Nytt projekt Jursla 16,8 Kw

Houseboatman
This post was updated on .
Startar här min tråd då kring den anläggning som jag i detta nu sätter upp. Har varit en ganska snabb process, även om tanken funnits i flera år som en dröm.
Men för ca 6 veckor sedan efter lite förhandlingar med PPAM Solkraft så låste vi in affären.

Jag är inte någon supertekniker eller speciellt kunnig på elsidan, jag vet skillnaden mellan AC och DC typ ;-) Jag är däremot en baddare på Excel och hyfsat händig.

Jag kommer montera solcellerna själv och dra kabel så får elektrikern koppla in anläggningen på nätet.
Ja, det kommer kosta några timmar, men för att spara 75.000 på en nyckelklar anläggning så är det värt det. Dessutom kul !!!

Vacklar fortfarande om den exakta slutsiffran på antalet paneler, 51 är kontraktet skrivet på men jag har hur mycket plats som helst på taket, så det kan sluta med 52-54 paneler.

Avsikten är alltså att ligga på ca 99% av årskonsumtionen i egen produktion.
Skall lägga upp mer bilder osv ikväll.

Solceller: PPAM Onyxium 330 W
Växelriktare: SMA 15000 TL
En Elcertifikatsmätare monteras också.

Jag har tjärpappstak så jag använder mig av ett fäste som skruvas fast på taket. Sedan läggs ny tjärpapp över fästet och på det sättet blir det tätt. Passade bra då jag ändå skulle lägga ny tjärpapp då den nuvarande uppnått max lämplig ålder.

Ekonomin ser ut så här:
Offert på 51 paneler= 225.000 kronor

Då ingår allt för montering och elcertmätare och omväxlare.
Samt fri telefonsupport eller support i deras kontor. Vilket jag redan haft stor nytta av. Dom är ju inte riktigt riggade än mot gör det självare ;-)

Bidrag från Länstyrelsen, 75.000kr kom som en glad överraskning på 35% och jag får komplettera den om jag ökar från 51 till 54 paneler. Så min investering blir 150.000 kr.

Jag kommer sälja min el till Vimmerby Kommuns Elbolag. Räknar med att minst få noll i energiräkning. Kanske tom några slantar över om allt fungerar med Elcert osv.

Lite tekniska siffror som ni brukar prata om:
98 kvm takmonterat
10 graders taklutning.
Azimut: 90 grader
Förväntad årsproduktion: 13.900 Kwh
Specifik produktion:
826 KwH/Kwp/år
Årlig global horisontell solinstrålning: 982 W

Men som sagt, kan hända att jag slänger in 1200-1500 W till, 3-6 paneler till. Skall räkna lite på det ikväll.
Synd att missa chansen nu när man får 35% bonus av staten :-)

SV: Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

calle
Du borde dimensionera så att du producerar 80% av årskonsumtionen. Skulle du producera förmycket ett år så Jan du bli klassad som producent. Då har nätbolaget rätt att ta ut en avgift för ett producent abonnemang ca 2000kr/år. Även så kan du betalningskyldig för gratisbytet av elmätaren. Mellan 4-10 kkr.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Jonas Andersson [via Solcellforum] skrev ----

Ekonomin ser ut så här:
Offert på 51 paneler= <a href="tel:225.000">225.000 kronor

Då ingår allt för montering och elcertmätare och omväxlare.
Samt fri telefonsupport eller support i deras kontor. Vilket jag redan haft stor nytta av. Dom är ju inte riktigt riggade än mot gör det självare ;-)

Bidrag från Länstyrelsen, <a href="tel:75.000">75.000kr kom som en glad överraskning på 35% och jag får komplettera den om jag ökar från 51 till 54 paneler. Så min investering blir <a href="tel:150.000">150.000 kr.

