåla en jämn belastning över hela moduarean samtidigt såsom ett tjockt snötäcke.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Halle
Ca 2 veckor tills projektet drar igång!
När tror ni anläggningen är i drift då?
Vad är bäst, att ha växelriktaren inne eller ute?

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

magneten
Väderskyddat mot regn och sol, inne är bra samt säkrarw mot stöld om den inte stör...källare garage är bra ej i något trångt utrymme dock då den ju avger lite värme, olika märken är olika tysta, men placeras helst inte i ex sovrum vardagsrum eller på en varm vind osv

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Halle
Nu är vi äntligen igång. Tydligen lite besvärligare med papptak. Ytan måste vara helt torr när dom fäster den nya pappen över fästena och just nu är det ju allt annat än så här i Stockholm. Det har varit en del skottning och uppvärmning för att få bort snön.
Har precis sagt upp mitt avtal med Fortum för att byta till vattenfall. Dom har den bästa ersättningen jag kunnat hitta samt likvärdigt pris för köpt el.
Ca 3 veckor tills elektrikern kopplar in allt. Hoppas få igång anläggningen senast till början på april.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Halle
Nu är ställningen riven och alla 52 panelerna sitter på plats. Elektrikern har kopplat in allt så nu är det bara den olidliga väntan på att fortum ska byta elcentralen. Ca 2 veckor fick jag som svar från montörerna när jag frågade.

En annan sak som kan vara värt att nämnas är att jag mailade boverket och frågade om hur det går med solcellstödet. Svaret jag fick var att de hade berarbetat alla asnökningar fram till typ juni 2018 och nu är pengarna som anslagits slut och ingen vet hur tilldelning för 2019 kommer att bli. Så alla som ansökt efter juni förra året får snällt sitta och vänta.

Re: Nytt projekt i Stockholm på gång

Halle
Nu är äntligen anläggningen igång. Vilken bra start med soligt och kallt väder. Uppe i nästan 16kWh nu vid 12:30.
Hade maxproduktion på över 4kW under ett par timmar.
12