Ny solcellsanläggning 12 kWp april 2016, blev 21,2 kWp, beskrivn., foton m.m.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp april 2016, blev 18,1 kWp, beskrivn., foton m.m.

Vi vill här visa hur en dag i augusti nordtaksmoduler producerar jämfört med södertaksmoduler.
Totalt producerade solcellsanläggningen denna dag 79,7 kWh.

Först här effektkurvan för dagen i fråga, den 22 aug., 2016.
Det framgår från effektkurvan att det inte har varit en dag med enbart solsken, utan viss molnighet.

Sedan nedan vy över alla modulerna:

och här nedan litet uppförstorat.

Det framgår att varje nordtaksmodul har gjort ca 1,0 kWh under dagen, medan varje södertaksmodul gjort ca 1,4 kWh. Dvs en norrtaksmodul presterade denna dag ca 71 % av vad en södertaksmodul presterar.
Nordtaksmodulerna tittar inte riktigt rakt mot norr, och inte heller södertaksmodulerna rakt mot söder. Så det är inte en helt korrekt jämförelse mellan södermodul och norrmodul, men säger en hel del ändå.
Nordtaksmodulerna har gjort ca 23,7 kWh av dagens 79,7 kWh, vilket utgör ca 30 %. Inte fy skam.

Detta gäller för en dag i augusti. Jag tror att om samma skulle visas för t.ex. en dag i juni, så skulle norrtaksmodulerna jämfört med södertaksmodulerna, prestera bättre än 71 %, pga solen då står högre.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp april 2016, blev 18,1 kWp, beskrivn., foton m.m.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp april 2016, blev 18,1 kWp, beskrivn., foton m.m.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp, blev 15 kWp

Jari
Mycket intressant tråd, speciellt när det började handla om norrsidor.
Har själv ett "platt falsat plåttak" med endast 6 graders lutning åt norr, alltså inget tak alls åt söder.
Har försökt lista ut om dessa 6 grader rent av kan fungera ganska bra ändå för solpaneler.
Har även tittat på monteringsvinklar som skulle resa panelerna 20 eller 30 grader ( netto 14 eller 24 grader).

Vad tycker du? Är det värt kostnaden för vinklarna för att resa panelerna några grader eller lägga panelerna med -6 graders lutning åt norr?

Azimut 275.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp, blev 15 kWp

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp, blev 15 kWp

Jari
This post was updated on .
CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

[...]

Då blir det nog så här.
34 st paneler t.ex. LG Neon 320w (andra förslag?)
17st p700 optimerare
1 Solar edge 17kw
kablar, montage, ac o dc-brytare m.m

[...]

Bekanten är litet konfunderar över EOns redovisning på minasidor av hans sålda kWh, dvs de som passerar eons elmätare, och som han säljer.

Som framgår anger EON nämligen att den 1 nov. kl: 24 så passerade 1 kWh.
Ingen dålig anläggning, som kan producera solström på natten i november vid kl. 24.
Då det är mörkt som i en kolkällare. Vi tror inte det beror på grannarnas julgransbelysning och julkrimskrams-lampor.

Däremot är det föga förvånande att 1 kWh solström passerade elmätaren den 2 nov, kl.11 och vid kl. 12.
Det går att tro på.

Det är flera dagar då solström producerats på natten. Smått fantastisk bragd av solcellsanläggningen.
Månljuset, norrsken? Komisk strålning, kosmisk menar jag. Hade inte Tommy i Norrland också oförklarlig solströmproduktion då solen hade gått i månadslångt ide. En UFO-medlem, skulle kanske förklara det med att solcellsanläggningen med sin stora yta, fungerar som en mottagarantenn för utomjordingar, som vill kommunicera med oss jordingar.

Det är mycket hemlighetsmakeri med elnätsägarnas elmätare och hur de beräknar förbrukade kWh.
Ingen tycks heller veta hur det går till. Det är något elektriskt och konstigt med det..

Har ni sett liknande fantastiska konststycke hos era solcellsanläggningar, att de kan producera helt utan någon sol?

Mycket dåligt att förklaring av EONs förkortningar helt saknas. Jag har dock kunnat gissa att X markade dagar är lördag eller söndag. Men allt sådant skall EON klart ange i samband med sin tabell. Man skall inte behöva gissa, eller ringa och fråga.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp, blev 15 kWp

TommyE
För mig är det Fronius som rapporterat lite, men det var mitt på dagen så helt omöjligt är det inte.
Försäljning kl 01:00 låter däremot mycket underligt. Har ni haft fullmåne kanske? :-)

På tal om det så har vi enligt Fronius redan fått ut nästan 0,2kWh i år.

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp, blev 15 kWp

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp, blev 15 kWp

Jari
Tack för tipset Arne.

Ska överväga det. Ska dock erkänna att jag ibland faller för onödiga prylar med roliga funktioner och om Solaredge:n skulle stoltsera med bättre app och webbfunktioner eller annat lull-lull så kan min motståndskraft svikta rejält.
Är det ingen större skillnad och om båda alternativen är lika framtidssäkra så är kronorna högst avgörande.

Låter ju på din beskrivning som att jag troligtvis klarar mig utan en solaredge.
/J

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp, blev 15 kWp

Re: Ny solcellsanläggning 12 kWp, blev 15 kWp

BengtK
Låter ju intressant att det "produceras" på natten !
Det är väl snarare så att under dagen - säg kl 11, 12 , 13 - har det blivit ett överskott från produktionen
på säg 0,2 ,  0,3 och 0,4 kwh.
De här "små" värdena redovisas som noll (0) under dagens timmar ( de är <1 ), som sedan slås samman kl 24 som 1 såld kwh.
Så här ser det ut i min anläggning :

33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27
123