Ny anläggning

Mats
Hej, ska installera solceller, väljer mellan 2 paneler, Luxor Eco line full black M60 275w eller REC Twin Peak 2 BLK2 280w. Kommer att ha 29 paneler åt söder samt 27 åt väster bägge taken 43grader. Någon som har erfarenhet av dessa två märken?

Re: Ny anläggning

magneten
Har både REC PE och Luxor ecoline 72cells från 2013 och är lika nöjd med båda.

Dock är väl RECs nya tvådelade panel det modernaste valet av dina två. Har för mig att den här har 5 eller tom. 6 bussbar samt tvådelad för ett lägre internt motstånd och mindre förluster vid delbeskuggning. Vet att iaf REC är certifierade enligt de viktigaste standarderna (anges i databladet)

Re: Ny anläggning

Mats
Tyckte också att REC verkar modernare

ds_rec_twinpeak_2_blk2_series_rev_b_eng.pdf

vad tycker du om övrigt val?

  1 st. Växelriktare SolarEdge 3-fas 15 kW
​​​​​​​56 st. Optimerare P300 SolarEdge
(28 st. Optimerare P600 (varannan panel))
  1 st. Monteringssystem-stående-plåttak
  1 st Monteringssystem- stående- eternittak.
  1 st. SolarEdge Modbus Mätare. (mäter produktion och förbrukning)
  1 st. AC och DC - Kablage, kopplingar, installationsmaterial

Monterings systemet kommer från http://solarenergysystems.baywa-re.com/en/mounting-systems/novotegra/

Är det värt att satsa på P300, 8000kr dyrare än P600?

Re: Ny anläggning

magneten
Om du nu tvunget vill/ska ha solaredge så hade jag självklart valt p600 till 2 paneler för att minimera antalet kontaktstycken samt känslig elektronik utomhus på taket..
Då du bara har 2 montageläge så kommer det ju att fungera minst lika bra med en pålitlig SMA eller Fronius som dessutom har inbyggda funktioner såsom SMA optitrac för att hantera skuggade paneler!

Känner ej till montagesystemet, men som för alla montagesystem ska det bifogas en korrekt utförd snö och vindlastberäkning för just ditt tak och din installation, detta brukar ingå när man får en offert!

Re: Ny anläggning

Swix
Hej Mats,
Oavsett om du väljer SolarEdge eller inte, så tror jag att det är bortkastade pengar med detta: SolarEdge Modbus Mätare. Du kan sälja elcertifikat för nettoproduktion även utan mätaren.

Jag har ett nytt system och är mycket nöjd med SolarEdge. I appen får jag överblick, alltifrån momentan/dagens produktion på varje panel, till summering för dag, månad, år, etc. Skulle någon panel tappa i effekt, eller fallera, så ser jag det och kan reklamera, förutsatt att tillverkaren finns kvar.
Men nackdelen är som magneten säger att en optimerare kan gå sönder: du har 25-års garanti på denna, men om du monterar systemet själv, så får du även montera den nya optimeraren själv. Kan ta ett antal timmar ifall den trasiga sitter mitt i smeten!

I ditt fall har du tillräckligt med paneler i varje riktning, så välj P600 -du kommer då att se vad varje panelpar producerar. Det hade varit gott nog åt mig, men i mitt fall behövdes P300 av andra anledningar.

Re: Ny anläggning

TommyE
Swix wrote
[...]
Hej mätaren används inte för elcertifikatmätning utan för att mäta import, export och direkt förbrukning. Dessutom kan den begränsa exporten så att du inte skjuter huvudsäkringarna om exporten blir för stor.

Citat:
The SolarEdge Modbus meter is used for production, consumption or import/export monitoring, and for export limitation
Slut citat:

Re: Ny anläggning

Swix
Hej TommyE,

Du har en poäng: om man väljer en växelriktare som inte kan begränsa output så blir en sådan mätare oerhört viktig.

