Ny anläggning 5.2 kW

gljf
Hej!

Har köpt mina 40 paneler på internetauktion och planerar att sjösätta mitt 5.2 kW projekt under försommaren och har lite frågor till den allvetande massan här på forumet... Har spanat lite på gamla trådar men har några frågor jag ännu inte hittat svar på.

Jag har ett svagt lutande papptak (14 grader) som är relativt nylagt (2010) där jag planerar montera panelerna.

1. Finns det några skolor för hur nära eller hur långt ifrån takytan panelerna bör ligga? Jag har läst att panelerna tappar verkningsgrad vid förhöjd temperatur så visst luftflöde bakom panelen inte är fel? Någon erfarenhet att det ser “galet ut” om man monterar för högt? Jag tänker att montera med 200 mm stockskruv så panelerna hamnar väl kanske 13-15 cm över takytan.

2. Stockskruv i papptak – är det rätt lösning?

3. Om jag orienterar panelerna som jag helst vill med kortsidorna parallella med hängrännorna (panelerna “stående”) kommer jag nära taknocken och stuprännan med övre och undre panelerna – har 30 cm att fördela. Har någon erfarenheter med nackdelar att få kanterna nära i underkant eller överkant? Jag tänker vindbrus eller att man kanske kan få vindtryck under panelerna som är oönskat – erfarenheter eller tankar?

4. Mina paneler kommer fördelas på två delytor ca 45 gr Ö/V – skall man dela upp på två slingor eller köra allt i en slinga? Har inga skuggeffekter under någon del av dagen. Vilket simuleringsprogram stödjer två bankar av paneler?

5. Någon som känner till en vänligt sinnad elektriker i Halmstad eller Falkenberg med tidigare erfarenhet av solcellsinstallation?

BR
Gljf

Re: Ny anläggning 5.2 kW

Uffe
Hej!

Ang 5: Kan rekommendera Elektrotjänst Skottorp (20 min söder om Halmstad), Sven Niska, 0430-20000. Har stor erfarenhet av solcellsinstallationer och gjorde ett mycket bra jobb hos mig.

Uffe
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Ny anläggning 5.2 kW

(4): Om de två delytorna är olika riktade (som jag tror du menar) måste de fördelas på två olika strängar.
Annars kommer solpanelerna inte kunna jobba i maximaleffektpunkten och kommer tappa mycket effekt.

De flesta (alla?) simuleringsprogram stöder flera panelbanken/strängar, förutsatt att växelriktaren man simulerar stöder det.

Kostal:
http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=75&as=303&ass=0&al=en&mp=303&kat=5

SMA:
http://www.sma.de/en/products/plant-planning/sunny-design.html

Fronius:
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-1B03C189-40CAEE70/fronius_international/hs.xsl/83_20348_ENG_HTML.htm

Danfoss:
http://www.danfoss.com/BusinessAreas/Solar+Energy/Downloads/Download+LynxPlanner.htm

Tillverkaroberoende, Pvsyst:
http://www.pvsyst.com

Re: Ny anläggning 5.2 kW

(1): Ett mellanrum som kyler baksidan av panelerna ger bättre elproduktion.

Någon decimeters avstånd mellan tak och panel är vanligt, men bättre med större avstånd än mindre.
Kanke finns det något optimum, men fristående installationer utan tak under ger ju ett bra utbyte.

Re: Ny anläggning 5.2 kW

filip71
3. Där jag bor blåser det inte som på västkusten (max 20m/s har jag mätt upp till i en vindby) ... men om panelerna måste peka ut antingen ner vid takfot eller taknock så väljer jag hellre takfot för där blåser det aningen mindre fritt. Annars sätt det mitt på taket så det ser bra ut.

4. Stränguppdelning är bara för att reducera skuggeffekter på paneler i samma orientering (takvinklar och/eller väderstreck). Eftersom du har olika väderstreck så måste du i sin tur koppla varje sträng till olika MPPT-trackers så se till att just din växelriktare har minst två trackers. Dessutom så jobbar din växelriktare i ett visst spänningsfönster. mM det är säg 300-700V och du har 20 st 40V-paneler så blir 800V och då bara måste du dela dina paneler på två strängar. Nackdelen med flera strängar är att strömmarna blir större och att man kanske inte kommer upp i tillräcklig spänning. Viktigt är därför att du väljer en växelriktare som matchar just de paneler du har nu.

SV: Ny anläggning 5.2 kW

Angående 3, montera dem ej högre än nocken. Du får fågelskit på panelerna.
Angående 1, on du har liggande paneler så klarar de bättre av smältande snö. Men det blir ett svårare montage. De bör inte vara för högt över taket det kan kräva bygglov. Kolla med din kommun. Annars försök få så stor luftspalt som möjligt. Sitter panelerna för nära vindbräderna så kan de fånga vind och bli ett segel. Inte att rekommendera.
Angående 4, ha två slingor.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- gljf [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-anlaggning-5-2-kW-tp5003256.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]