Ny anläggning 5.1 KW

osse99

Håller på att bygga en anläggning med 20 st 255W paneler och en 5.5KW 3-fas växelriktare.

Har haft mycket nytta av informationen som ni andra bidragit med här så jag tänkte lägga ut lite bilder på hur jag gjort och vad jag använt!

Status just nu är att solpanelerna är fast på taket efter några extremt svettiga semesterdagar, bra med sol men just i detta läget hade lite moln och skugga varit skönt.
Väntar på en ny DC-brytare, den jag fått visade sig innehålla en helt vanlig AC-brytare som inte var klassad för DC, lådan den satt i hade däremot en bunt klisterlappar som talade om "Solar switch", DC650V osv.

Allt är väl rätt standard förutom underkonstruktionen som är av typen hopplockade delar/bonnsmide
Det finns inget taksvall på mitt tak, bara masonit och 45*70 reglar som betongteglet ligger på så det fanns inte så mycket standardsystem att välja på. Dessutom har jag försökt hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt och här gick det att sänka priset med hjälp av eget arbete.

Lägger upp lite bilder så småningom.

Solpaneler: Siliken SLK60M6L 255Wp ARC
Växelriktare: Kostal/Powerstocc PIKO 5.5

M.V.H

/osse99

Re: Ny anläggning 5.1 KW

magneten
snyggt jobbat!

Verkar dock som att du kommer att få lite dålig spänning för att hamna inom växeriktarens mpp som anges:
"Min. MPP-Spannung im Zwei-Tracker UMPPmin 360 V"

10 paneler x 31volt blir ju i bästa fall endast 310 volt/ sträng (ännu lägre vid stigande temperatur)

Kollade själv på en kostal 4.2 till mina 16 paneler i en sträng men blev avrådd från denna konfiguration då jag ofta skulle hamna under växelriktarens MPP område, blev istället rekommenderad 20st 255w paneler i en sträng för att få en bra funktion med Piko 4.2 (hade dock bara utrymme för 16 255w paneler så det fick bli en sunny boy 3600 tl-21 istället)

Dina 20 paneler i en sträng vore kanske en bättre konfiguration då alla är monterade med samma solinstrålning. Har du möjlighet så är det nog ingen nackdel att montera en piko 4.2 istället.

Det rekommenderas ofta att installera 20% högre toppeffekt på solcellerna, än växelriktarens maxeffekt. Då det är ytters korta stunder på året som solcellerna verkligen producerar sin angivna maxeffekt.

Re: Ny anläggning 5.1 KW

magneten
2 strängar

Väljer du istället en sträng så får du nedanstående spänningar som ser bättre ut med en högre verkningsgrad:

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Hej!

Bra tips, jättetack!

Fick hjälp att välja växelriktare av leverantören så jag har inte funderat så mycket på detta.

Men att ha alla 20 i serie ser ju definitivt bättre ut.

En (amatör) fundering bara, 860 volt känns väldigt högt även om panelerna är klassade för 1000 volt och växelriktaren för 950.

Är det "normalt" att bygga system med så höga spänningar?

M.V.H

/osse99

Re: Ny anläggning 5.1 KW

nelos
860V är inom systemdelarnas specifikation, så det är inget konstigt med det.

Och normalt sett blir verkningsgraden för växelriktare högre vi högre spänningar, så hög spänning är eftersträvansvärt.
Förlusterna i ledningar sjunker även vid högre spänningar.

Men visst är det en hög spänning så var försiktig.

Re: Ny anläggning 5.1 KW

860 V är inga problem det finns till och med utrymme att hänga på 2 st moduler av den typ du har valt alltså totalt 22 st  i en sträng.

Är dock lite fundersam angående hur din leverantör resonerat vid valet av en kostal5.5, din växelriktares minsta mpp nivå för en sträng anges till 660V, och och lägsta mpp nivå vid 2 strängar 360V och Dessa spänningar kommer du endast att nå då det är riktigt kallt typ -15 grader (förutsatt att du kopplar allt i en sträng, med två strängar kommer du aldrig nå min mpp), vilket gör att växelriktaren ej kommer att jobba optimalt!
http://www.kostal-solar-electric.com/content/de/index.php?am=1&as=5&ass=7&al=de&mp=7&kat=6

Går du istället ner till kostal piko 4.2 så kräver den endast 500 V för att mpp skall börja fungera, detta kommer att ge dig ett bättre årsutbyte samt att du kommer ligga bättre till i framtiden (med tanke på att panelernas effekt kommer att avta med tiden.)
Detta torde vara ett bättre val till dina 20 paneler och den spänning de kan leverera.