Jag kommer sälja min el till Vimmerby Kommuns Elbolag. Räknar med att minst få noll i energiräkning. Kanske tom några slantar över om allt fungerar med Elcert osv.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Nytt-projekt-Jursla-16-830-Kw-tp5011666p5011667.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Houseboatman
Nuvarande ritning

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Husbåtsmannen,

225000 kr för 16,83 kWp, exkl. montage, blir 13370 kr/kWp. Inte väldigt billigt, ej heller hutlöst.
Men det går att komma ner mer, kanske runt 12 000 kr, inkl. moms/kWp.

Modulerna Onyxium 330 W är en helt okänd modul. Var tillverkas den, i vilket land? och på vilken fabrik och företag? Söker man i det mycket stora tyska photovoltaikforum.com moduldatabas hittar man den inte. Man får inte ens en enda träff med sökordet "PPAM". Med sökordet Onyxium" får man en enda träff, där någon undrar om någon känner till Onyxium. Och den basen är väldigt väldigt stor. Det tyder på att den inte finns i Tyskland, och då är den okänd. Kanske vanskligt att köpa moduler för 100000-tals kronor och inte veta vad man får.
Det är nämligen tillverkaren som lämnar garantierna(kan vara uppåt 25 år), inte säljfirman  som du ger dina pengarna.  Inte tillverkas väl Onyxium-moduler i Sverige på din säljfirma?

Det kan vara så att firma PPAM köper moduler från något fabrik i något billig-land(Afrika, Indien, Pakistan etc), och importerar till Sverige och klistrar sedan på sitt eget firma-märke. Och vips har ett nytt modulfabrikat uppfunnits. Kan de uppvisa erforderliga och giltiga TÜV-certifikat för modulerna, som garanterar att kvalitet upprätthålls under produktionen?

Du överväger att skaffa en SMA 15000 TL. Vilken modell? Det finns en äldre som heter SMA 15000 TL-10, den nyare heter SMA 15000 TL-20, och även SMA 15000 TL-30. SMA gör nog bra växelriktare, men Fronius är nog litet billigare, men forfarande bra. Alltså om du vill spara en slant, ca 5000 kr sparar du.

Vad menar du med de olika färgerna på modulfälten? Är det olika strängar?

Elcertifikatmätaren, tror du att du vinner något på den?
(kanske du kan excela litet och kanske komma fram till att det möjligen inte lönar sig.)

Bekanten har en anläggning på 18,1 kW, och egenförbrukningen av solströmmen(alltså den som elcertifikatmätaren ger elcertifikat för) är endast ca 25 % av totala solströmproduktionen. Man kan nästan inte förbruka mer än ca 25 % av sin solström. Han har inget elcertifikatmätare.
Han förlorar ca 4 st elcertifikat per år på att inte ha någon elcertifikatmätare, det är ca 600 kr. elcertifikatmätare-rapportören skall ha 20 % upp till första 1000-lappen, sedan 10 % därav, alltså förlusten blir blygsamma ca 500 kr. Det skall ställas mot kostnaden att anskaffa och installera elcertifikatmätaren(kanske 6000 kr). Se tråden, där månadsvisa data ges i slutet av tråden.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-18-1-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Houseboatman

Så här såg det ut i helgen när jag började montera fästen så att takfirman kan göra sitt jobb sen.

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Houseboatman
När det gäller priset så var det den offerten jag fick med något kampanj-pris i våras. Med Länstyrelsen bidrag tycker jag det ändå blir ganska ok.

Fästningen på tjärpappstaket blir via sådana här fästen

som skruvas fast i pappen. Det skall räcka med att lägga pappa runt den konade plattan men eftersom jag ändå lägger ny papp på den gamla spelar det ingen roll.

Om jag förstått det rätt så får man Elcert för all produktion, så i mitt fall ca 14-15 kW. Då bör det bli ca 3000 kr / år. Det känns ok tycker jag. Men har jag missuppfattat det med tanke på vad du skriver ?
Jag "får med" elcertmätaren, eller den ingick i hela lösningen så att säga. Därför tycker jag att det är lika bra att köra på den.

Färgerna motsvarar strängarna ja.