Jag har SolarEdge 17 kW, och på denna var det inga problem att sätta begränsningen till 14 kW, så att jag fortsatt klarar mig med 20A säkring. Vill man man senare säkra upp och bygga ut systemet, så finns det rum för det i mitt system. 17 kW SolarEdge kostar bara några hundralappar mer än 15 kW (om priset alls skiljde). Jag kommer inte ihåg ifall det fanns ytterligare anledningar till att jag valde 17 kW. Mats, du kan ju jämföra spec:en för de två växelrikarna och kontrollera att den du väljer går att begränsa i effekt. Elektrikern sätter begränsningen vid installation, så förvänta dig inte ett vred på utsidan där du själv kan gå och skruva upp då du förbrukar mer el.

Jag har ett 17.6 kWp system, men med låg taklutning, och med bara hälften av panelerna på sydtaken (resten i öst och väst), så jag räknar med att bara marginellt gå över 14 kW produktion. Vid de tillfällen då detta sker kommer konsumtionen i huset oftast bara att vara några hundra Watt, så jag tjänar inget på att ha en mätare för att begränsa nettoproduktion, istället för som nu: begränsning på den totala produktionen. Jag har för mig att en mätare kostar flera tusen kr, så förutsättningarna bör väl vara drastiskt annorlunda för att det ska löna sig ekonomiskt?

Mats, min växelriktare inkluderar överspänningsskydd, men installera två ytterligare, för säkerhets skull (tror inte att du listat detta bland kablage, etc, men det var kanske planen ändå).

Re: Ny anläggning

Swix,
Välkommen till forumet. Kul med nya medlemmar.

Man ställer in effektbegränsningen på en SolarEdge-växelriktare direkt på växelriktaren, dvs man anger en maximal uteffekt på växelriktaren, som man vill inte ska överskridas. SolarEdges Modbus energimätare, är för den som vill veta hur hög effekt som matas ut på allmänna elnätet, och hur hög effekt hushållet drar. Bling-Bling, alltså.

Effektbegänsning kan man själv göra. Vi gjorde det på bekantens 16 kW SolarEdge-växelriktare, eftersom han bara har 20 A mätarsäkringar. Jag har för mig vi ställde in 13,8 kW som begränsning. Jag kommer inte ihåg om vi behövde skruva av apparatkåpan eller inte. Jag har för mig att det står i SolarEdge-manualen hur man gör, eller i en särskild manual, som kan laddas ner från SolarEdge-hemsidan.

Swix, kan man få överspänningsskyddet inbyggt inne i en SolarEdge-växelriktare, som du tydligen har det? Det visste jag inte.

Re: Ny anläggning

Swix
Tack Arne,

Du har rätt, jag har endast externa överspännings-skydd.
Jag tittade i produktbladet och hittade detta, som gäller SolarEdge växelriktare större än 17 kW:
Optional integrated DC Safety Unit - eliminates the need for external DC isolators (SE25K and SE27.6K only)
Optional DC surge protection and DC fuses (SE25K and SE27.6K only)

Jag är ganska säker på att man behöver skruva av kåpan för att ställa effektbegränsningen, men jag var inte hemma när elektrikern installerade, så jag har aldrig sett innanmätet. 13.8 kW begränsning blir ju exakt 20A, men jag chansade på 14 kW (med tanke på att lite cikulationspumpar och annat alltid går). Om det går en säkring när jag är bortrest så kommer jag nog att ångra det valet, men hoppas att det fungerar!

Re: Ny anläggning

Arne
Se här, här är knappar inne i SolarEdge växelriktaren SE16k, är nog samma på SE17k.

Det är väldigt små knappar. Ska jag vara ärlig, så ställde vi in litet större effektbegränsningsvärde än 13,8 kW.

Re: Ny anläggning

Hej Swix.