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
OK, bra, nu är jag lugnare vad gäller spänningen men ska givetvis vara försiktig!

Vad gäller valet av växelriktare har leverantören antagligen bara kört PIKO plan och varit nöjd med det, förslaget man får där är ju 5.5!

4.2 ger ju "rött" på power ratio men jag tycker att ditt resonemang låter rimligt och rätt.

Har jag fattat rätt om 4.2 i parallell mode skulle vara ännu bättre, lägsta MPP 360V?

/osse99

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
This post was updated on .
Men vad är det för skillnader i effektivitet/utbyte det handlar om egentligen....

Om man kör PIKO plan så:

alla 20 i serie
5.5: Annual yield: 5414 KWh/a
4.2: Annual yield: 5428 KWh/a

två strängar med 10 i varje
5.5: Annual yield: 5216 KWh/a
4.2: Annual yield: 5269 KWh/a

Nu vet jag inte om det blir rätt men om jag simulerar att modulerna åldrats genom att välja 223W-modeller istället för 255 blir det:

alla 20 i serie
5.5: Annual yield: 4552
4.2: Annual yield: 4585

Är inte skillnaden mellan 5.5 och 4.2 försumbar i praktiken eller blir jag lurad av "broschyr-lögner"?

Går väl inte att jämföra kanske men för SMA tripower 5000 blir det 5018 KWh/a trots att den har ett mycket bredare MPP område än Kostal.

Sedan hade väl 4.2 varit bäst ändå eftersom den kostar mindre......

/osse99

Re: Ny anläggning 5.1 KW

magneten
Jo har oxå sett att det bara blir väldigt små skillander vid de olika valen av växelriktare i pikoplan, dock så år det lite oroväckande när arbetsspänningen hamnar under mpp området (känns ju onekligen inte så optimalt)

Man får så gott som alltid lägre årsutbyte då man gör beräkningar i SMA sunny design, trots att många SMA växelriktare har en verkningsgrad som är högre , lägre startspänning och bredare mpp än Kostals växelriktare. Detta beror förmodligen på övriga beräkningsformler i programmen så man ska nog ta den framräknade årsproduktionen med en nypa salt..

På våra breddgrader får man sällan ut mer än 1000Kwh/år (för 1000wp paneler) och då gäller det ett helt skuggfritt söderläge 40 graders lutning och helst markmontage för bra kylning.

Re: Ny anläggning 5.1 KW

Anledningen till att 4.2 lyser rött på powerratio är att den blir 121% och max rekomenderat är 120% så det får nog anses som klart godkänt. Är inte panelerna monterade rakt i söder med 40° lutning så kommer man nog mycket sällan upp i dess toppefkt skulle jag tro.

Mina paneler är monterade i sydöst med 10° lutning 4080Wp och idag så levererade de som mest runt 3300W mitt på dagen när solen låg på.

Vet inte riktigt om man skall lita på beräkningsprogrammet eller databladet, läste om nån som var säker på att hans mpp var aktiv och arbetade trots att han låg under mpps spänningsområde..

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Håller med dig om att det borde vara bättre att hamna över eller nära Umppmin

Om man försöker sig på att summera så blir det väl så här:

1) Definitivt bättre att ha 20 paneler i serie än 2*10
2) PIKO 4.2 borde ha högre effektivitet än 5.5
3) SMA tripower 5000tl borde vara ännu bättre

Frågan är dock hur man ska läsa UmppMin, vore det så att 5.5'ans MPP inte fungerar alls under 660 volt borde ju PIKOplan visa mycket sämre Yield för 5.5 än för 4.2 i denna konfigurationen och dom flesta andra också!

SMA Tripower borde ju vara överlägsen alla Kostal eftersom arbetsområdet för MPP börjar redan vid 180v.