Re: SV: Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Houseboatman
Jag känner till begränsningen med Mikroproducent. Jag har energi-förbrukningsdata från 6 år tillbaka i huset jag bor med en daglig mätning. Jag räknar med att om jag ser ut att gå över gränsen under hösten får jag stänga av panelerna ett tag så jag ligger på den säkra sidan.

Just nu som ekonomin ser ut kan jag dock acceptera avgiften för ett producent abb om det inte innebär att andra ersättningar sjunker.

Jag ser det som en kul sport dock att försöka komma så när som möjligt min årsförbrukning. I värsta fall får vi bada mycket Bastu i November och December :-)

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Grattis till ditt projekt, och du har inte så långt till PPAM i Ljungsbro. Vet du om PPAM har något lager i Ljungsbro eller är det bara ett kontor?

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Houseboatman
Missade dina bra tips om växelriktare. Ingen aning exakt om vilken växelriktare dom kommer skicka med exakt men jag skall kolla med dom. Det får väl bli Fronius om dom har det i sitt sortiment. Jag får ju som sagt en paketoffert med växlare och allt inkluderat.

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Houseboatman
Dom har lager där också. Jag hämtar mina grejor där direkt. Dom har varit smidiga om än lite överbelastade av anstormning under året av folk som vill ha solceller.

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Du kommer inte att bli missnöjd med SMAs växelriktare.
Lycka till

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

magneten
Ser ingen vits med att välja en Fronius om de inte gör avdrag på priset.

Angående elcertifikat så får du elcertifikat för all el som du exporterar (även utan en separat mätare) Förmodligen kommer du att sälja kanske 80% av strömmen du gör vilket som sagt ger dig certifikat automatiskt för denna el via nätbolagets vanliga elmätare.

elcertifikatsmätaren ger dig således enbart extra certifikat för de sista 20% av elen som du direkt konsumerar själv. Hörde någon som fått ett pris på runt 8000 kr för en separat certifikatmätare inkl installation,  vilket gör att återbetalningstiden blir orimlight lååååång.

(Enda undantaget är om du direkt använder en större delen av den producerade elen under dagtid/sommartid, då kan certifikat mätaren vara mer lönsam)

Re: SV: Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

ett bättre alternativ än att stänga av panelerna skulle ju annars kunna vara att höja värmen lite i huset eller vädra lite mer under jul och nyårshelgerna!
Är ju oftast bättre betalt för elen man säljer på sommaren än den man konsumerar på vintern,  vilket skulle kunna göra det till en plusaffär att slösa lite extra för att få skattereduktion osv för all den slåda elen..

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Elcertifikatsmätarbolaget tar 10% av hela din produktion.
Det är nog svårt att få det gå ihop ekonomiskt med ett sådant avtal.
Däremot ligger vinsten i att du blir av med certifikaten vilket kan vara svårt att göra idag.

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Jag vill välkomna husbåtsmannen till klubben vi "solströmsproducenter".

Växelriktare tyska SMA Tripower 15000 TL-20 och även TL-30 är bra grejer, inget tal om det,
men det finns nog den äldre modellen TL-10, kvar hos vissa återförsäljare och man skall klart inte betala fullt pris för en äldre modell. Den äldre modellen kan nämligen sakna Opti-track och andra finesser, men det vet jag inget om.  En österrikisk Fronius på 15 kW är också fullgod växelriktare med bra rykte. Jag ville bara nämna möjligheten att spara ca 5000 kr (som då kanske i stället kan läggas på ytterligare ca 2 moduler).

Hur grova och långa skruvar har du använt för takfästena?

Har du verkligen skruvar takfästena i takstolarna eller bara litet "hipp som happ" på taket?