Jag har inte Solaredges mätare men jag har en Fronius Smart Meter, jag antar att dom jobbar på samma sätt - så jag kan ha helt fel här :-)

Det mätaren gör är att den balanserar exporten som går ut från huset. För att växelriktaren ska veta det så måste den även veta hur mycket som förbrukas av huset.
Två exempel:
Grundförutsättning vi har en 17kW växelriktare, med nog paneler för att kunna gå på max
Vi har 20A huvudsäkringar, vilket gör att dom klarar ca 14kW.
Vi har sol så det räcker för att ge max.

I exempel 1 har vi inte mätaren. Då måste du ställa ner max produktion till 14kW för att inte skjuta säkringarna. Om vi säger att huset förbrukar 3kW, så kommer du att sälja 11kW.

I exempel 2 har vi mätaren och nu kan vi ställa in max export till 14kW. Om huset nu förbrukar 3kW, så vet växelriktaren om det och tillåter max produktion på 17kW, 14 på export och 3 till huset. Sjunker direkt förbrukningen till säg 1kW, så kommer växelriktaren begränsa sig till 15kW, 14 till export och 1 till huset.

Sen är det skoj att se hur strömmen flödar fram och tillbaka :-) Även om det - som du skriver, knappast är särskilt lönsamt.

Re: Ny anläggning

magneten
Förmodligen går det även utan problem att ställa effektbegränsning ännu högre med 20A säkring då dessa tål enhögre ström under kortare perioder samt att spänningen troligen är högre än 230V ut från era växelriktare då då lämnar maxeffekt (en högre spänning ger ju lägre A)

så skulle med stor sannolikhet även fungera med 15 kW uteffekt oxå på era 20A huvudsäkring

Re: Ny anläggning

Gunnar
Precis som Magneten skriver så tål en säkring högre ström en kortare period utan att lösa ut. Jag vill minnas att utlösnings villkoren säger att en diazed säkring ska inte lösa ut alls så länge som strömmen är mindre än 1,4 gånger säkringsvärdet. Vid 1,6 gånger ska den lösa ut inom en timme. För att en säkring ska lösa ut tämligen omgående så krävs en mycket stor överström. Om växelriktaren skulle mata ut några enstaka ampere mer än säkringsvärdet då och då så är det inget som får huvud säkringarna att lösa ut.

Re: Ny anläggning

jannesimon
Funderar lite på detta med optimerare. Finns det en speciell anledning att använda dessa? Finns en tråd i detta forum om problem med hållbarhet samt att verkningsgraden inte uppfylls av det teoretiska värdet. Ja finns skuggning som ger skäl att använda så är det ju bra teknik, men om inte känns det som man blandar in mer teknik än nödvändigt? Jag kanske har fel men så tänker jag.

Är det mycket dyrare än "konventionella" invertrar? För mig handlar det om att optimera vekningsgraden till min anläggning så mycket som det går och ha en så hög verkningsgrad som bara går, samt driftsäkert över tid. Att se varje panels status är för mig ointressant i förhållande till bättre verkningsgrad.

Ja har man skuggning eller komplexa monteringar kan ju optimerare hjälpa till på traven, men om inte, vad är skälet att välja optimerare? Uppdatera mig gärna! Vill lära mig!

/Janne

Re: Ny anläggning

TommyE
Jag tror att det är gamla sanningar som ligger och spökar. "Har du skugga på en panel så dras hela strängen ner till samma effekt som den skuggade panelen".
Jag tycker att min anläggning mer än en gång bevisat att så inte är fallet längre. Vi producerar för fullt eller iaf nästan för fullt med de paneler som solen kommer åt, oberoende av vad dom händer med de övriga.
Hade jag byggt på ett komplext hus, så hade jag nog köpt en vanlig strängväxelriktare ändå, men då verifierat att panelerna har bypass-dioder.
Men jag är inte man nog att säga att det kommer fungera för alla installationer

