Ny anläggning

Re: Ny anläggning

Mats
Tack för tipset, har mailat leverantören att jag ska ha det oxå, billig försäkring

Re: Ny anläggning

magneten
Glöm inte attäven be om flashlistor samt snö och vindlastberäkning för just ditt tak och din installation vilket ska ingå i alla materialepaket/installationer
 (för att du i framtiden skall kunna nyttja garantier samt vid ev takskada mm.)

Re: Ny anläggning

Mats
Då var det dags, byggstart imorgon fm, där lär inte komma upp några paneler denna vecka 10-15 m/s. Men den som på något gott....

Re: Ny anläggning

Mats
This post was updated on .

Första dagen avklarad

Panelerna uppe på södersidan 30 st

Re: Ny anläggning

Mats

Då var allt uppe, provkör lite grann fast inte elmätaren är bytad än...synd att det är en gråmulen dag.

Om anläggning inte producerar mer än vad jag förbrukar, då bör väl inte det gå genom elmätaren, så jag slipper betala för elen jag producerar? Eller tänker jag fel där?

Re: Ny anläggning

BengtK
oaktat vilket är det i det närmaste försumbart . Ser bra ut !
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Ny anläggning

Du tänker helt rätt.

Du kan också tänka att om du sänker din förbrukning med mer än du exporterar, så kommer kostnaden gå ner (mindre mängd går över elmätaren).
Köpte du solaredge-elmätaren? Isf ställ in den så den tillåter så lite export som möjligt, så täcker du egenförbrukningen till dom bytt huvudmätaren.

Sen går det att undra över om dom surar till om anläggningen är igång innan mätaren är bytt, vattenfall hade inget emot det när jag frågade.

Re: Ny anläggning

Mats
Kör den ett par dagar så jag ser att allt funkar... EON som jag har borde vara glada om man bjuder på lite gratis ström...

Re: Ny anläggning

Robbie
Men ska inte nätägaren först kontrollera anläggningen innan du får köra ut el på nätet?

Re: Ny anläggning

Swix
Precis som TommyE skriver, så har Vattenfall inget emot att man startar anläggningen innan de varit där och bytt mätare (men det som går ut som nettoexport får man betala som förbrukning). Andra nätägare kanske blir arga ifall de visste att anläggningen var igång innan mätarbyte - fast de har ingen möjlighet att upptäcka detta så länge den inte är igång när de kommer för att byta mätare...

Re: Ny anläggning

Nu är jag som sagt på hal is igen :-)
Men Vattenfall sa att det var ok. Men vad ska dom bli sura på? Iaf Vattenfallaren som var här gjorde inga egna kontroller alls. Vi har redan haft en behörig elektriker här som gjort och/eller godkänt installationen, så jag har svårt att se några problem. Men slå en signal och fråga om du är osäker.

Re: Ny anläggning

Arne
Elnätsbolaget är säkert inte intresserad av att kontrollera anläggningen på plats. Det är elektrikern som kopplar in växelriktaren, som ska kontrollera det hela. Dessutom kräver väl elnätsbolaget att solcellsanläggningen föranmäls, och det gör elfirman som monterar in växelriktaren. EON(eller dess lejda firma) byter väl endast ut elmätaren mot en som kan mäta i båda riktningarna. Jag veta att EON för bekantens solcellsanläggning krävde att elektrikern satte hänglås på AC-brytaren på växelriktaren. Hänglåset tog elektrikern sedan bort efter det att EON hade bytt ut elmätaren. Bekanten kunde alltså inte "tjuvköra".

12