Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

knauer
Har sedan tidigare en 4.8 kW anläggning (20 st polykristallina 240W paneler) placerade på mitt garagetak (väst). Efter mkt tjatande på sambon så fick jag äntligen installera en ny anläggning på hustaket (syd-sydöst, 27 grader).

Fakta:
26 st monokristallina svarta paneler med svart ram, två symmetriska strängar, JA Solar (270W) -->
41600 SEK (Solar Supply Sweden)

Växelriktare Fronius Symo 6.0-3-M --> 13047 SEK inkl frakt (Sonnenwatt Solar GmbH)

Fronius Smart Meter -->0 SEK (kompensation av Solar Supply Sweden pga 2 veckors leveransförsening)

Underkonstruktion (Renusol), kabel, kontakter, AC/DC brytare --> 12400 SEK

Installation inkl. elektriker --> 15000 SEK (Yorvik Solar)

Hyra byggnadsställning --> 500 SEK

Den nya anläggningen har varit i drift sedan 14:e maj. Bästa dagsproduktionen hittills 50 kWh (17 maj). Under denna värmebölja och minimalt med moln ~48kWh.

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

magneten
Snyggt! Är ju väldigt beroendeframkallande när man väl börjat med solceller..

Har du angivit produktionen 50kwh enbart för den nya anläggningen?  i så fall ger den ju ett bra utbyte på ca 7kwh/kwp

Är oftast mer intressant att ange kwh/kwp (utbyte/installerad effekt) då man lätt kan jämföra olika anläggningar oberoende av dess storlek.

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

Snyggt hus och garage. Men vad syns framför huset? En nergrävd pensionärskuvös?

Det var verkligen ett bra pris du fick för solcellsmodulerna Ja Solar 270 Wp, svarta.
1600 kr/styck, inkl. moms. Man är allt avundsjuk.
Eller anger du priset möjligen exkl. moms?
Monokristallina är dyrare än multikristallina,
och dessutom är svarta ofta ca 20 % dyrare än vanliga.

Endast 24 st moduler kan siktas på hustaket. 2 st dolda?

Man undrar då vad de tar för vanliga multikristallina solcellsmoduler på ca 260 Wp och alu-ramar.
Måtte vara ca 1300 kr, inkl. moms. Tyvärr har de inga priser alls på sin hemsida,
och man missar därför helt det företaget.

Kanske tillkom frakt för solcellsmodulerna?

En fråga: Yorvik utför de montage av solcellsmoduler på tak, utan att man tvingas köpa solcellerna av dem?
En del är ju intresserade av att själva köpa in material, men vill låta en firma montera takkrokar och solcellsmodulerna på taket.

Eller monterade ni möjligen själva takkrokar och alu-profilerna samt solcellsmodulerna?

Det är svårt att säga från ditt foto, men rinner regnvattnet från modulerna av på takteglet och sedan ner i hängrännan, så regnvatten från modulerna inte hamnar utanför hängrännan?

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

knauer
Magneten: Jag har redan abstinensbesvär! Eventuellt ska ett Attefallshus upp i sommar så det blir nog
ytterligare 8 paneler. Och med facit i handen kan man pressa in ytterligare 2 paneler på hustaket . Produktionen på 50 kWh avser endast den nya anläggningen, fortsättningsvis ska jag självklart normalisera mot installerad effekt.

Arne: Ögonen gick i kors när jag skrev inlägget två på natten. Priset på solpaneler samt underkonstruktionen var dessvärre exklusive moms (övriga priser är korrekta inkl. moms och transport). Så panelerna betingade ett pris på 2000 SEK/st, inklusive frakt. Jag tror inte att man som privatperson
kan köpa solpaneler fr. Solar Supply Sweden, inköpet har skett via Yorvik Solar. Solar Supply Sweden klantade sig (en lagergubbe glömde ngn viktig transportdetalj) varför leveransen försenades några dagar, men framförallt fick det konsekvenser för Yorvik Solar som hade inplanerat andra jobb. VDn ringde då upp mig personligen och bad om ursäkt och erbjöd mig en Fronius Smart Meter som kompensation, tänk om alla företag hade en sådan kundvård.

Yorvik Solar utför montering utan att man köper solceller från dem, fast jag vet ej om man måste köpa underkonstruktionen från dem. Växelriktaren som jag offererades betingade ett pris på 16500 (inkl. moms), varför jag valde att importera fr. Tyskland. Inga som helst problem. Kanske att jag är dumsnål, ty om jag får problem med växelriktaren så blir det inte roligt. Installationen gick på två
dagar och man är inte bortskämd med hantverkare som kommer på utsatt tid...

Panelerna är placerade en liten bit under nockpannorna. PAnelern avslutas en liten bit ovanför hängrännan.