Re: Ny anläggning

Swix
I mitt fall så hade jag paneler i tre väderstreck, och endast 13 paneler i västrikning (på samma sträng som östpanelerna och en del sydpaneler, för att förstärka framförallt denna sträng). Jag tvekade mellan mono- och dubbel-optimerat: dubbel är på varje panelpar, dvs sämre men billigare optimering, och hälften så många optimerar som kan fallera. Jag valde slutligen mono-optimerat, för att vara säker på att ta tillvara på kvällssolen. Jag är inte övertygad om att det var ekonomiskt, men jag hade blivit irriterad ifall denna sträng hade slutat producera för tidigt på kvällen. Det är lite som att Mats vill ha en mätare för att kunna se flödena - vi har bara olika lull-lull vi tycker är viktigt :>)

Vad gäller pris för SolarEdge system jämfört med en växelriktare utan optimerare, så är det dyrare i inköp.
Det brukar framhållas att SolarEdge växelriktare både har längre garanti, och att den sedan är billigare att byta ut (eftersom en optimerar förväntas ha längre livslängd än en växelriktare). Så på kort sikt är det dyrare, på mellan-lång sikt (20-25 år) troligen inte längre dyrare. Men sett på hela anläggningens livslängd (40 år): Optimerarna har 25 års garanti. Efter att denna har gått ut är det ytterligare många år, där de kan gå sönder, och det kan bli besvärligt att byta ut dessa, samtidigt som panelerna fortfarande är funktionsdugliga. Så totalt sett blir det dyrare i materielkostnad och om det lönar sig beror på graden av skuggning, hur strängarna är komponerade etc. Sen tillkommer möjligheten att snabbt diagnosticera en defekt panel (eller en som inte uppfyller effektgarantin), och nöjet att kunna följa produktionen för varje panel eller varje panelpar.

I summering håller jag med om att de flesta installationer defintivt inte har behov av optimerare.

Re: Ny anläggning

Perwis
Jag har lagt märke till att många leverantörer av nyckelfärdiga system numera offererar SolarEdge med optimerare.

Vad är orsaken till det tror ni då systemet blir dyrare? Bra marginaler? Eller är det för att de inte kräver registrerad elinstallatör för installationen?. Kan det vara så eller är jag för konspiratorisk nu?
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Ny anläggning

magneten
Troligen pga av större vinstmarginal på dessa system.
 Hade det varit det överlägset bästa systemet är jag övertygad om att flera av de stora aktörererna såsom SMA utvecklat liknade produkter. Och i sanningens namn är det inte vanligt att att känslig elektronik utomhus i varierande klimat har en livslngd på 25 år.... men det återstår att se....

Sen är det ju lite riskfyllt att låsa sig till en enskild tillverkare då panelerna troligen ska sitta uppe i 25-35 år eller så.

Finns ju även mindre strängväxelriktare från 8kw med 3 MPPT ingångar idag såsom Tyska Solplus med hela 10 års garanti dessutom.
https://www.photovoltaik-shop.com/solplus-dreiphasenwechselrichter-on-grid-solplus100.html

Re: Ny anläggning

Mats
Hej alla, tack för alla synpunkter,  valde P600, mätaren vill jag ha för att kunna se i realtid vad jag själv förbrukar och vad jag exporterar, angående överspänningsskydd har jag 3 sådana vid huvudcentralen.

Skulle fått installerat nästa vecka men pga 50cm snö i södra Skåne har vi skjutit fram det till efter påsk..

Re: Ny anläggning

mats,

kanske har du missuppfattat det. Har du överspänningsskydd vid din elcentral, då troligen 3 st och då är det en patron, som sitter mellan varje fas och jord(gröngul). Men det är på växelströmsidan det. Det är givetvis bra att ha överspänningsskydd där också, speciellt om man har elservis-ledningen som luftledning på stolpar, som det ofta kan vara på landet.

Men om man vill skydda dina paneler och växelriktaren även mot inducerade överspänningar i solarkablarna på taket vid blixtnedslag i närområdet(kan vara km bort) då använder man överspänningsskydd även på likströmssidan. Ett separat överspänningsskydd per MPPT-ingång på växelriktaren. De kopplas in mellan solcellspanelfältet och växelriktaren.
12