Angående att råka sälja mer kWh än man köper:
EON anger i sin prislista att om man är huvudsaklig producent, så tar de ut en avgift per månad på 156,25 kr, inkl. moms. Alltså en straffavgift på 1875 kr, inkl. moms/år. (motsvarar alla intäkter för sålda ca 1000 kWh). Men om man tar sin solcellsanläggning i drift t.ex. den 1 april, och den är just avvägd på årsbasis att sälja lika många kWh som man köper, då det kalenderåret kommer man att sälja mer än man köper. Sådant måste elnätsägaren beakta tycker man och inte vara paragrafryttare och byråkrati-tok.
Det finns dock inget som tvingar en elnätsägare att tvinga av den flitige solströmsproducenten sådana avgifter, utan det väljer de helt fritt om de vill värna om miljön och gynna fossilfri strömproduktion eller agera bödel gentemot solströmsproducenter.
Många energibolag lever inte så miljövänligt som de predikar för oss syndiga pöbel.

Vimmeby Miljö och Energi tycks betala för din solström per kWh nordpolpriset + 0,60 kr, exkl. moms.
Det är ju anständigt. Blir väl nu ca 0,80 kr, exkl.moms per kWh.
Men endast för upp till max 10000 kWh (per år antar jag, men de anger inte det).
Hur skall du då göra med de kWh som skjuter över 10000 kWh/år? Sälja till annat elbolag?
Det är en besynnerligt krav att man bara får betalt för max 10000 kWh/år. Har man direktverkande elvärme i ett enfamiljshus, så förbrukar man ofta uppåt 15000 kWh/år, och skaffar man då en solcellsanläggning som täcker årsförbrukningen, så skulle man alltså inte få betalt för det som skjuter över 10000 kWh/år. Befängt är ordet!

Jag vet inte hur det är om man har den där "elcertifikatmätaren", om då Emulsionen(firman som säljer dem) är rapportör även för de elcertifikat som går via elnätsägarens elmätare. I så fall skall Emulsionen ha 10 % även på dem. Då ser det ännu sämre ut för att skaffa en "elcertifikatmätaren".

Husbåtsmannen, du kanske kan byta ut elcertifikatmätaren mot ca 2 till 3 solcellsmoduler?

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Houseboatman
Tack för mycket informativt svar. Mina beräkningar är att jag kommer sälja ca 45-50% på årsbasis.

Men jag skall kolla med solcellsfirman vad en sådan mätare kostar, och om jag väljer bort den, om det påverkar paketpriset. Det är ju problemet med paketpris att man inte vet vad de enskilda komponenterna kostar egentligen......
Tack igen !!!

Re: Nytt projekt Jursla 16 830 Kw

Houseboatman
Tack Arne, du är grym och verkar vara väldigt insatt !!!

Jag söker solcelsfirman och skall se vad dom har på lager när jag får tag på dom. Helt klart räcker en äldre modell för mig.

Angående takfästen så kommer jag skriva en separat post om dom. Fick dåliga nyheter igår av takläggaren kring dom och måste byta ut alla jag satt upp troligen.

EONs inställning till överförsäljning är trist och jag kommer när allt är klart med anläggningen skriva ett brev till samtliga politiker och tidningar och förklara det absurda i "regelverket". Någon måste ju ta dom i öronen. Jag har tyvärr EON som nätleverantör och får som sagt akta mig ordentligt.

Har också noterat Vimmerbys erbjudande och kommer skriva avtal med dom. Jag kommer dock hålla mig under 10.000 Kwh sålda per år tills vidare med den beräknade egenförbrukningen. Skulle det skjuta över det så kan jag inget göra åt det på kort sikt tyvärr. Prognosen ligger nu på ca 9000 Sålda Kwh per år.

Angående Elcertifikatsmätaren tackar jag för bra råd. Skall fråga solcellsfirman vad som gäller konkret kring dom. Helt klart bättre med 2-3 solceller till om den inte ger mer intäkter.

Re: Nytt projekt Jursla 16,8 Kw

Houseboatman
Tråkig nyheter fick jag igår kring fästen som solcellsfirman skickat mig och jag redan hunnit skruva upp 48 av 78 planerade på taket......
Takpappsfirman kan inte lämna någon garanti på sitt jobb att pappa in fästena.
Dom hade kollat med Icopal, takläggarnas intresseorganisation och certifieringsförbund, och sitt försäkringsbolag. Ingen av dom godkänner denna typ av fästen pga flera svagheter:

1. Täckplattan är av aluminium.
    Aluminium är ju känsligt för den värme som appliceras under påläggning av takpappen. Samt att en varm sommardag kan den värmen mjuka upp plattan ordentligt.