Vet inte riktigt hur jag ska göra....

Ska prata med leverantören.

Re: Ny anläggning 5.1 KW

nelos
Jag har Piko 5.5, och jag använder normalt två strängar.

Men när jag kopplade in växelriktaren för första gången så provade jag att bara koppla in den ena strängen för att se hur det fungerade med bara en sträng.

Jag har kvar en skärmdump från en-strängs-köningen, här är den:

Som synes är spänningen från den enda strängen 421V, dvs under 660V (men över 360V).
Men trots det arbetar den i maximaleffektläge som anges av "Status: supply MPP".

Och att Piko plan lyser grönt för konfigurationen tyder väl på att det går bra att ligga under 660V, även när bara en sträng används.

Men jag håller med om att det enligt databladet ser ut att behövas 660V, men min gissning är att det är en rekommendation snarare än en hård gräns.

Det går bra att ringa till Kostal, telefonnummer till Tyskland finns här:

http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=88&as=0&ass=0&al=en&mp=88&kat=5

Re: Ny anläggning 5.1 KW

Håller definitivt med, koppla alla paneler i en sträng och kör!

Du kan ju fråga din leverantör om du kan få byta till en Piko 4.2, får du inte det så lär det säkert fungera helt ok ändå. För att bringa klarhet i vad som egentligen gäller så vore det nog även klokt att kontakta Kostal och fråga, som Nelos föreslog

Jo SMA är väl snäppet bättre, men oxå flera snäpp dyrare :/

Här är svaret jag fick från en ingengjör på tst photovoltaik shop i tyskland (där jag köpte mina prylar) då jag var på väg att köpa en kostal 4,2 +18 paneler:
(hade dock bara plats för 16 st när jag kontrollmätte, blev då rekomenderad sma 3600 istället)

"The Kostal 4,2 inverter would be fitting for 18 x REC255 in 1 String.
Just at hot ambient temperatures the MPP-voltage could drop below the inverters Minimum-MPP-voltage of 500V. See also the temperature coefficient for the panels.At 25 degrees they have around 30 V , which results to 540 V for all 18 panels.
So if you have space for 1 or 2 panels more it would better fit the voltage of the inverter at summer-temperatures."

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Det får bli så, jag kontaktar Kostal så får vi se!

Blir nog dyrt att byta till 4.2, bara frakten lär kosta 1200:-

/osse99

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Här kommer lite bilder på min hpd-underkonstruktion, hoppas det kan vara till nytta för någon!

Hittade alu-profiler på Stena och använde mutternitar.

Takhakarna och monteringsdetaljerna kommer från Tyskland.

Skruvade längsgående 45*120 att fästa hakarna i.

Franska bult till 45*120 och hakarna, borrade ett extra hål i de hakar som sitter i ytterkant.

M10 och M6 mutternitar i profilerna.

Hoppas det håller för stormar och oväder nu bara, funderar på att förbinda profilerna utanför solcellerna med något för extra styrka.

Har inte räknat exakt på priset ännu men det borde hamna runt 5500:-, tången för mutternitarna inräknad.

/osse99

Re: Ny anläggning 5.1 KW

nelos
Intressant med vanliga aluminiumprofiler som inte är specialanpassade för solpaneler (antar jag?).

Jag tittade själv på en sådan lösning innan jag satte upp min anläggning,
men jag lyckades inte få tag på några, antagligen för att jag inte visste var jag skulle leta.

"Stena" är alltså Stena aluminium antar jag:

http://stenaaluminium.com/sv/

Har de någon produktbroschyr med tillgängliga monteringsprofiler?
Jag lyckas inte hitta någon på hemsidan.

Vilken variant använde du, och vad kostade de per meter?

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Skulle varit lite tydligare, ursäkta.

Alu-profilerna är från "skroten", Stena Recycling, men det går nog att hitta hos företag som säljer metall.

Dom är rektangulära 30*50 mm, godstjocklek 3 mm

Mutternitarna för M6 klarar max 3 mm men jag har försänkt dom en aning.

Det tog förståss en hel del tid att mäta in, borra och nita, det är ju nog enklare med profiler som har spår för bultar/muttrar.

