Ny här, och nybörjare. Växthus.

MartinF84
Hej.

Ska i morgon få tillgång till en trädgård.
På denna trädgård har jag tänkt att smälla upp ett litet växthus. Runt 4x3m. (2,5högt)
På en sida av detta hus, skall jag ha träväggar, och lite kraftigare tak.
Där tänkte jag att man kunde sätta solceller på något vis.

Jag googlar runt, men får inte riktigt det klart för mig vad jag behöver.

Det jag vill göra är alltså bara att driva:

Ett par sådana här.

Jag antar att jag köper 12v bilbatteri eller liknande ackumulator?

Sen bara som exempel, och här behöver jag hjälp med matematik då jag inte förstår Wp (bland annat)
Denna cellen  som exempel.
Verkningsgraden är inte hög, men vad är Wp? Nominell spänning är 12v, så det måste ju stämma?
Om jag förstår rätt, så betyder det.
Slaget över hela året så ger den i snitt 10Kwh/år.
Detta ger ett dagssnitt på 27,4w.
Så jag skulle kunna dra runt ovanstående Led-slinga på 18w, om man håller sig till teorin nu då.
Får jag typ max 40w om jag köper 2 stycken sådana celler?

Sen vill jag ju gärna ha en vakt så jag inte drar ur batteriet.
En timer så jag bara har på lamporna när det är mörkt.
Vad tror ni? Är jag ute o cyklar? (isf klagar jag på internet)

Jag behöver ju räkna ut detta före jag vet hur mkt tak som behövs att lägga celler på. Dumt att göra någon skiss på ritning innan :)

Martin Fåglefelt.

Re: Ny här, och nybörjare. Växthus.

MartinF84
...rättelse.... 27,4w får jag in per dag...
18w...drar den i timmen... hmm...

blir ett gäng sådana där ;)
Martin Fåglefelt.

Re: Ny här, och nybörjare. Växthus.

magneten
Du behöver en regulator mellan batteri och panel ex.
https://www.tradera.com/item/100402/291902850/20a-regulator-for-solpanel-12v-24v-solcellsregulator-fri-fra

Gwl har billiga och bra paneler o regulatorer
https://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-GWL-Sunny-Poly-40-Wp-36-cells-MPPT-18V.html

Lika bra att välja en större cell så du snart kommer på fler saker du vill driva såsom automatisk bevattning kaffekokare osv..

Regulator och panel kopplas till ett vanligt 12v biljetter ju större desto bättre

Re: Ny här, och nybörjare. Växthus.

tor_fransson
Jag antar att du skall ha glasvägg och -tak mot söder, och då vetter ju den andra delen av taket och väggen mot norr. På norrsidan blir det inte mycket sol, så du måste hitta en annan placering av solcellerna.
För dimensionering av panelen ska du inte titta på årsgenomsnittet, utan snittet den mörkaste, molnigaste dagen, och hur många timmar du vill ha ljus den kvällen.

Re: Ny här, och nybörjare. Växthus.

Offgrid wannabe
Hur har det gått här då? Cellen du länkar till är 10W och en tunnfilmscell = bara skräp. För att driva två 18W ledslingor krävs ganska mycket solceller. Vill du det ska lysa t.ex. 10-12h per dygn och fungera hela sommaren utan avbrott kan du räkna med att du behöver 200w solceller och ett 130Ah batteri :/