2. Sedan känner dom att konstruktionen är undermålig. Gummikåpan håller inte i 20 år anser dom och det öppnar upp för att vatten kan leta sig ned den vägen ganska snabbt.

Så jag har nu underrättat solcellsfirman om att jag tvingas byta ut fästena om jag skall gå garanti på nya taket, och dessutom kunna uttnyttja min egen husförsäkring vid en eventuell händelse i framtiden.

Så tråkigt att få detta beskedet nu när stressen ändå är hög för mig..... Men dom på solcellsfirman har fått besked om detta och svarat att dom återkommer idag.
To be continued som man säger... ;-)

Bifogar lite bilder på fästena.

Re: Nytt projekt Jursla 16,8 Kw

Husbåtsmannen,

Det var tråkigt att du måste göra om jobbet. Det är alltid förtretligt att behöva göra om ett jobb man redan trodde man hade gjort klart.

Jag tyckte genast när jag såg foto över dina takfäste att det såg väldigt tveksamt ut. Som sagt det skall hålla 20 år till 30 år. Jag tyckte takfoten, som ligger an mot taket, verkar ha alltför liten yta.

Jag finner det högst besynnerligt att din försäljningsfirma föreslår detta montagesystem, som inte ens takläggare och försäkringsbolag tycker är lämpligt, och till och med vägrar att försäkra. Varför upptäcker din försäljningsfirma PPAM detta först nu. Vad säger alla de andra av PPAM kunder som fått sådana uppskruvade på sina tak i Svea Rike? Eller är du deras 1:a försökskanin?

Jag tycker du borde skriva till Vimmeby Miljö och Energi och höra vad anledningen är till att endast en så litet såld solström som 10000 kWh/år ersätts av dem. De som har direktverkade elvärme, kommer ju på årsbasis ofta upp i ca 15000 till 25000 kWh, och om de lägger ut sina egna hårt beskattade pengar för att vara miljövänliga och installerar en solcellsanläggning, som täcker deras årsbehov, dvs köpt och såld ström blir lika, då överskrids lätt denna märkliga gräns 10000 kWh/år. (Det kanske är feltryck his Vimmerby Miljö och Energi ! Kraftringen i Lund har som krav att solcellsanläggning, som de köper solström från, och betalar hela 1,45 kr/kWh, exkl. moms, vilket är högst i landet, får ha max installerad effekt 10 kW. Kanske en okunnig har skrivit texten på Vimmerbys hemsida?)

Jag menar inte att du skall välja en gammal SMA-växelriktare, utan jag menar att pga att de tydligen inte har angivit i sitt anbud till dig vilken typ det är frågan om, så skall du se upp så de inte ger dig en gammal utgången modell. Även om det är ett paketpris, där inga separata priser anges, så måste klart produkterna som ingår i paketet tydligt anges vilka det är och deras typbeteckning. Det är väl inte en "gris i säck", som säljs.

Re: Nytt projekt Jursla 16,8 Kw

Houseboatman
Jag håller helt med i det du säger Arne.
Jag är mycket förundrad och väntar på feedback som sagt från solcellsfirman. Jag vet inte om dom hunnit montera något någon annanstans.

Jag håller med om att anläggningsytan var väldigt liten. Den omgivande aluminiumplattan har ju ingen stödfunktion......

Annars har jag bara bra saker att säga om PPAM. Dom har varit tålmodiga och bra genom hela processen från offert till initial leverans. Dom är dock som många solcellsfirmor misstänker jag överbelastade nu är energimyndighetens bidragspengar

Har precis fått feedback att fästet är certifierat men att dom byter ut det. Det är möjligt att det är certifierat men det är inte godkänt enligt min takfirma av flera instanser och det är det enda jag kan gå på.

12