Fördelen här är priset och att det är rätt mycket aluminium per meter, blev väldigt stadigt.

/osse99

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Hej igen!

Ringde Kostal, UMPPmin är minsta spänning för att MPP-trackern ska fungera enligt den jag pratade med.

När jag berättade att det handlade om 20 solpaneler rekommenderade dom PIKO 4.2 "bättre effektivitet iom 500 v UMPPmin"

Kändes inte 100% vetenskapligt dock, fick inte ens frågan vilka paneler det handlade om, kunde ju mycket väl ha varit med 72-celler.....

Pratade med min leverantör också, han var helt oförstående och menade att MPP fungerar vid mycket lägre spänning.

Detta bekräftas om man läser hos Centrosolar, jag har en PIKO med gul kåpa, minimum DC voltage for which inverter can perform MPP-tracking (V): 180V
http://www.centrosolar.de/profis/produkte/wechselrichter/details/bpid/2095/product/inv/powerstocc-ps-55-excellent/

PIKO-plan gav ju i princip identiska värden på "yearly yeild" för 5.5 och 4.2.

Nu har jag kört PVsyst också, samma resultat, identiska värden!
Kollar man parametersättningen där så är "MPPmin" 180v och "Ideal MPP" 660 v.

Jag har bestämt mig för att behålla PIKO 5.5'an!

Får jag problem med MPP och effektivitet får lösningen bli att sätta solpaneler på gäststugan intill också, får nog plats med 12 paneler och därmed är det nog inga problem med UMPPmin längre.

Har sett att man kan fynda några år gamla moduler i Tyskland

/osse99

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Äntligen, smygpremiär idag.

Elektrikern är klar med inkopplingen och efter att jag ställt in rätt land i växelriktaren hoppade allt igång!

Elmätaren är inte bytt ännu så jag får väl betala för överskottet ut på nätet.

Tycker det ser bra ut, när nu bara molnen håller sig undan så blir utgående effekt 4KW direkt trots blek augustisol, lite dis och över 20 grader ute!

Kopplat in dator och fått ut lite statistik, anslutning till Internet får bli nästa projekt.

:-)

Re: Ny anläggning 5.1 KW

nelos
Kommer du åt den inbyggda web-servern i piko:n så är du en god bit på väg att ladda upp mätvärden på Internet,
iallafall om du kopplat in växelriktaren på ditt vanliga hemnätverk.

I mitt fall kopplade jag in växelriktaren till min ethernet-router/brandvägg som sedan delade ut IP-adress till piko:n via DHCP.

Sedan kom jag åt växelriktaren från hemnätverket med en 192.168.1.xxx-adress, antar att du också kommer åt den så?

Om jag minns rätt så gjorde jag följande för att få till uppkopplingen:

Jag skapade ett konto på piko solar portal:
http://www.piko-solar-portal.de/UserRegistration.aspx

Sedan behöver man konfigurera växelriktaren (från webbgränssnittet) med adressen till en "extern router", som i mitt fall är ethernet-routern,
där anger jag "192.168.1.1", och har du en liknande uppsättning så borde det vara samma för dig.

Man behöver också en DNS-adress. det borde fungera med vilken som helst,
men om jag minns rätt så var den förkonfigurerad med en DNS-adress som jag använder.

För att sedan tala om för växelriktaren att den skall koppla upp sig mot piko solar portal så skall man ange en "portal code" som talar om vart man vill skicka data.

Portalkoden för the Piko Solar Portal är "P3421", (Finns även andra att välja på)
så den skall du skriva in i portal-kod-fältet på inställningssidan och trycka på "accept".
Dataöverföring till portalen är nu aktiverad, men kommer inte göras direkt.

För att sedan få växelriktaren att koppla upp sig mot kostals servrar så skriver man "go online" i samma fält och trycker "accept".

Nu kommer växelriktaren koppla upp sig och skicka upp driftdata.

Här är ett dokument som beskriver det hela:
http://www.kostal-solar-electric.com/download/solar_portal/KSE_EN_PSP_2012-12-04_Manual-PIKO-Solar-Portal.pdf

Här är en skärmdump med mina inställningar:

12