Ny anläggning 5.1 KW

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Hej!

Tack för tipsen, fastnade dock på Artikelnummer/Serienummer när man ska skapa anläggning.

Gissar att det beror på att jag har Centrosolar-varianten av Kostal Piko.

Ska ringa dom i veckan.

Annars tog det en evighet att få till småsakerna på slutet, Eon ville ha in ett antal uppgifter på sin blankett från elektrikern som var iväg på någon utbildning.

Men 6/10 var mätaren bytt och jag kunde äntligen dra igång anläggningen :-)

Allt verkar funka som det ska och Länsstyrelsen har godkänt min slutrapport så nu väntar jag på en utbetalning.

Ska bli härligt med lite vårsol, det blir inga jättemängder KWh den här årstiden precis.

/AO

Re: Ny anläggning 5.1 KW

Hej Osse.

Är på din linje med takfästerna, kollade på Alu L- profiler, som var 30x30mm, och som jag skruvar direkt i panelen, mycket billigt och enkelt, men håller på att försöka utveckla en solresare som skall ställa upp paketet och fånga solen på em.

Köpte du klämmor som du fäster på "dina" profiler?

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
A wrote
[...]

Ja, hittade på ebay.de till bra pris.

Min konstruktion har klarat första stormen förresten så nu sover jag lite bättre på nätterna :-)

Det funkar nog att fästa direkt i panelen men det är rätt tunn alu, fick dra min jord-plåtskruvar försiktigt för hand för att inte rensa gängan.
Mutternit är rätt dyrt men verkar bli starkt, skruv och mutter (om man kommer åt) funkar också förståss.

Låter spännande med en solresare, du få skriva mer om den idén här :-)

/AO

Re: Ny anläggning 5.1 KW

Ja det blir lite skruv och mutter mm, blir som sagt Öst/Väst anläggning, och tanken att resa upp Östsidan mot Väst strax efter lunch, för att komma åt Västsidans sol, men kanske inte helt lätt, med lite förreglingar mot tex vind, och att vända tillbaka den på natten, men svårast är nog det mekaniska, elstyrningen är lugn..

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Hej!

Efter en hel del strul med formaliteter runt elanslutningen (intyg med mera) startade jag upp anläggningen 2013-10-06.

Fick bidraget utbetalt i november, Länsstyrelsen var snabba på det!

Nu hoppas jag bara att KWh rasar in framåt våren och att att allt håller i många år :-)

Saknas överspänningsskydd mellan solceller och växelriktare, ska skruva dit dom i mitten av Januari.

Fortfarande sugen på att komplettera med billiga/beg solceller riktade mot öster, har skuggning på morgonen.

Har blåst storm några gånger nu men min hemmagjorda underkonstruktion har klarat sig så här långt.

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
I helgen blev anläggningen helt färdig, det sista var överspänningsskydd på DC och AC sidan.

Här kommer en bild på maskinrummet.

Sedan finns en fortsättning på projektet också, just nu är det väl bara en UPS med stort NiCd-batteri men man kanske skulle kunna flytta lite ström från dom ljusa timmarna till dom mörka.

Iofs är det väl inte särskilt intressant om man får göra avdrag för överskottet eller får 1:- eller mer per KWh.

/AO

Re: Ny anläggning 5.1 KW

nelos
Ser riktigt snyggt ut!

Här är en direktlänk till produktionsdata för Enerum, Öland:

http://www.piko-solar-portal.de/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=efe262f7-e1a5-4281-8b7b-1ebaafb662a3

Re: Ny anläggning 5.1 KW

Nelos skrev tidigare i inlägget.

(Förlusterna i ledningar sjunker även vid högre spänningar.)

Detta är väl inte riktigt sant i detta sammanhang?

Det är ju strömmen som skapar förluster ledningen och strömmen kommer inte att påverkas om de är flera paneler i serie, det är bara spänningen som blir högre och därmed effekten.
Men en minskad förlust blir det, genom att den totala ledningslängden minskar med färre strängar, det blir ju färre ned ledningar.

Men det var kanske detta du syftade på.

Re: Ny anläggning 5.1 KW

nelos
Ja, det stämmer ju, strömmen blir ju densamma så ledningsförlusten påverkas inte av (enbart) spänningen.

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Hej igen!

Nu har anläggningen fått en "elcertifikatsutnyttjare" från Egen El / ETC.

Består av en mätare som mäter elproduktionen vid källan och en liten dator som laddar upp löpande via Internet.

Vinsten med detta är att man får elcertifikat även på den delen av produktionen man själv förbrukar - betalt för att förbruka el alltså.

Rätt absurt egentligen även om man naturligtvis får ännu mera genom att sälja överskottet än att elda för kråkorna.