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

Arne
knauer,

Var har ni installerat växelriktarna?
Jag har själv varit med om att installera 2 solcellsanläggningar,
och växelriktarna har då hamnade i kallgaragen.
Om de väsnas med kylfläkten, så gör det då inget.

Hur har ni dragit solarkablarna?
In genom takteglet och in i huset, eller på utsidan av huset?

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

Är den gamla växelriktaren oxå en fronius? Har du isåfall länkat ihop dom? Tänker på uppföljning inte produktion.

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

knauer
Arne: Växelriktaren för solcellerna på garaget har installerats i garaget (kallgarage). Vad gäller hustaksinstallationen så funderade jag på garaget men det slumpade sig så väl att solkablarna kunde dras genom vinden, via en klädkammare och ner till tvättrum/värmepumpsrum och härmed erhöll jag en hyfsat "dold" installation. För övrigt anser jag att Fronius Symo växelriktare är tysta och om dörren till klädvårdsrummet är stängd hörs ingenting även om fläkten går för fullt. Bifogar lite ytterligare bilder på installationen.

TommyE: Tyvärr har jag ingen Fronius utan en äldre Kostal-Piko (5.5kW) växelriktare i garaget. Den låter däremot en hel del men det spelar ingen roll i garaget. Fördelen med denna växelriktare är att den har 3 st mpp ingångar så det går bra med 3 separata strängar, och min plan är att koppla in en framtida Attefallsanläggning (~2.16 kW) på den tredje strängen. Fast då blir överdimensioneringen
på installerad effekt drygt 26%. Fast det finns ju folk på forumet som har överdimensionerat mer än så. Jag har dessvärre inte förstått hur man ska dra nytta av att man har installerat en "Smart Meter" och se tex hur stor egenkonsumtionen är. Saknar tyvärr vettig dokumentation och tar tacksamt emot tips på var man kan läsa på mer om funktionerna samt om hur man "aktiverar", dvs ser till att Solar Web vet om att man har kopplat in en "Smart Meter". Just nu mäter jag Kostal-Piko produktionen via en elmätare (inköpt från Energibutiken).

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

TommyE
För att aktivera smart metern så surfar du in på växelriktaren med din webbläsare. Vet du ip:nr till den?

Där väljer du
- Inställningar
- Mätare (om det är första gången sidan öppnas så kommer den be om ett nytt lösenord till användare "Service".
- Välj Fronius smartmeter
- Välj om den sitter mot serviceledningen (det gör min), eller in mot huset.
- Spara.
- Klart.

Vänta 5-10 minuter och kontrollera att solarweb ser mätaren. Om inte så titta på den här adressen:
http://Din.Fronius-IP/solar_api/v1/GetActiveDeviceInfo.cgi?DeviceClass=System
Kolla att det finns ett värde för "Meter", om inte så kan mätaren vara felkopplad. Den var ganska lätt att koppla fel.
Gillar du att peta och leta, så finns det massor med information att hämta via API:t

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

TommyE
När du fått till det så logga in på solarweb, gå till administration och permissions, klistra in url for guest access här, så kan vi se din produktion :-)

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

knauer
Tack Tommy E. Jag identifierade växelriktarens ip-nr och följde dina anvisningar. Jag provade de två alternativen för mätarpositionen men tyvärr blir det ingen kommunikation och jag får felmeddelandet: "Timeout, meter not detected".

Min slutsats är att elektrikern har felkopplat mätaren... Jag får läsa manualen och se hur det ska kopplas. Det är ju själva fan att en elektriker inte klarar av att koppla rätt då de fick all erforderlig dokumentation

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

TommyE
Jag tyckte att manualen var svår att tyda, men fick till det tillslut.

På mätaren finns det 3 portar A, B och C mellan A och B ska det sitta ett motstånd
Om du tar bort det svarta locket på växelriktare så hittar du en orange kopplingsplint, koppla
A till den bakre raden längst till höger.
B till främre raden längst till höger
C till den främre raden direkt till vänster om B

I bilden så sitter C fel, jag satte den i bakre raden först - det gick inge bra :-)

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

Solarsupply tar 2250 kr, inkl. moms för solcellsmodul multikristallina JAP6 280 Wp, med alu-ram, exkl. frakt.
Vid köp av 12 st. Det är 8,0 kr/Wp. Jag frågade dem ikraft av att vara privatperson.

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW

knauer
Tusen tack TommyE för den utförliga beskrivningen! Elektrikern hade ju totalt missat hur man kopplar in Fronius Smart Meter enheten. Men nu är den inkopplad! Har även gjort min elproduktion offentlig.

Re: Ny anläggning 7.02 kW Mölnlycke, totalt 11.82 kW