Mätaren fick plats i extracentralen för solelen och den lilla datorn hamnade utanför, minimal blandning av hög/lågspänning.
Ethernet-kabeln går till samma ethernet-till-wireless brygga som växelriktaren är kopplad till, ingen galvanisk förbindelse med nätverket i resten av huset (det mesta är trådlöst ivf).

/AO

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Hej!

Nu har det gått 5 år sedan jag vred knappen till ON på växelriktaren.

Kan säga att att det har fungerat helt utan problem, känns som väldigt mogen teknik.

Mitt montage-system av skrotbitar har också funkat, varit rejält mycket snö på modulerna men inga knäckta pannor eller nedhäng.

Har gjort ren modulerna några gånger med vatten och mjuk borste, främst på grund av mycket fågelskit.

Elcertifikatsmätaren har gett en del extrainkomster som utbetalats av Emulsionen.
Även om dom tar en viss procent så blir affären ändå bra för mig, vi använder en hel del av elen på sommaren.

Batteribanken med våta NICD 24v/166Ah har inte kommit till nytta så här långt, EON har grävt ner alla kraftkablarna på norra Öland så det är sällan avbrott numera.
Verkar ju inte vara särskilt stort intresse för lagringssystem heller, Länsstyrelsen tjatade på mig om att söka det bidraget, tydligen fanns alla pengarna kvar.

Nu är det dags för en uppgradering :-)

På grund av husets utformning och att det är vridet något åt väster blir modulerna skuggade fram till ca kl 9.
En variant skulle vara att dela till 2*10 istället för 1*20 men det gör ingen jättskillnad tyvärr.

Har en gäststuga vänd åt öster strax intill huset och beställt 7 st Heckert mono moduler nu :-)
Taket är flackt så det kommer att vara sol här från uppgång till ca 15:00 eller så.

Växelriktaren ska enligt manualen ha 3 fristående MPPT-ingångar så långt är det nog OK, sedan är det ju en annan fråga hur effektiviteten blir med bara 7 moduler i serie.
Skulle gå att få upp ytterligare 7 på taket men då känns växelriktarens 5.5KW max som en begränsning.
Investeringen på utbyggnaden blir ju inte så stor, det mesta finns ju redan på plats så det gör inte så mycket om det inte blir max-prestanda.

Blir nog lite justering av den befintliga installationen också, har läst en del om ljusbågar så jag kommer att separera + och - kablarna från modulerna bättre.
Mitt försäkringsbolag har tom. satt ihop ett info-blad så det är nog läge att fixa om man någonsin skulle behöva få ut pengar från dom (har ångrat 100 gånger att jag inte struntat i försäkringar och satt in pengarna på något fond-konto istället, hade varit en vacker slant där nu, men man kan ha otur också förståss).

Tänkte spänna upp en wire mellan husen och hänga plus, minus och jord i denna, skyddslang som klarar UV runt varje ledare också kanske? Är ca 7 meter avstånd.
Vad säger ni, är det OK eller hade ni grävt ner istället, drar mig för kabelrännor på fasaden :-(

/AO

Re: Ny anläggning 5.1 KW

magneten
7 paneler i serie kan fungera, lite beroende på vad du har för startspänning och MPPT arbetsområde på växelriktaren.

Då du ju redan har en befintlig växelriktare så är lite överdimension inte så mycket att bry sig om då installationen ju blir väldigt billig. Körde själv med 5,7kWp till en 3,7kW växelriktare i flera år innan jag utökade anläggningen ytterligare och då bytte till en större riktare.

Re: Ny anläggning 5.1 KW

osse99
Hej!

Bestämde mig för att köra, räcker inte 7 paneler så får jag väl köpa flera.
Växelriktaren ska kunna funka med 7 i serie men kanske inte med optimal verkningsgrad.

Det blev Rofoto som fick leverera Heckert mono 305W paneler, har funkat kalas så här långt plus att jag fick en hel del tips och råd från Tony där

Hade lite flyt vad gäller underkonstruktionen igen, hittade gratis aluminium-profiler, konstig form men det kommer att funka, mycket aluminium per meter = stadigt!
Det blir inga mutternitar denna gången, bult rakt igenom istället.

Alla grejor finns på plats nu så jag återkommer med bilder när bygget startar.

M.V.H

/AO

Re: Ny anläggning 5.1 KW + 2,1KW

osse99
Sådärså - efter en hel del pyssel är dom 7 nya Heckert-modulerna från Rofoto på plats och inkopplade!

Kostal-PIKO växelriktaren började använda den nya strängen direkt, inga inställningar behövdes.

Ska lägga upp lite mera bilder men här kommer en översikt, nya strängen på gäststugan, gamla på huset.

Finns plats för ytterligare 7 st om jag byter till större växelriktare i framtiden.

/AO
12